/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Sådan skal man ikke gøre!!!!!
Fra : Ukendt


Dato : 30-08-11 20:50
 
 
Grandoldman (31-08-2011)
Kommentar
Fra : Grandoldman


Dato : 31-08-11 02:03

On 30 Aug., 21:49, "Per." <perlpsnabbelahotmail.com> wrote:
> http://maritimedanmark.dk/?Id=11542
>
> Mvh. Per

********************

Det er jo tydeligt at sejlbåden har problemer før påsejlingen. Han
prøver jo desperat at dreje væk, men i panikken til den forkerte side.

Harding E. Larsen (31-08-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 31-08-11 05:41

Kunne det tænkes at arrangørerne ikke har anvendt denne
aktivitetsliste:

http://www.sofartsstyrelsen.dk/regleroglove/Byggeri/Sider/Hvadskaldenansvarligeforenaktivitettils%C3%B8shuskeatforholdesigtil.aspx

Det er ikke god planlægning at udlægge en kapsejladsbane hvori indgår
forstyrrelse af trafikken i en sejlrute.

Mvh/Harding


On 30 Aug., 21:49, "Per." <perlpsnabbelahotmail.com> wrote:
> http://maritimedanmark.dk/?Id=11542
>
> Mvh. Per


Henning Rasmussen (31-08-2011)
Kommentar
Fra : Henning Rasmussen


Dato : 31-08-11 12:51

Ja, den har de helt sikkert ikke læst.


--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)
www.frivagt.dk


"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:35747606-80b7-4eaa-a72b-e57bd466fe94@s7g2000yqd.googlegroups.com...
Kunne det tænkes at arrangørerne ikke har anvendt denne
aktivitetsliste:

http://www.sofartsstyrelsen.dk/regleroglove/Byggeri/Sider/Hvadskaldenansvarligeforenaktivitettils%C3%B8shuskeatforholdesigtil.aspx

Det er ikke god planlægning at udlægge en kapsejladsbane hvori indgår
forstyrrelse af trafikken i en sejlrute.

Mvh/Harding


On 30 Aug., 21:49, "Per." <perlpsnabbelahotmail.com> wrote:
> http://maritimedanmark.dk/?Id=11542
>
> Mvh. Per


Harding E. Larsen (31-08-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 31-08-11 05:49

Her er der lidt mere om emnet:

http://www.sofartsstyrelsen.dk/regleroglove/Sport/Sider/Kapsejlads.aspx

Mvh/Harding

n 31 Aug., 13:40, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> Kunne det tænkes at arrangørerne ikke har anvendt denne
> aktivitetsliste:
>
> http://www.sofartsstyrelsen.dk/regleroglove/Byggeri/Sider/Hvadskalden...
>
> Det er ikke god planlægning at udlægge en kapsejladsbane hvori indgår
> forstyrrelse af trafikken i en sejlrute.
>
> Mvh/Harding
>
> On 30 Aug., 21:49, "Per." <perlpsnabbelahotmail.com> wrote:
>
>
>
> >http://maritimedanmark.dk/?Id=11542
>
> > Mvh. Per- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Christian Stidsen (31-08-2011)
Kommentar
Fra : Christian Stidsen


Dato : 31-08-11 13:49

Set i lyset af at hændelsen skete i England er der nok stor sandsynlighed
for at arrangørerne ikke har læst Søfartsstyrelsens skrivelser
Stedet hvor hændelsen skete er et sted hvor man har en traffikeret sejlrute
med stærk strøm som hæmmer fragtskibenes manøvremuligheder.
Hertil kommer at der ligger op til flere lystbådeklubber som "spytter"
sejlbåde ud i sejlruten.

- det er dømt til at gå galt, hvilket det som bekendt også gjorde!


