Månen i aften/nat
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-08-11 22:25

Hvis du kan se Månen i aften (den står i østnordøst nu),
evt. med en kikkert, kan du se det fænomen, jeg har nævnt
tidligere: Bjergkæden "Montes Caucasus" (Kaukasusbjergene)
ses i mørket til højre for Mare Imbrium, kun med solskin på
bjergtoppene.

Her er et billede af fænomenet (fra 2002):
http://www.wonderplanets.de/Mond/2002/Mosaik_271102_Big.jpg
kl. 23.54 er der et døgn til Månen går i sidste kvarter.
(Nu kl. 23.54 lørdag, er der et døgn til Månen er i sidste
kvarter).
--
Herluf :·)

Fra : Dieter Britz

Dato : 21-08-11 15:12

On Sat, 20 Aug 2011 23:24:44 +0200, Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> kl. 23.54 er der et døgn til Månen går i sidste kvarter.
> (Nu kl. 23.54 lørdag, er der et døgn til Månen er i sidste kvarter).

Interessant. Og uderligt, at APOD ikke har vist det, så vidt jeg
ved. MÃ¥ske har de.

--
Dieter Britz

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-08-11 15:21

Dieter Britz skrev:

> Interessant. Og uderligt, at APOD ikke har vist det, så vidt
> jeg ved. Måske har de.

Nu sker det jo faktisk 12 gange om året, men det er
ikke hver gang der er hul i skydækket i DK længe nok.

Jeg kunne godt tænke mig at have en række link til
forskellige live-webkameraer rundt om på kloden, som
altid holdt øje med diverse himmellegemer.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-11 16:34

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> kl. 23.54 er der et døgn til Månen går i sidste kvarter.
> (Nu kl. 23.54 lørdag, er der et døgn til Månen er i sidste kvarter).

Jeg har engang ved et tilfælde fanget noget lignende, bare mens månen var
tiltagende.

http://www.godtfoto.dk/showfull.php?photo=12524

Næsten øverst er der en højderyg, der ligger i skyggen, man hvor toppen lige
netop når op i lyset.

Jeg må vist ud og prøve igen i aften med cameraet :)

vh Palle

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-08-11 16:49

Palle Johansen skrev:

> [...]
> mens månen var tiltagende.
> http://www.godtfoto.dk/showfull.php?photo=12524
>
> Næsten øverst er der en højderyg, der ligger i skyggen, man

Smukt! Det er jo Jurabjergene, Montes Jura i kanten
af Regnbuebugten, Sinus Iridium.

> Jeg må vist ud og prøve igen i aften med cameraet :)

Det glæder jeg mig til.

--
Herluf :·)

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-11 21:32

> Smukt! Det er jo Jurabjergene, Montes Jura i kanten
> af Regnbuebugten, Sinus Iridium.

> Det glæder jeg mig til.

Rain delay :(

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-08-11 22:32

Palle Johansen skrev:

> Rain delay :(

Så må vi bare vente et par uger eller en måneds tid.
Apropos regn, så hedder Mare Imbrium, som denne
tråd har kredset om, "Regnskyllenes Hav" på dansk.

--
Herluf :·)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-10-11 22:51

Herluf Holdt, 3140 skrev:

Jeg genbruger lige en to måneder gammel tråd.
Har lige set nedennævnte fænomen på Månen igen: