Er sejladssikkerheden styrket med dette ti~
Fra : Harding E. Larsen

Dato : 31-08-11 12:14

Se.

http://frv.dk/Seneste_nyt/Nyheder/Data/Pages/SOUNDREPudvidelse.aspx

I eftermiddags landede et fly fra søsiden i en højde af 10 - 15 meter
over Kystvejen. Den nåede lige ind over anduvningslysene.
Det er ikke nok at højden over middelmarker ved Ndr. Røse er OK, for
lystbåde sejler inden for Ndr. Røse har master der ofte stikker op i
den højde.
En kollision med et fly har ikke samme virkning som der er vist i
strengen: "Sådan skal man ikke gøre!!!!!" Det vil desværre give et
andet senarie.

Mvh/Harding

Fra : Thl

Dato : 01-09-11 05:41

Den 31-08-2011 20:14, Harding E. Larsen skrev:
> [...]
> En kollision med et fly har ikke samme virkning som der er vist i
> strengen: "Sådan skal man ikke gøre!!!!!" Det vil desværre give et

Trafikfly lander med 3 graders vinkel, så ved kystlinien er flyet ca.
20m _højere_ oppe, og så er der jo god plads til masten og læg så 5m
til for hver 100m afstand, så tror jeg problemet er helt forsvundet.

mvh
Thorbjørn

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-09-11 03:19

Ja dit regnestykke er i og for sig godt nok, for den ideelle linie til
stedet hvor flyene normalt lander på bane 22 left.
Jeg kan supplere med følgende. Middelmarker placeres normalt mellem
0,5 og 0,8 nautiske mil (1 km) før runway treshold. For bane 22 er
placeringen på Ndr. Røse og sejlruten for skibe der er omfattet af
bekendtgørelsen, ligger lige øst for Ndr. Røse, altså endnu længere
ude. og d.v.s. at fly normalt vil være mere end 70 meter over Røsen og
bekendtgørelsen angiver anmeldelse af skibe der rager mere end 35
meter over daglig vande.
Højden som fly befinder sig i ved kystlinien er som du beskriver 20
meter oppe. Lægger vi dertil at sejlbåde befinder sig ca 100 meter
uden for kystlinien vil det give en flyhøjde på 25 meter over vandet.
Mange sejlbåde har master der går mere end 12,5 meter op så derfor vil
sikkerhedsmargin til flyene være mindre.
Nu er det således at jeg sidder i en bygning et par hundrede meter syd
for den pågældende landingsbane og ser direkte vinkelret ud på banens
begyndelse, og kan se alle landingslysene lige ud til kystlinien.
Længere henne af banen, ud for vindposen, er det normale sted for hvor
hjulene rammer landingsbanen.
Derfor er det nok værd at bemærke hvad jeg tidligere skrev:

" I eftermiddags landede et fly fra søsiden i en højde af 10 - 15
meter over Kystvejen. Den nåede lige ind over anduvningslysene".

Det var en ikke ideel situation; men det hænder. Efter mere end 4500
timer i et fly kender jeg godt til de fluktuationer i luften, der kan
afstedkomme vertikale forskydninger i forhold til den normale
indflyvning.

Da jeg igennem rigtig mange år,, (53 år), tillige har sejlet i
området, (med hjemhavn i Kastrup), kan jeg kun anbefale at sejlerne
ikke sejler ind under land; men bliver uden nær Ndr. Røse indtil man
har passeret indflyvningsområdet.

Det giver den bedste sikkerhedsmargin.

Mvh/Harding

Fra : Thl

Dato : 03-09-11 13:48

Den 02-09-2011 11:18, Harding E. Larsen skrev:

> Højden som fly befinder sig i ved kystlinien er som du beskriver 20
> meter oppe. Lægger vi dertil at sejlbåde befinder sig ca 100 meter
> uden for kystlinien vil det give en flyhøjde på 25 meter over vandet.

Jeg skrev Ikke 20meter oppe, men 20 meter HØJERE oppe hvilket så giver
en højde på 30 - 35 m, og efter at have målt afstanden skal højden
faktisk ændres fra 20 til 25.
D.v,s, at 100 meter fra kystlinien er flyene i en højde på 40 - 45 meter
over vandet.

mvh
Thorbjørn

Fra : Allan

Dato : 03-09-11 03:34

On 2 Sep., 11:18, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> området, (med hjemhavn i Kastrup), kan jeg kun anbefale at sejlerne
> ikke sejler ind under land; men bliver uden nær Ndr. Røse indtil man

Jeg kan tilføje at udover de omtalte 3 graders indflyvningsvinkel, så
lander et fly ikke ved banens start, men 1000 fod inde på banen.
Derudover er alle kommercielle fly stabiliserede på deres 3 graders
indflyvningsvinkel i en højde af 1000 fod minimum, oftes før.

Mvh Allan, pilot med base i CPH og lystsejler fra Dragør

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-09-11 13:59

Hej Allan,
Som forhåndværende mødeleder og koordinator mellem central engineering
og de respektive tekniske piloter, kender jeg udmærket til det normale
og også til afvigelserne.
Det var en af den sidste slags som jeg tillod mig at kommentere på.
Det skal også med når man opstiller sikkerhedsmargins, ikke alene for
skibstrafikken bør man også huske at lystsejlere der har en høj mast
og sejler tæt på kystlinien kan have en lille risiko i meget uheldige
situationer.
Det var en sådan, tæt på, jeg observerede.

Mvfh/Harding

Fra : Allan

Dato : 05-09-11 13:49

On 3 Sep., 21:59, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> [...]
> situationer.
> Det var en sådan, tæt på, jeg observerede.

Hej Harding,

Egentlig tror jeg mest dette handler om "forstyrrende elementer" ude
af ILS signalet, specielt på CAT 2..

mvh Allan

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-09-11 07:21

Hej Allan,

Ja der kan måske være ILS problemer; men det burde Luftfartsstyrelsens
fly have observeret. Det er usandsynlig pludseligt opstået og
forsvundet igen da næste fly opførte sig normalt. Det virker som om
fejlen kunne tilskrives det pågældende fly.
Der er nogle lufthavne, som vi begge ved, hvor der er "buler" på ILS
Det jeg observerede den dag var noget ekstremt. Jeg har kontor på 1.
sal og normalt kan jeg se flyene godt oppe og tæt på en linie op til
hangar 4´ports overligger bjælke. Det giver en god højde når flyene
går ind over land; men den ekstreme situation hvor flyet var ganske få
meter over indflyvningslysene bekymrede mig og ved at regne tilbage
til den formodede højde fra Røsen og ind til kystlinien, har højden
været noget under det acceptable.
Vi kommer nok ikke en afklaring nærmere da det udenlandske flys data
bliver holdt i en lukket kreds. Det er der som du ved jo aftaler
omkring.

Mvh/Harding