Christian


>"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
>news:35747606-80b7-4eaa-a72b-e57bd466fe94@s7g2000yqd.googlegroups.com...
>Kunne det tænkes at arrangørerne ikke har anvendt denne
>aktivitetsliste:
>
>http://www.sofartsstyrelsen.dk/regleroglove/Byggeri/Sider/Hvadskaldenansvarligeforenaktivitettils%C3%B8shuskeatforholdesigtil.aspx
>
>Det er ikke god planlægning at udlægge en kapsejladsbane hvori indgår
>orstyrrelse af trafikken i en sejlrute.
>
>Mvh/Harding
>
>
>On 30 Aug., 21:49, "Per." <perlpsnabbelahotmail.com> wrote:
> http://maritimedanmark.dk/?Id=11542
>
> Mvh. Per


Thomas Jensen (01-09-2011)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 01-09-11 05:03

On Tue, 30 Aug 2011 21:49:34 +0200, Per. wrote:

> http://maritimedanmark.dk/?Id=11542
>

For dælen, man skal da have nerver af stål for at turde sejle gennem
sådan et farvand, med et skib af sådan en størrelse.

Det minder mig om - jeg snakkede med en tidligere styrmand, og spurgte
hvordan de ser på lystsejlere. Ikke noget problem, svarede han, men det
er rart hvis man kan se dem på radaren.

Det kan man jo godt lige tænke på, hvis man sejler i et mindre fartøj.


--
Thomas Jensen, Horsens

Christian Stidsen (01-09-2011)
Kommentar
Fra : Christian Stidsen


Dato : 01-09-11 10:18


>> http://maritimedanmark.dk/?Id=11542
>>
>
> For dælen, man skal da have nerver af stål for at turde sejle gennem
> sådan et farvand, med et skib af sådan en størrelse.
>

Det er ikke nødvendigvis et spørgmål om "nerver af stål" - farvandet vi
snakker om er faktisk indsejlingen ind til Southampton m.m.
Det kan være et lidt tricky farvand, men i bund og grund er strøm og vind
nok en større bekymring end sejldbådene...

Prøv at se kortet på
http://www.visitmyharbour.com/viewchart.asp?chart=FEC9938A5A9422300
Tankskibene kommer ind fra øst via The Solent og skal nord ud.
"Precautionary Area" er ikke p.g.a. sejlbådene - det er der sejlbådene skal
holde sig væk

Så i bund og grund kan man måske sige at det er lystsejlerne der skal have
"nerver af stål"

M.v.h.

Christian


Harding E. Larsen (02-09-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 02-09-11 03:46

Vi har da selv lignende tætliggende sejlruter i Danmark. f.eks.
sejlruten fra Drogden og op til Middelgrunden. Dragør, Kastrup, Sundby
og Lynetten har hver deres udlagte kapsejladsbaner; men ingen af
banerne strækker sig ud over sejlruten. Sejlruten er en af verdens
mest trafikkerede ruter om ikke den mest trafikkerede.
I sejlrenden kan der også her være stærk strøm og på åbne steder
kraftig vind. Natten mellem fredag og lørdag var vinden i en periode
på under 10 min oppe på 29 m/s målt på havnekontoret i Dragør.
Så jo, også i hjemlige farvande skal sejlerne kende reglerne, tage
vejret i betragtning og agere derefter.

Mvh/Harding

On 1 Sep., 11:18, "Christian Stidsen" <csn...@stidsen.dk> wrote:
> >>http://maritimedanmark.dk/?Id=11542
>
> > For dælen, man skal da have nerver af stål for at turde sejle gennem
> > sådan et farvand, med et skib af sådan en størrelse.
>
> Det er ikke nødvendigvis et spørgmål om "nerver af stål" - farvandet vi
> snakker om er faktisk indsejlingen ind til Southampton m.m.
> Det kan være et lidt tricky farvand, men i bund og grund er strøm og vind
> nok en større bekymring end sejldbådene...
>
> Prøv at se kortet påhttp://www.visitmyharbour.com/viewchart.asp?chart=FEC9938A5A9422300
> Tankskibene kommer ind fra øst via The Solent og skal nord ud.
> "Precautionary Area" er ikke p.g.a. sejlbådene - det er der sejlbådene skal
> holde sig væk
>
> Så i bund og grund kan man måske sige at det er lystsejlerne der skal have
> "nerver af stål"
>
> M.v.h.
>
> Christian


Christian Stidsen (02-09-2011)
Kommentar
Fra : Christian Stidsen


Dato : 02-09-11 11:27

Helt sikkert har vi også sådanne steder herhjemme.

