D1-30 fuel problem
Fra : Flemming N

Dato : 28-08-11 20:38

Er der en ekspert der kan hjælpe mig med et fuel problem?
Motoren taber omdrejninger.
Problemet er at hvert år må jeg skifte fuel forfilteret ca. to
gange(det med vandudskiller der hænger på skottet vp nr. 358 1078.
Sidste år skiftede jeg det filter der sidder på motoren vp. 861 4778
først men det hjalp ikke noget.
Sidste år tjekkede og rengjorde jeg tanken og slangesystemet. Den var i
øvrigt meget ren og pæn. Men i år er det galt igen.
Sidst det var galt forsøgte jeg at udlufte systemet; men der var ingen
luft. Når motoren går ned i omdrejninger kan jeg holde omdrejningerne
ved at pumpe med udluftningspumpen. (uden at åbne udluftningsskruen)
Jeg synes i øvrigt at den mængde fuel der kommer ud af
udluftningsskruen (Hvis den åbnes med motoren kørende ca. 2000 r/m) er
ret lille.

Hvad er der galt? Forpumpen? Kendt problem?
/Flemming N

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-08-11 13:50

Sidder der snav i filter/rør/slanger til motoren, stammende fra
forurening i tanken (dieselpest) vil fødepumpen ikke kunne suge diesel
fra tanken i fornøden mængde og det resulterer i at motoren går ned i
omdrejninger evt. helt stopper. Efter en pause på nogle minutter er
det vacuum der er dannet nok til at motoren kan startes igen for
derefter at kunne køre et stykke tiuold inden cden igen går ned i
omdrejninger evt. stopper.
Prøv at rense tanken, skift filtre og pust slanger og rør rene med
trykluft.

Mvh/Harding

Fra : Flemming N

Dato : 29-08-11 08:06

De ting du nævner har jeg allerede prøvet og der var ingen snavs. Der
sidder også et lille grovfilter ved fødepumpen, det er også rent og
fint.
/Flemming N

Harding E. Larsen har bragt dette til os:

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 29-08-11 09:40

Det kan være at du kan bruge dette skema til fejlfinding:

http://www.uniteddiesel.co.uk/diesel-engine-smoke.php

Måske kan det bare være en defekt O-ring eller anden pakning i en
pumpe der kan være defekt.
Prøv også at se lidt på udstødningens farve, her kan der også gives
fingerpeg om en fejl.

Mvh/Harding

Fra : HKN

Dato : 29-08-11 08:45

Jeg tænker at det kan være efterspænding af dyserør, men så vil der ligge
diesel i sumpen?

-Henrik

Fra : Per Kaaber

Dato : 29-08-11 15:39

Flemming N skrev:
> [...]
> (Hvis den åbnes med motoren kørende ca. 2000 r/m) er ret lille.
>
> Hvad er der galt? Forpumpen? Kendt problem?

Hej

Du skal først se om du kan få motoren til at køre med et alternativt
brændstofsystem.
Tag en dunk og fyld diesel i den.
Sæt en slange direkte på studsen til fødepumpen og stik den anden ende
i dunken med diesel. Start motoren op.
Kører motoren som den skal, er det sansynligvis en utæthed eller
forsnævring i slanger eller brændstofrør fra tanken til fødepumpen.
Der må absolut ikke kunne suges luft ind på sugesiden af en pumpe
Er afstanden fra tanken til fødepumpen lang og evt. slanger bløde, er
der mulighed for at slangerne suges flade.
Skift evt. alle slanger mellem tanken og fødepumpe til kobberrør. Brug
kun slange der er beregnet til vacuum.

--

Hilsen
Per A Lot

Fra : Flemming N

Dato : 29-08-11 16:03

Per Kaaber tastede følgende:

> [...]
> mulighed for at slangerne suges flade.
> Skift evt. alle slanger mellem tanken og fødepumpe til kobberrør. Brug kun

Min båd er kun 3½ år gammel og værftet burde vide hvilke slanger der
kan bruges. Jeg er ikke i tvivl om at motoren vil køre fint hvis jeg
kører uden om forfilteret(Skotmonterede)Men jeg kan jo næste gang der
er problemer sætte en slange ned i en dunk på forfilterets sugeside og
se hvordan den kører. Jeg vil overveje at skifte slangerne. De er i
øvrigt ret lange som du nævner og kan sandsynligvis gøres kortere.
Jeg vil arbejde videre med sagen. Hvis jeg finder en løsning vender jeg
tilbage.
Tak for forslagene.
/Flemming N

Fra : Steen Andreasen

Dato : 29-08-11 12:59

> [...]
> ret lille.
>
> Hvad er der galt? Forpumpen? Kendt problem?

Det virker som om brændstoftilførslen er delvis tilstoppet. Jeg har
været udsat for det samme fordi noget havde sat sig i brændstofhanens
forsnævringer.

Mvh Steen.