Lakere laminatgulv?
Fra : Klaus Andersen

Dato : 22-08-11 11:37

Hej,

Jeg har lagt et laminatgulv i forstuen, og det fungere fint, men flere
steder kan man se at vand fra støvler og sko er ved at ødelægge det og
samlingerne er ved at svulme op.

Det er heldigvis ikke slemt endnu, men jeg tænkte at man kunne lakere gulvet
og på den måde forlænge dets levetid.

Har nogen af jer erfaringer med at lakere et laminatgulv? og hvilken lak vil
i anbefale?

Mvh

KA

Fra : Cykelsmeden

Dato : 22-08-11 12:29

Den 22-08-2011 12:37, Klaus Andersen skrev:
> Har nogen af jer erfaringer med at lakere et laminatgulv? og hvilken lak vil
> i anbefale?
Jeg kan være galt på den, men laminat og lakering er i min hjerne
modsætninger.

//finn

Fra : Erik Olsen

Dato : 22-08-11 17:42

Cykelsmeden wrote:
> Jeg kan være galt på den, men laminat og lakering er i min hjerne
> modsætninger.

Ikke modsætninger, men det kommer an på om man kan få lakken til at
hæfte på laminatoverfladen. Man kan bruge tapeprøven til at afgøre om
vedhæftningen er tilstrækkelig.

Eftersom laminatoverfladen er lidt vanskelig, kan det være nødvendigt
foruden grundig afrensning (grundrengøringsmiddel) at slibe overfladen
let inden lakering. Jeg ville bruge en acryllak og prøvebehandle et
lille stykke og teste det med tapeprøven inden jeg gik videre. Ellers er
der kun udskiftning tilbage.

I øvrigt er vand noget af det som laminatgulve tåler dårligst. Du
skriver "vand fra støvler og sko", og det tyder på at laminatgulvet har
været anvendt på en uheldig måde i et område enden for en udvendig dør.
Anvend et kludetæppe eller lignende indenfor døren til at beskytte
gulvet, og vask kludetæppet jævnligt.

Eller brug en anden type belægning.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Max

Dato : 22-08-11 18:52

Hej Klaus

> Det er heldigvis ikke slemt endnu, men jeg tænkte at man kunne lakere
> gulvet og på den måde forlænge dets levetid.

Jeg tror ikke på lakeringen, men næste gang, ja så sørg for at
bruge et limet laminatgulv, og brug rigelig med lim så alle
sprækker lukkes.

Max

Fra : Per H

Dato : 22-08-11 19:19

On Mon, 22 Aug 2011 12:37:21 +0200, "Klaus Andersen"
<klaus_andersen@yahoo.com> wrote:

>Har nogen af jer erfaringer med at lakere et laminatgulv? og hvilken lak vil
>i anbefale?

Laminat, er ikke sugende, og vil formentlig skalle af ret hurtigt.
Bliver det for slemt at se på, og kan i ikke stille skoene udenfor, så
køb et masivt gulv, som tåler det meste..

per