Discovery æbler råd
Fra : Ebbe hansen

Dato : 02-09-11 18:00

På mit Discovery æbletræ rådner æblerne for andet år i træk. Før har
jeg fået fine æbler. Er det for meget vand? Jeg skyndte mig at plugge
de sidste 35 stk, men de fleste fortsætter med at rådne.
Hvad er problemet ?
mvh Ebbe

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 03-09-11 09:08

"Ebbe hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> jeg fået fine æbler. Er det for meget vand? Jeg skyndte mig at plugge
> de sidste 35 stk, men de fleste fortsætter med at rådne.

Jeg ville gætte på morilla. Jeg har samme problem i mit Ingrid Maria men
ikke i Discovery.
Du skal fjerne ALLE rådne æbler fra området omkring træet.

Steen.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 03-09-11 10:33

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> ikke i Discovery.
> Du skal fjerne ALLE rådne æbler fra området omkring træet.

Sludder! monilla tror jeg det hedder.

Steen.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-09-11 11:54

Den 03/09/11 11.33, Steen Jakobsen skrev:

> "Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i meddelelsen

> Sludder! monilla tror jeg det hedder.

Mozilla?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ole Pedersen

Dato : 03-09-11 11:55

"Steen Jakobsen" skrev i meddelelsen

> [...]
> ikke i Discovery.
> Du skal fjerne ALLE rådne æbler fra området omkring træet.

Ikke for at vade i det, men det hedder monilia.
Min planteskole har en teori om at det er et insekt der spreder sygdommen,
så det skulle hjælpe at lægge et insetnet på jorden under træerne, men
hvornår ved jeg ikke. Google må kunne hjælpe
Jeg har det både i pærer og æbler og overvejer helt at droppe dem.

mvh
Ole

Fra : Ebbe hansen

Dato : 03-09-11 16:52

On Fri, 02 Sep 2011 18:59:58 +0200, Ebbe hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

> [...]
>jeg fået fine æbler. Er det for meget vand? Jeg skyndte mig at plugge
>de sidste 35 stk, men de fleste fortsætter med at rådne.

Tak til alle som fulgte og bar. Der er vist ingen tvivl om at det er
Gul Monilia, og at der ingen (lovlig) behandling er, udover at fjerne
de dårlige æbler så tidligt som muligt, hvilket jeg selvfølgelig ikke
har gjort. trist for et dejligt træ, og dejlig frugt når det lykkes.
mvh Ebbe