Tydning af: Søren Kristoffersen
Fra : Hvornum

Dato : 21-08-11 20:19

Søren Kristoffersen * 5. januar 1858 ** 31. marts 1859 † 12. februar 1877 –
19 år
Hvad er dødsårsagen?
Kirkebog: Vejle/Nørvang/Hvejsel/1860-1891 Opslag 349 sidste notat.

Egen tydning:

x x død paa Sk_x x Aars forfærtelig x af et K_x_tøj som han kø_x, hvor han
blev fundet, efter x lidt af. x x x x 15 Febr 77 x den 17 Febr 77.

Jeg håber det sidste kan tydes

Mange hilsner

Max Hvornum

Fra : "Poul E. Jørgensen"

Dato : 21-08-11 21:07

Den 21-08-2011 21:19, Hvornum skrev:
> [...]
>
> x x død paa Sk_x x Aars forfærtelig x af et K_x_tøj som han kø_x, hvor
> han blev fundet, efter x lidt af. x x x x 15 Febr 77 x den 17 Febr 77.

Det er godt nok svært.

fandtes død på Stougaards Mark, formentlig ramt af et Krampeslag, som
han navnlig, ? han blev ?? [passer ikke rigtig med konfirmeret], oftere
havde lidt af.
Tyrsting Vrads Herreds? 15. Feb. 77

Stougaard er en herregård, lidt syd for 7160 Tørring. Tørring - og
dermed Stougaard - ligger i Tyrsting-Vrads Herred, mens Hvejsel ligger i
Nørvang Herred.

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's if replying by e-mail.

Fra : "Poul E. Jørgensen"

Dato : 21-08-11 22:32

Den 21-08-2011 22:06, "Poul E. Jørgensen" skrev:

> fandtes død på Stougaards Mark, formentlig ramt af et Krampeslag,

Det kunne tyde på at han var epileptiker, se
http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=krampeslag

Her er lidt "lægeligt" om den type dødsfald:
http://www.epilepsi.dk/Epilepsi--A---Z/S/SUDEP-Sudden-Unexpected-Death-in-Epilepsy.aspx

Fra : Hvornum

Dato : 23-08-11 18:28

Mange tak for svaret Poul, og ja, den er svær, så om der er en farmaceut
blandt brugerne, som er vant til at tyde lægernes "håndskrevne" recepter,
kunne det være at resten af gåden løses.

Søren Kristoffersen * 5. januar 1858 ** 31. marts 1859 † 12. februar 1877 –
19 år
Kirkebog: Vejle/Nørvang/Hvejsel/1860-1891 Opslag 349 sidste notat.

Kan der stå:

fandtes død på Stougaards Mark, formentlig ramt af et Krampeslag, som han
navnlig, ?
han lider uhelbredlig , efter havde lidt af.
Tyrsting Vrads Herreds? 15. Febr. 77
? den 17 Febr. 77.

Med venlig hilsen

Max hvornum

–oOo–

Fra : "Poul E. Jørgensen"

Dato : 23-08-11 19:41

Den 23-08-2011 19:28, Hvornum skrev:

> [...]
> han navnlig, ?
> han lider uhelbredlig , efter havde lidt af.

Det kan jeg i hvert fald ikke få det til.
Jeg mener der står:

som han navnlig, førend han blev konfirmeret, oftere havde lidt af.

Det jeg læser "konfirmeret" er sjusket skrevet - i begyndelsen af ordet.
Men ordet ender klart på -firmeret - og så kan det dårligt være andet
end konfirmeret.

Næstsidste linje:
Thyrsting Vrads Herredskontor 15. Febr. 77
Sidste linje: kan jeg ud over datoen ikke læse (ud over noget med 17.
Febr. 77).

Fra : Hvornum

Dato : 23-08-11 20:57

Hej Poul
Det virker meget godt, at han har haft siden konfirmationen.
Det var jo en bedre måde at have en tidsform dengang, trods vi andre er mere
bevidste på selve dagen.
SÃ¥ den version tager jeg til mig og takker mange gange for tydningen og den
følgende forklaring.

Mvh

Max