Microsoft Security Essentials.
Fra : Jørgen Ellermann Sør~

Dato : 02-09-11 20:52

Jeg har gennem årene benyttet flere forskellige anti-virusprogrammer. I det
sidste halve årstid har jeg anvendt MSE, og det har virket fint. Nu er der
imidlertid sket det, at der i procesliniens meddelelsesområde er dukket en
ny meddelelse frem, en rød sikkerhedsadvarsel, der fortæller, at computeren
muligvis er i fare. Der ledes videre til Windows sikkerhedscenter, der
oplyser, at ingen virusbeskyttelse er fundet! Ved siden af den røde advarsel
er der det normale grønne ikon fra MSE, der fortæller, at computeren er
beskyttet. I sikkerhedscenteret gøres der dog opmærksom på, at Windows ikke
kender alle antivirusprogrammer, men det er da besynderligt, at Windows
pludselig ikke engang kan kende Microsofts eget program! Som et forsøg har
jeg af- og reinstalleret MSN, men uden at det har hjulpet.
Jeg kunne nok lide at få svar på disse spm:
1. Har andre oplevet noget lignende?
2. Bør jeg være bekymret eller kun irriteret?
3. Kan der gøres noget ved det?
Med venlig hilsen
Jørgen E. Sørensen

Fra : /john

Dato : 02-09-11 23:09

"Jørgen Ellermann Sørensen" <ellermann@ka-net.dk> skrev i meddelelsen

> 1. Har andre oplevet noget lignende?

Ikke jeg

> 2. Bør jeg være bekymret eller kun irriteret?

Det vil nok være fornuftigt at finde årsagen til fejlmeldingen

> 3. Kan der gøres noget ved det?

Først opdatér MSE samt kør en fuld skanning.

Antivirus er ikke tilstrækkelig beskyttelse; prøv om skanning med
gratisversionerne af Malwarebytes Antimalware samt SuperAntispyware kan løse
problemet. De to programmer skal opdateres manuelt.

Kan evt hentes her:

http://filehippo.com/download_malwarebytes_anti_malware/

http://filehippo.com/download_superantispyware/

/john

Fra : admin

Dato : 03-09-11 16:20

Jørgen Ellermann Sørensen wrote:
> [...]
> 1. Har andre oplevet noget lignende?
> 2. Bør jeg være bekymret eller kun irriteret?

Nok fordi det er noget tid siden MSE er opdateret.

Jeg har en pc som sjældent er tændt og der opstår
ovebstående hvergang jeg tænder den.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 03-09-11 19:15

Den 03-09-2011 17:19, admin skrev:

> Nok fordi det er noget tid siden MSE er opdateret.

de to ting passer vist ikke sammen!

//finn

Fra : Jørgen Ellermann Sør~

Dato : 03-09-11 20:34

Jeg tror mu ikke, det har noget at gøre med opdateringer, da det jo foregår
automatisk, og jeg har desuden flere gange opdateret manuelt
Jørgen

Fra : /john

Dato : 03-09-11 22:18

"Jørgen Ellermann Sørensen" <ellermann@ka-net.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg tror

Det er nok tvivlsomt, om tro alene løser det aktuelle problem.

/john

Fra : Jens G

Dato : 04-09-11 09:25

On Sat, 3 Sep 2011 21:34:19 +0200, "Jørgen Ellermann Sørensen"
<ellermann@ka-net.dk> wrote:

>Jeg tror mu ikke, det har noget at gøre med opdateringer, da det jo foregår
>automatisk, og jeg har desuden flere gange opdateret manuelt

Men hvad med windows opdateringer? Har du også det sat til automatisk?

Jeg har oplevet at MSE programopdatering kom med windows opdateringer.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.evercall.dk.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 04-09-11 10:58

Den 04-09-2011 10:25, Jens G skrev:
> Jeg har oplevet at MSE programopdatering kom med windows opdateringer.

Det har jeg også!

men jeg har aldrig oplevet at MSE viser grønt ok-hak men at den ikke har
været opdateret.

//finn

Fra : /john

Dato : 04-09-11 17:08

"admin" <administration@hsfo.dk> skrev i meddelelsen

> Nok fordi det er noget tid siden MSE er opdateret
> Jeg har en pc som sjældent er tændt og der opstår
> ovebstående hvergang jeg tænder den.

Ja, ved løsning af dén slags problemer skal vi jo starte et sted, og kontrol
af opdateringer samt skanning for snavs bør vel være noget af det første man
gør.

