Olieskift?
Fra : Pjerrot

Dato : 27-08-11 16:33

Hvornår er det bedste tidspunkt at skifte olie+filter?
(inden vinterhi eller på første forårskørsel)

--
Pjerrot

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 27-08-11 16:39

Den 27-08-2011 17:33, Pjerrot skrev:
> Hvornår er det bedste tidspunkt at skifte olie+filter?
> (inden vinterhi eller på første forårskørsel)

Jeg skifter efter km.-tæller. Ikke efter kalenderen.
Men for mange er det en stor religion at skifte før vinteren.
Motoren kan ifølge dem få store skader ved at stå med gammel olie.
Jeg har aldrig set sådanne skader. Og min forhandler har heller ikke.
Hilsen Matthias

Fra : Armand

Dato : 28-08-11 17:54

Den 27-08-2011 17:38, Matthias H. Matthiessen skrev:

> [...]
> Motoren kan ifølge dem få store skader ved at stå med gammel olie.
> Jeg har aldrig set sådanne skader. Og min forhandler har heller ikke.

De fleste bruger at skifte olien mens den er var for at få mest
muligt/hurtigst af det gamle sorte olie ud .

Under 3-4 måneders stilstand vil en del af den sorte sod der befinder
sig i den gamle olie synke til bunds og således ikke lade sig skylle med
ud ved skiftet.
Eftersom at moderne olier indeholder sod-løsnende additiver bliver
slam-laget måske nok opløst igen - Men hvorfor spilde sin gode nye olies
egenskaber på noget sod/slam, som man kunne have fået ud ved aftapningen
(om efteråret)??

--
Armand.

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 28-08-11 18:13

Den 28-08-2011 18:53, Armand skrev:

> [...]
> slam-laget måske nok opløst igen - Men hvorfor spilde sin gode nye olies
> egenskaber på noget sod/slam, som man kunne have fået ud ved aftapningen

Fordi det fleste gør det er det vel ikke ensbetydende med at det er det
rigtige?
Den smule sod/slam der danner sig mellem to skift er vel nok ret
begrænset. Og den der er der, vil vel nok blive opløst i den gamle olie
igen efter start og så komme med den ud igen ved næste skift.

Skifter forhandlerne olie på alle brugte cykler de har stående til salg
straks de får dem ind? Nogle af cyklerne vil sikkert komme til at stå
ret mange måneder, måske år, inden de bliver solgt igen. Det er jeg ret
sikker på de ikke gør, trods det, at de bagefter skal give reklamationsret.
Hvis det var så "farligt" med lidt gammel olie, så ville de sikkert skifte.
Bilforhandlerne skifter heller ikke på de brugte biler de har stående og
der er vel næppe særlig meget stor forskel på en bilmotor og en
motorcykelmotor.

Men for min skyld skal man da bare skifte hvis man har det bedre med
det. Jeg vil bare heller bruge pengene på benzin og så få kørt nogle
flere dejlige km.

Hilsen Matthias

Fra : Pwh

Dato : 28-08-11 18:20

Matthias H. Matthiessen, skrev:
> Bilforhandlerne skifter heller ikke på de
> brugte biler de har stående og der er vel næppe særlig meget stor
> forskel på en bilmotor og en motorcykelmotor.

Bortset fra den detalje at de fleste mc'er har vådkobling og biler har tørkobling.
Den syre der uværgligt vil værer i brugt olie er sikkert ikke optimalt for
koblingspladerne at stå og soppe i vinteren over.
Har også altid skiftet olie inden stilstand for vinteren.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-11 18:44

On Sun, 28 Aug 2011 19:13:09 +0200, Matthias H. Matthiessen wrote:

> [...]

> Men for min skyld skal man da bare skifte hvis man har det bedre med
> det. Jeg vil bare heller bruge pengene på benzin og så få kørt nogle

Jeg kender ikke én eneste mc hvor der ikke foreskrives mindst et olieskift
om året. For mange vil det så falde fordelagtigt ved opstalding.

Hvad forhandlere tænker eller gør vil jeg ikke kloge i.

