vedr. 2 pas
Fra : cherrywormser@hotmai~

Dato : 28-08-11 06:10

Hej allesammen

Jeg kunne godt tœnke mig at høre, hvordan det hele fungerer med pas og
således. Jeg er halv thai og halv tysker, men har nœsten boet i DK
hele mit liv. Før i tiden tillod den danske myndighed, at man kunne
bœre to pas, og for mit vedkommende skulle det så vœre mit thailandske
pas og et dansk pas. Jeg bœrer på nuvœrende tidspunkt thai-pas, og det
har jeg altid gjort. Jeg ville høre om der er nogle muligheder, der
gør at jeg bliver i stand til at bœre både thai - og danskpas. Jeg er
endnu ikke 18, men bliver det snart, så skal have søgt om
opholdstilladelse, da jeg på nuvœrende tidpunkt stadig er ifølge af
min mor. Jeg kender en der er halv thai og halv dansk, som bor i
thailand, hun har aldrig vœret i DK, men holder både dansk og
thailandsk pas, hun er 19 og skal vœlge, hvilket pas hun gerne vil
have, når hun bliver 21. Men hvis det ikke kan lade sig gøre at få
både dansk pas og thailandsk pas på samme tid, er der så nogle der
ved, om man i tyskland må holde to pas? hvis ja, kan en halv tysker
som jeg få et tysk pas, og stadig beholde mit thailandske pas?

Desuden er jeg snart færdig med min gymnasielle uddannelse, og kunne
derfor godt tænke mig at tage et sabbat-år eller to, men med lidt
researching fandt jeg frem til, at en person uden dansk pas kun kan
opholde sig i udlandet i 6 måneder uden at få problemer, for hvis
opholdet strækker sig over mere end 6 måneder vil den danske myndighed
mene, at du er mere knyttet til det land du opholder dig i end til dk.
Kan ikke huske det helt præcist, men jeg ved det er noget i den dur.
Jeg kunne godt tænke mig at opholde mig i thailand, uden at skulle
have brug for at vende tilbage til dk, bare for at sørge for at
kontakten til dk er iorden.

Jeg ved det er mange spørgsmål, men håber sådan inderligt, at der er
nogle, der har styr på disse sager, og som kan hjælpe mig.

På forhånd tak

ruukjung

Fra : Henning

Dato : 28-08-11 13:55

>Jeg ved det er mange spørgsmål, men håber sådan inderligt, at der er
>nogle, der har styr på disse sager, og som kan hjælpe mig.

Tag nd på den nærmeste Borgerservice, de er de nærmeste til at hjælpe
dig.

Fra : Ivar

Dato : 28-08-11 16:17

Henning skrev:

> Tag nd på den nærmeste Borgerservice, de er de nærmeste til at hjælpe
> dig.

I så vigtige sager, bør man selv sætte sig ind i lovgivningen, og
ikke blindt stole på hvad en ansat ved Borgerservice siger.

Fra : Henning

Dato : 29-08-11 11:29

On Sun, 28 Aug 2011 17:17:13 +0200, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

>I så vigtige sager, bør man selv sætte sig ind i lovgivningen, og
>ikke blindt stole på hvad en ansat ved Borgerservice siger.

Man skal med andre ord ikke stole på hvad en ansat i Borgerservice er
uddannet til?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-08-11 11:42

On Mon, 29 Aug 2011 12:28:36 +0200, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>Man skal med andre ord ikke stole på hvad en ansat i Borgerservice er
>uddannet til?
Det er jo ikke det der skrives, der skrives meget tydeligt "ikke
blindt stole på ..." og det er jo generelt et godt udgangspunkt lige
at høre et par andre kvalificerede steder når det er vigtige sager man
har med af gøre.

/Hans

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-08-11 14:53

On Sun, 28 Aug 2011 05:10:12 -0700 (PDT), cherrywormser@hotmail.com
wrote:

>Før i tiden tillod den danske myndighed, at man kunne
>bœre to pas
Ja, men kun under ganske særlige omstændigheder, nemlig at man ikke
kan blive løst fra sit forrige statsborgerskab, så tillades 2
statsborgerskaber og deraf følger teoretisk 2 pas (fra forskellige
lande).

