Dansk musik invaderer Tyskland
Fra : Ukendt

Dato : 23-08-11 21:26

Stik modsat hvad nogle forsøger at bilde folk ind, så går trafikken fra
Danmark mod Tyskland, og ikke omvendt.

http://ekstrabladet.dk/musik/intlmusiknyt/article1606149.ece

Reperbahn Festivalen lige midt i hjertet af Hamburg, har ikke mindre end 8
danske navne på plakaten.
Når man gransker listen over kunstnere, er det godt nok ikke ligefrem
schlagersuppe man støder på. Hamburg har god smag, hvilket jeg godt vidste
efter talrige besøg i byen. Det var også der Beatles fik deres gennembrud :)

http://music.reeperbahnfestival.com/kuenstler.php?lang=de&RF_TIMETABLE=33a1f241c5104f073a0c6be38af6ed30

/Alex

Fra : Allan Krautwald

Dato : 23-08-11 21:36

> [...]
> efter talrige besøg i byen. Det var også der Beatles fik deres gennembrud

Det ser sgu spændende ud. Ærgerligt at Åge ikke tør forlade morlersknolden

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-11 21:59

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

> Det ser sgu spændende ud. Ærgerligt at Åge ikke tør forlade morlersknolden

Det er en fed festival, ja faktisk en folkefest i hele Hamburg. Det hele
centrerer sig om Reperbahn, som en en kæmpelang og bred gade, hvor man har
stillet en scene i hver ende, med skiftende kunstnere.
Hele byen hopper og danser i flere dage. Se det er fest, farver og
folkelighed. Og så af tyskere ;)

Fra : John

Dato : 25-08-11 19:04

> [...]
> stillet en scene i hver ende, med skiftende kunstnere.
> Hele byen hopper og danser i flere dage. Se det er fest, farver og

Det er faktisk også sådan "Schlager-Move" foregår! Så der er noget for en
hver smag i Hamburg. Jeg har været der en del gange, men desværre aldrig i
nattelivet! Har heller ikke deltaget i "Schlager-Move".

John

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-11 09:10

"John" <videovideo999@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er faktisk også sådan "Schlager-Move" foregår! Så der er noget for en
> hver smag i Hamburg. Jeg har været der en del gange, men desværre aldrig i
> nattelivet! Har heller ikke deltaget i "Schlager-Move".

Schlagermove er en bøsseparade og en fest hvor man dyrker det kitche fra
70'erne. Lidt som Sussi og Leo i Danmark, bare i en større målestok.

Fra : John

Dato : 26-08-11 15:14

> Schlagermove er en bøsseparade og en fest hvor man dyrker det kitche fra
> 70'erne. Lidt som Sussi og Leo i Danmark, bare i en større målestok.

Der kan man bare se! Tak for oplysningen!

Jeg havde ikke sat mig ind i hvad det egentlig gik ud på, men i følge din
beskrivelse er det heller ikke noget jeg vil deltage i! Så går jeg hellere
til en ordentlig koncert, hvor kvaliteten sandsynligvis er bedre!

Men der må vel være indslag af schlager, eftersom det hedder
"Schlager-Move"? Jeg ved da at Jürgen Drews optrådte i år.

John

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-11 11:34

> Men der må vel være indslag af schlager, eftersom det hedder
> "Schlager-Move"? Jeg ved da at Jürgen Drews optrådte i år.

Der er masser af schlager, ja faktisk ikke andet. Det kitche man dyrker er
jo netop gamle schlagertravere fra 70'erne.
Som jeg skrev, lidt som Sussi og Leo, eller da Povl Kjøller pludselig blev
in.

Fra : John

Dato : 27-08-11 13:12

> [...]
> jo netop gamle schlagertravere fra 70'erne.
> Som jeg skrev, lidt som Sussi og Leo, eller da Povl Kjøller pludselig blev

Ok, tak for oplysningerne!

Jeg er mest til de nye slagere, og dem kommer der stadig rigtig mange af!

