MS Windows
briani 27239
fast drevbogstav
Fra : Per Andreasen

Dato : 27-08-11 12:06

Efter ubehagelige oplevelser har jeg lavet et lille bat-program, der
kopierer ændringer på mine NAS-drev til en USB HDD, og det virker udmærket,
så længe min NAS og mine USB HDD bevarer deres drevbogstav. Er der en måde
at tildele et drevbogstav til en HDD (såvel NAS som alm. USB HDD), så det
altid er samme drevbogstav til samme HDD?

På forhånd tak for hjælpen Per Andreasen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 27-08-11 13:27

Ikke muligt til flytbare enheder.
Hvis du tilføjer eller fjerner andre enheder mens disse(USB HDD og
NAS) ikke er tilsluttet vil drevbogstavet ændres. Windows tildeler
altid først ledige drevbogstav til flytbare enheder.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 27-08-11 14:08

Den 27-08-2011 14:26, Jens Peter Karlsen skrev:
> Hvis du tilføjer eller fjerner andre enheder mens disse(USB HDD og
> NAS) ikke er tilsluttet vil drevbogstavet ændres. Windows tildeler
> altid først ledige drevbogstav til flytbare enheder.

Jeg er ikke sikker på at den holder i Vists/W7.

Prøv at tilslutte disken, usb/nas/whatever.
Gå i ctrlpanel,Computeradministration,
Marker disk# svarende til din enhed, højreklik og tildel et bogstav.
Vær sikker bogstavet er højere end hvad der normalt tilsluttes, eks.M-S

Så er jeg ret sikker på den holdes. Kalder du det eks. E, kan du
risikere at det bliver skjult at eks. et memorykort.

//finn

Fra : Per

Dato : 27-08-11 15:09

Per Andreasen wrote:
> [...]
> alm. USB HDD), så det altid er samme drevbogstav til samme HDD?
>
> På forhånd tak for hjælpen Per Andreasen

Du skal bare give drevene nogen af de sidste bogstaver fx. W,Z eller X.

Så får du aldrig problemer. Windows kan huske hvilket drev, der har hvilket
bogstav.

Mine eksterne enheder hedder fx. Z og X og det virker hver gang...

Mvh. Per

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-08-11 15:28

On Sat, 27 Aug 2011 16:09:06 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

>Du skal bare give drevene nogen af de sidste bogstaver fx. W,Z eller X.
>
>Så får du aldrig problemer. Windows kan huske hvilket drev, der har hvilket
>bogstav.
I de porte hvor det nu er sat op, man skal igemmen opsætningen på alle
USB-porte med hver USB-HDD.

Med NASen er det muligt en gang for alle at sætte det op hvis man
ellers benytter netværksadgangen til NASen, benytter man den som
USB-HDD må man igemme stuntet med alle portene.

/Hans

Fra : Cykelsmeden

Dato : 27-08-11 16:22

Den 27-08-2011 16:27, Hans Kjaergaard skrev:
> I de porte hvor det nu er sat op, man skal igemmen opsætningen på alle
> USB-porte med hver USB-HDD.

Hvis i går gennem min viste anvisning, beholdes bogstavet også hvis den
sættes i en anden vista/w7.

//finn

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 27-08-11 18:35

Per Andreasen explained :
> [...]
> et drevbogstav til en HDD (såvel NAS som alm. USB HDD), så det altid er samme

Jeg har lavet nedenstående start i mit eget backup-script, så der søges
efter en id-fil på USB-disken. Dermed rammer den altid rigtigt.

set backupdrev=
for %%i in (c,d,e,f,g,h,i,j,k,l,m,n,o,p,q,r,s,t,u,v,w,x,y,z) do @if
exist %%i:\backup.dsk set backupdrev=%%i:
if !%backupdrev%==! (
echo Backup-drev ikke fundet
goto exit
)
echo Backup-drev fundet på %backupdrev%

--
/klaus

Fra : Per Andreasen

Dato : 28-08-11 13:23

Hej Klaus
Det lyder som en rigtig god ide. Kan jeg lokke dig til at beskrive
programeringsfunktionerne i din programmering?
På forhånd tak for hjælpen Per Andreasen

Per Andreasen explained :

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-08-11 14:00

Per Andreasen skrev:

> [...]
> beskrive programeringsfunktionerne i din programmering?

   set backupdrev = for %%i in (c,d,e,f,g,h,i,j,k,l,m,n,o,p,q,r,s,t,u,v,w,x,y,z) do

For-løkken gennemløber an række mulige drevbogstaver.
For hvert af dem tjekkes det om filen "backup.dsk" ligger i roden.
Hvis den gør, sættes variablen "backupdrev" til bogstavet.

