arv / statstidende ?
Fra : Knud

Dato : 23-08-11 13:07

Ja. Så er jeg hér igen.

Først mange tak for alle de fine svar. Nu har jeg , so help me god, et
spørgsmål til !

Jeg fik at vide at der ikke var testamente og den slags . Nu skal far i
Statstidende ( proklama ) fordu han sad i uskiftet bo efter min mors død
osv. Fik at vide at han skal stå der i min. 8 uger !!

kan man virkelig ikke får adgang til arven før den periode er overstået ?
Jeg mener at have læst mig til at man kan, men er ikke helt sikker ?

PS : til Kurd : yes jeg har voldsomt brug for kugler

Fra : Preben

Dato : 23-08-11 13:43

Den 23.08.2011 kl. 14:06 skrev Knud <ingen@ingen.ru>:

> [...]
> ? Jeg mener at have læst mig til at man kan, men er ikke helt sikker ?
>
> PS : til Kurd : yes jeg har voldsomt brug for kugler

Lån dog nogle penge i banken.

--
mvh/Preben

Fra : Niels C. Grønlund [D~

Dato : 23-08-11 13:53

"Preben"

Lån dog nogle penge i banken.

--
mvh/Preben

Hej Preben

Nu skal jeg ikke kloge mig for meget, men det kræver ligesom at banken er
villig til at låne Knud nogle penge.

Hvis ikke, hvad så ??

Mvh.
Niels

Fra : Jan Brøndum Johansso~

Dato : 25-08-11 08:00

"Niels C. Grønlund [DK-2500]" skrev i meddelelsen

"Preben"

Lån dog nogle penge i banken.

--
[...]

Undskyld jeg bryder ind.

Hej Niels, jeg har mailet dig et par gange dog uden at få svar. kunne du
ikke lige checke din indbox og evt. din spammail indbox.

Med venlig hilsen / with kind regards

Jan Brøndum Johansson

Fra : Knud

Dato : 23-08-11 13:55

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen
news.v0n2w6zuqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...
Den 23.08.2011 kl. 14:06 skrev Knud <ingen@ingen.ru>:

"Lån dog nogle penge i banken."

Ja. Gid jeg kunne.

Fra : alexbo

Dato : 23-08-11 14:19

"Knud" <ingen@ingen.ru> skrev

> Først mange tak for alle de fine svar.

Nu var det måske en god ide om du kom med nogle svar.
F.eks. hvad har du gjort, hvad har din søster gjort?
Hvad sagde skifteretten da din søster bad om at få udleveret boet?

Der er intet lovmæssigt i vejen for at I kan få boet udleveret, I hæfter så
for evt. krav mod boet.
Det fremgår forøvrigt af det kapitel 15 i lov om skifte jeg foreslog dig at
læse for en uge siden.

Hvis sagen skal speedes op skal du gøre noget, ikke bare skrive om det.

Det havde nok været klogt hvis du og din søster var blevet enige om at jeres
far ønskede at give de afgiftfri gaver der er mulige mens I havde adgang til
kontoerne, så ville der også kunne være sparet en del i boafgift

mvh
Alex Christensen

Fra : Knud

Dato : 23-08-11 18:08

> "Knud" <ingen@ingen.ru> skrev

> Nu var det måske en god ide om du kom med nogle svar.
> F.eks. hvad har du gjort, hvad har din søster gjort?
> Hvad sagde skifteretten da din søster bad om at få udleveret boet?

Jeg har sådan set ikke gjort andet end at give hende den fuldmagt jeg har
skrevet om længere nede. det er min søster som er bobestyrer. Hun fik besked
på at tidligst ringe til Skifteretten d. 22/8. Det gjorde hun så i går og
fik som omtalt at vide at der intet testamente var og det med Proklama. Min
søster har vist indtrykket at man ikke kan gøre noget FØR de 8 uger er gået
med arven , før evt kredittorer ( dem er der ingen ) har været der.

Og det kan man så godt ?

Fra : alexbo

Dato : 23-08-11 18:47

"Knud" <ingen@ingen.ru> skrev

>Min søster har vist indtrykket at man ikke kan gøre noget FØR de 8 uger er
>gået

"min søster har vist indtrykket af"
Af en mand der har travlt tager du temmelig løst på opgaven.
Din søster har muligvis et indtryk af et eller andet.
Har din søster spurgt om hun kan få boet udleveret?
Har du læst kapitlet om privat skifte?