Du skal starte med at fide ud af hvor du er/kan være statsborger, er
der flere muligheder bør du vælge et af dem og så tage din pas
problemstilling derfra.

2 pas (2 identiteter) giver problemer når man rejser specielt hvis de
2 identiteter ikke er stavet fuldstændigt enes og med samme alfabet.

Det er jo meget snedigt at rejse ud af DK på et dansk pas og rejse ind
i X land på et andet pas, der kan spares en masse visabøvl osv, men
det er ikke problemfrit, specielt ifbm. køb af flybilletter og de
deraf følgende identitets check ifbm. selve rejsen.

Og løber man ind i broblemer som værende rejst ind i et land på en
anden identitet end sin danske, kan man ikke kommer og kræve de
rettigheder en dansker kan have feks. ifbm. tilbageholdelse af de
lokale myndigheder.

> [...]
>thailand, hun har aldrig vœret i DK, men holder både dansk og
>thailandsk pas, hun er 19 og skal vœlge, hvilket pas hun gerne vil
Korrekt der skal foretages en aktiv handling for at bevarer dansk
indfødsret ved det føldte 21 år hvis man ikke er permenent boende i
DK.

>er der så nogle der
>ved, om man i tyskland må holde to pas?
Tvivlsomt, men spørg de tyske myndigheder.

>Jeg kunne godt tænke mig at opholde mig i thailand, uden at skulle
>have brug for at vende tilbage til dk, bare for at sørge for at
>kontakten til dk er iorden.
Du er nok tvunget til at tage stilling til det der med
statsborgerskab, og det inde du fylder 21 år.

Det kan være at du er kvalificeret til både Tysk, Dansk og Thailands
statsborgerskab, men gå ikke ud fra at du kan opnå mere end et af dem.

/Hans

Fra : Ivar

Dato : 28-08-11 16:33

Hans Kjaergaard skrev:

> Tvivlsomt, men spørg de tyske myndigheder.

Det må man godt i nogle tilfælde. Dem der er tyske statsborgere
kan i nogle tilfælde beholde deres tyske statsborgerskab, hvis
de ønsker fremmet statsborgerskab. Det er altså den modsatte vej
af det ruukjung har mulighed for.

Mange lande tillader dobbelt statsborgerskab, men altså ikke
Danmark: http://www.statsborger.dk/countries.htm

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-08-11 17:27

On Sun, 28 Aug 2011 17:33:10 +0200, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

>Mange lande tillader dobbelt statsborgerskab, men altså ikke
>Danmark: http://www.statsborger.dk/countries.htm
Danmark gør, men kun under specielle omstændigheder, som jeg har
beskrevet tidligere..

Rusland, som er med på ovenstående liste over lande der tillader
dobbelt statsborgerskab, tillader faktisk ikke dobbelt
statsborgerskab. Man skal ved ansøgning om russisk statsborgerskab
fremlægge bevis på at man har sendt en anmodning om at blive løst fra
sit nuværende statsborgerskab når man opnår det russiske
statsborgerskab.

Så den liste er vist ikke helt retvisende, desværre.

Og igen, dobbelt statsborgerskab/2 pas, kan skabe flere alvorlige
problemer, og det skal sættes op imod de få praktiske problemer det
måtte løse inden man vælger at gå den vej.

/Hans

Fra : Ivar

Dato : 28-08-11 17:42

Hans Kjaergaard skrev:

> Så den liste er vist ikke helt retvisende, desværre.

Problemet med en sådan liste er, at den ikke kan have detaljerne med.

