LovsangFyn
Fra : info@lovsangfyn.dk

Dato : 30-08-11 12:37

Himmelen over Fyn, vil åbne sig..
Lørdag den 1. oktober 2011 fra kl. 14.00 til 17.00, invitere gruppen
”Lovsang Fyn” til lovsangsfest på Tommerup Efterskole.

Formålet med eventen er at samle kristne fra alle kirkesamfund, til en
fælles lovsangsfest for hele familien.

Gruppen bag Lovsang Fyn ønsker at lave en hyggelig eftermiddag hvor
sang, musik og bøn er i centrum. Der vil være kaffe, saft, vafler, bog
bord og mulighed for at gense gamle venner. Alle er velkommen store
som små, og derfor er der værer ”børneparkering” hvor der vil være
opsyn og leg med børnene når de voksne er til lovsang.
Børnene er selvfølgelig også velkommen til at deltage, hvis de ønsker
dette.
Der vil ikke være nogen prædiken eller undervisning, men masser af
lovsang, bøn og fællesskab.
Til lejligheden er der blevet dannet et fynsk lovsangsband bestående
af unge fra Indre Mission Ungdom, Luthersk Missions Ungdom, Apostolsk
Kirke, Klynge Fyn og Kristeligt Forbund for Studerende. Styregruppen
bag Lovsang Fyn er også tværkirkelig, med medlemmer fra folkekirke og
frikirker. Det er styregruppens plan at Lovsang Fyn skal være en
tilbagevendende begivenhed, såfremt arrangementet kan få tilslutning
nok.

Du kan finde flere informationer på Lovsang Fyns hjemmeside www.lovsangfyn.dk

Fra : Henning Jensen

Dato : 31-08-11 11:17

On 30-08-2011 20:36, info@lovsangfyn.dk wrote:
> Himmelen over Fyn, vil åbne sig..
> Lørdag den 1. oktober 2011 fra kl. 14.00 til 17.00, invitere gruppen
> ”Lovsang Fyn” til lovsangsfest på Tommerup Efterskole.

En længe savnet, indfaldsvinket til musik. Tak.

Det er også værd at huske, at 'Indre Mission' fylder 150 år lørdag den
13. september.
http://jubi.indremission.dk/
Lad ikke Vilhelm Beck have levet forgæves. I "Fra Livets Kilde" fra
1881 skriver han på side 185:
"Jesus forvandlede Vand til Vin, og det var det første Mirakel, han
gjorde her paa Jorden."

I "Hjemlandstoner", Indre Missions sangbog (1935 udgaven), er denne
svenske sang, "Ingen er så trygg i fare", som er tilskrevet Caroline
Sandell-Berg, medtaget som nr. 13:
http://www.youtube.com/watch?v=Or7Hb3pHnko

Lad ikke os møde talstærkt op til 150 årsfesten, og deltage i
afsyngelsen af denne sang.
Især glæder jeg mig til at hilse på delegationen fra Furland.

Henning

Fra : Henning Jensen

Dato : 31-08-11 13:58

On 31-08-2011 12:16, Henning Jensen wrote:

> Lad ikke os møde talstærkt op til 150 årsfesten, og deltage i
> afsyngelsen af denne sang.
> Især glæder jeg mig til at hilse på delegationen fra Furland.

Hvad er det for noget vrøvl jeg skrev. Jeg fik et 'ikke' for meget med. :-|

Lad os netop møde op.

Åge ville ikke med til Hamborg - hvad så med at mødes her?

Henning.

Fra : Eva Schmidt

Dato : 31-08-11 15:14

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> :-|
>
> Lad os netop møde op.
>
> Åge ville ikke med til Hamborg - hvad så med at mødes her?

Fyn er vel snart ligeså langt væk som Hamborg, når man er inkarneret Furbo
)

mvh Eva

Fra : Benny Mortensen

Dato : 31-08-11 15:45

"Eva Schmidt" <safeni@gfnet.dk> skrev i en meddelelse

> "Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Fyn er vel snart ligeså langt væk som Hamborg, når man er inkarneret Furbo
> )
>
> mvh Eva

Nej da, i lokker bare med Gratis Kandis koncert...