Feks.
§ 25.
Et bo udleveres til privat skifte,
Stk. 4. Arvingerne skal senest i forbindelse med boets udlevering til privat
skifte indkalde boets kreditorer efter reglerne om proklama i kapitel 20.
Skifteretten kan betinge udleveringen af, at anmeldelsen til Statstidende
indsendes gennem skifteretten.

Senest i forbindelse med udlevering skal der indkaldes, nærmest det modsatte
af at udleveringen skal vente til 8 ugers perioden er gået.

mvh
Alex Christensen

Fra : Knud

Dato : 23-08-11 19:03

> "Knud" <ingen@ingen.ru> skrev

> "min søster har vist indtrykket af"
> Af en mand der har travlt tager du temmelig løst på opgaven.

Svar : jeg er ikke bobestyrer. Eller havde jeg også spurgt om dette.

> Din søster har muligvis et indtryk af et eller andet.
> Har din søster spurgt om hun kan få boet udleveret?

Svar : Nej. Min søster har ikke spurgt om hun "kunne faa boet udleveret"

> Har du læst kapitlet om privat skifte?

Svar : Ja, men har lidt svært ved at hitte rede i det. Men somsagt ja.

> [...]
> kapitel 20. Skifteretten kan betinge udleveringen af, at anmeldelsen til
> Statstidende indsendes gennem skifteretten.

Svar : Der er med 99% ingen kreditorer der kommer frem i de 8 uger far står
i Statstidene. Det skulle måske lige være Købmand Frederiksen, der ikke fik
betaling for 3 bakker dadler i julen 2008.

Og tak Alex for du kan og gider at afse tid til at besvarer min dødsyge
spørgsmål !

Fra : alexbo

Dato : 23-08-11 19:23

Knud" skrev

> Svar : Nej. Min søster har ikke spurgt om hun "kunne faa boet udleveret"

Det er måske derfor hun ikke har fået det.

> Og tak Alex for du kan og gider at afse tid til at besvarer min dødsyge
> spørgsmål !

Velbekomme, jeg er bare bange for det ikke hjælper, du gør jo som du selv
synes og fortæller om det bagefter.

§25
Stk. 6. Arvingerne skal angive en person, til hvem henvendelser vedrørende
boet kan finde sted.

Det er bla.a. for at alle arvinger ikke skal rende skifteretten på dørene,
er du heldig får et positivt svar, men det er også muligt at du om en uges
tid får et svar om at du kan henvende dig til din søster.

Jeg synes du forsinker sagen mere end du fremmer den.

Når du nu ville skrive selv skulle du have fået din søster til at skrive en
fuldmagt til dig og sendt den med, så det bliver dig der er kontaktperson.

mvh
Alex Christensen

Fra : Knud

Dato : 23-08-11 19:39

> [...]
>
> Når du nu ville skrive selv skulle du have fået din søster til at skrive
> en fuldmagt til dig og sendt den med, så det bliver dig der er

Min søster havde ikke rigtigt lyst til at ringe derind igen. Derfor har jeg
skrevet et meget kort mail til skifteretten, som egentlig kan besvares med
ja eller nej. jeg syntes ikke jeg forsinker sagen, da alternativet er ; at
der ikke sker en skid de næste 8 uger. Kanske de henvender sig til min
søster istedet for mig ? så har jeg da i det mindste sat lidt gang i
processen....og får et svar.

Fra : Stig Johansen

Dato : 24-08-11 09:36

Knud wrote:

> søster har vist indtrykket at man ikke kan gøre noget FØR de 8 uger er
> gået med arven , før evt kredittorer ( dem er der ingen ) har været der.

Prøv at snakke med din søster.
'Forretningsgangen' er at der indkaldes til skiftemøde - dette kan ikke
fremskyndes (prøvede det selv).

Det er nok det møde din søster var til (alene?).

Allerede ved dette møde kan man få boet udleveret (skifteattest).
Med denne skifteattest i hånden går man blot ned i banken og får åbnet
diverse spærrede konti.

Men man for *adgang* til dem, ikke fri dispositionsret.

Proklamaen er ikke kun _kreditorer_, men også for evt. ukendte arvinger kan
melde sig.

Det er især vigtigt nå det er faderen, da moderen altid er kendt.

