vandscooter ?
Fra : Per Christiansen

Dato : 19-08-11 08:54

Hej

Er vandscooter blevet lovligt i de danske farvande

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-08-11 04:01

Nej, det bliver de først og i en vis udstrækning, når reglerne omkring
deres anvendelse udmøntes i en bekendtgørelse.

Mvh/Harding

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-08-11 13:08

On Fri, 19 Aug 2011 09:53:46 +0200, "Per Christiansen" <p@lite.dk>
wrote:

>Hej
>
>Er vandscooter blevet lovligt i de danske farvande

/Hans

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-08-11 13:26

Per Christiansen <p@lite.dk> skrev i meddelelsen
4e4e16ac$0$278$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Er vandscooter blevet lovligt i de danske farvande

Ja.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-08-11 07:46

Man skal ikke selv prøve at tolke det skrevne; men alene forholde sig
til teksten:

Udkastet til bekendtgørelsen sendes i offentlig høring i dag.
(14/2-2011). Høringsfristen er seks uger. Herefter skal en ny
bekendtgørelse godkendes af EU-Kommissionen. Dermed vil de nye regler
om vandscootere tidligst kunne træde i kraft i august.

-------
Altså tidligst til august!
_______

Teksten i stk. 2.

Stk. 2. Sejlads kan dog ske efter tilladelse fra
kommunalbestyrelserne.
Kommunalbestyrelserne kan meddele tilladelse efter forhandling med
Søfartsstyrelsen samt de lokale myndigheder, herunder
fiskeriinspektoraterne."
--------

Kræver at man kontakter myndighederne for at høre om de har givet
tilladelser.
Det har jeg gjort overfor Tårnby politi, Københavns politi, Tårn by
kommune, Københavns kommune og københavns Havnevæsen, og ingen af dem
har givet tilladelser til at private må sejle med vandscootere på
havet.
Tårnby kommune har givet tilladelse til at benytte slæbestedet i
havnen og indskærpet at der kun må sejles med 3 Kn i havnen, hvilket
overholdes.
Hvis der sejles uden for molerne gælder bestemmelserne for anvendelse
af havet uden for og her er der ikke givet tilladelser af nogen
myndighed.

Når den nye bekentgørelse offentliggøres vil den af DS blive lagt på
danskebådejere.dk

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-08-11 09:17

Ja man skal have bevis!

Se bekendtgørelsen, nederst:

http://www.fritidssejler.dk/speedbaade/Sider/Hvorn%C3%A5rkr%C3%A6vesderspeedb%C3%A5dsk%C3%B8rekort.aspx

Bekendtgørelsen vedr. speedbådskørekortet er vedtaget og gældende.

Sejler man med vandscooter på de få steder hvor det i dag er tilladt,
kræver det at føreren har min. speedbådskørekort.

Vi må se hvad den nye bekendtgørelse, der måske kommer her i august,
indeholder af bestemmelser.

Mvh/Harding

Fra : Preben

Dato : 19-08-11 13:39

Den 19.08.2011 kl. 14:25 skrev Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com>:

> Per Christiansen <p@lite.dk> skrev i meddelelsen
> 4e4e16ac$0$278$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Ja.

Nej, den nye bekendtgørelse er ikke vedtaget endnu Indtil det sker, er det
stadig de gamle regler, der gælder.
http://www.naturstyrelsen.dk/Nyheder/vandscooter.htm

--
mvh/Preben

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-08-11 13:41

op.v0gn2qtzqz68nt@preben-pc.flatrate.dk:

Fra : Preben

Dato : 19-08-11 13:47

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-08-11 14:04

op.v0gog12cqz68nt@preben-pc.flatrate.dk:

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-08-11 14:50

On Fri, 19 Aug 2011 15:03:37 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
>fortælle, at sejlads med vandscootere er tilladt i danske farvande. Og det

Og disse tilladelser er der bestemt ikke blevet givet i noget større
omfang, så svaret må være, man må men, kun hvor det specifikt er
tilladt, og det er så i praksis i meget begrænset omfang.

/Hans

Fra : Per Christiansen

Dato : 19-08-11 15:27

Fra : Smith

Dato : 19-08-11 18:12

On 19 Aug., 09:53, "Per Christiansen" <p...@lite.dk> wrote:
> Hej
>
> Er vandscooter blevet lovligt i de danske farvande

Ja - det blev det i 2010. De må sejle alle steder speedbåde må sejle.
Den bekendtgørelse der forbød det var ugyldig, og der er endnu ikke
vedtaget en ny.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-08-11 02:28

Nej det er ikke rigtigt, vandscootere er ikke lovlige overalt i danske
farvande, stadig kun de udpegede steder.
Højesteretsdommen er specifik og rettet mod "T".
se kendelsen og begrundelsen her:

http://www.domstol.dk/hojesteret/Documents/Domme/288-2007.pdf

Et juridisk tomrum, hvor alt er frit, er ikke opstået som følge af
dommen.
En ny bekendtgørelse, som tidligere omtalt er undervejs.

