Sikkerhedshul i Word?
Fra : Jan Brøndum Johansso~

Dato : 28-08-11 09:01

Hejsa, jeg håber der er en som kan forklare hvordan i alverden dette er
sket:

Forleden sendte vi en email til kommunen, med et vedhæftet Word dokument, og
de har så sendt en kopi tilbage som indeholdt tekst som er blevet slettet
for selv år tilbage, men når jeg kigger på det dokument som vi har sendt er
denne tekst der ikke.

Lad mig forklare nærmere. For at gøre tingene nemmere for min mor, fordi
hendes breve skal have en bestemt formatering til brug i en bog senere, har
jeg sat et dokument op som hedder "Breve", og når hun har skrevet et brev
som skal sendes har jeg slettet alt andet i dokumentet "Breve" som ikke
vedrørte den sag. Derefter har jeg gemt dokumentet under et andet navn
f.eks. "Til kommunen". Det er så det dokument der hedder "Til kommunen" som
bliver vedhæftet i en email og sendt.

Dokumentet "Breve" er en kopi af et andet dokument som jeg havde sat op for
år tilbage "dagbog", jeg har så bare gemt "dagbog" som "Breve" og slettet al
tekst. Kigger jeg i de papirer der kom tilbage fra kommunen så indeholder
papirene tekst fra "dagbog". Men det er flere år siden jeg satte "Breve" op
og der har været skrevet meget i det siden og som er blevet slettet igen.
det er tekst der stammer helt tilbage til "dagbog", det har aldrig været
skrevet i "Breve".

Jeg har dobbelt og trippel checket "Til kommunen" og teksten er ikke synlig.
Så jeg forstår det virkelig ikke.

Så hvordan har kommunen kunnet få den slettede tekst frem?

Er der et sikkerhedhul i Word(Office XP), der gør dette muligt?

Med venlig hilsen / with kind regards

Jan Brøndum Johansson

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 28-08-11 09:36

Jan Brøndum Johansson wrote:

> Er der et sikkerhedhul i Word(Office XP), der gør dette muligt?

Det lyder mest som om du har Word sat op til at gemme alle
ændringer samtidig med at du bruger visningen 'Endeligt dokument
med ændringer'. Så ser du kun seneste version, men alle ændringer
er gemt og kan vises.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 28-08-11 09:39

Per H. Nielsen wrote:
> Det lyder mest som om du har Word sat op til at gemme alle
> ændringer samtidig med at du bruger visningen 'Endeligt dokument
> med ændringer'.

Jeg mente selvfølgelig visningen 'Endeligt dokument'.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Kent Friis

Dato : 28-08-11 10:54

Den Sun, 28 Aug 2011 10:00:49 +0200 skrev Jan Brøndum Johansson:
> [...]
> for selv år tilbage, men når jeg kigger på det dokument som vi har sendt er

Var der tale om en .DOC eller .DOCX fil?

Det er et velkendt fænoment med Word. Første gang jeg hørte om fænomenet
er nok 10 år siden, hvor jeg læste om en elev der kørte Linux, som
forsøgte at åbne et word-dokument der indeholdt dagens lektier. Læreren
blev noget overrasket, da han afleverede besvarelsen til næste uges
opgave, der ikke var udleveret endnu.

Der er flere teorier om hvorfor det sker, det ene er at Word gemmer undo
historik sammen med dokumentet, det andet er at en DOC-fil er et dump
af RAM'en, som jo stadig indeholder gamle data der ikke er blevet
overskrevet endnu. Det sidste er årsagen til at det er enormt svært at
få andre programmer til at åbne Word-filer korrekt.

Det sidste problem er løst hvis du gemmer som DOCX i stedet for DOC, der
er tale om et fast defineret filformat, der kun indeholder det det skal
indeholde. Så hvis du har oplevet fænomenet i en DOCX, må der være tale
om undo-historik'en.