Når han så kommer, stikker i ham 100 Gram Kandis...
Så har i holdt aftalen, ikke sandt ? )

M.V.H....Benny..

Fra : Henning Jensen

Dato : 31-08-11 15:59

On 31-08-2011 16:13, Eva Schmidt wrote:

> Fyn er vel snart ligeså langt væk som Hamborg, når man er inkarneret
> Furbo )

Indre Missionsfesten er i Fredericia Messecenter.
Det er indenfor knallert-afstand fra Furland.
Du kommer vel også?

Henning.

Fra : Eva Schmidt

Dato : 31-08-11 18:09

> Indre Missionsfesten er i Fredericia Messecenter.
> Det er indenfor knallert-afstand fra Furland.
> Du kommer vel også?
>
> Henning.

Næ, jeg tror jeg springer over )

mvh Eva

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-08-11 15:58

Henning Jensen wrote:

> [...]
> afsyngelsen af denne sang.
> Især glæder jeg mig til at hilse på delegationen fra Furland.

En lille historie... Den gamle kirkeminister og senere formand for
salmegogskommisionen 1950-53, Provst Carl Hermansen, Hjørring, ville
have både 'Kun en dag et øjeblik ad gangen' og 'Ingen er så tryg i fare'
med i Den danske Salmebog 1953, men det ville hverken de grundtvigske
eller tidehvervsfolket være med til. Carl Hermansen satte sin stilling
som formand ind på det, og det medførte, at grundtvigianerne gav sig, så
'Kun en dag et øjeblik ad gangen' kom med, og lovede, at 'Ingen er så
tryg i fare' ville komme med ved en planlagt revision i 1961/62, der dog
aldrig blev til noget, da regeringen H.C.Hansen ganske enkelt nedlagde
salmebogskommisionen.

mvh. Erik Richard

Fra : Henning Jensen

Dato : 31-08-11 16:05

On 31-08-2011 16:57, Erik Richard Sørensen wrote:

> aldrig blev til noget, da regeringen H.C.Hansen ganske enkelt nedlagde salmebogskommisionen.

Jeg ved godt, at alle har advaret mig imod dig og din Googlede "viden".
Du må være under 10 år eller over 70 og senil.
Du må være tidligere skolelærer, for din totale mangel på kildekritik er
slående.

Til din orientering så trives Salmebogskommissionen i bedste velgående:

http://www.km.dk/ministeren-og-ministeriet/publikationer/rapporter/salmebogskommissionen.html

Henning.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-08-11 17:01

Henning Jensen wrote:

> [...]
> slående.
>
> Til din orientering så trives Salmebogskommissionen i bedste velgående:

Det er ikke den samme salmebogskommision. - Længere er den ikke! - Og
vær så lige så venlig at holde op med dine underlige og mærkelige påstande.

Jeg er hverken 10 eller 70 år, og jeg er heller ikke hverken skolelærer
eller noget lignende. Hvis du endelig vil vide det, er jeg uddannet
cand. theol. fra Århus Universitet og har bl.a. skrevet speciale netop
omkring bl.a. brugen af salmebogen af 1953 og kampen mellem
grundtvigianere og tidehverv på den ene side og kredsen omkring Indre
Mission og Chr. Bartholdy og senere Kr. Friis på den anden side.

Og jeg kan oplyse dig, at jeg er og har været tilknyttet Indre Mission
gennem næsten hele mit liv, og derfor også kender den temmelig godt
_indefra_. Desuden er jeg i den heldige situation, at jeg faktisk har
kendt Provst Hermansen.

Så stop nu, før du blamerer dig endnu mere, end ud allerede har gjort!

mvh. Erik Richard

Fra : Henning Jensen

Dato : 31-08-11 17:14

On 31-08-2011 18:01, Erik Richard Sørensen wrote:

> Så stop nu, før du blamerer dig endnu mere, end ud allerede har gjort!

Det kunne egentlig være interessant at tage din redegørelse fra en
tidligere tråd, angående dit enorme kendskab til countrymusik med på
"skolen", og lade dem køre den igennem, som var det en eksamensopgave.
Her kan man få det afklaret om det er en afskrift.

Kan du huske din påstand om Mozart fund og revision af KV i 80'erne.
Her er svar fra Det kgl bibliotek:

Kære Henning Jensen,
Tak for din mail ang. Mozart fund fra 1980erne.