Man skal sikre sig at din far ikke har (ukendte) børn på 'guler plader', da
disse kan være arveberettiget.

Når man bliver bobestyrer (din søster?) står man for at lave en boopgørelse.

Det er alle aktive/passiver/forudbetalte/skyldige poster, og først når den
er færdig og indsendt til skifteretten, kan arven fordeles.

Men du må have tålmodighed, for først når den sidste post er kendt, kan man
afslutte boopgørelsen.

(I min brors tilfælde gik der næsten 5 måneder før regningen fra bedemanden
dukkede op).

I princippet er der ikke noget i vejen for at 'bruge løs', men man skal være
opmærksom på man risikerer tilbagebetaling i tilfælde af 'overforbrug'.

Start med at finde ud af om din søster _er_ bobetyrer, og har fået udleveret
boet (skifteattest).

Hvis man ikke selv håndterer boet udnævner skifteretten en bobestyrer
(=advokat), og SÅ går der lang tid (og penge).

Stig Johansen

Fra : Knud

Dato : 26-08-11 14:22

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> diverse spærrede konti.
>
> Men man for *adgang* til dem, ikke fri dispositionsret.

Det har jeg da ellers fået at vide af Skifteretten og den bank vi begger er
kunde i, at der intet problem er i at dele boet op når min søster har fået
udleveret skifteattest.

Hvad skal man bruge en "adgang" til , hvis man ikke må hæve på den før evt.
"guleplader" henvender sig inden 8 uger ?

Fra : Kurd

Dato : 26-08-11 16:04

"Knud" <ingen@ingen.ru> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvad skal man bruge en "adgang" til , hvis man ikke må hæve på den før
> evt. "guleplader" henvender sig inden 8 uger ?

Det er ærgerligt, at du ikke kan komme ud og købe flere Pandora-aktier.

Fra : Knud

Dato : 27-08-11 00:30

"Kurd" <Kurd@kurd.xy> skrev i meddelelsen

> "Knud" <ingen@ingen.ru> skrev i en meddelelse

> Det er ærgerligt, at du ikke kan komme ud og købe flere Pandora-aktier.

Inden for for ca. 7 - 14 dage kan jeg købe ca. 40.000 pandora-aktier og
stadig have penge til overs. Beat that Kurd

Fra : Kurd

Dato : 27-08-11 10:40

> "Kurd" <Kurd@kurd.xy> skrev i meddelelsen

> Inden for for ca. 7 - 14 dage kan jeg købe ca. 40.000 pandora-aktier og
> stadig have penge til overs. Beat that Kurd

Det kan jeg gøre i dag. Men jeg gør det ikke.

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-08-11 08:00

Knud wrote:

> [...]
> evt.
> "guleplader" henvender sig inden 8 uger ?

Det er lidt svært (for mig) at hitte rede i hvad der foregår, eller er
foregået.

Jeg har (desværre) prøvet det et par gange - men for at starte fra en ende
af.

Så snart bankerne får dødsfald at vide, bliver al (adgang) spærret, også
ægtefælles konti.

Derefter indkalder skifteretten til et møde, hvor man kan få boet udleveret
(skifteattest).

Med denne i hånden går man ned i banken og får åbnet(adgang) til konti.

Godt så - nu kan der hæves lige så tosset man vil, men det er ikke det samme
som fri dispositionsret - forstået på den måde at boet ikke er gjort op.

Der skal laves en boopgørelse, som til vis grad kan sammenlignes med en
selvangivelse, pr. opgørelsesdatoen (den vælges på mødet).

Pr. denne opgørelsesdato opgøres alle aktiver og passiver, og nettobalance
er så arven, der kan(skal) fordeles.

Først hér kender man det præcise beløb (og arvinger), for det er ikke
ligegyldigt om der er 2 eller 3 børn.

Men som sagt - hvis i har en skifteattest, så er det bare at gå ned i banken
og 'hæve løs', men hvis i hæver for meget risikerer i at stå med et
tilbagebetalingskrav.

I mine tilfælde 'undgik' vi med nød og næppe arveafgift samt boskat, men
disse ting skal der tages højde for inden man ved hvad der bliver
'tilovers'.

Der findes forskellige skifteformer, og i min brors tilfælde var det
'kompliceret privat skifte' (Så vidt jeg husker).