Problemet er sandsynligvis opstået fordi kommunen ikke bruger Word, eller
ikke bruger præcis samme version som du gør, og den så netop kløjs i
data'ene, fordi DOC-filer ikke er et fast defineret format, men et
dump af RAM'en.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Jan Brøndum Johansso~

Dato : 28-08-11 11:41

[...]

Hej Kent, og tak for svaret. Der var ganske rigtigt tale om en .DOC fil.

Hvordan undgår jeg at det sker igen?

Altså lige bortset fra at kun køre med nye dokumenter hver gang, er der
noget der kan slåes fra i word?
Kan jeg "flushe" Undo funktionen?

Eller skulle jeg spekulere på at skifte til openoffice?

Men ved openoffice vil der så ikke stadig være et problem når dokumentet
gemmes som .DOC fil?

Fra : Kent Friis

Dato : 28-08-11 11:51

Den Sun, 28 Aug 2011 12:41:11 +0200 skrev Jan Brøndum Johansson:

> Hej Kent, og tak for svaret. Der var ganske rigtigt tale om en .DOC fil.
>
> Hvordan undgår jeg at det sker igen?

Brug .DOCX

> Altså lige bortset fra at kun køre med nye dokumenter hver gang,

Det er ellers den sikre måde. Hvordan pokker får man overhovedet den
ide at genbruge Word-dokumenter? Man betaler jo ikke pr. dokument.

> er der
> noget der kan slåes fra i word?
> Kan jeg "flushe" Undo funktionen?

Det ville kun hjælpe hvis det er det der er problemet. Det andet problem
er mindst lige så sandsynligt (hvis det var undo, ville der nok være
nogen der har opdaget man kan undo længere tilbage sidst man genstartede
Word).

> Eller skulle jeg spekulere på at skifte til openoffice?
>
> Men ved openoffice vil der så ikke stadig være et problem når dokumentet
> gemmes som .DOC fil?

Det er formentlig .DOC formatet der er problemet. Den eneste "sikre"
løsning hvis du insisterer på genbrug + .DOC, er at sikre dig at alle
bruger præcis samme version af Word. De uønskede data vil stadig være
der, men Word viser dem ikke.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-08-11 12:04

Den 28-08-2011 12:50, Kent Friis skrev:

> [...]
> løsning hvis du insisterer på genbrug + .DOC, er at sikre dig at alle
> bruger præcis samme version af Word. De uønskede data vil stadig være

Men man kan så bare åbne dokumentet i et andet program og så
finde teksten.

Du nævnte nogle eksempler på uheldig genbrug - det mest
kendte er nok en statsminister, der udsendte et dokument,
som så viste sig at være lavet oprindeligt hos en
interesseorganisation.

Og det mest pinlige var, at han hoppede i fælden med at
genbruge to gange.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Det nemmeste komma:

Fra : Jan Brøndum Johansso~

Dato : 28-08-11 13:59

"Kent Friis" skrev i meddelelsen

> [...]

løsning hvis du insisterer på genbrug + .DOC, er at sikre dig at alle
bruger præcis samme version af Word. De uønskede data vil stadig være

Hej Kent, imellemtiden har jeg oprettet nye dokumenter "Nye Breve" og "Ny
dagbog 2011" og kopieret teksten fra "dagbog" over i den for 2011.

Når jeg markerer alt og kopierer teksten, følger den skjulte tekst så med,
eller er det ok på den måde?

Grunden til den mærkelige måde at gøre det på, var at jeg havde glemt
hvordan det var sideopsætningen skulle sættes(ikke hvordan man gør det), og
det er vigtigt at den er rigtig når det senere skal sendes til et forlag.

Men vi laver nye breve i fremtiden, helt for sig selv sådan at de får hvert
sit navn og kun indeholder den tekst der skal være der.

Vi kan ikke bruge .DOCX da det er Word 2002 og ikke 2007.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-08-11 14:48

Den 28-08-2011 14:58, Jan Brøndum Johansson skrev:

Alt sammen under signaturen, så det ikke kan citeres.