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 21-4-2011

Fra : Knud Dam

Dato : 29-08-11 14:17

meddelelse news:1bukjq4hq17qq$.7d9jusz9r4iv.dlg@40tude.net...
> On Sun, 28 Aug 2011 19:13:09 +0200, Matthias H. Matthiessen wrote:

> Jeg kender ikke én eneste mc hvor der ikke foreskrives mindst et olieskift
> om året. For mange vil det så falde fordelagtigt ved opstalding.

Det er rigtigt, at der skal skiftes min. en gang om året; og det er da
fordelagtigt at gøre ved opstaldning, hvis man kører mindre end et
olie-skifte-interval om året.

Ellers er jeg enig med Matthias Jeg skifter også efter intervaller.

; - )

KD FZ1-S

Fra : Pjerrot

Dato : 30-08-11 11:37

On Sat, 27 Aug 2011 17:38:58 +0200, Matthias H. Matthiessen wrote:

> Men for mange er det en stor religion at skifte før vinteren.

Det vil jeg også mene.

--
Pjerrot

Fra : Per

Dato : 27-08-11 17:31

Pjerrot wrote:
> Hvornår er det bedste tidspunkt at skifte olie+filter?
> (inden vinterhi eller på første forårskørsel)

Ingen tvivl herom!!

Skift olie og filter, når Mc sættes hen for vinteren.

Brugt olie kan være "fyldt" med vand mv., der kan korrodere motoren indefra.

De rigtige hystader bruger skylleolie for vinteren og skifter igen inden
forår...

Mvh. Per

Fra : Pjerrot

Dato : 30-08-11 11:36

On Sat, 27 Aug 2011 18:31:08 +0200, Per wrote:

> De rigtige hystader bruger skylleolie for vinteren og skifter igen inden
> forår...

Kan man så bruge noget billig bil olie som vinteropbevaringsolie selvom
dette ikke er MA specificeret. Ville så bare bruge noget billig mineralolie
fra Lidl el Aldi uden additiver. Altså vil det ødelægge vådkoblingen?

--
Pjerrot

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 30-08-11 15:17

Den 30-08-2011 12:35, Pjerrot skrev:

> Kan man så bruge noget billig bil olie som vinteropbevaringsolie selvom
> dette ikke er MA specificeret. Ville så bare bruge noget billig mineralolie
> fra Lidl el Aldi uden additiver. Altså vil det ødelægge vådkoblingen?

Hvorfor overhovedet hælde vinterolie på?
Det ligge jo bare i bundkaret og gør ingenting?
Hilsen Matthias

Fra : Pjerrot

Dato : 30-08-11 18:56

On Tue, 30 Aug 2011 16:17:15 +0200, Matthias H. Matthiessen wrote:

> Det ligge jo bare i bundkaret og gør ingenting?

joo, men det har også skyllet okiekanalerne og stempelringene

--
Pjerrot

Fra : Pwh

Dato : 30-08-11 18:57

Pjerrot, skrev:

> joo, men det har også skyllet okiekanalerne og stempelringene

Pjerrot, du ved jo godt, ude af øje er ude af sind

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 30-08-11 18:55

Matthias H. Matthiessen, skrev:

> Hvorfor overhovedet hælde vinterolie på?
> Det ligge jo bare i bundkaret og gør ingenting?
> Hilsen Matthias

Prøv du at pille koblngsdækslet af en vådkoblinge mc og se om
der render en masse olie ud, og fortæl mig så om du stadig har ret

/Jens

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 30-08-11 19:29

Den 30-08-2011 19:55, Pwh skrev:

> Prøv du at pille koblngsdækslet af en vådkoblinge mc og se om
> der render en masse olie ud, og fortæl mig så om du stadig har ret
>
> /Jens

Det har du måske ret i, men gør olien nogen gavn?
Halvdelen af min kobling er uden berøring med olien. Det har den ikke
tage skade af.
Hilsen Matthias

Fra : Pwh

Dato : 30-08-11 20:07

> [...]
>>

> Det har du måske ret i, men gør olien nogen gavn?
> Halvdelen af min kobling er uden berøring med olien. Det har den ikke

Men den halvdel der er i forbindelse med gammel sur syret olie har måske

Nok meget teoretisk vi er nu.
Men nogen går meget op i hvordan deres mc er vasket og poleret,
andre går så (også) op i hvordan de indre organer har det.

