Hvad skal en nærstformand egentlig lave?
Fra : Kert Rats

Dato : 24-08-11 22:18

Jeg er medlem i en frivillig kulturel forening med bestyrelse, og
spørgsmålet om næstformandens opgaver er dukket op.

Ved I, om der findes en beskrivelse af, hvad en næstformand typisk har af
opgaver?

Venligst

Kert Rats

Fra : Ole C

Dato : 24-08-11 22:26

Kert Rats skrev blandt andet:

> [...]
> spørgsmålet om næstformandens opgaver er dukket op.
>
> Ved I, om der findes en beskrivelse af, hvad en næstformand typisk

Det finder man vel ud af i bestyrelsen.
Der findes nok lige så mange "typiske opgaver" for de enkelte
bestyrelsesmedlemmer, som der findes bestyrelser - måske lige bortset fra
kasseren....

--
vh
Ole C

Fra : Jubi

Dato : 24-08-11 23:14

"Ole C" <mail@olec.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> Der findes nok lige så mange "typiske opgaver" for de enkelte
> bestyrelsesmedlemmer, som der findes bestyrelser - måske lige bortset

En næstformand vælges til at være afløser for formanden, hvis formanden
afgår i utide og der dermed skal vælges en ny formand. det undgås ved at
vælge/udpege en næstformand.
I mange foreningsvedtægter står der typisk, at bestyrelsen efter et
formandsvalg, selv peger på en næstformand. I andre foreningsvedtægter
står der, at næstformanden vælges på den generalforsamling hvor
formanden er på valg. Hvis ikke formand og næstformand har særlige
beføjelser eller opgaver i henhold til vedtægterne, fungerer bestyrelsen
blot i henhold til vedtægterne og udfører de på generalforsamlingerne
vedtagne opgaver m.m.
Og som Ole siger, kan der være en million andre kombinationer af valg og
opgaver. Det meste står i vedtægterne.

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : mitnavner

Dato : 25-08-11 07:27

"Kert Rats" <nat@hestedag.nu> skrev i en meddelelse
> [...]
> spørgsmålet om næstformandens opgaver er dukket op.
>
> Ved I, om der findes en beskrivelse af, hvad en næstformand typisk har af

Bestyrelsen "konstituerer" sig selv, dvs. ved første bestyrelsesmøde efter
generalforsamlingen, fordeler bestyrelsen opgaverne mellem sig.

Så hvad næstformanden skal lave, afhænger af hvordan i fordeler opgaverne.

Men jeg tror at det du mener med spørgsmålet, er hvad "næst" betyder ifht.
formand, og det er generelt sådan at næstformanden overtager formandens
funktioner, når formanden ikke selv har mulighed for det. I vores forening,
deltager jeg f.eks,. i møder , når formanden ikke kan. Formanden og
næstformanden har derfor ofte mere vidensudveksling, så næstformanden er
klædt på til at vikariere for formanden.
Ligeledes informerer næstformanden hurtigt formanden om de beslutninger,
informationer osv. der er sket/kommet i formandens fravær.

Jeg håber det besvarer dit spørgsmål

Fra : Kert Rats

Dato : 25-08-11 08:30

"mitnavner" <mitnavner@fedeskygge.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ligeledes informerer næstformanden hurtigt formanden om de beslutninger,
> informationer osv. der er sket/kommet i formandens fravær.

Det var netop det, jeg sigtede til med mit spørgsmål.
Tak for svar - også til Ole C og til Jubi.

Venligst

Kert Rats

Fra : Bjørn Elling

Dato : 27-08-11 16:41

Bliver nødt til lige at rette diverse misforståelser.

Næstformanden afløser *ikke* bare formanden, i tilfælde af, at denne
eksempelvis udtræder af bestyrelsen. Tværtimod!

For at tage den fra starten: Bestyrelsens størrelse og sammensætning
fastsættes i vedtægterne. Her kan (og bør) det også angives, hvilke
bestyrelsesposter der er, samt hvilke beføjelser de enkelte
bestyrelsesmedlemmer tillægges.

Det vil typisk være meget relevant at få beskrevet i vedtægterne, hvilke
bestyrelsesmedlemmer, der enten alene eller i fællesskab kan indgå
bindende aftaler for foreningen, samt hvem der tegner foreningen økonomisk.

De beføjelser, der tillægges formanden, 'nedarves' kun til
næstformanden, hvis det direkte fremgår af vedtægterne - ellers må
næstformanden nøjes med de kompetencer, som denne har efter vedtægterne.

I vedtægterne bør også tages højde for, hvad man gør i tilfælde af at et
eller flere bestyrelsesmedlemmer forlader bestyrelsen i utide - en
mulighed er at angive, at bestyrelsen herefter optager eventuelle
suppleanter og herefter indbyrdes genfordeler bestyrelsesposterne.

Det er imidlertid ingenlunde en selvfølge. Hvis eksempelvis formanden er
valgt ind på baggrund af nogle særlige kompetencer, kan bestyrelsen ikke
bare uden hjemmel i vedtægterne give hatten videre til et andet
bestyrelsesmedlem.

Så det korte af det lange: Næstformanden har de kompetencer, som fremgår
af vedtægterne, og eventuelt de, som bestyrelsen tillæger næstformanden
med hjemmel i vedtægterne. Udover disse, er næstformanden bare et
bestyrelsesmedlem på lige fod med de øvrige.

/Bjørn

Fra : mitnavner

Dato : 29-08-11 07:47

"Bjørn Elling" <bj.elling@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Bliver nødt til lige at rette diverse misforståelser.
Næstformanden afløser *ikke* bare formanden, i tilfælde af, at denne
eksempelvis udtræder af bestyrelsen. Tværtimod!

Jeg tror ikke det er "misforståelser", for det er jo ALTID sådan at en
forening selv bestemmer sine vedtægter. Der er ingen "foreningslov", så en
forening kan vedtage hvad som helst så længe det overholder almindelig
gældende lovgivnng.

Men der blev givet et eksempel på hvad en næstformand typisk har af opgaver
og i mine 40 år i forskellige foreninger, har opgaverne og regler typisk
varet på den måde i foreningen.
Der stod IKKE noget om formandens fratrædelse, hvilket er noget helt andet,
end at formanden ikke er tilstede (ferie, sygdom mv.).
Ved fratrædelse af formanden i utide , har igen de fleste foreninger jeg har
været medlem, haft den regel at næstformanden fører foreningen videre til
der kan afholdes en ekstraordinær generalforsamling.
Akkurat ligesom et forretningsministerium.

Men igen, er det foreningen selv der fastlægger reglerne

Så jeg tror ikke vi er grundliggende uenige