Det har fornyligt været fremme i medierne, at nogle partier gik
ind for at danmark skulle tillade dobbelt statsborgerskab. Men
det skulle kun være den ene vej, altså danskere skulle kunne optage
andre statsborgerskaber, men andre kunne ikke beholde deres,
hvis de fik et dansk statsborgerskab. Hvis det blev indført
tillod Danmark to statsborgerskaber, men udlændinge skulle stadig
blive løst fra deres statsborgerskab for at blive danske, altså
på samme måde som i Rusland.

Ivar Magnusson

Fra : cherrywormser@hotmai~

Dato : 28-08-11 10:26

On Aug 28, 3:53 pm, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
> Det kan være at du er kvalificeret til både Tysk, Dansk og Thailands
> statsborgerskab, men gå ikke ud fra at du kan opnå mere end et af dem..

Med hensyn til det med ind - og udrejse, er mit navn meget tysk, så
alfabet skulle ikke være noget problem overhovedet. jeg er thai
statsborger skulle jeg mene, da jeg intet har med dk at gøre, men er
blevet kvalificeret til at ''opholde'' mig i dk via min mor. Det får
mig til at tænke, om min mor så er dansk statsborgerskab, da det
eneste hun har er en permanent opholdstilladelse.

Jeg er færdig med min gymnasielle uddannelse inden jeg bliver 21, og
hvis alt går som planlagt vil jeg være tilbage fra mit sabbatår ved 21-
års alderen.

Jeg forstår ikke helt, hvorfor jeg ikke kan kræve de samme rettigheder
som en dansker, hvis jeg i det tilfælde har både thai og dansk pas.
Jeg kender en, der gør det, at han bruger det thailandske pas, når han
skal ud af landet og ind i thailand, således slipper han for at skulle
tage ud af thailand inden en måned, hvorimod hvis han bruger sit
danske pas til at komme ind i thailand, og overskrider den måned,
kommer der bøder på. Men han gør det at han bruger sit thailandske pas
til at komme ud af dk og ind i thailand, hvor han på hjemmerejsen
bruger sit danske pas til at komme ud af thailand og ind i dk.

Og tusind tak for svar allesammen.

Fra : alexbo

Dato : 28-08-11 18:03

<cherrywormser@hotmail.com> skrev

> Jeg forstår ikke helt, hvorfor jeg ikke kan kræve de samme rettigheder
> som en dansker, hvis jeg i det tilfælde har både thai og dansk pas.

Fordi du ikke er dansk statsborger.

> [...]
> til at komme ud af dk og ind i thailand, hvor han på hjemmerejsen
> bruger sit danske pas til at komme ud af thailand og ind i dk.

Det synes jeg lyder forkert,
i begge lande vil han ved udrejse mangle et indrejsestempel, udover at der
er så vidt jeg ved er visumpligt for Thailændinge.
Så din ven vil ved udrejse af Thailand på et dansk pas blive spurgt om
hvornår han rejst ind, og hvor indrejsestemplet er henne.
I Danmark vil de spørge efter hans visum når han viser sit Thaipas.

Man kunne forestille sig at han bruger dansk pas i Danmark og thai pas i
Thailand både ind og ud.
Inden du bruger en dobbeltpas løsning skal du nok overveje det nøjere.

Jeg vil tro at udlændingestyrelsen vil være dem der ved mest, måske en dansk
thai venskabsforening kan give gode råd, men den jeg fandt skriver så på
hjemmesiden at de ikke
kan være behjælpelig med den slags.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter

Dato : 28-08-11 20:28

> <cherrywormser@hotmail.com> skrev

> Fordi du ikke er dansk statsborger.

klip en hel masse.....

Netop her hopper min kæde af.

Man kan KUN have et dansk pas, hvis man ER dansk statsborger, så hele
historien lyder i mine øre lidt af en troll.
Barnet kan heller ikke stå i sin mors danske pas, hvis barnet ikke er dansk
statsborger. En permanent opholdstilladelse er ikke nok.