Jeg har sejlet gennem farvandet ved Isle of Wight / Cowes, og husker at
lodsen allerede den gang (15 år siden) sagde at der var store problemer med
at sejlklubberne troede de ejede farvandet.
Tro mig, det var en interessant oplevelse at komme med 270 meter skib og
15-20 knob i det farvand!

Christian



"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:83162672-9ec9-4b81-b113-a3b0e4421cff@j1g2000yqn.googlegroups.com...
Vi har da selv lignende tætliggende sejlruter i Danmark. f.eks.
sejlruten fra Drogden og op til Middelgrunden. Dragør, Kastrup, Sundby
og Lynetten har hver deres udlagte kapsejladsbaner; men ingen af
banerne strækker sig ud over sejlruten. Sejlruten er en af verdens
mest trafikkerede ruter om ikke den mest trafikkerede.
I sejlrenden kan der også her være stærk strøm og på åbne steder
kraftig vind. Natten mellem fredag og lørdag var vinden i en periode
på under 10 min oppe på 29 m/s målt på havnekontoret i Dragør.
Så jo, også i hjemlige farvande skal sejlerne kende reglerne, tage
vejret i betragtning og agere derefter.

Mvh/Harding

On 1 Sep., 11:18, "Christian Stidsen" <csn...@stidsen.dk> wrote:
> >>http://maritimedanmark.dk/?Id=11542
>
> > For dælen, man skal da have nerver af stål for at turde sejle gennem
> > sådan et farvand, med et skib af sådan en størrelse.
>
> Det er ikke nødvendigvis et spørgmål om "nerver af stål" - farvandet vi
> snakker om er faktisk indsejlingen ind til Southampton m.m.
> Det kan være et lidt tricky farvand, men i bund og grund er strøm og vind
> nok en større bekymring end sejldbådene...
>
> Prøv at se kortet
> påhttp://www.visitmyharbour.com/viewchart.asp?chart=FEC9938A5A9422300
> Tankskibene kommer ind fra øst via The Solent og skal nord ud.
> "Precautionary Area" er ikke p.g.a. sejlbådene - det er der sejlbådene
> skal
> holde sig væk
>
> Så i bund og grund kan man måske sige at det er lystsejlerne der skal have
> "nerver af stål"
>
> M.v.h.
>
> Christian


Harding E. Larsen (02-09-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 02-09-11 05:16

Ja det må have været en stor og måske også lidt skræmmende oplevelse i
forhold til et sådant skibs manøvremuligheder.

Det ville være en god ide om alle sejlklubber arrangerede et besøg til
skibssimulatorerne, således at fritidssejlerne ved selvsyn kunne
fornemme de problemer, som de udsætter de store skibes navigatører for
med de ofte lidt for dumdristige manøvre, som fritidssejlerne kan
finde på at udføre.