Der er ikke på Det Kongelige Bibliotek gjort nogle særlige fund eller
erhvervet særlige Mozart-ting på dette tidspunkt.

Med venlig hilsen
Anne Ørbæk Jensen
Det Kongelige Bibliotek
Musik- og teaterafdelingen

Jeg kan kun tilføje at du gør dig interessant, men det er da i kraft af
din uvederhæftighed.

Henning

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-08-11 18:30

Henning Jensen <h_b_j@yahoo.com> wrote:

> [...]
> Det Kongelige Bibliotek
> Musik- og teaterafdelingen
>
> Jeg kan kun tilføje at du gør dig interessant, men det er da i kraft af

Jeg kan sige han gør det samme i dk.edb.mac ... og i *.foto :)

/thomas

Fra : Henning Jensen

Dato : 31-08-11 17:19

On 31-08-2011 18:01, Erik Richard Sørensen wrote:

> eller noget lignende. Hvis du endelig vil vide det, er jeg uddannet
> cand. theol. fra Århus Universitet

Du står ikke på medlemslisten på Det teologiske Fakultet i Århus. Jeg
ringer selvfølgelig derop i morgen og spørger mig frem.

Henning.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-08-11 18:06

Henning Jensen wrote:

> Du står ikke på medlemslisten på Det teologiske Fakultet i Århus. Jeg
> ringer selvfølgelig derop i morgen og spørger mig frem.

Gør endelig det, men de vil heller ikke finde mig dér, da det er en hel
del år siden, jeg frekventerede dem, men hvis du søger i Teologisk Stat,
vil du finde mig dér!

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-11 18:18

"Erik Richard Sørensen" <tulle@tulle.dk> skrev i en meddelelse

>men hvis du søger i Teologisk Stat, vil du finde mig dér!

Det ville jeg gå lidt stille med, hvis jeg var dig. Mennesket har nemlig
fået så megen indsigt, at de fleste godt ved at gud ikke skabte mennesket,
men at mennesket skabte gud (i 233 forskellige afskygninger)

/Alex

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-08-11 18:28

Alex Linaa <www.linaa.com> wrote:

> Mennesket har nemlig
> fået så megen indsigt, at de fleste godt ved at gud ikke skabte mennesket,
> men at mennesket skabte gud (i 233 forskellige afskygninger)

Amen! :)

/thomas

Fra : Benny Mortensen

Dato : 01-09-11 07:07

> [...]
> fået så megen indsigt, at de fleste godt ved at gud ikke skabte mennesket,
> men at mennesket skabte gud (i 233 forskellige afskygninger)

Se det skal jeg ikke kunne sige, om det er korrekt... Men nu er Religion en
tro, og ikke en videnskab...

Lidt som at tro på UFO'er... Du kan tro på der findes UFO'er. Helt præcist
til den dag, hvor du ser din første UFO... Nu kan du ikke længere tro på
UFO'er, for nu ved du de findes... Din tidligere tro, er blevet en
viden(skab). Men det er ingen garanti for, at du er blevet klogere.

Så vi snupper lige Barker of the UFO - Bee Gees

http://www.youtube.com/watch?v=7f5oVGnZ2OE&feature=related

M.V.H....Benny.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-09-11 07:55

Benny Mortensen <bfm@tdcadsl.inv> wrote:

> Men nu er Religion en
> tro, og ikke en videnskab...

Mit problem er at der bliver undervist på universitetet som videnskab
(Theologi altså ... )

/thomas

* Og ja, jeg ved godt der er religionsvideskab, men det er jo noget helt
andet ...

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-11 09:15

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> Mit problem er at der bliver undervist på universitetet som videnskab
> (Theologi altså ... )

Helt enig.
Vi bruger samfundskroner på at uddanne præster, hvilket aldrig kan være
samfundets opgave, hvis vi vil påstå vi har religionsfrihed i Danmark.
Hvis folk vil tro, ja så er det deres egen sag, og de må også selv bekoste
hvad det nu koster.
Den anden del af det er, som du ganske rigtigt skriver, at teologi har lige
så lidt at gøre som "videnskab" på et universitet, som WOW, Anders And,
eller alt det andet der heller ikke er videnskab men fiktion.