Den efterfølgende if-løkke tjekker om "backupdrev" er tom eller
har fået tildelt et bogstav. Hvis den er tom, afbrydes videre
kørsel (det ønskede drev blev ikke fundet). Ellers går kørslen
videre efter tjekket, udskriver en meddelelse og falder ned i
den efterfølgende rutine der skal bruges til backup.

"exit" er en selvlavet label som skal findes et andet sted i
scriptet. Hvis man er tilfreds med bare at lukke ned, kan man i
stedet skrive:

   goto :EOF

Det er en systemkommando der afbryder kørslen med det samme.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-08-11 14:12

Bertel Lund Hansen skrev:

> For hvert af dem tjekkes det om filen "backup.dsk" ligger i roden.

Du skal altså sørge for at have en bestemt fil liggende på det
drev du vil finde, og den må ikke findes på andre drev (på samme
placering i hvert fald). Den kan hedde lige hvad det skal være
blot navnet står rigtigt i bat-filen.

--
Bertel

Fra : Per Andreasen

Dato : 28-08-11 16:06

Jeg har forsøgt mig med følgende, hvor jeg i min backupHDD har filen
NASbackup.txt liggende i prompten, og hvor jeg ønsker at min backup skal
ligge i undermappen "backups":

@if exist %%i:\NASbackup.txt set backupdrev=%%i:
if !%backupdrev%==! (
echo Backup-drev ikke fundet
goto exit
)
echo Backup-drev fundet på %backupdrev%

xcopy /S /Y /D Y:\*.* %backupdrev%:\backups\*.*

Det gav meddelelsen: "Systemet kan ikke finde det angivne batchnavn - exit".
Skyldes det, at jeg ikke kan bruge en txt-fil som genkendelsesfil?

mvh Per Andreasen

http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-08-11 17:16

Per Andreasen skrev:

> Det gav meddelelsen: "Systemet kan ikke finde det angivne batchnavn - exit".
> Skyldes det, at jeg ikke kan bruge en txt-fil som genkendelsesfil?

Jeg gentager:

[...]

Hvis man vil lave noget oprydning eller skrive en meddelelse før
der lukkes ned, kan man bruge en label. Sidst i bat-filen kan man
f.eks. skrive:

   :exit
   echo " Slutbadut!"

Så kan man bruge "goto exit" andre steder i programmet. Jeg
pelejer at bruge labelen "end". Man bestemmer helt selv hvad den
skal hedde.

--
Bertel

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 28-08-11 20:37

Per Andreasen explained :
> [...]
> )
> echo Backup-drev fundet på %backupdrev%
> xcopy /S /Y /D Y:\*.* %backupdrev%:\backups\*.*

Du skal lige passe på linjer der "skæres over" af din nyhedslæser
(Windows Live Mail er ikke nogen fremragende nyhedslæser). Der er også
et kolon for meget i din "xcopy"-linje, samt et par andre småting.
Jeg har nedenfor forkortet "for"-linjen lidt, så det skulle se fint ud
i din nyhedslæser. Der søges så kun på drev e,f,g - det kan du jo selv
rette ind, alt efter hvor din Windows placerer flytbare medier.
Pause-kommandoen er taget med for at vinduet ikke lukker automatisk når
processen er færdig.

@echo off
set backupdrev=
for %%i in (e,f,g) do @if exist %%i:\NASbackup.txt set backupdrev=%%i:
[...]
echo Tryk Enter for at afslutte
pause >nul

(PS: Dine svar vil være mere læsevenlige hvis du skriver under det du
citerer, og evt. fjerner overflødig tekst)

--
/klaus

Fra : Per Andreasen

Dato : 29-08-11 23:20

Mange tak for hjælpen specielt til Klaus og Bertel. Det virker perfekt med
at finde backup-drevet.
Jeg har dog et lille tillægsspørgsmål:
Jeg bruger programmet xcopy til kopieringsfunktionen, som I har set, og den
er også perfekt med parametrene /S /Y /D.
Hvad gør jeg, hvis jeg også vil overføre en sletning til backupdrevet?
Eks. Jeg har en fil xxx.txt på mit originaldrev, som jeg ikke længere vil
gemme. Jeg sletter den fra originaldrevet, men den bliver ikke slettet fra
backupdrevet, hvor den ved en tidligere lejlighed er blevet gemt v.h.a. mit
lille backupprogram.

Mange tak for hjælpen Per

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 30-08-11 05:26

Per Andreasen brought next idea :
> [...]
> backupdrevet, hvor den ved en tidligere lejlighed er blevet gemt v.h.a. mit

Hent RoboCopy - mere avanceret med bl.a. nogle
sykroniseringskommandoer.