Men alle disse ting burde i være vejledt i af skifteretten, men du var
åbenbart ikke selv til stede, så det være lidt svært at finde ud af hvor i
står.

Der foreligger også den mulighed at skifteretten har udnævnt en bobestyrer,
og i givet fald er det 'ham', der har skifteattesten og dermed adgang til
konti m.v.

Hvis det er tilfældet skal du(i) henvende jer til 'ham' for at 'tigge'
penge.

Stig Johansen

Fra : Knud

Dato : 01-09-11 20:35

> [...]
> konti m.v.
>
> Hvis det er tilfældet skal du(i) henvende jer til 'ham' for at 'tigge'

Hej Stig,

Tak for en let fattelig gennemgang af processen. Det drejer sig kun om mig
og min søster der arve efter min far ( mor død) Min søster er bobestyrer og
har indtil videre klaret alt via telefon og brev. Vi er kommet så langt at
vi nu venter på Skifteattesten. Min søster har vist 3 mdr. til at lave
boopgørelsen. Så jeg venter sådan set bare på et opklad fra min søster. Og
så er det afsted til banken. Jeg kan næsten ikke vente

mvh,

Knud

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-09-11 08:32

Knud wrote:

> Min søster har vist 3 mdr. til at lave
> boopgørelsen. Så jeg venter sådan set bare på et opklad fra min søster. Og
> så er det afsted til banken. Jeg kan næsten ikke vente

Beklager hvis jeg 'gnider salt i såret', men man har altså 6 måneder til at
færdiggøre boopgørelsen.

Stig Johansen

Fra : Knud

Dato : 04-09-11 00:04

> Beklager hvis jeg 'gnider salt i såret', men man har altså 6 måneder til
> at
> færdiggøre boopgørelsen.

yes yes, hvis man søster absolut vil være 6 mdr. om det

men så tror jeg nok jeg vil brokke mig lidt.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 04-09-11 20:40

Den 04-09-2011 01:04, Knud skrev:
> yes yes, hvis man søster absolut vil være 6 mdr. om det
>
> men så tror jeg nok jeg vil brokke mig lidt.

pas på ikke at brokke dig så meget at hun slipper og overgiver det til
skifteretten. DET tar tid og DET koster.
been there done that!

//finn

Fra : Knud

Dato : 23-08-11 18:47

Min søster har ikke direkte spurgt om udlevering af boet, da hun talte med
dem, men fik den histore med at næste station er proklama. Jeg har sendt et
brev til Skifteretten, så må jeg se hvad de siger.

Ved ikke om det har noget med at min far overtog uskiftet bo , efter min
mor.

Fra : Erik Olsen

Dato : 23-08-11 19:13

Knud wrote:
> Min søster har ikke direkte spurgt om udlevering af boet, da hun
> talte med dem, men fik den histore med at næste station er proklama.
> Jeg har sendt et brev til Skifteretten, så må jeg se hvad de siger.

Hvorfor overlader du ikke det til bobestyreren?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Knud

Dato : 23-08-11 19:22

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i meddelelsen

> Hvorfor overlader du ikke det til bobestyreren?

fordi jeg har aftalt med min søster at jeg gjorde det. min søster har en
opfattelse. jeg har en anden .

Fra : Erik Olsen

Dato : 23-08-11 19:25

Knud wrote:

> fordi jeg har aftalt med min søster at jeg gjorde det. min søster har
> en opfattelse. jeg har en anden .

Så skulle du måske ikke have givet hende den fuldmagt. Du gør alting
meget mere besværligt end nødvendigt.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Steen Hansen

Dato : 23-08-11 23:34

On Tue, 23 Aug 2011 14:06:51 +0200, "Knud" <ingen@ingen.ru> wrote:

> [...]
>Jeg mener at have læst mig til at man kan, men er ikke helt sikker ?
>
>PS : til Kurd : yes jeg har voldsomt brug for kugler

Da min mor døede, hun sad også i uskiftet bo efter min far, kunne jeg
disponere over hendes penge i samme øjeblik jeg havde papirer på at
jeg var bobestyre, gik bare i banken og viste dem dokumentet og fik
straks adgang til hendes konto'er, de oprettede sågar en netbank så
jeg kunne tilgå hendes konto'er hjemmefra, og det var ca. 1-2 uger
efter hun var død.

Steen