El- eller gasvandvarmer?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-08-11 08:47

Vi fyrer med træpiller om vinteren og hele sommeren holdes en stor
varmtvandsbeholder (vistnok 250 liter) igang med el. Jeg styrer dog
cirkulationen med et tænd/slukur, så pumpen kun kører en time om
morgenen og 3-4 timer om aftenen, samt weekend.

Vi er to voksne og er beskedne med varmtvandsforbruget og de
el-regninger jeg får, må kunne gøres billigere?

F.eks. en vandvarmer, som kun laver varmt vand når der lukkes op for
hanen. Taler vi så om el eller gas?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Preben

Dato : 25-08-11 09:01

Den 25.08.2011 kl. 09:46 skrev Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid>:

> [...]
> el-regninger jeg får, må kunne gøres billigere?
>
> F.eks. en vandvarmer, som kun laver varmt vand når der lukkes op for

I burde kunne klare jer med en 30 liters el-vandvarmer.

--
mvh/Preben

Fra : Thomas

Dato : 25-08-11 02:06

On 25 Aug., 09:46, Kurt Hansen <k...@ugyldig.invalid> wrote:
> [...]
> el-regninger jeg får, må kunne gøres billigere?
>
> F.eks. en vandvarmer, som kun laver varmt vand når der lukkes op for

Hvorfor tænder du for cirkulationen og hvad er ideen med en så stor
tank ?

Fra : Anders Majland

Dato : 25-08-11 09:16

> Hvorfor tænder du for cirkulationen og hvad er ideen med en så stor
> tank ?

Tror ikke du vil kunne spare en gas installation hjem igen. Men hvad med at
isolere den varmtvandsbeholder med op til 40cm mineraluld og så måske helt
droppe cirkulationen.

/A

Fra : Anders Majland

Dato : 25-08-11 09:41

PS Du skal også have kontrolleret at der ikke er cirkulation på din
centralvarme når du kører på el. Så fiser varmen lige så stille ud i rør
radiatorer og gulve. En enkelt ventil på enten centralvarme til eller fra så
du kan gøre det. Jeg har en elektrisk ventil på da jeg skifte mellem el og
sol i løbet af sommeren, men en manuel hane kan også gøre det.

/A

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-08-11 10:11

Den 25/08/11 10.40, Anders Majland skrev:
> [...]
> fra så du kan gøre det. Jeg har en elektrisk ventil på da jeg skifte
> mellem el og sol i løbet af sommeren, men en manuel hane kan også gøre det.

Her kan jeg passende samle mine replikker til de svar der er kommet
indtil nu:

Der har tidligere boet storfamilie i huset. Den store varmtvandsbeholder
var i huset da vi købte det.

Jeg /tænder/ ikke for cirkulationen - jeg /slukker/. Gulvvarme i hele
stueetagen, samt diverse radiatorer på i stuen og på 1. sal er
naturligvis stillet på nul, men der er også et badeværelse ovenpå, som
vi dog sjældent bruger. Alt ialt cirkulerer det varme vand vel? Ikke
bare "vel" ... det /ved/ jeg at det gør, for hele lortet frøs forrige
vinter, fordi jeg havde slukket for cirkulationen. Der ligger vist nogle
utilstrækkeligt isolerede rør i en utilgængelig skunk.

Preben: En 30-liters el-vandvarmer (både i stuen og på 1. sal) lyder som
en god og billig løsning. Andre der har en mening om det?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 25-08-11 14:25

"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Preben: En 30-liters el-vandvarmer (både i stuen og på 1. sal) lyder som
> en god og billig løsning. Andre der har en mening om det?

Det du skal kigge på er efter min mening tomgangstab og selvfølgeligt tab
pga. lang transport med deraf følgende vandspild.
Derfor lyder det for mig som en god idé at have en 30 ltr. beholder meget
tæt på hvor vandet skal bruges idet en god 30 ltr har et ret beskedent
tomgangstab.
Dvs at hvis du har 2 steder med et forbrug flere gange dagligt vil jeg mene
at det kan betale sig at have 2 små beholdere tæt på, om ikke andet så giver
det en god komfort at have vandet varmt hurtigt når man åbner hanen.

Steen.