Peter

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-08-11 23:33

On Sun, 28 Aug 2011 21:27:49 +0200, "Peter" <doc_069X@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Man kan KUN have et dansk pas, hvis man ER dansk statsborger, så hele
>historien lyder i mine øre lidt af en troll.
Du glemmer at der findes 2 pas der kan udstedes til "ikke danske
statsborgere" af de danske myndigheder, Konventionspas og Fremmedpas.

Men OPer nok ikke omfattet af dem disse pas kan udstedes til.

/Hans

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-08-11 18:10

On Sun, 28 Aug 2011 09:26:07 -0700 (PDT), cherrywormser@hotmail.com
wrote:

> [...]
>til at komme ud af dk og ind i thailand, hvor han på hjemmerejsen
>bruger sit danske pas til at komme ud af thailand og ind i dk.

Du bør i egen interesse henvende dig til myndighederne i Danmark,
Thailand, og Tyskland og finde ud af om du er statsborger der (og
derved berettiget til et nationalt pas), samtidig skal du finde ud af
hvad du kan/skal/må gøre ifbm. du fylder 21 år og valg af
statsborgerskab.

Hvis du vælger danmark så kan du kun være Dansk statsborger og så er
der ikke noget Tysk eller Thailandsk statsborgerskab samtidig med.

Hvis du vælger Tysk statsborgerskab har du tilsyneladende mulighed for
også at være Thailandsk statsborger samtidig med det Tyske, men det
kommer jo and på Thailandske regler for dette.

Hvis du rejser ind i Thailand på et thailandsk pas og bliver
arrasteret og ryger i fængsel (årsagen er uden betydning, uanset om
det er reelt eller ej) så vil du ikke kunne påkalde dig at kunne komme
i kontakt med den lokale danske repræsentation (den danske
ambassade/konsulat) da du set med thailandske øjne er "thailandsk", og
så kan du ellers vifte alt det du vil med dit evt. danske pas, det
hjælper ikke ret meget om noget i det hele taget.

Det er kan være andre komplikationer hvis thailand har tvungen
militærtjeneste og du ikke har leveret denne, så kan du altså
resikerer at blive tvangsindskrevet lige på stedet.

/Hans

Fra : cherrywormser@hotmai~

Dato : 28-08-11 10:11

On Aug 28, 5:33 pm, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> [...]
> af det ruukjung har mulighed for.
>
> Mange lande tillader dobbelt statsborgerskab, men altså ikke

det er rimelig svært, at sætte sig ind i sager, når man ikke ved, hvor
man skal søge hen.

Fra : Ivar

Dato : 28-08-11 17:31

cherrywormser@hotmail.com skrev:

> Før i tiden tillod den danske myndighed, at man kunne
> bœre to pas, og for mit vedkommende skulle det så vœre mit thailandske
> pas og et dansk pas.

Det har aldrig været en generel mulighed for at få dansk
statsborgerskab
uden at afgive sit tidligere statsborgerskab.

> Jeg ville høre om der er nogle muligheder, der
> gør at jeg bliver i stand til at bœre både thai - og danskpas.

Du kan kun få dansk statsborgerskab, hvis du afgiver dit thailandske.

> [...]
> thailand, hun har aldrig vœret i DK, men holder både dansk og
> thailandsk pas, hun er 19 og skal vœlge, hvilket pas hun gerne vil

Du kan på samme måde vælge mellem tysk og thailandsk, det er afhængigt
af detaljerne i tysk og thailandsk lovgivning, om du kan beholde
begge. Din bekendte i Thailand kan ikke beholde sit danske, hvis hun
vælger et thai pas.

> Jeg kunne godt tænke mig at opholde mig i thailand, uden at skulle
> have brug for at vende tilbage til dk, bare for at sørge for at
> kontakten til dk er iorden.

Hvis du ønsker at din fremtid skal være i Danmark, er det bedst
hvis du får et dansk pas. Du kan sagtens bo og arbejde her
med et thailandsk pas, men hvis du får problemer på den ene
eller anden måde, er du langt bedre stillet med et dansk pas.

Ved du hvilke problemer du får, hvis du med dansk pas ønsker
at flytte til Thailand?