Følg Michael Rasmussens råd med hensyn til at citere, og lad
være med at skrive noget under signaturadskilleren. Klip i
stedet adskilleren samt alt under den væk.

Signaturadskilleren er den linje, der består af "-- " (to
streger, et mellemrum og et linjeskift).

Og så til dit spørgsmål:
Jeg har på fornemmelsen, at du får det hele med, når du
bruger Ctrl+A, omend jeg ikke er sikker. Hvis du vil være
helt sikker på ikke at få noget med, så indsæt først det
kopierede i et program som Notesblok. Kopier det så herfra
og indsæt i det nye dokument.

Det vil fjerne alle skjulte koder - ulempen er, at du også
vil få fjernet formateringen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : Kent Friis

Dato : 28-08-11 20:13

Den Sun, 28 Aug 2011 15:47:59 +0200 skrev Kim Ludvigsen:
> [...]
> og indsæt i det nye dokument.
>
> Det vil fjerne alle skjulte koder - ulempen er, at du også

Og så bør han nok oprette en .DOT-fil, så han får formateringen med
automatisk, i stedet for at genbruge den samme fil.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 28-08-11 15:38

Kent Friis forklarede den 28-08-2011:

> Det er ellers den sikre måde. Hvordan pokker får man overhovedet den
> ide at genbruge Word-dokumenter? Man betaler jo ikke pr. dokument.

Det kan du ikke se fordelen i!! hvis man skal skrive stort
set det samme til flere personer er det da smart nok

--
Venlig hilsen / regards
Brian Vestergaard - 2620 Albertslund

Fra : Kent Friis

Dato : 28-08-11 20:22

Den Sun, 28 Aug 2011 16:37:51 +0200 skrev Brian Vestergaard:
> Kent Friis forklarede den 28-08-2011:

> Det kan du ikke se fordelen i!! hvis man skal skrive stort
> set det samme til flere personer er det da smart nok

"Stort set det samme" er jo ikke tekst der er blevet slettet for år
tilbage.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Chano Andersen

Dato : 28-08-11 12:35

Den 28-08-2011 12:41, Jan Brøndum Johansson skrev:

> Hej Kent, og tak for svaret. Der var ganske rigtigt tale om en .DOC fil.
>
> Hvordan undgår jeg at det sker igen?

Hvis du installere en PDF printer, og bruger den til at skabe en PDF som
så er den der sendes, så vil det problem være løst.

Der findes en del gratis, jeg har selv positive erfaringer med Bullzip
PDF printeren, men der findes naturligvis andre.

- Chano Andersen

Fra : admin

Dato : 28-08-11 13:23

Kent Friis wrote:

> Var der tale om en .DOC eller .DOCX fil?

Office XP (2002) kan svjv. ikke gemme i DOCX
format

Fra : Pjerrot

Dato : 02-09-11 16:56

On 28 Aug 2011 09:54:19 GMT, Kent Friis wrote:

> Det sidste er årsagen til at det er enormt svært at
> få andre programmer til at åbne Word-filer korrekt.

Netop. Men de fucking inkompetente magthavere sender jo borgerne wordfiler
som man slet ikke kan læse, og de fatter nada.
Har nogen en forklaring på, hvorfor de svagest begavede mennesker altid
skal spille smarte og misbruge magt i forvaltninger og fæstninger
kontrolleret af magthaverne?

--
Pjerrot

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-08-11 14:19

Hej Jan,

To ting, du kan gøre, der vil gøre livet lettere for andre læsere her på
usenet:

1) Fjern tekst du ikke svarer på.
2) Skriv din tekst under den tekst, din egen tekst refererer til.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-08-11 15:24

On Sun, 28 Aug 2011 15:47:59 +0200
Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Det vil fjerne alle skjulte koder - ulempen er, at du også vil få fjernet formateringen.

