Det betaler sig at have styr på sin skatte~
Fra : Kasper Kelm Demant

Dato : 01-09-11 15:30

Der er selvfølgelig ikke så meget debat i det, men for de
jurainteresserede kan den alligevel have interesse

I en gennemgang af lidt ældre afgørelser i Tidsskrift for skatter og
afgifter, fandt jeg et rigtig godt eksempel på, hvor vigtigt det er at
kunne de processuelle regler.

SKAT havde forhøjet en kvindes, A, skattepligtige indkomst, idet bl.a.
overdragelsen af et skattemæssigt underskud fra A's ægtefælle ikke kunne
godkendes. Landsskatteretten stadfæstede denne forhøjelse ved kendelse
d. 27. juli 2007.

Skatteforvaltningslovens § 48, stk. 3 anfører følgende om
domstolsprøvelse af Landsskatterettens afgørelser:

En endelig administrativ afgørelse kan ikke indbringes for domstolene
senere end 3 måneder efter, at afgørelsen er truffet. Har den endelige
administrative instans afvist at behandle sagen, kan afvisningen ikke
indbringes for domstolene senere end 3 måneder efter, at afvisningen er
sket.

(Landsskatteretten er den endelige administrative instans for
skattesager. En prøvelse hos landsskatteretten er ligeledes en nødvendig
betingelse for domstolsprøvelse, jf. § 48, stk. 1, 1. pkt.)

A var utilfreds med forhøjelsen, og A's advokat indleverede stævning mod
Skatteministeriet. Stævningen blev afleveret i rettens postkasse d. 27.
oktober 2007 - præcis 3 måneder efter Landsskatteretten afsagde
kendelse. Problemet var, at d. 27. oktober 2007 var en lørdag, og efter
fast praksis, er den forudgående arbejdsdag fristens sidste dag, såfremt
fristen udløber en lørdag, søndag eller helligdag, jf. f.eks. UfR
1998.872/2 H.

A's advokat gjorde forgæves gældende, at stævningen var indleveret
rettidigt, idet Landsskatterettens kendelse ikke havde vejledt om, at
lørdag ikke tæller med som en arbejdsdag ved beregningen af denne frist.

Byretten afviste herefter sagen ved dom d. 13. januar 2009.

A, som nu både var utilfreds med SKAT's afgørelse samt byrettens
afvisning, ønskede nu at appellere afvisningen til landsretten.

A fik en ny advokat for landsretten. Det vides ikke, om dette var en
følge af brøleren, som den første advokat lavede, eller om den første
advokat ikke havde møderet for landsretten. Den nye advokat var fra
samme advokatfirma, Advokatfirmaet Bent Stamer.

A's nye advokat ankede herefter byrettens dom, ved at telefaxe
stævningen til landsretten d. 27. januar 2009.

Umiddelbart var dette også rettidigt, idet ankefristen fra byret til
landsret er 4 uger fra dommens afsigelse, jf. retsplejelovens § 372, stk. 1.

Problemet var så bare, at rette appelform ved en byrets afvisning af en
sag, som følge af at den ikke er indbragt rettidigt for domstolene er
kære, jf. retsplejelovens § 369, stk. 3 smh. § 391, stk. 3, 1. pkt.

Fristen for at kære er kortere end ankefristen, nemlig 2 uger, jf.
retsplejelovens § 394, stk. 1.

Så kan man spørge sig selv, om 2 ugers-fristen ikke er overholdt, når
stævningen telefaxes d. 27. januar og dommen blev afsagt d. 13. januar.

Desværre skal et processkrift indeholde en original underskrift, jf.
retsplejelovens § 261, stk. 2, og en telefax kan således ikke afbryde
kærefristen. Imidlertid har højesteret stadfæstet en praksis, hvorefter
en rettidig telefax, der følges op af et originalt processkrift, skal
anses som rettidigt modtaget, jf. UfR 1991.411/1 H. Heldigvis havde

A's advokat sørget for at sende det originale kæreskrift, og det kom
frem d. 28. januar 2009.

Nu skulle sagen være reddet. Der var bare lige én ting til. Et
kæreskrift skal - modsat en ankestævning - indleveres til den ret, som
afsagde dommen som kæres, jf. retsplejelovens § 393, stk. 3, 1. pkt.

Indleveres et kæreskrift ved en fejl til kæreinstansen (som tilfældet
var her), ekspederes det som udgangspunkt videre til den ret, som
afsagde kendelsen. Problemet er bare, at kæren må afvises, såfremt dette
ved almindelig postgang ikke kan ske inden for fristen.

A måtte leve med forhøjelsen af sin skattepligtige indkomst. Det kan
være hun havde ret. Det kan også være at SKAT havde ret. Det finder vi
aldrig ud af, fordi A's advokater ikke havde styr på sin skatte- og
civilproces.

Der må have siddet nogle medarbejdere hos Advokatfirmaet Bent Stamer med
røde ører efter denne fadæse.

Til de interesserede kan byrettens afvisningsdom læses her:
http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1801862&vId=0 , og Vestre Landsrets
afvisningsdom kan læses her:
http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1806864&vId=0&i=1#i1806864 .

Vh.
Kasper Kelm Demant
ba.jur

Fra : /Peter

Dato : 01-09-11 15:57

"Kasper Kelm Demant" <news@kwdemant.dk> skrev i en meddelelse

> Der må have siddet nogle medarbejdere hos Advokatfirmaet Bent Stamer
> med røde ører efter denne fadæse.

Kunne hun sagsøge advokatfirmat (for et eller andet)?

Fra : Kasper Kelm Demant

Dato : 01-09-11 17:31

Den 01-09-2011 16:57, /Peter skrev:
> "Kasper Kelm Demant"<news@kwdemant.dk> skrev i en meddelelse

> Kunne hun sagsøge advokatfirmat (for et eller andet)?

Hvis hun har lidt et tab, kan hun få det erstattet af
advokatfirmaet/advokatansvarsforsikringen.

Jeg ved ikke om hun materielt havde ret i sin påstand

Vh.
Kasper Kelm Demant
ba.jur

Fra : Kurt Lund

Dato : 01-09-11 19:50

"Kasper Kelm Demant" <news@kwdemant.dk> wrote

> Hvis hun har lidt et tab, kan hun få det erstattet af
> advokatfirmaet/advokatansvarsforsikringen.

Hmm, det lyder lidt bagvendt - hun har jo netop ikke bevis for at have lidt
tab ...

--
Kurt Lund

Fra : Kasper Kelm Demant

Dato : 01-09-11 20:15

Den 01-09-2011 20:49, Kurt Lund skrev:
> "Kasper Kelm Demant"<news@kwdemant.dk> wrote

> Hmm, det lyder lidt bagvendt - hun har jo netop ikke bevis for at have lidt
> tab ...

Sådan er dansk rets almindelige betingelser for erstatning. Men hun kan
jo bevise et tab bestående i - forgæves - afholdte advokatomkostninger.

Vh.
Kasper Kelm Demant
ba.jur

Fra : Pjerrot

Dato : 01-09-11 16:37

Og jeg kan tilføje at jeg har overskredet en svarfrist med 4 minutter og
blev dømt som udeblevet.

Jeg har også oplevet at magthaverne slet ikke sender mig deres afgørelser,
og dermed snyder de mig for at kunne kære og anke rettidigt !

Magthaverne er de virkeligt kriminelle og bliver aldrig straffet for deres
forbrydelser. Jeg kender mange som har et indædt had til magthaverne og er
tikkende bomber.

Jeg ser domsmagten som den absolut mest inkompetente og kriminelle af de 3
magthaverlejre.

Personer som har oplevet magthavernes justitsmord, tyranni, æreskrænkelser,
overgreb, tortur og varetægsfængslinger, og konfiskation af privat ejendom,
bliver aldrig gode og produktive borgere.

Sålænge retssytemet ikke fungerer, så kan politikerne lave alle de pakker
de vil uden at det har effekt. Grundloven og menneskerettighederne bliver
systematisk ikke overholdt af magthaverne.

Nåå ja, man kan da klage til menneskerettighedsdomstolen, hvis man ellers
har reel mulighed for at overholde 6 måneders klagefristen, men også her
snyder de Danske magthavere.

Og selvom en mishandlet og udplyndret borger, skulle vinde i Strassbourg,
så dømmer domstolen aldrig de kriminelle til at betale erstatning men kun
de direkte og betalte sagsomkostninger. Således har magthaverne intet at
frygte, og kan spekulere i deres avancerede form for organiseret
mafiakriminalitet mod borgerne.

