Skyer i 3D
Fra : Andreas Andersen

Dato : 22-08-11 12:47

Vil ideen i denne tegneserie http://www.xkcd.org/941/ fungere i
virkeligheden? Det kunne være ret fedt at prøve.

--
Andreas

Fra : Kurt Lund

Dato : 22-08-11 13:37

"Andreas Andersen" <andreas2411@gmail.com> wrote

> Vil ideen i denne tegneserie http://www.xkcd.org/941/ fungere i
> virkeligheden? Det kunne være ret fedt at prøve.

Jeg kan ikke forestille mig at den opstilling vil virke. Vores fornemmelse
for 3D er ganske rigtigt bundet op på parallakseforskydning, men
dybdevirkningen fremkommer ved at vi strammer henholdsvis slapper
øjenmusklerne hvorefter hjernen omsætter mikrobevægelserne til dybdesyn.
Derfor vil det ikke virke bare fordi man sætter to kameraer op nok så langt
fra hinanden, det skal stadig omsættes til normal afstand mellem øjnene.

--
Kurt Lund

Fra : Kurt Lund

Dato : 22-08-11 13:42

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> wrote

> [...]
> Derfor vil det ikke virke bare fordi man sætter to kameraer op nok så
> langt fra hinanden, det skal stadig omsættes til normal afstand mellem

Det minder mig i øvrigt om, at man i gamle dage til søs anvendte en kikkert
med to linser langt fra hinanden til afstandsbedømmelse. Linserne kunne
drejes i forhold til hinanden og når man havde samme overlapning i
slutlinsen kunne man aflæse vinklen og dermed beregne afstanden.

--
Kurt Lund

Fra : Andreas Andersen

Dato : 23-08-11 14:28

On 22-08-2011 14:37, Kurt Lund wrote:
> [...]
> fra hinanden, det skal stadig omsættes til normal afstand mellem øjnene.

Ok, det var da en skam. Men tak for svaret.

--
Andreas

Fra : Pettersen,Roald

Dato : 23-08-11 15:23

In dk.videnskab on topic: "Skyer i 3D"
> Vil ideen i denne tegneserie http://www.xkcd.org/941/ fungere i
> virkeligheden? Det kunne være ret fedt at prøve.

Det vil virke.

Prøv selv at tage to billeder forskudt.
De behøver hverken være særlig præcist eller samtidigt taget.
Men hjernen har letter ved at danne 3D, hvis de svarer til to par øjne.
3D effekten forøges jo større afstand, der er mellem optagestederne.
Det største problem er at skærmene må være meget tæt på øjnene.
Desuden må man kunne styre øjnene til at se "langt" og fokusere "kort".

Fra : Ulrik Smed

Dato : 23-08-11 22:32

Pettersen,Roald wrote:
> [...]
> optagestederne. Det største problem er at skærmene må være meget tæt
> på øjnene. Desuden må man kunne styre øjnene til at se "langt" og

Her er et stereogram af min gamle slange, det er taget med et helt
almindeligt kamera, sat sammen af to billeder taget fra lidt forskellig
vinkel. Og uden blitz, for ellers flytter skyggerne sig mellem billederne.
http://www.drivehq.com/file/df.aspx/publish/UlrikSmed/PublicFolder/Zara/3D/3d-zara.jpg
Hvis man ser det tæt på skærmen, sådan 15-20cm, så passer perspektivet
nogenlunde. Hvis man går længere væk, så strækkes perspektivet så dybden
bliver større, så ser det ud som om slangens hals er længere og kroppen
bagved er længere væk.

--
Ulrik Smed
Aarhus