matematisk didaktik
Fra : Pedersen

Dato : 02-09-11 23:30

Jeg har lagt mærke til at nogle civilingeniører der pt. underviser på et
gymnasie/HF-kursus i vordingborg har lavet hjemmesiden http://frividen.dk
Altså tavle undervisning (i matematik,fysik og kemi) på video lagt på
nettet.

Super cool initiativ.

Personligt har jeg længe gået med samme ide.
Spørgsmålet er bare om man ikke lærer bedre ved at supplere med
interaktívitet...programmer hvori eleverne kan regne opgaver og få disse
rettet (undervisningssoftware), pdf-filer med gennemregnede opgaver og
lærebogsmateriale. Målgruppen er jo så glade for smartphones så der bør
vel suppleres med apps til iphone/android med omtalte
undervisningsprogrammer ?
Ja man kunne vel egentlig helt erstatte undervisningen i matematik på
a,b og c niveau med denne form for fjernundervisning hvis man yderligere
supplerer med et forum hvor eleverne kan stille spørgsmål og evt. at de
kan indsende opgaver som pdf og få dem rettet ?

Ja det er fremtidens undervisning vi er ude i her......har I ideer til
hvordan det optimale setup ser ud ? Tror at mange Voksenuddannelses
centre , Tekniske skoler (HTX), Handelsskoler (Hhx), adgangskurser til
ingeniøruddannelserne mv. kunne være stærkt interesserede.....

Hvordan lærer man på mest optimale måde matematik ? Hvilken software
typer er bedst egnet og hvilke web teknologier ? Hvilke platforme er
mest optimale (smartphones/tablets/desktop computere)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-11 06:30

Pedersen skrev:

> Hvordan lærer man på mest optimale måde matematik ?

Jeg har lært mest af at diskutere ansigt til ansigt med mine
lærere og gymnasiekammerater.

--
Bertel

Fra : Pedersen

Dato : 03-09-11 11:26

On 03-09-2011 07:29, Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg har lært mest af at diskutere ansigt til ansigt med mine
> lærere og gymnasiekammerater.

Enig men i enkelte tilfælde er fjernundervisning mest optimalt. F.eks.
pga. geografiske problemstillinger. Men undervisningsformen fordrer en
høj grad af modenhed så reelt tror jeg ikke den er egnet til teenagere
(Stx,hhx,htx) men mere hf og ingeniøruddannelsernes adgangskursus.

Fjernundervisning kan endvidere supplere alm. undervisning og i så fald
være egnet til alle grupper. Men jo...de yngre studerende har nok ikke
den fornødne modenhed der kræves ifb. fjernundervisning.

Man kunne måske supplere fjernundervisningen med videochats, alm.
tekstchats, audiochats, fora og disse sociale web2 services ville måske
være befordrende for indlæringen ?!

Men rent økonomisk er formen ikke egnet som eneste undervisningsform pt.
pga taxameter principperne. Kan nok kun implementeres ift.
selvstuderende på voksenuddannelsescentre pt.