--
Pjerrot

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-09-11 16:48

Kasper Kelm Demant skrev:

> Der er selvfølgelig ikke så meget debat i det, men for de
> jurainteresserede kan den alligevel have interesse

Ja, meget. Der er heller ikke noget krav om at indlæg skal lægge
op til debat.

Spændende med en historie fra dagligdagen, og så med så mange
specielle forhold.

--
Bertel

Fra : Sømand1

Dato : 01-09-11 17:02

"Kasper Kelm Demant" <news@kwdemant.dk> wrote in message
> Der er selvfølgelig ikke så meget debat i det, men for de jurainteresserede kan
> den alligevel have interesse

Det burde være af interesse for enhver.

[...]
> [...]
> havde ret. Det kan også være at SKAT havde ret. Det finder vi aldrig ud af,
> fordi A's advokater ikke havde styr på sin skatte- og civilproces.

Muligvis.

> Der må have siddet nogle medarbejdere hos Advokatfirmaet Bent Stamer med røde
> ører efter denne fadæse.

Måske, måske ikke.

Fra : Pjerrot

Dato : 01-09-11 17:35

Udover at magthaverne har snydt borgeren for en fair rettergang, så har de
vel også beholdt kæreafgiften og retsafgiften.
Og advokaten har vel skrevet en absurd regning oveni det hele

Kan en sådan sag overhovedet inklages for menneskerettighedsdomstolen,
eller vil denne afvise den med den begrundelse at det er borgerens egen
skyld det hele?

--
Pjerrot

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-09-11 19:20

Pjerrot skrev:

> Kan en sådan sag overhovedet inklages for menneskerettighedsdomstolen,

Hvad skulle man det for? Det er jo også bare dommere.

> eller vil denne afvise den med den begrundelse at det er
> borgerens egen skyld det hele?

Ja, hvis den ikke ligefrem idømmer hende en millionbøde for
unødig trætte.

--
Bertel

Fra : Pjerrot

Dato : 02-09-11 12:39

On Thu, 1 Sep 2011 20:19:45 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvad skulle man det for? Det er jo også bare dommere.

Men dommerne i Strassbourg er jo fra forskellige lande og har ingen
interesser i at plyndre og snyde folk.

De Danske dommere er udvalgt af justitsministeriet blandt deres egne, og
har økonomiske interesser i sager mod magthaverne.

De danske magthavere, embedsmandstyranniet og departementtyranniet har
interesse i at undertrykke og udbytte borgerne, dels for at de selv kan
leve godt og dels for at forhindre en revolution, hvor de efterfølgende
dømmes for deres forbrydelser af en borgerdomstol.

Du er da vidst ikke jurist

--
Pjerrot

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-09-11 08:05

>Udover at magthaverne har snydt borgeren for en fair rettergang, så har de
>vel også beholdt kæreafgiften og retsafgiften.

De har da intet gjort - det er advokaterne, der har klokket i det.

Mvh Maria

Fra : Pjerrot

Dato : 04-09-11 21:15

On Sun, 4 Sep 2011 09:04:33 +0200, Maria Frederiksen wrote:

> De har da intet gjort - det er advokaterne

Selvom advokaterne har dummet sig, så har magthaverne fået betaling for en
kæreafgift + en retsafgift. Disse penge burde tilbagebetales når de ikke
behandler sagen. De beholder pengene og afviser sagen - derfor synes jeg de
er nogle svin og en af mange grunde til at jeg hader magthaverne.
I min optik er det ikke retfærdigt, og slet ikke fordi sagsøgte er
magthaverne selv.

--
Pjerrot

Fra : Kasper Kelm Demant

Dato : 05-09-11 16:10

Den 04-09-2011 22:14, Pjerrot skrev:

> [...]
> er nogle svin og en af mange grunde til at jeg hader magthaverne.
> I min optik er det ikke retfærdigt, og slet ikke fordi sagsøgte er

Nøj hvor mangler du perspektiv i dine betragtninger.

Hvis "Magthaverne" selv skulle finansiere, at en klovn ikke kender de
processuelle regler, og således spilder rettens tid, så ville pengene jo
bare tages fra statskassen. Statskassen som vel at mærke hovedsageligt
finansieres af indirekte og direkte skatter.

På den led ville vi alle skulle betale en lille del, i stedet for at
personen som ikke kender reglerne betaler hvad retteligt kan pålægges ham.

Vh.
Kasper Kelm Demant
ba.jur