Benzin og tændingsbanken (?)
Fra : M.L.

Dato : 25-08-11 06:21

Hej NG,

Ville lige dele en observation med Jer: Jeg har i den seneste tid bemærket en vis, bekymrende lyd når jeg startede min '96 CBR600 F3 kold om morgenen. En blanding imellem et smæld, et klonk og et klik (altid fantastisk at beskrive en lyd i skrift), der kom fra cylindere/topstykke i tomgang. Lyden kom ikke ved hver omdrejning, men med ganske jævne mellemrum (vel ca 2-3 gange på 10 sek. lytten). Jeg antog at det var tændingsbanken efter at have læst lidt om sådanne symptomer her i gruppen. Jeg kunne også læse mig til, at det muligvis kunne afhjælpes ved at bruge oktan 95 benzin. Det har jeg dog altid gjort, så det var tilsyneladende ikke tilfældet her.

Foreleden tankede jeg så op - ved et tilfælde - et sted hvor de forhandlede 95 "Dynamic", og jeg tænkte "hvorfor ikke" og fyldte det på. Og nu virker det minsandten som om den mærkelige bankelyd ved kold motor er væk..

Kan det virkelig være rigtigt? Nogle kommentarer?

ML

Fra : Ole Mogensen

Dato : 25-08-11 16:07

Den 25-08-2011 14:21, M.L. skrev:
> [...]
>
> Kan det virkelig være rigtigt? Nogle kommentarer?

Tændingsbanken kommer normalt kun ved varm motor og belastning, så
jeg tvivler på at det er det du har oplevet.

2-3 gange på 10 sekunder, ikke tændingsbanken.

Ved kold motor hvor benzinblandingen gerne skulle være meget fed
er det næsten umuligt med tændingsbanken.

Sagt meget simpelt giver tændingsbanken en ubehagelig knitren i motoren.

Benzin med for lav oktan, for mager blanding, for tidlig tænding og
en blanding af disse kan (vil) give tændingsbanken.

Ole

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-11 01:49

"Ole Mogensen" skrev i meddelelsen

Den 25-08-2011 14:21, M.L. skrev:
> [...]

Benzin med for lav oktan, for mager blanding, for tidlig tænding og
en blanding af disse kan (vil) give tændingsbanken.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg er helt sikker på det ikke er tændningsbanken , du er udsat for , men
næsten hel sikker på at du har en fejl tændning , om det ligefrem er
krybestrøm eller en manglene gnist skal være usagt , men tjek dine tændrør ,
rens dine kabler + stik på tændspoler
Så er dit problem over , det du sikkert hører er din knastkæde/strammer ,
der slår igen

PE

Fra : DMCN 721

Dato : 27-08-11 08:39

"M.L." <morten.langer@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Hej.
Underkompression sagtens kan lave den slags problemer. Tag en
kompressionstest og udeluk den mulighed. Flere utætte ventiler kan sagtens
føles som en slags tændingsbanken.
Hilsen
Jarl

Fra : Armand

Dato : 27-08-11 14:51

Den 27-08-2011 09:38, DMCN 721 skrev:

> Underkompression sagtens kan lave den slags problemer. Tag en
> kompressionstest og udeluk den mulighed. Flere utætte ventiler kan
> sagtens føles som en slags tændingsbanken.

Jup!
Utætte ventiler har en skarp klikkende lyd, men kun hvis det er så
voldsomt at ventilerne er for stramme selv ved kold tilstand, eller at
ventilsædet ligefrem er brændt af, vil man kunne høre dét ved koldstart!

Selv en utæthed ved topstykke/forrør (flækket udst. elle pakningsfejl)
kan medføre den samme lyd og dén vil ofte være der lige fra koldstart.
Man kan kontrollere for dét ved at pøse mængder af shampoo-vand ud over
forrørs-monteringerne umiddelbart efter opstart: Enhver utæthed vil
blæse tydelige sæbebobler! Man skal dog være hurtig, eftersom at rørene
hurtigt bliver så varme at man intet kan se for damp, så en kammerat til
hjælp (med at starte/kigge efter) tilsammen med god plads (= afmonteret
kåbe og evt. løsnet og flyttet køler) kan være nødvendigt, hvis ikke at
man ligefrem tager ét forrør af gangen ved hver sin koldstart.

Endelig er der den notoriske raslen fra knastkæden p.g.a. en træg
knastkædestrammer som årsag, men sådan lyder beskrivelsen af lyden ikke
ligefrem :-/

--
Armand.

Fra : Ole Mogensen

Dato : 27-08-11 16:52

Den 27-08-2011 15:51, Armand skrev:

> Utætte ventiler har en skarp klikkende lyd, men kun hvis det er så
> voldsomt at ventilerne er for stramme selv ved kold tilstand, eller at
> ventilsædet ligefrem er brændt af, vil man kunne høre dét ved koldstart!

Men så ville være umulig at lade Mcen stå i tomgang ved varm motor.

En ide ville være at starte motoren, hvis den lyder suspekt, slukke den
og tage tændrørene ud for at se om der er et vådt tændrør.

Noget andet, hvordan er chokerfunktionen på sådan en fætter ?

Ole

Fra : M.L.

Dato : 28-08-11 15:49

Tak for alle kommentarer/svar!

Hm, tjah, det lyder til at det jo så ikke er tændingsbanken. Jeg tvivler nu også på at det har med ventilerne at gøre, rent mekanisk i hvert fald. De blev stillet af en mekaniker jeg stoler på i starten af sæsonen (han skiftede én shim). Utætte for-rør kunne være en mulighed. Jeg har haft en defekt knastkædestrammer for 2 år siden og er derfor helt sikker på at jeg ville kunne identificere dén lyd, og det lyder ikke som dengang (det var mere en vedvarende raslen). Nå, men der står jo også den oplysning tilbage at det holdt op ved skift af benzin-mærke/type.. Det kan jo selvfølgelig være en tilfældighed, meeeen...

Choker-fuktionen på lige præcis min cykel er nok lidt speciel, men jeg har aldrig prøvet andre F3'ere så jeg ved det ikke: Håndtaget kører uden særlig modstand ca halvvejs ned. Ud for dér hvor pilen bliver "tyk" i optegningen på håndtaget, bliver den temmelig stram og det er først derfra den gør nogen forskel.. Ved ikke om det er standard opførsel, men sådan har den altid været (i hvert fald siden 2008 hvor jeg købte den). Hvis det er meningen at den skal være fuldstændig trinløs, så er min i hvert fald ikke helt god. Men den virker da..

ML

Fra : DMCN 721

Dato : 29-08-11 10:15

[...]

Evt defekte ventilsæder eller brændte ventiler kan ikke justeres væk. Selvom
alle ventiler står til UG+- , kan et defekt sæde eller ventil godt skabe det
problem du har. Køb en kompressionstester, jeg købte min på nettet til 250
kroner og den har afsløret defekte ventiler flere gange, men osse udelukket
problemer med ventiler og topstykker.
Mvh
Jarl