Povl Kjøller var der noget kult over, tror det var fordi mange kunne huske
sangene fra barne-årene.

Sussi & Leo har jeg aldrig forstået, er der er nogen der kan falde i svime
over! Det er da bunden af alt hvad der findes! De kan ikke tilnærmelsesvis
synge!

John

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-11 13:43

> Povl Kjøller var der noget kult over, tror det var fordi mange kunne huske
> sangene fra barne-årene.

Netop. På samme måde er det med gamle dansktophits som f.eks. Smilende
Sussie.
Jeg tror de fleste kan synge med på det, og også kan synes begge dele er
fedt til en fest sammen med godt med øl. Men forskellen er, at det ikke er
det der ligger på CD-afspilleren til hverdag.
Kitch-kult, men ikke andet.

> Sussi & Leo har jeg aldrig forstået, er der er nogen der kan falde i svime
> over! Det er da bunden af alt hvad der findes! De kan ikke tilnærmelsesvis
> synge!

Samme princip. Fin stemning når man er der, men ikke til at udholde ellers
:)

Fra : John

Dato : 27-08-11 15:26

> [...]
> fedt til en fest sammen med godt med øl. Men forskellen er, at det ikke er
> det der ligger på CD-afspilleren til hverdag.

Ja, jeg synes også det er meget fedt med en masse klassikere til en fest,
hvor man har fået lidt inden for vesten

Men derover kan jeg altså godt finde på at spille gamle dansktop-sange til
hverdag også! Akkurat som tyske slagere, her er det dog for det meste nye
sange.

Tyskerne har jo det de kalder "party-schlager" eller "Mallorca-schlager".
Det er bl.a. sådan noget unge mennesker hører til en fest, og sandsynligvis
kun der. Her i Danmark er der da også flere "Bier-barer", der spiller disse
numre.

> Samme princip. Fin stemning når man er der, men ikke til at udholde ellers
> :)

Ikke til at holde ud under nogen omstændigheder, uanset hvor mange bajere
der er røget indenbords!

John

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 23-08-11 21:41

"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> efter talrige besøg i byen. Det var også der Beatles fik deres gennembrud

Noget tyder på at det er sån noget musik man skal have høreværn på for at
holde ud.
Hmmm?

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-08-11 07:50

meddelelse news:4e54107b$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> "Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i meddelelsen

> Noget tyder på at det er sån noget musik man skal have høreværn på for at
> [...]

Tja, der vil jo altid være masser af larm sådanne steder, og derfor er det
vel også passende indlysende, at der spilles højt... Uanset hvilken type
musik det så end er. For de har alle en ting til fælles... De vil alle gerne
høres... Selv Niels Henning Ørsted Pedersen, gik på kompromis, for at blive
hørt... Og høreværn, tja, ingen ved vel bedre, hvor vigtige de er, end vores
egen Lis Sørensen... Hun stoppede jo karrieren i det meste af 20 år, for at
bevare de sidste rester, af hendes hørelse. De digitale høreapparater, gav
hende mulighed for at gå på scenen igen... Og hun tog heldigvis imod den...
Publikum kunne jo gøre det samme, for de vil jo virke lige så godt for
dem... De kan selv skrue ned, til en acceptabel lydstyrke...

M.V.H....Benny..

Fra : Henning Jensen

Dato : 23-08-11 21:54

On 23-08-2011 22:26, Alex Linaa wrote:

> [...]
> efter talrige besøg i byen. Det var også der Beatles fik deres gennembrud :)

Det var dog chokerende læsning. Ingen, slet ingen af store schlagernavne
er på den imponerende liste!!!

Det nærmeste man kommer schlager er skiløberne (ikke den tyrolske), de
norske: Polkabjørn & Kleine Heine.
Her er de med et godt schlagernummer: "I like to ski":
http://www.youtube.com/watch?v=0tVt1hR8pcU

Deres jodlen og harmonikaspil er uovertruffen, og hvis de så trak et par
køer ind på scenen, så ville de gå rent ind hos Åge.
De får 10 måger herfra.