Mvh/Harding

Fra : Smith

Dato : 20-08-11 11:45

On 20 Aug., 10:27, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> Nej det er ikke rigtigt, blah blah ...

Jo det det er. Konklusionen i dommen retter sig imod reguleringen (jeg
citerer):

"Konklusion
På den anførte baggrund må den danske regulering af sejlads med
vandscootere anses for at
være i strid med TEUF artikel 34, jf. artikel 36.

Højesteret frifinder herefter T."

og en hvilken som helst anden vandscootersejler vil også blive
frikendt af akkurat samme grund. Hvis man altså forestiller sig at
nogen hos anklagemyndigheden skulle have lyst til at rejse tiltale,
men det er næppe sandsynligt.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-08-11 19:43

On Sat, 20 Aug 2011 10:44:48 -0700 (PDT), Smith <cbirck@gmail.com>
wrote:

> [...]
>frikendt af akkurat samme grund. Hvis man altså forestiller sig at
>nogen hos anklagemyndigheden skulle have lyst til at rejse tiltale,

Alt sammen meget fint, men det forhindre ikke politiet i at håndhæve
den danske bekengørelse, for den strider ikke imod dansk ret og det er
det politiet skal forholde sig til og ikke EUs mening om hvorvidt
reguleringen er i strid med noget som helst EU.

/Hans

Fra : Smith

Dato : 20-08-11 13:30

On 20 Aug., 20:42, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
wrote:

> [...]
> det politiet skal forholde sig til og ikke EUs mening om hvorvidt
> reguleringen er i strid med noget som helst EU.

Vås.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-08-11 07:12

Du skal prøve at læse teksten oven for i dommen og konklusionen.

Det er formen i den nuværende regulering der er anset for at være i
strid med TEUF artikel 34, jf. artikel 36.

Derfor det nye regulativforslag:

http://www.naturstyrelsen.dk/NR/rdonlyres/A14CDC81-9CED-4821-8C03-01080CDE8DAB/125253/Bekendtgrelsevandscooter.pdf

hvortil der som bilag er kort over forbudsmråderne:

http://www.naturstyrelsen.dk/NR/rdonlyres/A14CDC81-9CED-4821-8C03-01080CDE8DAB/120533/Kortbilag.pdf

At den gamle bekendtgørelse er blevet kritiseret af højesteret og der
nu som følge deraf er en ny bekendtgørelse på vej, medfører ikke at
man i perioden indtil den ny bekendtgørelse er godkendt og sat i kraft
at vandscooterejere frit kan sejle hvor de vil i Danmark. Det giver
dommen ikke tilladelse til.
Vandscooterejerne må stadig følge de lokale bestemmelser, og
overtrædes de dem, vil de både nu og i fremtiden kunne dømmes under
henvisning til at man vil sikre de påberåbte hensyn til mennesker og
miljø.

At Højesteret har haft emnet "Handelshindringer" med i behandlingen
giver et grumset billede ressystemets mangel på klare afgørelser.
Der peges dog på manglerne med at der ikke er sket nogen fastlæggelse
af myndighedernes geografiske kompetance gennem en opdeling af
søterritoriet, hvilket er en forudsætning for en ordentlig og
meningsfuld retslig regulering og forvaltning.

Jeg vil helst opfatte Højesterets dom som en løftet pegefinger til
regelmagerne om at gøre deres atbejde lidt bedre i forhold til EU
reglerne.

Mvh/Harding

Fra : Smith

Dato : 22-08-11 04:06

On 21 Aug., 15:12, vrøvlede "Harding E. Larsen"
<hardinge.lar...@gmail.com> igen:
> [...]
> man i perioden indtil den ny bekendtgørelse er godkendt og sat i kraft
> at vandscooterejere frit kan sejle hvor de vil i Danmark. Det giver

Det er der heller ikke nogen der har påstået.

Dommen ophæver den særlige regulering af sejlads med vandscootere, og
det betyder at vandscootere nu kan sejle på akkurat samme betingelser
som alle andre sejlere, og skal overholde præcist samme betingelser.
Så hvis en anden båd må sejle et sted, så må en vandscooter i
øjeblikket også.