> * Og ja, jeg ved godt der er religionsvideskab, men det er jo noget helt
> andet ...

Det er jo studiet af religioners påvirkning af samfundet, og det er ganske
rigtigt noget helt andet. Det er empirisk.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 02-09-11 07:27

> [...]
> (Theologi altså ... )
>

> /thomas
>

> * Og ja, jeg ved godt der er religionsvideskab, men det er jo noget helt

Tja, men mon ikke også det er passende, hvis præsten kender biblen bedre end
jeg, der nok har set det indvendige af en bibel 2 gange siden jeg forlod
folkeskolen, hvilket skete i 1967

M.V.H....Benny..

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-09-11 12:22

Benny Mortensen <bfm@tdcadsl.inv> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> Tja, men mon ikke også det er passende, hvis præsten kender biblen bedre end
> jeg

Joda, men hvorfor skal det være på vores regning ?

/thomas

Fra : Benny Mortensen

Dato : 02-09-11 17:01

> Joda, men hvorfor skal det være på vores regning ?
>
> /thomas

Altså jeg overrender ikke kirken, men jeg betaler da min kirkeskat... Alle
andre kunne tilbydes alverdens mystiske uddannelser, bare ikke jeg... Jeg
har mødt en læge, der troede han var Guds gave til menneskeheden, og
alligevel tog han så grumme fejl... Ja han havde trods den meget lange
ventetid, på at komme ind til ham, end ikke gidet forberede sig... Og hans
uddannelse har jeg slidt og slæbt for... Så altså helt ærligt.. Pengene til
Præsterne... De er dæleme givet godt ud... For der er altid hjælp at
hente...

M.V.H....Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-11 17:39

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote in

> [...]
> grundtvigianere og tidehverv på den ene side og kredsen omkring Indre
> Mission og Chr. Bartholdy og senere Kr. Friis på den anden side.

og netop i Århus har en byplanlægger med en kringlet form for humor ladet
Grundtvig og Vilhelm Beck mødes i et kryds på Christian X's Vej

Venligst
Lars

Fra : Henning Jensen

Dato : 31-08-11 17:50

On 31-08-2011 18:39, Daxhund wrote:

> og netop i Århus har en byplanlægger med en kringlet form for humor ladet
> Grundtvig og Vilhelm Beck mødes i et kryds på Christian X's Vej

Tak for dit svar.
Det er i øvrigt et spændende emne, som kunne være sjovt i en debat.
Jeg selv er/har været lidt tilknyttet bevægelsen i det Sydsjællandske,
hvor den oprindelig stammer fra.

Det er derfor jeg en gang imellem koketterer lidt med det religiøse

Henning.

Fra : Max

Dato : 31-08-11 17:51

Hej Henning

> Det er derfor jeg en gang imellem koketterer lidt med det religiøse

Der er da ellers intet morsomt ved disse religiøse elementer.

Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 31-08-11 18:09

On 31-08-2011 18:51, Max wrote:
> Hej Henning

> Der er da ellers intet morsomt ved disse religiøse elementer.

Hej Max.

Både og. Jeg er ikke helt enig med dig.
Tanken om en abstrakt gud, som samfundet seriøst uddanner mennesker til
at "arbejde med", studerer og underviser i, kan godt få mig til at more
mig lidt.

For et halv års tid siden fortalte jeg lidt om "Blå Kors" og
selvmodsigelserne i denne 'sekt', som jeg har et nært kendskab til, så
det vil jeg ikke 'underholde' med nu.

Jeg/vi er med i en kampagne, hvor der samles stearin-lysestumper ind til
Santal-missionen. Det bliver faktisk til en del, og i vore dage er det godt.
At det for nogle års tid siden kom frem, at denne indiske missions
ledere selv havde stukket en stor del af pengene i 'egen lomme', ændrede
slet ikke ved, at indsamlingen fortsatte.

Man må da trække på smilebåndet over menneskerne. Jeg gør det i hvert
fald.

Men jeg må hellere stoppe, dette hører ikke hjemme i musikgruppen.

Henning.

Fra : Max

Dato : 31-08-11 18:16

Hej Henning

> Men jeg må hellere stoppe, dette hører ikke hjemme i musikgruppen.

