Kender I det her oliemærke?
Fra : Pjerrot

Dato : 31-08-11 15:06

http://www.liqui-moly.de/liquimoly/produktdb.nsf/id/de_1521.html?Opendocument&land=DE&voilalang=d&voiladb=web.nsf

Er denne olie god nok til en gaderæser som får tæsk (CBR 1000R)?
Jeg kan ikke tyde om hvorvidt den er halvsyntetisk eller det er en
mineralsk olie med en enkelt dråbe syntetisk?

Den er MA-2 specificeret, men det dækker vel kun over at den egner sig til
vådkoblinger?

De har også en anden olie som er fuldsyntetisk her
http://www.liqui-moly.de/liquimoly/produktdb.nsf/id/de_1502.html?Opendocument&land=DE&voilalang=d&voiladb=web.nsf

Hvad bør man vælge når den er kørt til, halv- eller fuldsyntetisk?
Fik at vide at den skulle køres til med halvsyntetisk.

--
Pjerrot

Fra : Simon

Dato : 31-08-11 16:02

> http://www.liqui-moly.de/liquimoly/produktdb.nsf/id/de_1521.html?Opendocument&land=DE&voilalang=d&voiladb=web.nsf

Kan svagt genkende navnet.. Kører du færre km end manualens intervaller,
men skifter alligevel 1x/år, er del-/fuldsyntetisk valget nok kun af
akademisk interesse.
Liquimoly kan sikkert være udmærket og vil ikke ødelægge din motor. Tager
du et velkendt/udbredt mærke er du også godt hjulpet:
Shell, Motul, Castrol, Silkolene etc.

Oliedebatter kan nå hysteriske længder, og der findes ikke ét svar som der
ikke er delte meninger om....

--
Simon

Fra : Rene´

Dato : 31-08-11 13:15

Hvis du tit kører i nærheden af det røde felt, ville jeg tage en
helsyntetisk motorolie.
Uanset hvad, vil en helsyntetisk olie smøre bedre, når den bliver
presset, end en delsyntetisk.

Fra : Armand

Dato : 06-09-11 16:32

Den 31-08-2011 21:15, Rene´ skrev:
> Hvis du tit kører i nærheden af det røde felt, ville jeg tage en
> helsyntetisk motorolie.
> Uanset hvad, vil en helsyntetisk olie smøre bedre, når den bliver
> presset, end en delsyntetisk.

Fuldsyntetiske oliers bedste kvalitet er at de bedre modstår høj varme,
end mineralsk olie, hvis varme-viskositet er sikret v.h.a. polymere der
svulmer op når de opvarmes, men til gengæld hurtigt brændes af ved for
høj varme.
Moderne vandkølede motorer er langtfra så termisk belastede som mængden
af luftkølede var tidligere. Dertil kommer den udbredte brug af såvel
olie- køler, som -varmeveksler (til kølevandet), hvorved at der i dag er
gode grunde til at 'nøjes' med gængse oliekvaliteter :-|

Alt dette ihukommende mine ord andetsteds om at olien er et dumt sted at
spare, eftersom at man næsten ikke vil kunne måle besparelsen sat op
imod km-tallet mellem olie/filter -skift!

--
Armand.

Fra : Ole Mogensen

Dato : 01-09-11 19:57

Den 31-08-2011 16:05, Pjerrot skrev:
> [...]
>
> Hvad bør man vælge når den er kørt til, halv- eller fuldsyntetisk?
> Fik at vide at den skulle køres til med halvsyntetisk.

Hvad foreskriver din MC fabrikant, hvor svært kan det være ?

Ole