Sikre Harddisk mod kopiering ??
Fra : Brian Vestergaard

Dato : 23-08-11 10:29

Har en harddisk med private film, denne skal bruges som
demonstrations disk/video, kan man på nogen måde sikre at
filer IKKE kan kopieres, men godt afspilles med eks. en
medieplayer aka Tvix, Popcorn osv. ??

--
Venlig hilsen / regards
Brian Vestergaard - 2620 Albertslund

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-08-11 11:23

Den 23-08-2011 11:28, Brian Vestergaard skrev:
> Har en harddisk med private film, denne skal bruges som
> demonstrations disk/video, kan man på nogen måde sikre at
> filer IKKE kan kopieres, men godt afspilles med eks. en
> medieplayer aka Tvix, Popcorn osv. ??

Det nærmeste, du kommer, er at have en afspiller, der kan
tilgå et krypteret drev eller krypterede filer. Windows
Media Player kan håndtere krypterede, men jeg kan forestille
mig, at det koster penge at lave krypteringen.

Reelt set vil det vist være muligt at kopiere outputtet fra
Windows Media Player, omend det nok ikke er lige til.

Harddisken kan selvfølgelig stadig kopieres, men man kan
ikke bruge det kopierede til noget, medmindre man kan bryde
krypteringen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Det nemmeste komma:

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-08-11 12:03

Brian Vestergaard <only4usenet@gmail.com> crashed Echelon writing

> Har en harddisk med private film, denne skal bruges som
> demonstrations disk/video, kan man på nogen måde sikre at
> filer IKKE kan kopieres, men godt afspilles med eks. en
> medieplayer aka Tvix, Popcorn osv. ??

Så er vi vist ovre i noget DRM du skal lægge på filerne som godkender de
enkelte enheder der må afspille, det er svært at lave en regel der siger du
godt må læse mine data du må bare ikke gemme dem.

--
Bjarke Andersen

Fra : Thore

Dato : 23-08-11 13:16

On 23 Aug 2011 11:03:29 GMT, Bjarke Andersen <bjarke.andersen@gmail.com>
wrote:

> [...]
>enkelte enheder der må afspille, det er svært at lave en regel der siger du
>godt må læse mine data du må bare ikke gemme dem.

Det har TDC da gjort i årevis med musikfiler...

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-08-11 13:22

Den 23-08-2011 14:15, Thore skrev:

> Det har TDC da gjort i årevis med musikfiler...

Det virker til gengæld ikke ret godt, det er nemt at kopiere
dem.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide for begyndere om ubuntu Linux:

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-08-11 13:37

Thore <dinotec@mail.invalid> crashed Echelon writing

> Det har TDC da gjort i årevis med musikfiler...

Uden en DRM som forhindrer dette?

Jeg har endnu ikke set en mp3 fil du ikke kan kopiere rundt og kun afspille
på bestemte enheder medmindre der var en form for DRM involveret.

--
Bjarke Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 23-08-11 16:18

Den Tue, 23 Aug 2011 11:28:45 +0200 skrev Brian Vestergaard:
> Har en harddisk med private film, denne skal bruges som
> demonstrations disk/video, kan man på nogen måde sikre at
> filer IKKE kan kopieres, men godt afspilles med eks. en
> medieplayer aka Tvix, Popcorn osv. ??

For at afspille filerne, skal de læses fra harddisken.
For at kopiere filerne, skal de læses fra harddisken.

Kan du se problemet?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Tommy

Dato : 23-08-11 16:40

> [...]
> disk/video, kan man på nogen måde sikre at filer IKKE kan kopieres, men
> godt afspilles med eks. en medieplayer aka Tvix, Popcorn osv. ??

At forhindre det 100 % er nok ikke muligt, ajour andres indlæg her. Jeg
ville nok tænke i det næstbedste, at gøre det extremt besværligt. Jeg
har haft samme udfordring som dig med nogle infobokse jeg skulle
opstille, hvor jeg ligeledes ikke ønskede at brugerne kunne kopiere
indhold - og ikke tilgå systemet i det hele taget, hvilket jo også
begrænser det første.

Først og fremmest kan du jo forhindre at de som bruger computeren
overhovedet kan komme til hardwearen, ganske enkelt ved at stille
computeren i et aflåst rum og kun lave adgang til skærm, mus og tastatur.

Dernæst kan du sørge for at et andet software overtager styringen for
windows. Jeg gjorde det at jeg lavede min egen brugerflade som tager
over ved opstart og har deaktiveret alt som ctrl+alt+del, adgang til
system, drev o.s.v., selvfølgelig på en skrællet og begrænset
brugerkonto. Dette vil forhindre brugeren i på nogen måde at sende
materiale via en webmail. Du kan få forskelligt kiosksoftware som kan en
masse af det. Jeg brugte et program kaldet Opus Creator til at lave min
egen eksekverebare fil med en brugerflade der overtager hele skærmen.

Med andre ord, jeg tror nok dit projekt skulle kunne lykkes med lidt
kreativitet, uden at filerne i sig behøver at være krypterede eller
beskyttet med drm eller andet.

Fra : ehn

Dato : 23-08-11 22:35

On Tue, 23 Aug 2011 11:28:45 +0200, Brian Vestergaard
<only4usenet@gmail.com> wrote:
>Har en harddisk med private film, denne skal bruges som
>demonstrations disk/video, kan man på nogen måde sikre at
>filer IKKE kan kopieres, men godt afspilles med eks. en
>medieplayer aka Tvix, Popcorn osv. ??
Det er svært med en harddisk.
Men kan du ikke kopiere filerne over på en CD/DVD.
De kan lettere beskyttes mod kopiering.

ehn

Fra : Kent Friis

Dato : 24-08-11 19:22

Den Tue, 23 Aug 2011 23:34:39 +0200 skrev ehn:
> Det er svært med en harddisk.
> Men kan du ikke kopiere filerne over på en CD/DVD.
> De kan lettere beskyttes mod kopiering.

De kan lettere beskyttes mod afspilning. Kan man først læse indholdet,
er det nemt nok at kopiere.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 24-08-11 19:35

Kent Friis har bragt dette til verden:

> De kan lettere beskyttes mod afspilning. Kan man først læse indholdet,
> er det nemt nok at kopiere.

Jeg tænker kun 1 > 1 kopiering af en hardisk, eks. fra usb >
usb, for ved godt at man ikke kan sikre, men blot mod usb >
usb

Fra : Kent Friis

Dato : 24-08-11 19:43

Den Wed, 24 Aug 2011 20:34:52 +0200 skrev Brian Vestergaard:
> Kent Friis har bragt dette til verden:

> Jeg tænker kun 1 > 1 kopiering af en hardisk, eks. fra usb >
> usb, for ved godt at man ikke kan sikre, men blot mod usb >
> usb

Æh, hvad?

For at afspille / vise filerner, skal man kunne læse de bits og dekode
de bits de består af.

For at kunne kopiere dem, skal man kunne læse de bits de består af.

Du kan forhinde at man kan læse dem. Du kan forhindre at man kan dekode
dem. Du kan forhindre begge dele. Men ingen kombination giver det
du ønsker.

Mvh
Kent
--