Mvh/Harding


On 2 Sep., 12:26, "Christian Stidsen" <csn...@stidsen.dk> wrote:
> Helt sikkert har vi også sådanne steder herhjemme.
>
> Jeg har sejlet gennem farvandet ved Isle of Wight / Cowes, og husker at
> lodsen allerede den gang (15 år siden) sagde at der var store problemer med
> at sejlklubberne troede de ejede farvandet.
> Tro mig, det var en interessant oplevelse at komme med 270 meter skib og
> 15-20 knob i det farvand!
>
> Christian
>
> "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsennews:83162672-9ec9-4b81-b113-a3b0e4421cff@j1g2000yqn.googlegroups.com...
> Vi har da selv lignende tætliggende sejlruter i Danmark. f.eks.
> sejlruten fra Drogden og op til Middelgrunden. Dragør, Kastrup, Sundby
> og Lynetten har hver deres udlagte kapsejladsbaner; men ingen af
> banerne strækker sig ud over sejlruten. Sejlruten er en af verdens
> mest trafikkerede ruter om ikke den mest trafikkerede.
> I sejlrenden kan der også her være stærk strøm og på åbne steder
> kraftig vind. Natten mellem fredag og lørdag var vinden i en periode
> på under 10 min oppe på 29 m/s målt på havnekontoret i Dragør.
> Så jo, også i hjemlige farvande skal sejlerne kende reglerne, tage
> vejret i betragtning og agere derefter.
>
> Mvh/Harding
>
> On 1 Sep., 11:18, "Christian Stidsen" <csn...@stidsen.dk> wrote:
>
>
>
> > >>http://maritimedanmark.dk/?Id=11542
>
> > > For dælen, man skal da have nerver af stål for at turde sejle gennem
> > > sådan et farvand, med et skib af sådan en størrelse.
>
> > Det er ikke nødvendigvis et spørgmål om "nerver af stål" - farvandet vi
> > snakker om er faktisk indsejlingen ind til Southampton m.m.
> > Det kan være et lidt tricky farvand, men i bund og grund er strøm og vind
> > nok en større bekymring end sejldbådene...
>
> > Prøv at se kortet
> > påhttp://www.visitmyharbour.com/viewchart.asp?chart=FEC9938A5A9422300
> > Tankskibene kommer ind fra øst via The Solent og skal nord ud.
> > "Precautionary Area" er ikke p.g.a. sejlbådene - det er der sejlbådene
> > skal
> > holde sig væk
>
> > Så i bund og grund kan man måske sige at det er lystsejlerne der skal have
> > "nerver af stål"
>
> > M.v.h.
>
> > Christian- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Christian Stidsen (03-09-2011)
Kommentar
Fra : Christian Stidsen


Dato : 03-09-11 20:22

Jeg ved man i Southampton har inviteret medlemmer fra bestyrelsen i
sejlklubberne med på tur på en containerbåd ind forbi The Cowes m.m.
Det har vist givet en vis forståelse for forholdene.

Christian

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:308c871d-5942-4082-a312-139d359b3437@dl2g2000vbb.googlegroups.com...
Ja det må have været en stor og måske også lidt skræmmende oplevelse i
forhold til et sådant skibs manøvremuligheder.

Det ville være en god ide om alle sejlklubber arrangerede et besøg til
skibssimulatorerne, således at fritidssejlerne ved selvsyn kunne
fornemme de problemer, som de udsætter de store skibes navigatører for
med de ofte lidt for dumdristige manøvre, som fritidssejlerne kan
finde på at udføre.