Kunne det ikke være en ide at eksportere til RTF? I det mindste vil en
del af formateringen blive bevaret, og de skjulte koder vil blive
fjernet. Man skal dog lige sikre sig, at det er et reelt RTF dokument
man gemmer, og ikke blot et RTF dokument med indlejret Word dokument.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-08-11 15:38

Kent Friis wrote:

> [...]
> forsøgte at åbne et word-dokument der indeholdt dagens lektier. Læreren
> blev noget overrasket, da han afleverede besvarelsen til næste uges

Lidt OT men nogen på Københavns Universitet lavede et lignende stunt for
nylig..
<http://www.bt.dk/danmark/gigabroeler-universitet-maatte-aflyse-eksamen-
to-gange>

--
Jesper Lund

Fra : Cykelsmeden

Dato : 28-08-11 16:52

Den 28-08-2011 16:37, Jesper Lund skrev:
> Lidt OT men nogen på Københavns Universitet lavede et lignende stunt for
> nylig..
> <http://www.bt.dk/danmark/gigabroeler-universitet-maatte-aflyse-eksamen-
> to-gange>
Og for nogle år siden var der en statsminister som havde fået sin
nytårstale fra DI

//finn

Den letteste måde at filtrere rettelser væk er .rtf.
Den sikreste måde at filtrere rettelser væk er .pdf

//finn

Fra : Kent Friis

Dato : 28-08-11 20:19

Den Sun, 28 Aug 2011 17:52:28 +0200 skrev Cykelsmeden:
> [...]
>
> //finn
>
> Den letteste måde at filtrere rettelser væk er .rtf.
> Den sikreste måde at filtrere rettelser væk er .pdf

Var det ikke Pentagon der præsterede at frigive nogle dokumenter i
PDF-format, hvor de sorte blokke hen over de hemmelige oplysninger var
separate objekter, så man bare kunne gå ind og slette dem, og se
teksten nedenunder?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Cykelsmeden

Dato : 29-08-11 10:07

Den 28-08-2011 21:18, Kent Friis skrev:
> [...]
> PDF-format, hvor de sorte blokke hen over de hemmelige oplysninger var
> separate objekter, så man bare kunne gå ind og slette dem, og se
Rigtigt, den husker jeg også. Men det var overstregninger lavet i
Acrobat, og ikke i word og konverteret til pdf.

iøvrigt har Ms lavet følgende note vedr. omgåelse af problemet:

Method 1: Turn Off Allow Fast Saves
To prevent a document from containing deleted text that someone could
view with a text editor, turn off the Allow fast saves option and
perform a full save. To do this, follow these steps:

On the Tools menu, click Options, and click the Save tab.
Click to clear the Allow fast saves check box.
Save your document.
When you do this, Word incorporates all the changes into your document
and removes deleted text.

Back to the top
Method 2: Copy and Paste into a New Document
This method allows you to continue to use the Fast Save feature. To use
this method, follow these steps:

When all revisions are completed, select the entire document and on the
Edit menu, click Copy.
Start a new document. On the Edit menu, click Paste to copy the original
document into a new document.
The new document will be free of previous editing changes (deleted text).

//finn

Fra : Kent Friis

Dato : 28-08-11 20:21

Den 28 Aug 2011 14:37:55 GMT skrev Jesper Lund:

> Lidt OT men nogen på Københavns Universitet lavede et lignende stunt for
> nylig..
> <http://www.bt.dk/danmark/gigabroeler-universitet-maatte-aflyse-eksamen-
> to-gange>

Lyder som om det var menignen at løsningen skulle være med i dokumentet,
og Word så bare skulle skjule den. Og det virkede så ikke i den gamle
version af Word.

Mon de forsøger samme stunt når de engang har fået opgraderet alle
PC'er til den nye Word? Indtil en eller anden åbner filen i notepad
i stedet for...

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Pjerrot

Dato : 02-09-11 16:52

Fejl 1.
Tag altid udgangspunkt i en renset word skabelon.

Fejl 2.
Send ALDRIG word dokumenter, men pdf eller tiff som jo er
platformsuafhængige.

Fejl 3.
Stol ALDRIG på kommunen og andre magthavere.

--
Pjerrot