--
/klaus

Fra : Per Andreasen

Dato : 30-08-11 14:20

> [...]
> v.h.a. mit lille backupprogram.

Hent RoboCopy - mere avanceret med bl.a. nogle

Ja, men ikke nogen slettefunktioner, så vidt jeg kan se. mvh Per

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 30-08-11 15:30

Per Andreasen formulated on tirsdag :
> "Klaus Jørgensen" skrev i meddelelsen
>
> Ja, men ikke nogen slettefunktioner, så vidt jeg kan se. mvh Per

Fra listen over parametre:
/E :: copy subdirectories, including Empty ones.
/PURGE :: delete dest files/dirs that no longer exist in source.
/MIR :: MIRror a directory tree (equivalent to /E plus /PURGE).

Jeg skal dog ikke sige, om de er med i alle versioner. Jeg bruger
version XP026 fra GUI'en:
http://technet.microsoft.com/en-us/magazine/2006.11.utilityspotlight.aspx
Pakken gemmer RoboCopy.exe i c:\windows\system32, så man kan evt.
kopiere den væk der fra, og så fjerne GUI'en igen.
Nyere versioner følger med i Vista og op, men de virker mig bekendt
ikke i XP.

--
/klaus

Fra : Thomas

Dato : 30-08-11 15:01

Den 30-08-2011 15:19, Per Andreasen skrev:

> [...]

> sykroniseringskommandoer.
>
> Ja, men ikke nogen slettefunktioner, så vidt jeg kan se. mvh Per

/PURGE :: Slet destinationsfiler/-mapper, der ikke længere findes i kilden.

~tj

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-08-11 14:47

On Tue, 30 Aug 2011 00:19:30 +0200, "Per Andreasen" <phjaelp@yahoo.dk>
wrote:

> [...]
>backupdrevet, hvor den ved en tidligere lejlighed er blevet gemt v.h.a. mit
Nu skal du holde tungen lige i munden, for hvad er det du ønsker, en
synkronisering eller en backup ?
Ved synkronisering sletter man, ved backup sletter man ikke og man har
i flere tilfælde også gamle versioner af filerne liggende.

Ved vitale data bør synkronisering aldrig stå alene, det skal altid
kører sammen med backup.

/Hans

Fra : Per Andreasen

Dato : 30-08-11 16:19

wrote:

> [...]
i flere tilfælde også gamle versioner af filerne liggende.

Ved vitale data bør synkronisering aldrig stå alene, det skal altid

Hej Hans

Du har ret. Det var egentlig ønsket om at drev 1 altid skulle være identisk
med drev 2, men det er selvfølgelig ganske udmærket, at man på backupdrevet
(drev 2) kan finde de ting, man ved en fejltagelse har fået slettet fra drev
1. Der er jo altid mulighed for at rydde op i drev 2 en gang imellem. Tak
for hjælpen.

mvh Per

Fra : Per Andreasen

Dato : 31-08-11 15:27

Mit program kom til at se sådan ud:

rem @echo off
set backupdrev=
for %%i in (e,f,g,h,i,j,k,l,m) do @if exist %%i:\NASbackup.txt set
[...]
xcopy /S /Y /D U:\*.* %backupdrev%\public\*.*
xcopy /S /Y /D V:\*.* %backupdrev%\ActiveFolders\*.*
xcopy /S /Y /D W:\*.* %backupdrev%\photos\*.*
xcopy /S /Y /D X:\*.* %backupdrev%\movies\*.*
xcopy /S /Y /D Y:\*.* %backupdrev%\backups\*.*
xcopy /S /Y /D Z:\*.* %backupdrev%\music\*.*
:exit
echo Tryk Enter for at afslutte
pause >nul

Programmet virkede perfekt, da jeg brugte det i går, og det virker for så
vidt stadig, men nu får jeg pludselig ved opstart meddelelsen:
"Der er ingen diskette i drevet. Indsæt en diskette i drev
\Device\Harddisk2\DR2." Jeg kan så vælge ANNULER, FORSØG IGEN eller FORTSÆT.
Efter gentagne tryk på ANNULER går backup-en igang.
Hvad kan årsagen være til dette???

På forhånd tak for hjælpen Per Andreasen

Fra : Preben

Dato : 30-08-11 14:41

Den 30.08.2011 kl. 15:19 skrev Per Andreasen <phjaelp@yahoo.dk>:

> Ja, men ikke nogen slettefunktioner, så vidt jeg kan se. mvh Per

Så prøv SyncBack
http://www.2brightsparks.com/syncback/
Der er freeware udgave.

--