Enten har snavs nemlig pillet ved indstillingerne, eller også noget bare
gået i kage af andre årsager.

Udover at være ualmindelig tilbageholdende med at gi' oplysninger bemærker
vi dog, at spørgeren:

> gennem årene benyttet flere forskellige anti-virusprogrammer

- og det kan gi' kludder netop i Sikkerhedscentret hvis der stadig ligger
rester af de pgl programmer, men det findes der også en mulig løsning på.

Nå, men måske er problemet allerede løst på anden vis.

/john

Fra : Jørgen Ellermann Sør~

Dato : 04-09-11 20:36

Tak til alle, som beredvilligt er kommet til hjælp med gode forslag.
Specielt tak til John for tippet med de to anti-programmer, som jeg har
installeret og afprøvet. Det ene fandt da også et element, som bestemt ikke
skulle være der, men alt er ellers ved det samme. Til dem, der har spurgt om
automatiske opdateringer, skal jeg oplyse, at de naturligvis er slået til,
ligesom jeg har holdt alt opdateret og har foretaget regelmæssige scanninger
foruden de planlagte. Hvad de forskellige (dog kun et fåtal) antivirus
programmer angår, så er de altid blevet korrekt afinstalleret, men der kan
vel alligevel skjule sig små rester. Nej, John, tro løser nok ikke mit
problem, men 100 % vished for, hvad der foregår er altså svær at skaffe, så
jeg må nok nøjes med at tro eller mene og håbe, at MSE virker, som det
påstår, selv om Windows sikkerhedscenter ikke kan se det, så underligt det
lyder. Vi kommer nok ikke løsningen nærmere, men jeg agter nu alligevel at
forelægge problemet for Microsoft support.
Venlig hilsen og tak til alle.
Jørgen

Fra : /john

Dato : 04-09-11 20:59

> [...]

> Tak til alle, som beredvilligt er kommet til hjælp med gode forslag.
> Specielt tak til John for tippet med de to anti-programmer, som jeg har

Velbekomme

Du får lige endnu et gratis anti-program:

Kaspersky TDSSKiller 2.5.17.0
http://majorgeeks.com/Kaspersky_TDSSKiller_d6895.html

Programmet kræver ingen install - download til skrivebord og kør derfra.

> Hvad de forskellige (dog kun et fåtal) antivirus programmer angår, så er
> de altid blevet korrekt afinstalleret, men der kan vel alligevel skjule
> sig små rester

Jep - derfor tilbyder nogle af dem specielle afinstallerings-programmer

> 100 % vished for, hvad der foregår er altså svær at skaffe

Jeps

> så jeg må nok nøjes med at tro eller mene og håbe, at MSE virker, som det
> påstår, selv om Windows sikkerhedscenter ikke kan se det, så underligt det
> lyder. Vi kommer nok ikke løsningen nærmere

Jamen lad os dog i det mindste forsøge!

Prøv at følge denne trinvise vejledning, og meld glad tilbage:
http://www.pchell.com/support/multiple_antivirus_in_security_center.shtml

Indholdet af folderen, der refereres til, kan være korrumperet - proceduren
sletter den, og den gendannes korrekt efter genstart.

/john

Fra : Jørgen Ellermann Sør~

Dato : 05-09-11 09:11

Specielt til John:
Jamen, så melder jeg da tilbage. Du bemærker nok, at jeg ikke skriver
"glad", for jeg fulgte dit forslag, skønt den vejledning nok er designet til
at løse et andet problem, nemlig at sikkerhedscenteret melder flere
antivirusprogrammer installeret, end der faktisk er. Mit problem er jo det
omvendte, at mit installerede og virksomme program ikke bliver fundet af
sikkerhedscenteret. Med sved på panden fulgte jeg den trinvise vejledning,
for det er jo noget hjernekirurgi. Nå, det hele gik godt, men jeg må stadig
leve med et antivirusprogram, der godt nok virker (og det er jeg overbevist
om), men som sikkerhedscenteret ikke kan kende, skønt det hele stammer fra
Microsoft. Jeg har bedt Microsoft support om hjælp, men har ikke hørt fra
dem endnu. Tak for din ihærdighed.
mvh
Jørgen

Fra : Mogens

Dato : 05-09-11 09:36

Den 05-09-2011 10:10, Jørgen Ellermann Sørensen skrev:
> [...]
> Microsoft. Jeg har bedt Microsoft support om hjælp, men har ikke hørt fra

Her er et tip til at citere på usenet.
http://www.usenet.dk/?side=citatteknik

Mogens

Fra : /john

Dato : 05-09-11 16:38

"Jørgen Ellermann Sørensen" <ellermann@ka-net.dk> skrev i meddelelsen

> den vejledning nok er designet til at sikkerhedscenteret melder flere
> antivirusprogrammer

Ja, og dét problem havde jeg for nogen tid siden på en anden pc, og fik løst
vha vejledningen

> Mit problem er jo det omvendte, at mit installerede og virksomme program
> ikke bliver fundet af sikkerhedscenteret

Jaja ..

