Problem med at starte mssqlserverexpress 2~
Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 19-08-11 16:26

Hej
Som det fremgår af emnet har jeg et problem.
Jeg har hentet og installeret ovenstående program på min computer, og
skal jo gerne have det til at køre. Jeg aner intet om programmet, men et
sted skal man jo starte.

Jeg har fået det installeret, men hver gang jeg forsøger at starte det
får jeg den nedenstående besked. og jeg har meget svært ved at forstå
den. Jeg har haft den til at køre lige efter installationen, men nu
virker det ikke mere. Jeg har svært ved at forstå beskeden og håber at
en eller anden kan give mig et godt råd til hvad der kan være galt.

Som nævnt ved jeg ikke noget om programmet, så derfor skal det helst
ikke være for kompliceret et svar.

På forhånd tak.
Benjamin Giversen
Esbjerg

TITLE: Connect to Server
------------------------------

Cannot connect to GARFIELDSOFFICE\SQLEXPRESS.

------------------------------
ADDITIONAL INFORMATION:

Der opstod en netværksrelateret eller forekomstspecifik fejl, da det
blev forsøgt at oprette forbindelse til SQL Server. Serveren blev ikke
fundet, eller der var ikke adgang til den. Kontroller, at
forekomstnavnet er korrekt, og at SQL Server er konfigureret til at
tillade fjernforbindelser. (provider: TCP-provider, error: 0 - Der kunne
ikke oprettes forbindelse, fordi destinationscomputeren aktivt nægtede
det.) (Microsoft SQL Server, Error: 10061)

For help, click:
http://go.microsoft.com/fwlink?ProdName=Microsoft+SQL+Server&EvtSrc=MSSQLServer&EvtID=10061&LinkId=20476

------------------------------
BUTTONS:

OK

Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 19-08-11 16:37

Den 19-08-2011 17:25, Benjamin R. Giversen skrev:
> Hej
> Mit spørgsmål
> ------------------------------

Jeg glemte at skrive at jeg kører med windows vista som styresystem.
Mvh.
Benjamin Giversen

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 20-08-11 00:30

On 8/19/2011 11:25 AM, Benjamin R. Giversen wrote:
> [...]
> ikke oprettes forbindelse, fordi destinationscomputeren aktivt nægtede
> det.) (Microsoft SQL Server, Error: 10061)

Hvor kommer den fejl?

Kører den når du kigger i services?

Arne

Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 22-08-11 20:37

Den 20-08-2011 01:29, Arne Vajhøj skrev:
klip

> Hvor kommer den fejl?
>
> Kører den når du kigger i services?
>
> Arne

Jeg er en anelse i tvivl om hvad du mener med services. Hvis det er
intergration services, ser det ikke ud som om det overhovedet er en del
af express udgaven, men kun de øvrige versioner.
Fejlen opstår f.eks. når jeg vil starte SQL Server Management Studio.

Som nævnt ved jeg ikke noget om programmet, men lige da det var
installeret kunne jeg godt starte det. Et eller andet er gået galt, men
jeg ved ikke hvad det er

Men tak for svaret
Mvh.
Benjamin

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 23-08-11 01:52

On 8/22/2011 3:36 PM, Benjamin R. Giversen wrote:
> [...]
>
> Som nævnt ved jeg ikke noget om programmet, men lige da det var
> installeret kunne jeg godt starte det. Et eller andet er gået galt, men

control panel
administrative tools
services

Det kan variere lidt efter Windows version og sprog.

Arne

Fra : JBA

Dato : 20-08-11 13:42

On Fri, 19 Aug 2011 17:25:52 +0200, "Benjamin R. Giversen"
<garfield_killer@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>ikke oprettes forbindelse, fordi destinationscomputeren aktivt nægtede
>det.) (Microsoft SQL Server, Error: 10061)

Prøv først et par andre servernavne. Ideer:
"(local)"
"garfieldsoffice"

Jeg kan ikke tolke om du prøver at tilgå serveren lokalt, eller fra en
anden PC via netværk. Som jeg lige husker det, så er
netværksprotokoller ikke aktiveret på SQL Server Express som default.
De skal startes først. Kig i SQL Server-startmenuen efter en SQL
Server Configuration Manager.

/Jan

Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 22-08-11 20:42

Den 20-08-2011 14:42, JBA skrev:
> [...]
> netværksprotokoller ikke aktiveret på SQL Server Express som default.
> De skal startes først. Kig i SQL Server-startmenuen efter en SQL

Programmet er installeret på samme maskine som jeg prøver at køre det
fra, så det må være lokalt.

De forskellige netværksprotokoller er aktiveret.

Jeg har forsøgt at ændre servernavn som foreslået, men det har ingen effekt.

Jeg hælder efterhånden til den teori at jeg har fået pillet ved noget
jeg skulle have holdt fingrene fra, og jeg overvejer at slette det hele
og så forsøge forfra. Jeg kan i øvrigt ikke installere en opdatering til
programmet. Om det så er af samme årsag kan jeg ikke rigtigt finde ud af.

Men tak for svaret.
Mvh.
Benjamin

Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 10-09-11 19:03

Den 19-08-2011 17:25, Benjamin R. Giversen skrev:
klip
> OK

Nu har jeg installeret den forfra, og nu kan jeg godt bruge den igen.
Tak for alle forslag og ideer

Med venlig hilsen
Benjamin