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-11 22:01

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Det var dog chokerende læsning. Ingen, slet ingen af store schlagernavne
> er på den imponerende liste!!!

Ingen chok der. Schalgernavnene eksisterer kun i et kunstigt univers på TV.
Ude blandt rigtige mennesker er der helt andre musikalske boller på suppen.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 23-08-11 22:05

> Ingen chok der. Schalgernavnene eksisterer kun i et kunstigt univers på
> TV.

> Ude blandt rigtige mennesker er der helt andre musikalske boller på
> suppen.

...........fordi denne extreme musik langt fra har de millioner tilskuere,
som der er til tv-slagershows.

Hilsen Åge

Fra : John

Dato : 25-08-11 19:07

> Ingen chok der. Schalgernavnene eksisterer kun i et kunstigt univers på
> TV. Ude blandt rigtige mennesker er der helt andre musikalske boller på
> suppen.

Det er i hvert fald en lodret løgn!

Navne som Helene Fischer, Andrea Berg, Roland Kaiser og Semino Rossi fylder
med lethed de store koncertsale og scener over hele Tyskland! Når man ser
disse kunstere live, er vi milevidt fra de til tider lidt kunstige
optrædender på TV!

John

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-11 09:12

> Det er i hvert fald en lodret løgn!

Det er i hvert tilfælde lodret rigtigt.
Gå en tur gennem Hamburg, Berlin, Heidelberg... ja enhver tysk by om
aftenen, og læg mærke til hvad musik du hører fra der hvor folk samles.
Det er godt nok ikke schlager der er i overtal der.

Fra : John

Dato : 26-08-11 17:22

> [...]
> aftenen, og læg mærke til hvad musik du hører fra der hvor folk samles.
> Det er godt nok ikke schlager der er i overtal der.

Det du skriver her er i fuldstændig rigtigt. Har gået igennem bl.a. Hamburg,
Berlin, Frankfurt am Main og Dresden. Jeg har ikke hørt schlager nogen
steder!

Men det var jo heller ikke det jeg svarede på!

Du skrev jo:

> Ingen chok der. Schalgernavnene eksisterer kun i et kunstigt univers på
> TV. Ude blandt rigtige mennesker er der helt andre musikalske boller på
> suppen.

Jeg mener at det løgn at schlagernavnene kun eksisterer i tv! Det er måske
rigtigt for nogle få af dem, men der gives masser af live-koncerter ude
blandt "rigtige mennesker", som du kalder dem! Og som sagt er det fedt at
høre og se dem i virkeligheden, fremfor på tv! Men tv er jo med til at gøre
opmærksom på dem! Og det er da til en vis grad også tilfældet i Danmark!
Især i tidligere tider bl.a. meget musik da præsenteret i tv!

John

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-11 11:32

> Jeg mener at det løgn at schlagernavnene kun eksisterer i tv! Det er måske
> rigtigt for nogle få af dem, men der gives masser af live-koncerter ude
> blandt "rigtige mennesker", som du kalder dem!

Jeg tror vi er enige aligevel, til en vis grad.

Det jeg mente var, at schlagerne ikke fylder så meget i det tyske
musikbillede, som de stort opsatte TV-shows giver indtryk af.

Fra : John

Dato : 27-08-11 13:16

> Jeg tror vi er enige aligevel, til en vis grad.
>
> Det jeg mente var, at schlagerne ikke fylder så meget i det tyske
> musikbillede, som de stort opsatte TV-shows giver indtryk af.

Ja, så er vi enige! Hvis man kun ser de TV-shows, får man indtryk af at
schlager er meget fremherskende! Og hvis man aldrig (som Åge), ikke har
været i Tyskland kan man jo ikke tro andet!

