efterbahandling af nypudset skorsten
Fra : Per H

Dato : 28-08-11 20:23

Hvad skal jeg behandle min skorsten med, som jeg har skiftet en del
mursten på, og ellers pudset helt op.

Nå frosten kommer vil en fugtig skorsten vel slå flig af ?

Jeg regner først at male den til næste år. Men hvad skal der behandles
med i mellemtiden, så den kan klare vinteren??

per

Fra : Cykelsmeden

Dato : 28-08-11 21:47

Den 28-08-2011 21:23, Per H skrev:
> Hvad skal jeg behandle min skorsten med, som jeg har skiftet en del
> mursten på, og ellers pudset helt op.

forhåbentligt med ren cementmørtel? (IKKE "sandspartel!)

> Nå frosten kommer vil en fugtig skorsten vel slå flig af ?

ikke hvis den "kan ånde"

> Jeg regner først at male den til næste år. Men hvad skal der behandles
> med i mellemtiden, så den kan klare vinteren??
intet.
Maling må KUN være kalk eller Cempexo(skalcem100)
eller tilsvarende helt fri for akryl.

//finn

Fra : Martin Bak

Dato : 28-08-11 22:38

"Cykelsmeden" <afsender@not2old.dk> skrev i en meddelelse

> forhåbentligt med ren cementmørtel? (IKKE "sandspartel!)

> ikke hvis den "kan ånde"

> intet.
> Maling må KUN være kalk eller Cempexo(skalcem100)
> eller tilsvarende helt fri for akryl.

Pjat. Altså du giver så mange "råd" hid og did, at det snart er ved at være
lidt provokerende. Du aner intet om hvordan skorstenen er konstrueret eller
noget som helst. "Sandspartel"? Man er lige ved at tro at du selv har prøvet
at reparere murværk med det? Hvor i himlens navn får du den ide fra?
Tag nu at gøre usenet den tjeneste, kun at give råd om det som du rent
faktisk ved noget om. Tak.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Cykelsmeden

Dato : 29-08-11 09:45

Den 28-08-2011 23:37, Martin Bak skrev:

> [...]
> at reparere murværk med det? Hvor i himlens navn får du den ide fra?
> Tag nu at gøre usenet den tjeneste, kun at give råd om det som du rent

Nu er jeg søn af en skorstensmurer, og har været med til at lave adskillige.
Og ja, det burde ikke være nødvendigt at fraråde sandspartel, men hvor
jeg sidder har jeg faktisk udsigt til en sørgelig skorsten som
gennem et par år er søgt repareret med sandspartel og cement svummet
på med akrylbinder.
En skorsten skal kunne "ånde" ellers bindes fugten, med afskalning i
frostvejr som resultat.
Min egen skorsten står flot, men er også lavet med røde hårdbrændte
mursten og ikke malet. Maler man en udendørs skorsten med plastmaling
inviterer man til problemer. Der er andre produkter på markedet end
skalcem100, men markedet er broget, så man skal være opmærksom på indholdet.

//finn

Fra : Per H

Dato : 29-08-11 16:38

On Sun, 28 Aug 2011 22:46:34 +0200, Cykelsmeden <afsender@not2old.dk>
wrote:

>forhåbentligt med ren cementmørtel? (IKKE "sandspartel!)

ja ren mørtel.

>ikke hvis den "kan ånde"

min nabos skorsten som er i rå mursten er da frostskadet, og den kan
da ånde?

per

Fra : Cykelsmeden

Dato : 29-08-11 18:02

Den 29-08-2011 17:37, Per H skrev:

> min nabos skorsten som er i rå mursten er da frostskadet, og den kan
> da ånde?
Der skal så et par kommentarer til.

Er stenene "hårdtbrændte" (kaldet "klinker")
Visse "bløde" sten er ikke egnede til skorsten (eks. børstede eller hulsten)

Fyres der jævnligt?
Hvis ikke kan der ophobes mere fugt end der kan nå at undslippe!

er den evt. blændet af med en sten/flise?
herved ophobes kondens i murværket, da der typisk er 20+ ved
skorstensrøret, og frostgrader ved toppen. Derimellem ligger
fortætningspunktet.

Der kan selvfølgeligt være mange betragtninger omkring behandling af
skorstene, men jeg tvivler på at nogen professionelt vil argumentere mod
god cementmørtel og bandlysning af akryl.

//finn