Mvh/Harding


On 2 Sep., 12:26, "Christian Stidsen" <csn...@stidsen.dk> wrote:
> Helt sikkert har vi også sådanne steder herhjemme.
>
> Jeg har sejlet gennem farvandet ved Isle of Wight / Cowes, og husker at
> lodsen allerede den gang (15 år siden) sagde at der var store problemer
> med
> at sejlklubberne troede de ejede farvandet.
> Tro mig, det var en interessant oplevelse at komme med 270 meter skib og
> 15-20 knob i det farvand!
>
> Christian
>
> "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk> skrev i
> meddelelsennews:83162672-9ec9-4b81-b113-a3b0e4421cff@j1g2000yqn.googlegroups.com...
> Vi har da selv lignende tætliggende sejlruter i Danmark. f.eks.
> sejlruten fra Drogden og op til Middelgrunden. Dragør, Kastrup, Sundby
> og Lynetten har hver deres udlagte kapsejladsbaner; men ingen af
> banerne strækker sig ud over sejlruten. Sejlruten er en af verdens
> mest trafikkerede ruter om ikke den mest trafikkerede.
> I sejlrenden kan der også her være stærk strøm og på åbne steder
> kraftig vind. Natten mellem fredag og lørdag var vinden i en periode
> på under 10 min oppe på 29 m/s målt på havnekontoret i Dragør.
> Så jo, også i hjemlige farvande skal sejlerne kende reglerne, tage
> vejret i betragtning og agere derefter.
>
> Mvh/Harding
>
> On 1 Sep., 11:18, "Christian Stidsen" <csn...@stidsen.dk> wrote:
>
>
>
> > >>http://maritimedanmark.dk/?Id=11542
>
> > > For dælen, man skal da have nerver af stål for at turde sejle gennem
> > > sådan et farvand, med et skib af sådan en størrelse.
>
> > Det er ikke nødvendigvis et spørgmål om "nerver af stål" - farvandet vi
> > snakker om er faktisk indsejlingen ind til Southampton m.m.
> > Det kan være et lidt tricky farvand, men i bund og grund er strøm og
> > vind
> > nok en større bekymring end sejldbådene...
>
> > Prøv at se kortet
> > påhttp://www.visitmyharbour.com/viewchart.asp?chart=FEC9938A5A9422300
> > Tankskibene kommer ind fra øst via The Solent og skal nord ud.
> > "Precautionary Area" er ikke p.g.a. sejlbådene - det er der sejlbådene
> > skal
> > holde sig væk
>
> > Så i bund og grund kan man måske sige at det er lystsejlerne der skal
> > have
> > "nerver af stål"
>
> > M.v.h.
>
> > Christian- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Thomas Jensen (04-09-2011)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 04-09-11 06:36

On Sat, 03 Sep 2011 21:22:13 +0200, Christian Stidsen wrote:

> Jeg ved man i Southampton har inviteret medlemmer fra bestyrelsen i
> sejlklubberne med på tur på en containerbåd ind forbi The Cowes m.m. Det
> har vist givet en vis forståelse for forholdene.
>

Kom lige til at tænke på, at det kan da være man finde en egnet film om
emnet, der kunne vise som en del af undervisningen i forbindelse med
duelighedsbeviset. Mon ikke statens filmcentral har noget man kan låne?
Jeg kan næsten høre blæseren fra 16mm fremviseren køre, bare ved
tanken...

Der er sikkert mange ting om forholdene for de store skibe, der kunne
være nyttige at vide for os amatør-sejlere - "bremse"-længder,
reaktionstider, udsyn, ...


--
Thomas Jensen, Horsens

Thomas Jensen (04-09-2011)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 04-09-11 15:52

On Sun, 04 Sep 2011 14:53:03 +0200, Christian Stidsen wrote:

> "> Der er sikkert mange ting om forholdene for de store skibe, der kunne
>> være nyttige at vide for os amatør-sejlere - "bremse"-længder,
>> reaktionstider, udsyn, ...
>
> Skyd løs, så skal jeg forsøge at svare efter bedste formående
>

Tjoe, men jeg ved knap hvad jeg skal spørge om. Som jeg har skrevet
tidligere, så spurgte jeg en bekendt der har været styrmand gennem 13 år,
om hvordan rigtige sømænd ser på lystsejlere. Og jeg var lidt overrasket
over at han ikke havde mere brok end han havde. Han synes ikke der havde
været de store problemer, og sagde egentlig bare, at det var rart hvis de
har en radarreflektor.

Men hvis du synes du har nogle erfaringer og nogle råd til lystsejlere, i
forbindelse med sejlads nær store skibe, så vil jeg personligt da gerne
lytte. Hvis jeg kan gøre noget for at tage hensyn til andre, så gør jeg
gerne det.

