Honda 4 takter vil ikke tage gassen
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 24-08-11 11:57

Hej NG

Jeg har en 2 Hk Honda "BZBF" påhængsmoter, som ikke vil tage gassen?

Nu har jeg tømt tanken renset karburatoren og påfyldt nyt brændstof. vasket
motoren med motorrens.

Den starter nemt nok, men vil ikke tage gassen!!!

Der er ikke rigtigt justeringsmuligheder på sådan en motor, der er kun en
justeringsskrue, som er til tomgangen...

Nogen der har et løsningsforslag?

PS.: jeg har renset tændrøret, men ikke skiftet det.

Fra : HKN

Dato : 24-08-11 12:03

Luftfilter skiftet?

Umiddelbart ville jeg tjekke karburator endnu en gang, du har måske fået
noget skidt i dysen.

-Henrik

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 24-08-11 12:31

"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Luftfilter skiftet?
>
> Umiddelbart ville jeg tjekke karburator endnu en gang, du har måske fået
> noget skidt i dysen.
>
> -Henrik

Der er ikke noget luftfilter i sådan en motor, der er kun et plast rør med
et trådnet i enden.

Tja, jeg rensede den jo netop for at fjerne skidt i dysen, og synes jeg har
været meget omhuggelig.

Fra : Preben

Dato : 24-08-11 12:08

Den 24.08.2011 kl. 12:57 skrev Jan Rasmussen <jr@fjernvejen-net.dk>:

> [...]
>
> Der er ikke rigtigt justeringsmuligheder på sådan en motor, der er kun en
> justeringsskrue, som er til tomgangen...

Er der ikke en luftskrue til at regulere blandingsforholdet med?

--
mvh/Preben

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 24-08-11 12:34

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
news.v0ps7kbmqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...
Den 24.08.2011 kl. 12:57 skrev Jan Rasmussen <jr@fjernvejen-net.dk>:

Er der ikke en luftskrue til at regulere blandingsforholdet med?

--
mvh/Preben

Som jeg skrev i mit indlæg er der kun en justerings skrue i sådan en moter.
jeg har forsøgt at justere på den, men det hjælper ikke.
jeg tror det er tomgang man justerer på denne skrue.

Mvh
JR

Fra : Preben

Dato : 24-08-11 12:12

> [...]

> justeringsskrue, som er til tomgangen...
>
> Nogen der har et løsningsforslag?
>
> PS.: jeg har renset tændrøret, men ikke skiftet det.

Udluftningsskrue på tankdækslet er lukket?

--
mvh/Preben

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 24-08-11 12:32

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
news.v0ptdtt7qz68nt@preben-pc.flatrate.dk...
Den 24.08.2011 kl. 12:57 skrev Jan Rasmussen <jr@fjernvejen-net.dk>:

Udluftningsskrue på tankdækslet er lukket?

--
mvh/Preben

Nope, jeg har sågar heft hele brændstof dækslet skruet af for at afvise
denne fejl.

Fra : HKN

Dato : 24-08-11 12:41

I min verden er der kun følgende muligheder tilbage:

Stoppet brændstoffilter/tilførsel
Karburator

Umiddelbart lyder det til at blandingen bliver for fed.

Har du justeret tændrøret efter du rensede det?

Fra : Preben

Dato : 24-08-11 12:48

> [...]

> justeringsskrue, som er til tomgangen...
>
> Nogen der har et løsningsforslag?
>
> PS.: jeg har renset tændrøret, men ikke skiftet det.

Og du har også chekket alt efter i manualen?
http://marine.honda.com/pdf/manuals/31ZV0610.pdf

I øvrigt er det en god idé, hvis du undlader at skrive i min signatur,
ellers er det ikke muligt at citere dig, når jeg svarer.
Problemet løses ved at bruge en ordemtlig newsreader, som f.eks. Opera
http://www.opera.com/products/ eller lignende.

--
mvh/Preben

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 24-08-11 12:59

"Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> justeringsskrue, som er til tomgangen...
>
> Nogen der har et løsningsforslag?
>
> PS.: jeg har renset tændrøret, men ikke skiftet det.

Nå, men jeg har lige talt med Kolding Marineservice.

Han bekræfter at der ikke er nogen justeringsmuligheder, men fortæller
samtidig at karburatoren skal "ultralyds renses" det er det eneste der
virker på disse Honda modeller
da der er steder hvor man ikke kan komme til med sine rense nåle.

Problemet opstår typisk hvis motoren har stået stille et års tid.

Så, nu må jeg overveje om jeg vil investere i sådan en fætter eller om jeg
kører ud til dem med karburatoren...

Mvh
JR

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-08-11 06:15

Hej Jan,

Det er sikkert ikke nok at købe en lille brillerenser (Ultralydsanlæg)
effekten er for lav til at den kan gøre noget arbejde inde i de små
kanaler.
Desuden skal der anvendes den rigtige væske der kan opløse de
indtørrede kager i kanalerne.
For at en væske skal virke med fuld styrke skal væsken afgasses først
ved at lade ultralydsanlægget køre i ca en halv time, først derefter
bør emnet sænkes ned i badet.
Man skal på værkstederne helst anvende ultralydsanlæg med
kondenserende og selvrensende effekt med bl.a. omrøring via filtre.
Alt sammen for en kontinuerlig fjernelse af snavn både på
væskeoverfladen og for snavs der flyder rundt nede i væsken.
Væskerne for rensning med ultralyd har normalt højere vægtfylde end
snavset og derfor skal anlægget være kondenserende således at det
kondenserende produkt tilbageføres i badet og dermed overflade skyller
mod sumpen.
Anvendes ikke et sådant anlæg vil det skidt der ligger på
væskeoverfladen igen trænge ind i hulrum når emnet trækkes op.
I et rigtigt anlæg er der normalt først et forkammer til forrensning
og derefter et kondenserende kammer, begge med ultralyd. Til sidst
holdes emnet i dampzonen og trækkes herfra langsomt op.

Mit bedste råd er at lade et firma der har den fornødne ekspertise og
udstyr klare opgaven.

Mvh/Harding

Fra : Boje

Dato : 24-08-11 20:06

Hej.

Har motoren en chokerknap? Hvis ja, så prøv at give choker (ikke
nødvendigvis fuld), mens du øger på gassen. Går motoren op i omdrejninger
herved, har du konstateret for meget luft i blandingen på
normalindstillingen. Det har jeg selv oplevet på en helt ny motor efter ca
10 timers brug, og fejlen viste sig at være et løst dæksel på membranpumpen,
hvorved den sugede "falsk luft". Let tilspænding af 2 skruer løste
problemet.

Mvh
Boje

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 27-08-11 00:52

On 24 Aug., 12:57, "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen-net.dk> wrote:
> Hej NG
>
> Jeg har en 2 Hk Honda "BZBF" påhængsmoter, som ikke vil tage gassen?
> Nogen der har et løsningsforslag?

Jeg kan se af svarene, at alt på brandstofsiden har være prøvet. Hvad
med udstødssiden?
Hvis der er en forstoppelse i dan, kan motoren ikke komme af med
forbrændte gasser og derfor ikke øge effekten. Salt, ir, sod, støv kan
samle sig i udstødningsrøret og mindske rørets diameter.

Endelig kunne motoren være blevet så gammel og slidt, at den hører til
på et aldershjem for påhængsmotorer. F.eks. slidte og utætte
stempelringe.

Hilsen Peter