Er nok selv via mit fag (finmekaniker) lidt mere obs på den slags detaljer

/Jens

Fra : John

Dato : 31-08-11 13:58

Pwh har bragt dette til verden:

> Prøv du at pille koblngsdækslet af en vådkoblinge mc og se om
> der render en masse olie ud, og fortæl mig så om du stadig har ret

Tænkte på du kører jo Puch Maxi ik! har du nogen side skiftet olie på
den eller smider du blot lidt af fiskernes spildolie på den når den
render tør og du allivel kører ræs på havnen. :oÞ :oÞ

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-08-11 10:11

Pjerrot wrote:
> Kan man så bruge noget billig bil olie som vinteropbevaringsolie selvom
> dette ikke er MA specificeret. Ville så bare bruge noget billig mineralolie
> fra Lidl el Aldi uden additiver. Altså vil det ødelægge vådkoblingen?

Du kan vel bare skifte til det du vil bruge når det bliver forår..
Olien burde ikke tage skade af at stå i motoren vinteren over.

// Hans

Fra : Pjerrot

Dato : 31-08-11 14:54

On 31 Aug 2011 09:11:10 GMT, Hans Joergensen wrote:

> Du kan vel bare skifte til det du vil bruge når det bliver forår..
> Olien burde ikke tage skade af at stå i motoren vinteren over.

Det gør jeg så.
Men er det nødvendigt at skifte oliefilteret hver gang, hvis man kun kører
5000km på en sommer. Kunne man anvende samme oliefilter i to år, så det
skiftes ved 10.000 km ?

--
Pjerrot

Fra : Knud Dam

Dato : 31-08-11 18:00

"Pjerrot" <mail@pjerrot.qq> skrev i en meddelelse
> [...]

> 5000km på en sommer. Kunne man anvende samme oliefilter i to år, så det

Oliefilter koster ikke meget. Dumt at spare på det.

Mvh.

KD

Fra : Armand

Dato : 06-09-11 16:09

Den 31-08-2011 18:59, Knud Dam skrev:
> "Pjerrot"<mail@pjerrot.qq> skrev i en meddelelse

> Oliefilter koster ikke meget. Dumt at spare på det.

- - - Og det er i høj grad dér at den friske olie kommer til at 'spilde
kræfter' på forekommende sod

Alt i alt er olie-udgiften pr. km. uhyggelig lav, hvorfor der er al
mulig grund til ikke at sigte lavt når man står med omkostninger til et
olieskifte - Dæk er i modsætning noget der virkelig koster kassen, men
alligevel spares der sjældent bevidst på bagdækket ved at give mindre
gas, så at have økonomiske tanker omkring sin olie ér simpelthen for
inkonsekvent :-|

--
Armand.

Fra : Ole Mogensen

Dato : 04-09-11 18:20

Den 27-08-2011 17:33, Pjerrot skrev:
> Hvornår er det bedste tidspunkt at skifte olie+filter?
> (inden vinterhi eller på første forårskørsel)

Hej

Kan kun svare for mig selv, ingen religion her!

Skift olie og filter når du stille Mcen væk for vinteren.

Olien vil, alt efter din køremåde , være en blanding af
olie, vand, uforbrændt benzin og slam fra do.

Husk også at fylde tanken op med benzin og en lille snaps
med karburator sprit inden den sidste tur.

Alt efter hvor meget krom du har på maskinen, en klud
vædet med WD40 over de blanke stumper, det er ik' så ringe.
Bruger det ikke selv, jeg går op og nusser for pigen
en gang om ugen

Ole

Fra : Pjerrot

Dato : 04-09-11 21:32

On Sun, 04 Sep 2011 19:19:36 +0200, Ole Mogensen wrote:

> Skift olie og filter når du stille Mcen væk for vinteren.

Det vil jeg gøre. Tak for alle input

> Husk også at fylde tanken op med benzin og en lille snaps
> med karburator sprit inden den sidste tur.

+ totaktolie, ikke?

> Alt efter hvor meget krom du har på maskinen, en klud
> vædet med WD40 over de blanke stumper

Findes der noget tynd olie eller andet, som man kan sprøjte hele MC-en med?