Men egentlig underligt, at det er schlager der mest vises på TV! Der vises
dog også andet, bl.a. i ZDF-Fernsehgarten og Willkommen Bei Carmen Nebel!
Men da schlager også er en del af musikverdenen, er den selvfølgelig også
med i disse programmer!

John

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 27-08-11 13:26

Den 27/08/11 14.15, John skrev:

> [...]
> Nebel! Men da schlager også er en del af musikverdenen, er den
> selvfølgelig også med i disse programmer!

Slager er en del af underholdningsverdenen, ikke musikverdenen.

Der vises mere underholdning end musik på tv, derfor kan det forekomme
at der er mere slager end musik.

/Lars

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 23-08-11 22:07

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Deres jodlen og harmonikaspil er uovertruffen, og hvis de så trak et par
> køer ind på scenen, så ville de gå rent ind hos Åge.

Her er noget rigtigt ski-musik til Henningen

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 23-08-11 22:09

meddelelsen news:4e541680$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Ja der er: http://www.youtube.com/watch?v=pDmdbv0wQ1A

Fra : Henning Jensen

Dato : 23-08-11 22:21

On 23-08-2011 23:09, Åge Halldorsson wrote:

> Ja der er: http://www.youtube.com/watch?v=pDmdbv0wQ1A

Det er tydeligt at mimningen ikke er helt på plads, det er konstant et
stort problem for ham.

For en gang skyld må jeg medgive dig, at tilstedeværelsen af en ko eller
to havde gjort "nummeret" uendelig meget bedre.
Ingen måger herfra.

Henning.

Fra : Allan Krautwald

Dato : 23-08-11 22:25

> For en gang skyld må jeg medgive dig, at tilstedeværelsen af en ko eller
> to havde gjort "nummeret" uendelig meget bedre.
> Ingen måger herfra.
>
> Henning.

Man ser Milka koen for sig

Fra : Henning Jensen

Dato : 23-08-11 22:31

On 23-08-2011 23:25, Allan Krautwald wrote:

> Man ser Milka koen for sig

Ja og den har da i det mindste en tone i livet...
http://www.youtube.com/watch?v=lxgHNsD7wt8&feature=related

Henning

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-08-11 07:54

> "Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Man ser Milka koen for sig

Kan man købe sådan en... Så vil jeg ha' en

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 23-08-11 23:30

> [...]

> For en gang skyld må jeg medgive dig, at tilstedeværelsen af en ko eller
> to havde gjort "nummeret" uendelig meget bedre.

En ko ville nok ikke passe i lige præsis det her tilfælde. Så skulle den
altså stå på skive, efter Hansi-manden? - eller?

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 23-08-11 23:33

meddelelsen news:4e542a1a$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Så skulle den
> altså stå på skive,

NEJ "SKI" (ikke Skive)

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-11 10:53

> Stik modsat hvad nogle forsøger at bilde folk ind, så går trafikken fra
> Danmark mod Tyskland, og ikke omvendt.

Huhej hvor det går: http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2011/08/24/152413.htm

Hvad sker der dog for tyskerne? Er de endelig ved at blive opslugt af den
talentfulde og progressive danske musikscene, og dumpe alle de tussegamle
travere? Stakkels Hansi

Fra : Henning Jensen

Dato : 25-08-11 11:41

On 25-08-2011 11:53, Alex Linaa wrote:

> [...]
> talentfulde og progressive danske musikscene, og dumpe alle de tussegamle

Rolig nu. Tysk schlager skal nok vinde frem igen. DK4 har fat i den
lange ende.
Her er en anmeldelse fra en koncert i Cirkusbygningen i København, for
nogen tid siden. Jeg kan ikke lade være med at citere lidt fra begyndelsen:

Citat:
Det er 1. november. Klokken er 18:45. Det er koldt, og så er det mørkt.
En ældre dame trisser langsomt mod Cirkusbygningens hoveddør med
hænderne knyttet til rollatoren. I hælene har hun os - fire unge mænd i
skjorte og slips. Vi regner med at hun er en god repræsentant for den
gennemsnitlige tilskuer til “Dans under Kuplen” - det dk4-program som vi
skal være publikummer til. Og vi har ret. Inde i den farverige foyer
står gråhårede mænd i alderen 50-70 år. De har taget konerne med, iført
farvestrålende kjoler og palliettrøjer. Som de fire mediestuderende vi
er, skiller vi os altså en anelse ud.
Citat slut.

http://www.medievaerk.dk/2009/11/24/tysk-schlager-og-dans-for-175-kr/

Henning

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-11 14:44

> [...]
> mænd i alderen 50-70 år. De har taget konerne med, iført farvestrålende
> kjoler og palliettrøjer. Som de fire mediestuderende vi er, skiller vi os

Haha, epic

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-08-11 14:12

> [...]
> talentfulde og progressive danske musikscene, og dumpe alle de tussegamle

Det har Tyskerne nu ellers gjort, fra længe før du selv blev født. Så der er
næppe grund til at have ondt af Hansi... Faktisk er Tyskerne jo
Verdensberømte, for netop at gemme alle disse tussegamle ting og sager...
Hvilket faktisk er den eneste grund til, at F.eks mange gamle Beatles ting,
ikke er gået til grunde.

M.V.H....Benny..

Fra : Allan Krautwald

Dato : 25-08-11 14:17

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i en meddelelse

> Hvilket faktisk er den eneste grund til, at F.eks mange gamle Beatles
> ting, ikke er gået til grunde.
>
> M.V.H....Benny..

Nåeh det skyldes nu nok, at der var en del kvalitet i Beatles musik i
modsætning til tysk schlager og de ting kan slet ikke nævnes i sammenhæng.
Du kunne lige så sammenligne den billigste kødpølse fra Netto med
oksemørbrad.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-08-11 14:22

> [...]
> modsætning til tysk schlager og de ting kan slet ikke nævnes i sammenhæng.
> Du kunne lige så sammenligne den billigste kødpølse fra Netto med

Øh, det var Briterne i hvert fald ikke helt enige med dig i, for de gad jo
ikke selv høre på dem... Så det er nok kun jeres fascination, der gør at det
får den udlægning.

M.V.H....Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-11 14:50

> [...]

> modsætning til tysk schlager og de ting kan slet ikke nævnes i sammenhæng.
> Du kunne lige så sammenligne den billigste kødpølse fra Netto med

Ingen tvivl om det. Uanset hvor de startede, så erobrede disse 4 gutter
verden rent musikalsk. Det gør man ikke uden talent.
Jeg har endnu til gode at se en hansi-CD i England

Hvad det ville være gået til grunde uden Tyskland her står hen i det uvisse,
ud over nogle optagelser fra klubber på Grosse Freiheit, og nogle relikvier
på et museum, der lige så godt kunne ligge i Liverpool.

Fra : John

Dato : 25-08-11 19:02

> [...]
> efter talrige besøg i byen. Det var også der Beatles fik deres gennembrud

Flot at så mange danske kunstnere er med på sådan en festival. Det er jo en
stor anerkendelse!

Jeg kender ikke ret mange af navnene, måske bortset fra de danske, som jeg
selvfølgelig har hørt om. Men det var ikke noget jeg gad at bruge tid og
penge på! Jeg har i stedet valgt "Schlagernacht Des Jahres" i Berlin
19.11.2011! Var det noget?

Du siger at man ikke støder på schlager på listen over kunstnere! Det er
klart, for de hører selvfølgelig ikke hjemme på sådan en festival!

Engang her i sommer havde de noget i Hamburg de kaldte for "Schlager-Move",
hvor der bl.a. var optog igennem byen, også i området omkring Reeperbahn og
St. Pauli. Derudover var der en del kunstner og bands der optrådte.

Det kan godt være et schlager ikke er så fremtrædende i f.eks. Hamburg, men
den er der for den der søger den

John