Fra : CC

Dato : 25-08-11 14:50

Den 25-08-2011 11:11, Kurt Hansen skrev:

> [...]
>
> Preben: En 30-liters el-vandvarmer (både i stuen og på 1. sal) lyder som
> en god og billig løsning. Andre der har en mening om det?

Sæt en solfanger på taget. Isoler varmtvandsbeholderen til max.
Solfangeren skal primært varme brugsvand og sekundært radiatorkredsen.

Behold el-varme patronen som reserve.

På en jævn dansk sommer giver dette en masse varmt vand - og med det
samme, smålune gulve på badeværelserne - altså stor komfort og en lav
el-regning. Om vinteren virker varmtvandsbeholderen som akkumulator /
buffer. Dette giver en mere jævn indfyring hen over døgnet.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-08-11 15:07

Den 25/08/11 15.50, CC skrev:

> Sæt en solfanger på taget. Isoler varmtvandsbeholderen til max.
> Solfangeren skal primært varme brugsvand og sekundært radiatorkredsen.
>
> Behold el-varme patronen som reserve.

Da jeg overtog huset, medfulgte 4 solfangerpaneler, som den gamle ejer
aldrig havde fået sat op. Da smeden og tømreren havde afgivet tilbud på
tilsammen 70.000+ kr., solgte jeg dem gennem Den blå Avis.

Det ville tage mig langt over 10 år bare at tjene udgiften ind og først
derefter ville jeg spare lidt pebernødder.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Anders Majland

Dato : 25-08-11 15:19

> Da jeg overtog huset, medfulgte 4 solfangerpaneler, som den gamle ejer
> aldrig havde fået sat op. Da smeden og tømreren havde afgivet tilbud på
> tilsammen 70.000+ kr., solgte jeg dem gennem Den blå Avis.

Ja og tak for handlen Ikke fordi de sparer mig så meget strøm da jeg
prioriterer gulvvarme i badeværelset over brugsvand - men komforten gør det
bestemt det hele værd .

Men hvor stort er dit store elforbrug ?

Og så tror jeg stadig at du skal have en hane på centralvarmen til
varmtvandsbeholderen. Hvis alle ventiler ved radiatorer og gulvvarme ikke
lukke 100% kan du hurtigt tabe en masse varme den vej.

Inden jeg satte den elektroniske ventil på havde jeg blot en manuel hane som
jeg lukkede som sommeren når jeg skiftede til eldrift. På en nabo ejendom
har de i vinters "glemt" det og kørt med elpatronen for mere end 40.000kr

/A

Fra : Erik Olsen

Dato : 25-08-11 17:16

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> vinter, fordi jeg havde slukket for cirkulationen. Der ligger vist
> nogle utilstrækkeligt isolerede rør i en utilgængelig skunk.

Hvad så med at få isoleret de rør som ikke er isoleret?

Man cirkulerer kun varmt brugsvand hvis der er lagt fra
varmtvandsbeholder til tappested og man ønsker at vandet hurtigt bliver
varmt når man åbner. Det giver et ekstra tomgangstab.

Når du taler om cirkulation, forventer de fleste at det er cirkulation i
radiatorkredsen.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-08-11 13:29

>Vi fyrer med træpiller om vinteren og hele sommeren holdes en stor
>varmtvandsbeholder (vistnok 250 liter) igang med el. Jeg styrer dog

Vil det ikke være biligere at fyre med træpillerne om sommeren også? Det er
det hos os, og vi er kun 2 voksne.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-08-11 17:17

On Sun, 28 Aug 2011 14:29:02 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>Vil det ikke være biligere at fyre med træpillerne om sommeren også? Det er
>det hos os, og vi er kun 2 voksne.

Nu er jeg godt nok kun 1 voksen her.
Men det strøm jeg bruger på varmt vand, i en 110 liters beholder, det
er sådan ca. det samme som fyret og cirkulationspumpen bruger af strøm.
Men jeg må da indrømme at jeg savner lidt varme på badeværelset, især
her sidst på sommeren .......
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 29-08-11 15:07

> Vi er to voksne og er beskedne med varmtvandsforbruget og de el-regninger
> jeg får, må kunne gøres billigere?

Kunne vi ikke få tal på dit elforbrug ? Har du aflæst hver måned eller har
du kun et årsforbrug at forholde dig til ?

/A