--
Pjerrot

Fra : John

Dato : 04-09-11 21:31

Efter mange tanker skrev Pjerrot:

> Findes der noget tynd olie eller andet, som man
> kan sprøjte hele MC-en med?

Står den tørt vinteren over, gør jeg intet af den
slags udover at pakke hende ind i gamle lagner, og
pressening ud over.
Nu er der så ikke meget krom eller noget der kan
ruste på min Mille B-)

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Per V. Misser

Dato : 04-09-11 21:43

Hej!

> Det vil jeg gøre. Tak for alle input

> + totaktolie, ikke?

> Findes der noget tynd olie eller andet, som man kan sprøjte hele MC-en
> med?

Jeg mener at WD40 er et rigtigt godt bud på dette. Jeg har gode erfaringer
for min CX, som har stået en del stille i perioder. Sprøjter WD40 på
chromdele og malet metal. Ikke alufælgene eller plastdelene. Det er nemt at
tage væk om foråret med en tør sugende klud, og en efterfølgende almindelig
vask med auto-vaske-vokse-middel fra Brugsen. Mere kompliceret behøvs det
ikke at være.
Cyklen kan nemt herefter skinne i mint-condition, ved traditionel polering

--
Per V. Misser
F800ST 08

Fra : Grunnet

Dato : 05-09-11 06:22

"Per V. Misser" <per_misser@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> behøvs det ikke at være.
> Cyklen kan nemt herefter skinne i mint-condition, ved traditionel polering

Enig i at WD40 er godt til at sprøjte på kromdelene, bruger det selv, og
cyklen står i et uisoleret redskabsskur blot med en presenning over. Men pas
på med lakerede flader hvis der sidder stafferinger o.lign. Er disse ikke
beskyttet af et lag lak vil WD40 trænge ind under dem og opløse limen. Hvis
lakerede flader skal beskyttes, så giv dem en gang voks, men lakken i sig
selv er jo en beskyttelse.

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

Fra : Per V. Misser

Dato : 05-09-11 20:29

Hej Steen

> [...]
> ikke beskyttet af et lag lak vil WD40 trænge ind under dem og opløse
> limen. Hvis lakerede flader skal beskyttes, så giv dem en gang voks, men

Jeg er enig med dig, og man skal passe på stafferingerne. Jeg sprøjter ikke
WD40 på tanken, som har stafferinger, også selv om den har klar lak ovenpå,
men sprøjter derimod i høj grad på de sorte stelrør og -dele, hvor WD40 er
med til at forhindre at rust fæstner sig ud fra små ridser og skader i
lakken.
--
Per V. Misser
F800ST

Fra : FinnogAngela

Dato : 05-09-11 07:47

Den 04-09-2011 19:19, Ole Mogensen skrev:

> Husk også at fylde tanken op med benzin og en lille snaps
> med karburator sprit inden den sidste tur.

er karburatorspritten ikke blevet unødvendig, nu når al benzin har
ethanol i?

/Finn

Fra : Simon

Dato : 05-09-11 20:21

On 05-09-2011 08:46, FinnogAngela wrote:

> er karburatorspritten ikke blevet unødvendig, nu når al benzin har ethanol i?

Lige min tanke. Helt enig.
... Siden 2010 http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2010/06/21/073728.htm

--
Simon

Fra : Armand

Dato : 06-09-11 16:21

Den 05-09-2011 21:21, Simon skrev:

> Lige min tanke. Helt enig.
> .. Siden 2010 http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2010/06/21/073728.htm

Hæ, ja dét vil jo vise sig - Eller rettere: hár vist sig, eftersom at
Barbie'en gik død ved forårets første brug af res.tanken - Og dét til
trods for at mere end rigelig tømning af svømmerhuse (og derved også
bunden af tanken) er en fast del af mit forårsopstartscirkus

Opbygningen af kondens gennem en vinter kan måske være voldsommere end
ved jævnlig forbrug af tankindholdet :-/

Anyhow: At have tanken fyldt til randen, eliminerer den luftlomme som
pladearealet den kommer i kontakt med og såledet 'værktøjet' for
kondenseringen (og dér fejlede jég sidste vinter!)!

--
Armand.