starttider med lystal
Fra : new

Dato : 29-08-11 06:34

hej gruppe
er der nogen der kan hjælpe med et program eller regneark der kan
udregne starttider til forskudt start i forhold til sømil og lystal
venlig hilsen
Niels Erik

Fra : Per Kaaber

Dato : 29-08-11 15:22

Følgende er skrevet af new:
> [...]
> er der nogen der kan hjælpe med et program eller regneark der kan
> udregne starttider til forskudt start i forhold til sømil og lystal

Hej

Det kan sailwave.
http://www.sailwave.com/download/download.php
Kontakt mig, hvis du vil ha' hjælp til opsætningen.

Hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 31-08-11 23:29

On 29 Aug., 14:33, new <nielserik.wi...@gmail.com> wrote:
> er der nogen der kan hjælpe med et program eller regneark der kan
> udregne starttider til forskudt start i forhold til sømil og lystal

Det mener jeg ikke, at det kan lade sig gøre at starte forskudt efter
LYS-tal. Så vidt jeg ved anvendes LYS-tallet som en faktor, der ganges
med sejltiden efter sejladsens afslutning.

Da man ikke kender sejltiden for et skib med LYS-tal 1,00 før
sejladsen, har man kun den ene faktor, nemlig de forskellige fartøjers
LYS-tal, men mangler sejltiden.
Man kunne måske arbejde med en gisset sejltid for LYS 1,00 og så regne
baglæns, men det vil ikke være 100% retfærdigt.

Fra : Per Kaaber

Dato : 01-09-11 15:44

Peter Lauridsen sendte dette med sin computer:

> [...]
> Man kunne måske arbejde med en gisset sejltid for LYS 1,00 og så regne
> baglæns, men det vil ikke være 100% retfærdigt.

Nej. Det vil ikke blive retfærdigt med Lys-tal, men Sailwave kan godt
beregne forskudte starttider med Sailwave's BCE funktion der beregner
tiderne for start rækkefølgen for bådene.
Man skal oprette et løb med samme sejltid for alle bådene. BCE beregner
så de forskellige starttider ud fra bådenes Lys-tal.
Da der ikke i formlen for beregning af præmietider med Lys-tal indgår
banelængde, er det ikke en retfærdig beregning af starttiderne ved
respiten forud.

Men det virker ihvertfald for DH-måltal.
På websejler.dk kan man sikkert finde tilsvarende både og bruge deres
DH-måltal. Men det er heller ikke retfærdigt, da den valgte båds mål
kan afspejle div optimeringer end den båd der skal sejle efter målet,
eller vise versa.

--
Hilsen
Per A Lot