Sejlbåd påsejler optimst ud for Hundige Ha~
Fra : blueocean

Dato : 21-08-11 15:37

Her kommer så sejlsportens pangdang til en Flugtbillist.

Under et støvne ud for Hundige havn idag. søndag d. 21 /8-2011
afholdes et Kredsmesterskab dor køgebugts ungdomsejlere.

Forskellige jolletype heri blandt optimistsejlere.

En Optimist ligge bi og er ved at tømme sin jolle for vand med en
øser, anråbes af en indtrængende sejlbåd i feltet om at flytte sig ,
drengen ser forvirret op og ser en sejlbåd (Hvid) !!! komme direkte i
mod ham, han kan ikke nå at flytte sig men bliver ramt, flere af de
øvre sejlere ser hændelsen og sejlebåden fortsætte uden at undsætte
drengen i Optimisten. de øvrige i feltet der ser hændelsen får fat i
en følge båd der sejler over til den lille purk, men når ikke at få
fat på den sejlbåd da den forsvinder ind mellem flere andre sejlebåde,
der ligeledes sejler tværs gennem banen og feltet.

Dette er en genfortælling fra dem som oplevede hændelsen, så nu er det
jo om denne sejler har mandsmod til at stå frem og indrømme sin fejl,
eller også skal alle andre sejlere se efter en båd med en mindre skade
på stævnen og så måske gå vedkommende på klingen for at høre om hvor
den kommer fra.

Heldigvis skete der ikke noget med drengen, men tro mig mon ikke han
bliver lidt bange hvis der næste gang komme en kølbåd imod ham.

Så hermed er opfordringen givet til sejlere som ligger i Køgebugt og
Hundige havn om at holde udkik efter en sejlbåd med en skade på
stævnen.

Man må formode at båden er hjemhørende i Hundige Havn, da den
tilsyneladende havde kurs mode havnen.

Og her så igen en opfordring til sejlerene som har for vane at sejle
tværs igennem et jolle felt. Lad dog være med det, hvad betyder en
kurs ændring uden om.

Det gælder også motorbådene, de er slemme til det, Ikke alle men en
del.

Gert,

Fra : Trine Søe

Dato : 22-08-11 03:15

Hvor er det dårlig stil!

Stakkels dreng.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-08-11 03:16

Ja det er meget uheldigt, især når skadesvolderen er opmærksom på det.
Han kender tilsyneladende ikke hans pligter i.h.t. Søvejsreglerne.
Man kunne få den tanke at spiritus var indblandet.
Jeg vil håbe at der gøres en stor indsats i området for at finde frem
til synderen.

Mvh/Harding

Fra : Per Christiansen

Dato : 27-08-11 07:59

"Harding E. Larsen" skrev i meddelelsen

Man kunne få den tanke at spiritus var indblandet.

ja og derfor bør der gælde samme regler om spiritus for sejlbåde som for
motorbåde.

jeg kan ikke forstå at man kun lavede de regler for hurtiggående både ,da en
stor
sejlbåd med en beruset kaptain ombord også er falig for sine omgivelser.

Det burte være lige for alle og ikke kun sejl og langsomtgående både der må
nyde et eller 2
glas god rødvin når man ligger for svaj og nyder lidt mad en stille aften.

det er sku ikke fær.

Man skuller tro at sejl sejlerer har haft en finger med i spillet da
reglerne blev sat sammen.

Man kan godt høre at jeg har motorbåd ik.

Per C.

Fra : HKN

Dato : 22-08-11 12:31

Hvilken farve havde optimisten? Hvis der er sket skade, så har gelcoaten
formentlig smittet af på det hvide skrog?

Mvh
Henrik

Fra : Per Christiansen

Dato : 03-09-11 10:47

"Harding E. Larsen" skrev i meddelelsen

Ja, reglerne er en

------------------------------

Ja det er jo det der er forkert.

hvis det er farligt at sejle en 50 fod sejlbåd med 0,6 promille i blodet så
er det lovligt
at sejle en 49 fod sejlbåd med 0,6 promille , og det samme for motor både
halv og hel planende.

Reglen burte gælde for alle og være ensartet, da alt sejlads er farlig med
en bimmelim på,
og hvordan kan man afgøre om man har fået for meget til at sejle sin båd,
når der ikke er
en regel for hvor meget du må drikke, for at sejle sin båd der ikke er under
0,5 reglen.

Per C

Fra : George

Dato : 03-09-11 16:27

Den 03-09-2011 11:47, Per Christiansen skrev:

> [...]
> sejle sin båd,
> når der ikke er
> en regel for hvor meget du må drikke, for at sejle sin båd

Der er ingen objektive indikationer af at alkohol var
involveret. Det er muligt at det er tilfældet. Det kunne
også være almindelig arrogance, hovedpinepiller eller dumhed
eller ....
Der er ikke belæg for at tage situationen til indtægt for en
mening om dumhed, alkohol, arrogance eller brug eller
misbrug af hovedpinepiller.

George

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-08-11 10:33

Ja, reglerne er enkle:
---------
Regler om spiritussejlads for fritidsfartøjer
Promillegrænsen på 0,50 gælder for de fartøjer, hvortil der stilles
uddannelseskrav til føreren eller den eventuelle styrmand, samt for
vandscootere og lignende fartøjer. Promillegrænsen omfatter dermed

•fritidsfartøjer med en længde på 15 meter (knap 50 fod) eller
derover,
•speedbåde, hvortil der kræves speedbådsbevis, dvs. de planende
speedbåde, samt
•vandscootere og lignende.
Herudover gælder for alle fartøjer et generelt forbud mod sejlads,
hvis man i øvrigt er så påvirket af alkohol eller andre rusmidler, at
man er ude af stand til at føre fartøjet på fuldt betryggende måde.
--------
Det sidste afsnits teks har en sådan udformning at den kan bruges på
alle størrelser både og der er yderligere specifikation her:
--------
Reglerne gælder for?
Reglerne gælder for enhver der fører et skib eller udfører arbejde om
bord i en stilling af væsentlig betydning for sikkerheden.

På fritidsområdet gælder reglerne typisk for skibsføreren og/eller
rorgænger og navigatør. Men også andre, f.eks. en udkig, kan være
omfattet, hvis de udfører arbejde i en stilling af væsentlig betydning
for sikkerheden.

For erhvervssejlads betyder det, at hele driftsbesætningen
(skibsfører, navigatører, maskinmestre og skibsassistenter) normalt er
omfattet.

På passagerskibe er inspektører, pursere og tjenere, som er udpeget
til at varetage opgaver af væsentlig betydning for sikkerheden,
tillige omfattet.

Spiritusreglerne omfatter også personer, som ikke er på vagt, men som
skal kunne træde til for at løse sikkerhedsmæssige opgaver, hvis det
bliver nødvendigt.
--------

Mvh/Harding