Honorar for bobehandling
Fra : Abricosicus

Dato : 29-08-11 16:12

Hej !

Én af mine venner har haft overladt behandlingen af boet efter sin
svigermor til en advokat.

Boet var ret så ukompliceret:
Ingen fast ejendom, ingen bil.
Kun nogle få konti og depoter.
Der var 2 arvinger, der begge er bosat her i landet

Han undrer sig lidt over dette har afstedkommet en faktura på kr. 27.000
+ MOMS.

Advokaten har tildels indrømmet, at det måske er lidt i overkanten.

Hvad vil det være rimeligt at tilbyde advokaten i honorar for at undgå
bøvlet med en klagesag og stadig opretholde et godt forhold til ham ?

Med venlig hilsen

Abricosicus

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-08-11 16:54

Abricosicus wrote:

> Advokaten har tildels indrømmet, at det måske er lidt i overkanten.
>
> Hvad vil det være rimeligt at tilbyde advokaten i honorar for at undgå
> bøvlet med en klagesag og stadig opretholde et godt forhold til ham ?

Bed ham specificere hvor mange timer der er brugt på sagen, og hvad de
timer er anvendt til. Det bør stå på enhver advokatregning når der ikke
på forhånd er aftalt en fast pris (eller ethvert arbejde som udføres
efter regning).

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-08-11 18:25

Abricosicus skrev:

> [...]

> Hvad vil det være rimeligt at tilbyde advokaten i honorar for at undgå
> bøvlet med en klagesag og stadig opretholde et godt forhold til ham ?

Det halve.

En jeg kender, er i en søskendeflok på 5 der skulle arve et bo
med et hus til omkring 5 mio. Jeg aner ikke hvor stor formue der
var derudover. De fik et tilbud med fast pris på 25'000 kr. hos
en advokat for det hele (Århus).

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-08-11 10:03

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> med et hus til omkring 5 mio. Jeg aner ikke hvor stor formue der
> var derudover. De fik et tilbud med fast pris på 25'000 kr. hos

Så er det da godt nok også betalt.

I bund og grund handler det om at udfylde sådan en her:
http://www.domstol.dk/Selvbetjening/blanketter/Blanketter/Privat skifte -
Boopgoerelse.pdf

Det kræver ikke den store ledvogter eksamen, men kan tage tid.

Da min bror døde var den sidste post vi manglede rubrik 8 (bedemand), da de
(sikkert aht omsorg) først fremsendte regningen ca. 4 måneder senere.

Men der er ikke noget 'arbejde' i det, blot at vente på de sidste bilag.

Derudover var der feriepenge, ATP, indefrosne dyrtid, tjenestemandspensioner
og hvad ved jeg...

Men hvis man venter til de sidste bilag er i hus, vil jeg tro vi snakker om
et par timers arbejde - svarende til en selvangivelse.

På den anden side, hvis man overlader det til en advokat at fremfinde
oplysningerne, kan timerne sikkert løbe meget hurtigt op.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-08-11 10:31

Stig Johansen skrev:

> I bund og grund handler det om at udfylde sådan en her:
> http://www.domstol.dk/Selvbetjening/blanketter/Blanketter/Privat skifte -
> Boopgoerelse.pdf

Det var langt fra det eneste min søster skulle ordne da hun stod
for bodelingen efter vores mor.

F.eks. blev hun holdt for nar af Faaborg Sparekasse der trak
udbetalingen af pengene i langdrag. Det kostede renter. En
advokat kender til den slags kneb og ved hvordan de skal klares.

Jeg snakkede engang med en bekendt der er murer og ville starte
sit eget firma. Han mente også at han nemt kunne ordne de
nødvendige papirer selv. Han havde set mange gange hvordan det
skulle gøres.
Jeg svarede ham at jeg også sagtens kunne mure et hus for det
havde jeg set ham gøre flere gange. Den fes ind.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-08-11 11:36

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det var langt fra det eneste min søster skulle ordne da hun stod
> for bodelingen efter vores mor.

Vi må skelne mellem praktiske ting og 'juridiske' ting.
Nogen skal kontake bedemand, kirke, finde gravplads, gravsten osv. osv., men
det har intet med advokater at gøre.

> F.eks. blev hun holdt for nar af Faaborg Sparekasse der trak
> udbetalingen af pengene i langdrag. Det kostede renter. En
> advokat kender til den slags kneb og ved hvordan de skal klares.

Hvis jeg skal kommentere det, bliver du nødt til at uddybe.
Hvad mener du med 'udbetaling af pengene'?

Den 'endelige udbetaling' kan først foretages nå boopgørelsen er færdig og
undeskrevet af alle parter.

'Adgang til konti' får man med en skifteattest i hånden.

Men da der kan opstå arveafgift/boskat, er det vel naturligt nok, at en bank
ikke synes det er en god idé at 'tømme' konti, da man derved står med et
tilbagebetalingskrav.

> [...]
> Jeg svarede ham at jeg også sagtens kunne mure et hus for det
> havde jeg set ham gøre flere gange. Den fes ind.

Bertel, jeg har prøvet det nogle gange, der ER ikke andre (pengemæssige)
papirer end den boopgørelse.

Enhver kan udfylde dem, men måske har man svært ved at finde bilagene.
Men kan man ikke finde bilagene, kan en advokat da slet ikke finde dem.

Får du også en advokat til at lave din selvangivelse?

PS: Den blanket jeg henviser til er en bruttoliste, eller 'foreningsmængde',
det tager højde for alt.

Hvis man f.eks. vælger opgørelsesdato=dødsdato, kan du skære ½-delen væk.

De to kolonner er lavet hvis man vælger opgørelsesdato senere end dødsdato,
da derved kan opstå indtægter/udgifter i perioden.

Jeg ved ikke om reglerne er ændret (håber ikke jeg får brug for dem), men
engang var indtægter i boet skattefri, så der var en fordel i at trække den
til det yderste (1+½år).

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-08-11 09:51

Abricosicus wrote:

> Én af mine venner har haft overladt behandlingen af boet efter sin
> svigermor til en advokat.

Dumt gjort.

> [...]
> Der var 2 arvinger, der begge er bosat her i landet
>
> Han undrer sig lidt over dette har afstedkommet en faktura på kr. 27.000

Som andre skriver, så bed om en timeopgørelse.

Hvis det er ukompliceret bo, som du skriver, vil jeg gætte på det max tager
et par timer at lave boopgørelsen.

Hvis din ven er arving, så SKAL han have en kopi af boopgørelsen, og skrive
under på, at den er accepteret.

Ud fra boopgørelsen kan man meget nemt regne sig baglæns til det reelle
timeforbrug.

> Hvad vil det være rimeligt at tilbyde advokaten i honorar for at undgå
> bøvlet med en klagesag og stadig opretholde et godt forhold til ham ?

3-4.000 max.

> Med venlig hilsen

Med venlig hilsen en der ved hvor nemt det er.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-08-11 10:06

Stig Johansen wrote:

> Hvis din ven er arving, så SKAL han have en kopi af boopgørelsen, og
> skrive under på, at den er accepteret.

Se boopgørelse(nederst) som angivet i link til svar til Bertel.

Stig Johansen