ASP: Upload image og resize i 3 faste stør~
Fra : Meyer

Dato : 19-08-11 09:49

Hej
Jeg har nu af flere omgange forsøgt at lave et ASP script som kan
uploade et image, og gemme det i 3 forskellige størrelser. Jeg
har set på utallige kodeeksempler, men et eller andet sted hopper
kæden af og det virker bare ikke. Jeg benytter unoeuro og har
dermed tilgang til bl.a. AspJpeg - er der ikke en af jer rare :)
mennesker der kan hjælpe mig - upload fil(ikke den sværeste) og
så et og samme script som gemmer filen på serveren, og gemmer den
i 3 faste størrelser.

De bedste hilsner Meyer

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Jensen

Dato : 19-08-11 12:24

Meyer wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Hej
> Jeg har nu af flere omgange forsøgt at lave et ASP script som kan
> uploade et image, og gemme det i 3 forskellige størrelser.

Ved at google fandt jeg frem til dette eksempel
http://www.aspjpeg.com/manual_02.html

Jeg vil gætte på at du får det ønskede resultat ved at rette i
eksemplet så det ser sådan her ud.

' Create instance of AspJpeg
Set Jpeg = Server.CreateObject("Persits.Jpeg")

' Open source image
Jpeg.Open "c:\path\myimage.jpg"

' New width
nw1 = 100
nw2 = 200
nw3 = 300

' Resize, preserve aspect ratio
Jpeg.Width = nw1
Jpeg.Height = Jpeg.OriginalHeight * nw1 / Jpeg.OriginalWidth

' create thumbnail and save it to disk
Jpeg.Save "c:\path\thumbnail.jpg"

' Resize, preserve aspect ratio
Jpeg.Width = nw2
Jpeg.Height = Jpeg.OriginalHeight * nw2 / Jpeg.OriginalWidth

' create thumbnail and save it to disk
Jpeg.Save "c:\path\thumbnail.jpg"

' Resize, preserve aspect ratio
Jpeg.Width = nw3
Jpeg.Height = Jpeg.OriginalHeight * nw3 / Jpeg.OriginalWidth

' create thumbnail and save it to disk
Jpeg.Save "c:\path\thumbnail.jpg"

nw1, nw2 og nw3 er width på billedet, og højden bliver automatisk
skaleret med.

Fra : Christian Kragh

Dato : 19-08-11 19:34

> [...]
> mennesker der kan hjælpe mig - upload fil(ikke den sværeste) og
> så et og samme script som gemmer filen på serveren, og gemmer den

Jeg har lagt et script på http://www.html-faq.dk/5001.asp som jeg bruger til
at resize billeder med.
Du kan kalde scriptet fra din opload form, eller bruge scriptet on the
fly...

Fordelen er at man øverst i asp.net filen definere størrelsen på billedet
som man ønsker,.

Du kan også ændre i filen, men det giver dårligere sikkerhed for at andre
ikke henter billedet i fuld størrelse, således at størrelsen er en parmeter
i adressen...

Hilsen
Christian Kragh
www.html-faq.dk