Forumspam
Fra : Martin Larsen

Dato : 26-08-11 10:53

Spam er ulovligt, og med danske spammere kan man klage ifølge denne
vejledning:

http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Nettjek/Spam--hvad-er-det/klagevejledning

Men hvad hvis det er forumspam? Altså når en bruger opretter sig og
poster et indlæg i et forum udelukkende med formål at linke til et
produkt eller en service?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-08-11 11:19

Martin Larsen skrev:

> Men hvad hvis det er forumspam? Altså når en bruger opretter sig og
> poster et indlæg i et forum udelukkende med formål at linke til et
> produkt eller en service?

Det er ikke ulovligt. Det kan være et brud med forummets regler,
men det er op til redaktøren at tage sig af den slags.

Man kan godt forsøge sig med at skrive i betingelserne at det vil
koste en afgift på 5'000 kr. hvis en bruger reklamerer i sine
blogindlæg og at han automatisk accepterer denne (på forhånd
oplyste) betingelse ved at skrive et indlæg, men man har ikke en
kinamands chance for at finde den fysiske person.

Det kan være ualmindelig træls med en sådan person hvis han
virkelig er stædig og forstår at benytte anonymiseringsservere
som findes i hobetal.

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-08-11 11:29

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det kan være ualmindelig træls med en sådan person hvis han
> virkelig er stædig og forstår at benytte anonymiseringsservere
> som findes i hobetal.

I dette tilfælde tror jeg han har oplyst sin rigtige emailadresse ved
oprettelsen. Desuden giver reklamelinket en indikation af hvor han hører
til.

Men hvis det ikke er ulovligt, får jeg næppe noget ud af at forfølge ham.

Hvad er det i øvrigt der gør at det ikke er ulovligt?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-08-11 13:26

Martin Larsen skrev:

> Hvad er det i øvrigt der gør at det ikke er ulovligt?

Man har lov at skrive indlæg på en blog.

Der findes ingen lov der forbyder folk at reklamere de steder de
har lov at ytre sig (hvis reklamen ikke bryder specifikke love.

Der er f.eks. heller ikke noget ulovligt ved at sende et
'læserbrev' til en avis hvor det bare er propfyldt med reklame.
Det vil blot blive afvist af redaktøren.

Hvis det er en korrekt IP-adresse, kan du prøve at sortliste den,
men det er jo ikke sikkert at han har brugt sin egen computer.

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-08-11 13:48

Bertel Lund Hansen wrote:

> Man har lov at skrive indlæg på en blog.
>
> Der findes ingen lov der forbyder folk at reklamere de steder de
> har lov at ytre sig (hvis reklamen ikke bryder specifikke love.

Men spam er jo også "bare" en email fyldt med reklamer!

Er det fordi der er tale om en massehandling at det er ulovligt?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 26-08-11 14:01

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote in message

> Men spam er jo også "bare" en email fyldt med reklamer!

Men det er der en specifik lov imod (det er en e-mail).

At nogle fora så også rundsendes via e-mail lister, er noget andet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-08-11 16:00

Martin Larsen skrev:

> Men spam er jo også "bare" en email fyldt med reklamer!

Markedsføringsloven §6 forbyder det specifikt (hvis det er
uanmodet).

--
Bertel