Fra : cherrywormser@hotmai~

Dato : 28-08-11 10:48

On Aug 28, 6:30 pm, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> [...]
> eller anden måde, er du langt bedre stillet med et dansk pas.
>
> Ved du hvilke problemer du får, hvis du med dansk pas ønsker

Jeg kender ikke til problemerne, hvis du med dansk pas vil flytte til
thailand, men fandt dette link, http://weblog.kronberg.dk/2005/01/om-at-flytte-til-thailand.html
og det skal siges at det passer! men det min bekymring går på er,
hvordan jeg kan opholde mig i thailand uden at skulle bekymre mig om
den danske myndighed vil erklære, at jeg ikke længere er knyttet til
dk. så hvis jeg får dansk pas, skal jeg gøre det,der beskrives i
linket, hvis jeg beholder thai pas, får jeg problemer med den danske
myndighed. så ved ikke, hvad løsningen kan være.

Monja

Fra : cherrywormser@hotmai~

Dato : 28-08-11 11:27

On Aug 28, 7:03 pm, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> thai venskabsforening kan give gode råd, men den jeg fandt skriver så på

Jeg høre ham lige ad en gang til, men ved han gør noget i den stil.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-08-11 18:53

On Sun, 28 Aug 2011 10:27:24 -0700 (PDT), cherrywormser@hotmail.com
wrote:

>Jeg høre ham lige ad en gang til, men ved han gør noget i den stil.
Ja, ja, ofte siger folk et (noget der lyder smart og simpelt) og gør
noget helt andet i praksis, og din gør med garanti som beskrevet,
benytter DK pas ved ud/ind-rejse til DK, og Thaipasset ved
ind/ud-rejse til Thailand.
Der kan være lidt "støj" ifbm. ombordstigningen hvis ens navne ikke er
stavet 100% enes i begge pas.

/Hans

Fra : cherrywormser@hotmai~

Dato : 28-08-11 11:29

Fra : cherrywormser@hotmai~

Dato : 28-08-11 11:41

> [...]
> thai venskabsforening kan give gode råd, men den jeg fandt skriver så på

det han gør er at han viser sit danske pas, når han skal ud af dk, ind
i thailand viser sit thailandske pas, ud af thailand viser sit
thailandske pas, ind i dk igen viser sit danske pas. sådan så passer
det, og han har ingen problemer haft

Fra : Preben

Dato : 29-08-11 11:43

Den 29.08.2011 kl. 12:28 skrev Henning <no.mail@all.invalid>:

> Man skal med andre ord ikke stole på hvad en ansat i Borgerservice er
> uddannet til?

Har du aldrig hørt om, at "uddannede" personer inden for det offentlige
har taget fejl?

--
mvh/Preben

Fra : Henning

Dato : 29-08-11 12:01

>Har du aldrig hørt om, at "uddannede" personer inden for det offentlige
>har taget fejl?

Ditto i et tilfældigt forum på nettet? Selv om nogen her i gruppen
bilder spørger noget ind, er det ikke det samme som at det gælder i
virkeligheden! Der kan blive refereret til gammel lovgivning,
forældede links osv, og så er man lige vidt!

Fra : Ivar

Dato : 29-08-11 18:15

Henning skrev:

> [...]
> virkeligheden! Der kan blive refereret til gammel lovgivning,
> forældede links osv, og så er man lige vidt!

Nej, man er ikke lige vidt. Man har mindre risiko for at træffe
de forkerte valg, hvis man har forsøgt at sætte sig ind i reglerne,
før end man spørger en myndighed.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-08-11 19:20

Ivar skrev:

> Nej, man er ikke lige vidt. Man har mindre risiko for at træffe
> de forkerte valg, hvis man har forsøgt at sætte sig ind i reglerne,
> før end man spørger en myndighed.

Og selv om svarene ikke ramte plet, så har man nemmere ved at
forstå en senere forklaring fordi man har fået vendt problemerne
i forvejen.

--
Bertel