Hjælp med købelov vedr bilkøb
Fra : Danni Viborg

Dato : 01-09-11 12:22

Hej Folkens.
Håber i kan hjælpe mig lidt med vores situation.
Historien er sådan.
Min kæreste havde fundet en bil hun gerne ville ha hos en forhandler
(A)
Hun får arrangeret at hun kan købe bilen engros gennem et firma (B)
hun gør rent for et par gange i md. Dels fordi det gav et godt afslag
i prisen og dels fordi hun kunne spare halv misundelsafgift, da bilen
bliver brugt når hun arbejder for (B)
Da det var lidt et impulskøb og hun ikke havde så mange penge på én
konto da handlen fant sted, fik hun lov til at få regningen sendt til
(B)
Bilen bliver hentet og alt er fint.
Hende navn står på slutseddelsen, bilen bliver registreret i hende
navn.
Hun får regning/girokortet fra (B) som er faktureret til (B) fra (A).
Den betalt fra egen netbank.
Der går så en uge og pludselig går bilen i stykker.
Den bliver kørt tilbage til (A) og de kikker på den.
Det viser sig at motoren er færdig og der skal ny/brugt i.

Vores situation er så at forhandler forlanger at hun betaler regning
på motorskift, arbejdsløn osv... på 20.000,-
Regning ville reelt være 30.000,- men af "egne" grunde ville de give
10.000,- i rabat. Allerede der lyser mine alarm klokker.

Ret mig hvis jeg tager fejl, men:

Som jeg forstår det, er der i henhold til købeloven tale om en
handelskøb, og så burde forhandler dække alle omkostninger vedr
reperationen?
Henviser til købelovens § 42 hvilket omhandler handelskøb:

§42. Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en mangel, kan
køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købsummen.
Må manglen anses som uvæsentlig er køberen dog ikke berettiget til at
hæve købet, med mindre sælgeren har handlet svinagtigt..

Hvad er jeres mening?
Hvordan syntes i vi står?

på forhånd tak

D & K

Fra : Henning

Dato : 01-09-11 21:13

On Thu, 1 Sep 2011 11:21:40 -0700 (PDT), Danni Viborg
<daakim13@gmail.com> wrote:

> [...]
>(A)
>Hun får arrangeret at hun kan købe bilen engros gennem et firma (B)

Engroskøb betyder, i brugtbilverdenen, at den er købt som beset, dvs.
uden nogen form for garanti. Da der er tale om salg to
erhvervsdrivende imellem, er det ganske legalt at aftale dette.
Ærgerligt for din veninde, denne gang var det hende der blev straffet
for at snyde systemet.