> jeg må stadig leve med et antivirusprogram ... som sikkerhedscenteret ikke
> kan kende

Suk - og damn - dog forsøget værd :(

Og TDSS-killeren fandt heller ingenting ?

> Jeg har bedt Microsoft support om hjælp

Forstås - tak for din tilbagemelding - hold os venligst orienteret om den
fortsatte udvikling :)

/john

Fra : /john

Dato : 05-09-11 19:51

"Jørgen Ellermann Sørensen" <ellermann@ka-net.dk> skrev i meddelelsen

> Mit problem er jo det omvendte, at mit installerede og virksomme program
> ikke bliver fundet af sikkerhedscenteret

Jaja - jeg Googlede lidt mere, og se så bare her:

- "I have Kapersky Internet Security 7 running, properly installed and
updated. However, when I go to Windows Security Center, I see that there are
no virus program running. How do I get this fixed"

Altså tilsvarende problem som dit.

- "Refresh the Security Center repository folder by: Temporarily disable the
Windows Management Instrumentation Service in: Start>Run> type: services.msc
and in there find/stop Windows Management Instrumentation Service. Next
delete the repository folder located at C:\windows\system32\wbem\repository.
Restart the Windows Management Instrumentation service, then wait while the
repository folder is being re-created (can take a bit of time). Restart the
computer"

Samme løsning som jeg foreslog dig..

- "Just wanted to let you know that I applied the method as described and
instructed and it worked"

http://forum.kaspersky.com/index.php?showtopic=77096

Og det virkede åbenbart for gutten her :)

Problemet er tydeligvis ganske udbredt:

http://search.flashpeak.com/en/search.php?cof=FORID%3A10&ie=UTF-8&sa=Search&cx=!005235937639662612447%3Ad6zlnt0cblq&sbSource=&customtag=sbtgCmpSearch5&q=security+center+no+antivirus#1401

Nu er jeg spændt på hvad Microsoft Support råder dig til...

/john

Fra : Jørgen Ellermann Sør~

Dato : 06-09-11 07:46

Ja, det er jrg også. Det eneste, jeg ar hørt fra dem er, at de har oprettet
en sag med nummer og det hele.
Ja, den af dig foreslåede fremgangsmåde virker åbenbart for nogle, men ikke
for mig,

/Jørgen

Fra : Lars Raaby

Dato : 09-09-11 19:27

Den 06-09-2011 08:46, Jørgen Ellermann Sørensen skrev:
> [...]
> en sag med nummer og det hele.
> Ja, den af dig foreslåede fremgangsmåde virker åbenbart for nogle, men ikke

Har du glemt at læse denne her:
http://www.usenet.dk/?side=citatteknik

--
Venlig Hilsen
Lars Raaby
http://lars.raaby.dk
CTCSS eller DCS ?

Fra : Jens Jensen

Dato : 04-09-11 21:38

Jørgen Ellermann Sørensen skrev den 04-09-2011 21:35:
> jeg må nok nøjes med at tro eller mene og håbe, at MSE virker, som det
> påstår, selv om Windows sikkerhedscenter ikke kan se det, så underligt det
> lyder.

Sikkerhedssoftwaren skal reagere, hvis du forsøger at downloade den
uskadelige EICAR test-filen: http://www.eicar.org/85-0-Download.html

Fra : Morten Pedersen

Dato : 05-09-11 00:55

On 4 Sep., 21:35, "Jørgen Ellermann Sørensen" <ellerm...@ka-net.dk>
wrote:
> [...]
> lyder. Vi kommer nok ikke løsningen nærmere, men jeg agter nu alligevel at
> forelægge problemet for Microsoft support.

Hej!

Hvis du gerne vil undgå at installere nyt er
en mulighed også at bruge online scannere:

http://www.bitdefender.com/scanner/online/free.html
http://www.kaspersky.com/virusscanner
http://housecall.trendmicro.com/
http://www.microsoft.com/security/scanner/en-us/default.aspx