Jeg har selv indre mission i rygsækken, og det er der intet positivt
ved. Men du har ret, vi må hellere holde den debat ude af gruppen.

Max

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-11 18:20

> Jeg har selv indre mission i rygsækken, og det er der intet positivt
> ved.

Nogle af de sjoveste og mest livsbekræftende mennesker jeg har mødt, er
faktisk frafaldne kristne der har gjort sig fri af indoktrineringen, og
derefter har erkendt at man selv skaber sit liv og sin underholdning :)

Fra : Henning Jensen

Dato : 31-08-11 19:01

On 31-08-2011 19:20, Alex Linaa wrote:

> Nogle af de sjoveste og mest livsbekræftende mennesker jeg har mødt, er
> faktisk frafaldne kristne der har gjort sig fri af indoktrineringen, og
> derefter har erkendt at man selv skaber sit liv og sin underholdning :)

Er det en kompliment til mig.

Henning

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-11 19:12

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Er det en kompliment til mig.

Nu kender jeg dig ikke sådan irl, men du kunne nemt kandidere til "titlen"

Fra : Henning Jensen

Dato : 31-08-11 19:14

On 31-08-2011 19:16, Max wrote:

> Jeg har selv indre mission i rygsækken, og det er der intet positivt
> ved. Men du har ret, vi må hellere holde den debat ude af gruppen.

Hej Max.

For at jeg ikke bliver helt misforstået, så bliver jeg nød til at
understrege, at jeg har stor respekt for religionen og religiøse
mennesker, og også for de flestes seriøsitet.

Det er mit eget forhold til kristendommen, jeg morer mig kosteligt over,
og som jeg ofte gør grin med, og koketterer over.

Så jeg undskylder ubetinget hvis jeg har været fornærmende, i nogen som
helst religiøs retning.

Hilsen Henning

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-08-11 19:53

> [...]

> og som jeg ofte gør grin med, og koketterer over.
>
> Så jeg undskylder ubetinget hvis jeg har været fornærmende, i nogen som

Jeg må komme med et citat fra The Big Bang Theory:

"
Amy: Excuse me. I'm Amy Farrah Fowler, you're Sheldon Cooper.

Sheldon: Hello, Amy Farrah Fowler. I'm sorry to inform you that you've
been taken in by unsupportable mathematics designed to prey upon the
gullible and the lonely. Additionally, I am being blackmailed with a
hidden dirty sock.

Amy: If that was slang, I'm unfamiliar with it. If it was literal, I
share your aversion to soiled hosiery. In any case, I'm here because my
mother and I have agreed that I will date at least once a year.

Sheldon: Interesting. My mother and I have the same agreement about
church.

Amy: I don't object to the concept of a deity, but I'm baffled by the
notion of one that takes attendance.

"

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-11 19:27

Henning Jensen <h_b_j@yahoo.com> wrote in

> Det er i øvrigt et spændende emne, som kunne være sjovt i en debat.
> Jeg selv er/har været lidt tilknyttet bevægelsen i det Sydsjællandske,
> hvor den oprindelig stammer fra.

Det er en stærkt undervurderet del af vores kulturarv uanset om man
sympatiserer med bevægelsen eller ej. Jeg bor i et område af det sydlige
Djursland, hvor missionshusene lå tættere end brugsforeningerne. Der er kun
et enkelt aktiv af slagsen tilbage i Rønde. Den gode pastor Beck slog jo i
sin tid sine folder her på egnen, og var sognepræst lidt længere nordpå i
Ørum ved Ramten.

Jeg har aldrig haft nogen tilknytning til bevægelsen, men har læst en hel
del om vækkelser gennem tiden i Danmark. Det er både betagende og dramatisk
læsning. Endvidere er det ganske interessant at læse mange af de
"opbyggelige" bøger, der engang strømmede ud fra Lohses forlag.

Men som du er inde på, fører denne diskussion nok for vidt i en
musikgruppe, så jeg slutter af med et ganke kort stykke kirkemusik, som jeg
selv har været med til at opføre: Durufle, Ubi Caritas

http://www.youtube.com/watch?v=FBro1UyPiCw&feature=related

Venlig hilsen
Lars