Privat parkeringsplads - flytte fremmed bi~
Fra : Per

Dato : 26-08-11 20:52

Hej !

Jeg har en "privat" parkeringsplads ifm. min bopæl. Jeg betaler for denne
parkeringsplads.

Det hænder af og til, at folk er parkerer på min plads, selvom der er
skiltet med privat parkering. Iøvrigt er området underlagt Europark, selvom
jeg stort set aldrig ser dem.

Vil det være ulovligt (strafbart) at flytte en fremmed bil, der holder
parkeret på min plads ? Jeg tænker på at skubbe den væk ? Evt. åbne døren og
skubbe, hvis den ikke er låst. (ikke bryde bilen op)

Mvh. Per

Fra : Henning

Dato : 26-08-11 21:09

On Fri, 26 Aug 2011 21:51:34 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

> [...]
>parkeret på min plads ? Jeg tænker på at skubbe den væk ? Evt. åbne døren og
>skubbe, hvis den ikke er låst. (ikke bryde bilen op)

Ja, det er selvtægt eller måske endda brugstyveri! Du kan sætte en
afgift i vinduesviskeren og håbe den kan skræmme til en anden gang.
Kontakt Europark og forelæg dem problemet? Tilbyd evt. at udstede
girokort for dem

Fra : Jubi

Dato : 27-08-11 01:28

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> afgift i vinduesviskeren og håbe den kan skræmme til en anden gang.
> Kontakt Europark og forelæg dem problemet? Tilbyd evt. at udstede

Der er vel et "aber", hvis bilens ejer ikke betaler afgiften.
Der skal være magt bag en sådan privat udstedt afgift, ellers er det
lige meget.
Magten ligger i at kunne tvinge bilejeren til at betale (kongens fogde
f.eks)

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Klaus G.

Dato : 27-08-11 06:55

> [...]
> meget.
> Magten ligger i at kunne tvinge bilejeren til at betale (kongens fogde
Ja, det var også min tanke. Hvis der en dag sidder et girokort i min forrude
fra Fru Hansen, fordi hun ikke kunne plukke sit æbletræ en dag, eller hvad
ved jeg :) Så ville jeg nok bare krølle den sammen og smide den i nærmeste
skraldespand...

--
Klaus G.

Fra : Jubi

Dato : 27-08-11 07:09

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> forrude fra Fru Hansen, fordi hun ikke kunne plukke sit æbletræ en
> dag, eller hvad ved jeg :) Så ville jeg nok bare krølle den sammen og

Jo, men hvad hvis der står "Europark" som modtager, men du ved det er
Per der har sat girokortet under viskeren?
Skiltning i området skal jo også være sådan, at det gøres forbudt for
uvedkommende at holde på enhver markeret parkeringsplads.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 27-08-11 16:36

Den 27-08-2011 08:09, Jubi skrev:
> Jo, men hvad hvis der står "Europark" som modtager, men du ved det er
> Per der har sat girokortet under viskeren?
Du kan jo lave lidt pro-udseende girokort på en laserprinter, men med
dit eget kontonr, og håbe på at synderen har så meget respekt for EPs
hårdhændede metoder at han bare betaler.
Nok lidt i en gråzone, men kun hvis det opdages
// finn

Fra : Ivar

Dato : 27-08-11 16:48

Per skrev:

> Jeg har en "privat" parkeringsplads ifm. min bopæl. Jeg betaler for denne
> parkeringsplads.

Hvis det er en du lejer, kan du spørge udlejeren om han kan gøre
noget for at håndhæve retten til pladsen. Det er nok lettere at
få et firma til at komme forbi og håndhæve rettighederne på en
hel plads, end for en enkel bås.

Fra : Mcwm

Dato : 27-08-11 20:57

Den 26-08-2011 21:51, Per skrev:
> [...]
> parkeret på min plads ? Jeg tænker på at skubbe den væk ? Evt. åbne
> døren og skubbe, hvis den ikke er låst. (ikke bryde bilen op)

Du skriver bare en bøde og smider i forruden...

"Det er ikke forbeholdt Europark og andre af de store p-selskaber at
udstede p-bøder, viser en sag fra Roskilde.

I går morges fik politiet flere anmeldelser fra en vej, hvor personer
havde sat deres egne hjemmelavede p-afgifter i forruden på biler, der
var parkeret på en privat grund.

De var nemlig blevet trætte af, at gæster til Roskilde Festival
parkerede på det private grundstykke, og var derfor begyndt at sætte
deres egne hjemmelavede p-bøder under forrudeviskerne. Den
hjemmestrikkede afgift lød på 590 kroner.

Først blev mændene anholdt - men senere løsladt, for politiets jurister
vurderede, at det ikke var ulovligt, siger kommunikationsmedarbejder Jan
Lauritzen fra Midt- og Vestsjællands politi

- Der er ingen problemer i at opkræve afgifter på den måde. Der er
måske noget skatteteknisk, men det vedkommer jo ikke politiet, siger Jan
Lauritzen til P4 København.

Hvis ikke bøden betales, kan den private bødeudskriver endda gå i
byretten for at hente pengene ind."

Kilde:
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/07/02/101719.htm?rss=true

Venligst
Mcwm

Fra : Jubi

Dato : 28-08-11 03:25

"Mcwm" <me@home.invalid> skrev i meddelelsen
> Hvis ikke bøden betales, kan den private bødeudskriver endda gå i
> byretten for at hente pengene ind."
>

> Kilde:
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/07/02/101719.htm?rss=true

Det er fra 2010 og er der fulgt op på:
1: Hvor mange der reelt betalte "bøden"?
2: Hvor mange af de ubetalte "bøder" er endt i byretten?

Fra : Mcwm

Dato : 28-08-11 11:05

Den 28-08-2011 04:24, Jubi skrev:

> Det er fra 2010 og er der fulgt op på:
> 1: Hvor mange der reelt betalte "bøden"?
Sikkert ingen, da indstillingen nok er, at det gider folk ikke bøvle med.

> 2: Hvor mange af de ubetalte "bøder" er endt i byretten?

Uden at vide det, sikkert ingen. Men muligheden er der, for dem der vil.

Venligst
Mcwm

Fra : Hauge

Dato : 29-08-11 13:59

Den 28-08-2011 04:24, Jubi skrev:
> Det er fra 2010 og er der fulgt op på:

Er der ikke noget med at du har erfaring i at flytte rundt på andres
ting, som f.eks. cykler, så du må da kunne forklare hvad man gør?

/Hauge

Fra : mitnavner

Dato : 29-08-11 07:39

Vi bruger samme system hos os, men vi har et nummer til Europark vi ringer
til, så sender de en mand forbi.

Det virker ret godt.

Fra : Per

Dato : 29-08-11 07:55

mitnavner wrote:
> Vi bruger samme system hos os, men vi har et nummer til Europark vi
> ringer til, så sender de en mand forbi.
>
> Det virker ret godt.

Ja - det var selvfølgelig også en mulighed

Tak for alle jeres input.

Mvh. Per

Fra : Ivar

Dato : 29-08-11 18:21

Per skrev:

> Ja - det var selvfølgelig også en mulighed

Du skal lige være sikker på at Europark har fået tilladelse til
at opkræve fra pladsens ejer.