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-11 15:45

"Smith" <cbirck@gmail.com> skrev i en meddelelse
On 21 Aug., 15:12, vrøvlede "Harding E. Larsen"
<hardinge.lar...@gmail.com> igen:
Så hvis en anden båd må sejle et sted, så må en vandscooter i
øjeblikket også.

Hej

Vandscooter må ikke sejle på Silkeborg Søerne og på Gudenåen.
http://www.skanderborg.dk/Borger/Kultur-og-Fritid/Ud-i-naturen/Sejlads-på-Gudenåen-og-Søerne.aspx

Mvh. Per

Fra : navigator

Dato : 22-08-11 16:38

Du har da vidst helt og aldeles forslugt dig på texten?
Til videre må nævnte fartøjer IKKE føres lovligt i DK.
Undtagen de 2 eller tre steder, hvor det udtrykkeligt er tilladt.
At du hyler, og stamper i døeken, som en lille pige, gør ikke, at du får
ret

MVH

Egon

***********************************

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-08-11 05:33

Dommen lægger op til at der ikke i fremtiden skal være et generelt
forbud, med de få undtagelser der eksisterer nu; men at reglerne skal
indeholde regler for hvilke områder der er forbudsområder.
De regelsæt som er foreslået, som teksten i det nye bekendtgørelses
forslag, skal først vedtages. Vi kan ikke leve i et tomrum uden
regler. I overgangsperioden vil myndighederne nok være addæmpede; men
det giver ikke frit slag i bolledejen.

Ser man på kortet, som der tidligere er linket til, og også til
ordlyden i kendelsen, så er de restriktioner der er vist på kortet,
som eksisterende områder, steder hvor det ikke bliver overholdt
hverken før dommen eller nu. Det giver da ikke indtryk af at
vandscooterejerne har sat sig ind i reglerne, og tilsyneladende ikke
kan/vil respektere de nuværende regler for naturbeskyttelsesområderne.

Især nedenstående fra det foreslåede regelsæt overtrædes da jævnligt,
det bliver nok ikke bedre efter at reglerne er godkendt. Læg især
mærke til 300 meter og 5Kn grænserne.
Når hertil lægges at nogle vandscooterejere under indvirkning af
"moderne tobak" forekommer at være lidt unøjagtige under sejlads. Det
fremmer nok ikke myndighedernes velvilje og omdømmet blandt de
almindelige sejlere.
Desuden at vandscooterejerne som alternativt til den kystnæresejlads
benytter de snævre offentlige vandveje som slalom bane, mellem de
store skibe der sejler i sejlrenden, virker heller ikke gennemtænkt af
udøverne.

Så vidt jeg kan læse dommen er det eneste præcise at: T og T2
frifindes.
Teksten derover i dommen er et vink med vognstangen til myndighederne
der laver regler.

Mvh/Harding
______
§ 2. Sejlads med fartøj omfattet af § 1 er forbudt i følgende områder:
1) Områder, der efter lov om miljømål m.v. for vandforekomster og
internationale naturbeskyttelsesområder
(miljømålsloven) er udpeget som internationale
naturbeskyttelsesområder.
2) Vildtreservater, der er oprettet i henhold til lov om jagt og
vildtforvaltning.
3) Fredede arealer på søterritoriet og fiskeriterritoriet oprettet i
henhold til naturbeskyttelsesloven herunder ved
bekendtgørelser.
§ 3. Udenfor de områder, der er omfattet af § 2, er sejlads med
fartøjer, omfattet af § 1 forbudt indenfor 300 meter fra
kystlinjen. Her er det dog tilladt at sætte fartøjet i vandet fra
kysten, hvis der er lovlig adgang hertil eller fra havne.
Sejladsen skal inden for 300 meter fra kystlinjen foregå med en
hastighed på maksimalt 5 knob vinkelret på kystlinjen.
§ 4. Kommunalbestyrelserne fører tilsyn med bekendtgørelsens
overholdelse.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-08-11 07:51

Jeg vil lige tilføje dette link:

http://www.naturstyrelsen.dk/Naturoplevelser/Adgang/Hvormaajegfaerdes/Hav/

Mvh/Harding

Fra : Smith

Dato : 22-08-11 15:55

On 22 Aug., 17:38, "navigator" <navigat...@mail.dk> wrote:
> [...]
> Undtagen de 2 eller tre steder, hvor det udtrykkeligt er tilladt.
> At du hyler, og stamper i døeken, som en lille pige, gør ikke, at du får

Hvis du tror på det, så er det fint med mig.