Egentlig lå min ide også bare lidt i forlængelse af Hardings ide med at
besøge en skibssimulator. Jeg tænkte, at det er da ikke umuligt at at
rederierne i dk vil lægge skibe til, så alle der tager duelighedsbevis
får mulighed for at komme ud med et større skib, og dermed får en ide om
hvor stor/lille en 30 fod sejlbåd er fra oppe fra broen. Og styrmand kan
så fortælle hvor lang tid der går fra man beder skibet dreje til det rent
faktisk gør det - og andre ting der kunne være relevant at vide når man
møder et skib.

Men så tænkte jeg, at det bliver måske for besværligt/dyrt at få så mange
mennesker ud på skibene, så alternativet kunne måske være en film/video.

Okay, måske er der ikke noget problem i praksis. Måske er det bare mig.
Altså, når jeg ser en lastbil med hænger bakke ind på parkeringspladsen
til supermarkedet, og der er ingen plads til siderne og der står biler
alle steder, og folk myldrer rundt og ind og ud af biler alle vegne, så
tænker jeg bare; godt det ikke er mig!

Men chaufføren ser jo ud som om det hele rager ham en høstbloms. No
problemos, amigo! Vupti, og så har han lige placeret vognen med
cencimeters præcision foran porten, kun med brug af spejle - uden at køre
nogen ned. Og det er måske lidt det samme på store skibe - jeg
forestiller mig det er vildt nervepirrende, men måske er det ikke et
problem i praksis...?


--
Thomas Jensen, Horsens

Harding E. Larsen (04-09-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 04-09-11 10:39

M.h.t. radarreflektor, så er der mange typer på markedet til lystbåde,
de fleste anvender Mobrireflektoren.
En radarreflektor giver ikke 100% garanti for at man kan "ses"
på en radar.

Der er flere faktorer der er afgørende.
Alle skibe har ikke lige gode radar. Ældre radaranlæg har ofte
problemer med at vise reflektioner nær og fjernt samtidigt. Det
har især betydning i hårdt vejr og høj sø.
I en lille båd bør man altid, af ren selvbevarelsesdrift,
manøvre på en sådan måde at man tydelig viser sin hensigt og går
af vejen. Derved kontrollere man selv situationen og behøver
ikke at forurolige førerne af de store skibe.
En radarreflektor der skal kunne ses bør bestå af plade som er
monteret i 90 gradersvinkler og med en side som ikke er mindre
end 50 cm og den bør monteres mindst 4 meter oppe ifølge
testreporter.

Mobrien får denne svada med i farten:
Som de skriver i en stortest foretaget af ussailing.org i
SRI-laboratorierne under 100% kontrollerede og kalibrerede forhold:
"The smaller Mobri is invisible under all conditions, and, with its
minimal windage, might make a nice addition for the Stealth Bomber."

Den giver 1/100 del af en persons reflektion og kun når den er helt
lodret.

En pose sammenkrøllede øl/sodavands dåser giver nær den bedste
reflektion.

Det bedste er i tåget vejr at holde sig væk fra de ruter som
store skibe sejler i.
En radarreflektor giver ikke 100% garanti for at man kan "ses"
på en radar.

Mvh/Harding



On 4 Sep., 16:51, Thomas Jensen <lianergo...@sejlgarnet.dk> wrote:
> Tjoe, men jeg ved knap hvad jeg skal spørge om. Som jeg har skrevet
> tidligere, så spurgte jeg en bekendt der har været styrmand gennem 13 år,
> om hvordan rigtige sømænd ser på lystsejlere. Og jeg var lidt overrasket
> over at han ikke havde mere brok end han havde. Han synes ikke der havde
> været de store problemer, og sagde egentlig bare, at det var rart hvis de
> har en radarreflektor.
> --
> Thomas Jensen, Horsens


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177414
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407849
Brugere : 218876

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste