Fejlsøgning: Støj
Fra : Steen F.

Dato : 23-08-11 22:40

Jeg skal prøve og fejlsøge på en Texas Flash X-30 / Baotian BT49QT.
Årg. 2008 og kørt 4000 km.

Den støjer periodisk og især ved accelleration.
Det lyder lidt som når en bil tændingsbanker. Tydelig metallisk lyd.
Jeg mistænker udstødningssystemet men det er ikke direkte utæt (en klud
for enden af lydpotten får motoren til at gå ud).

Forrøret har fået et slag ved et møde med en trappe, så forrøret kun har
halv diameter et sted. Det giver selvfølgelig en indsnævring. Derudover
er jeg ikke 100% sikker på at det slutter tæt op mod cylinderen pga.
slaget. Lydpotten rasler ikke, så der er ikke noget løst inden i.

Kan det være andre ting? Knækket stempelring? Kompressionen er helt ok
og den trækker fint.
Den har tikket meget pga. forkert indstillede ventiler, men det er på
plads nu.

Mvh
Steen F.

Fra : PNH

Dato : 01-09-11 20:14

Tjek nålelejet ved krumtap/stempel.

Fra : Steen F.

Dato : 06-09-11 20:06

Den 01-09-2011 21:14, PNH skrev:
> Tjek nålelejet ved krumtap/stempel.

Nålelejet? Er det sådan en rund ting der sidder inde i plejlstangen oppe
i stemplet?
Men hvorfor skulle det få motoren til at larme?
Støjen lyder vel efterhånden nærmest som om der ingen udstødning er på,
når der accellereres. Men udstødningen er tæt og pakningen slutter tæt
ved cylinderen.
Jeg er overbevist om at støjen kommer fra selve motoren, ikke
udstødningen. Det kunne nogle gange også lyde som når man holder en hånd
for indsugningen, at der kommer en kraftig båååb-lyd.
Men hvad kan støje så voldsomt fra selve motorblokken? Cylinder og
topstykke kan vel ikke sidde løs (altså mangler at blive strammet helt),
for kompressionen er helt fin.
Hvad med tændingen? Motoren fik en anden lyd efter jeg skiftede tændrør.
Det har hjulpet lidt, men ikke nok.

Fra : PNH

Dato : 06-09-11 20:38

Ja den sidder i plejlstangen i stemplet. Og den er med garanti smadret. Så
skift den hellere inden nogle af stumperne går ud og ødelægger cylinder +
stempel.

Jeg havde samme mystik med min Neos. Den startede perfekt første gang. Stod
fint i tomgang. Men fik den omdrejninger, så skrammlede og rasslede det fra
motoren. Det lød som om det kom fra udstødningen. Men med et andet
udstødning på, lød den ligesådan. Cylinder, stempel, og nåleleje var næsten
nyt. Kun ca 2mdr gammel. Så troede ikke fejlen lå der. Men da jeg omsider
tog mig sammen til at tjekke det efter, var nålelejet helt smadret. Utroligt
nok var der ikke så meget som en ridse i cylinderet :) Har prøvet at
cylinder satte sig på en Suzuku K50 engang, pga nålelejestumper der ville
forbi stemplet.

Der kan selvf også være noget andet galt med din. Men nu lyder din
beskrivelse bare som en dejavu for mig.

Mvh.

Fra : Steen F.

Dato : 07-09-11 22:39

Den 06-09-2011 21:38, PNH skrev:
> [...]
> fint i tomgang. Men fik den omdrejninger, så skrammlede og rasslede det fra

> Der kan selvf også være noget andet galt med din. Men nu lyder din

Mange tak for tippet. Ja det lyder som det.
Sidder der også et nåleleje på krumtappen eller er det kun oppe i
stemplet? For jeg orker ikke skille hele motorblokken ad.
Og så er spørgsmålet bare hvordan man får cylinder og topstykke af en
4-takter... Det har jeg ikke prøvet før.
Især er jeg bekymret for hvordan kæden til ventilerne skal af.

Mvh
Steen

Fra : Steen F.

Dato : 10-09-11 04:08

Den 06-09-2011 21:38, PNH skrev:
> Tjek nålelejet ved krumtap/stempel.

Sikker på at der overhovedet er et nåleleje på alle scootere?
Jeg synes ikke jeg kan se nogen i reservedele eller på tegninger af motoren.
Texas Flash X-30 / Baotian BT49QT-9

Fra : PNH

Dato : 10-09-11 14:29

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i en meddelelse news:4e6ad486$0$305

> Sikker på at der overhovedet er et nåleleje på alle scootere?
> Jeg synes ikke jeg kan se nogen i reservedele eller på tegninger af
> motoren.
> Texas Flash X-30 / Baotian BT49QT-9

Nej jeg ved det ikke om der sidder nåleleje i din model. Og jeg ved heller
ikke hvordan man skiller en 4-takter ad.
Jeg fortalte dig bare, hvad der løste problemet på min Neos, dengang den
havde samme symptomer. Men en 4-takter er jo ikke det samme som en
2-takter... Så som sagt, kan der være alt muligt andet galt med din. Men
uden at begynde at skille den ad, og tjekke diverse ting, finder du aldrig
fejlen.
Måske dette klip kan hjælpe dig med montering 4-T cylinder:
http://www.scootergalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=90288
Ellers prøv at søge hjælp i deres forum.

Held og lykke med det.

Mvh.