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-11 11:07

Tjah--
Men lad være at pive, om du må betale en bøde for sejladsen

MVH
Egon

************************************

Fra : Smith

Dato : 22-08-11 15:54

On 22 Aug., 16:45, "Per." <perlpsnabbelahotmail.com> wrote:
> "Smith" <cbi...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:300881f5-6a5d-4a40-93ed-9cef0e85c7d4@l2g2000vbn.googlegroups.com...
> On 21 Aug., 15:12, vrøvlede "Harding E. Larsen"
> <hardinge.lar...@gmail.com> igen:
> Så hvis en anden båd må sejle et sted, så må en vandscooter i
> øjeblikket også.
>
> Hej
>
> Vandscooter må ikke sejle på Silkeborg Søerne og på Gudenåen.http://www.skanderborg.dk/Borger/Kultur-og-Fritid/Ud-i-naturen/Sejlad...-Gudenåen-og-Søerne.aspx
>
> Mvh. Per

Nej - det kan du muligvis have ret i. Selv om det virker usagligt, kan
man nok ikke kalde det en teknisk handelshindring.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-08-11 00:15

Du må da leve lidt indesluttet i din egen verden, afsondret fra
kendskab til samfundets almindelige regler.

Læs nu hvad Miljøministertiet skriver på deres hjemmeside om Færdsel
på havet vedr vandscootere:

Bemærk, at den eksisterende bekendtgørelse stadigvæk er gældende
indtil den erstattes af en ny. Kommunerne skal således stadigvæk give
tilladelse til vandscootersejlads, dog mindre restriktivt end
tidligere efter Højesterets dom. Højesterets dom betyder derfor ikke,
at reglerne for vandscootersejlads er ophævet, og derfor er
vandscootersejlads som udgangspunkt forbudt, med mindre man har en
tilladelse eller færdes i et område udpeget til vandscootersejlads.

Du skal ikke mere agitere for dine fejlagtige opfattelser, det gør dig
kun endnu mere til grin.

Mvh/Harding

Fra : kmagnus

Dato : 29-09-11 12:16

Miljøministeriets regler gælder åbenbart ikke på sydsjælland:

http://www.politi.dk/Sydsjaelland/da/loveogrettigheder/Lokalevedtaegter/sejlads/

Mvh, Knud

Fra : kmagnus

Dato : 29-09-11 12:15

Man må også godt sejle med vandscooter i Smålandsfarvandet. Her gælder
reglerne også præcis som med andre motorbåde:

http://www.politi.dk/Sydsjaelland/da/loveogrettigheder/Lokalevedtaegter/sejlads/

Undrer mig iøvrigt over, at der er så mange der har noget imod
vandscootere - tænker det bunder i jalousi? I Karrebæksminde hvor jeg
er opfostret, har jeg i hele min barndom hørt på den evindelige piben
og klasken fra masterne på sejlbådene som lå udenfor vores hjem. Jeg
husker det som et frygteligt støjhelvede, som disse "miljørigtige"
sejlere udsatte os for. Kikkede man ned på bunden, så var alt dødt -
grundet alle de giftige kemikalier, som alle bunde blev smurt med. Det
må de ikke i dag, men det er nu ikke alle der respekterer det. Blandt
sejlfolk er det også almindeligt kendt, at øldåser opløses af sig selv
i saltvand?!? - underligt folkefærd.

Jeg har selv været sejler i mange år, men er nu den stolte ejer af en
4-takt særdeles driftsøkonomisk vandscooter - som ikke har nogen form
form for giftig bundmaling, og som ikke ligger og larmer i vinden - og
den er satme sjov at sejle på Der er åbenbart stadig nogle
mennesker, som ikke kan tåle at se andre have det sjovt. Det må være
et fattigt liv

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-11 16:31

"kmagnus" <km@mamik.dk> skrev i meddelelsen
[...]

****************************'

Det er da besynderligt, i hvor høj grad stakkels "forfulgte" henviser til
Janteloven--
Det er jo nok nemmere, end at tænke selvstændigt?

Du undrer dig, siger du.
Over de mennesker, der ikke finder nævnte fartøjer i orden.
(det er forøvrigt ikke fartøjerne, der er noget galt med. Derimod med en
ikke lille del af førerne)
Kan det undrer dig, at vi er nogle, der ikke finder det acceptabelt, at der
sejles i miliøbeskyttede områder?
At der sejles tæt under land, med et støjhelvede til følge?
At der sejles uden blot rudimentært kendskav til søvajsreglerne?
At der sejles, hvor det udtrykkeligt er forbudt?

Når du har gennemtænkt ovenstående, kan du muligvis finde ud af, at rette
ansvaret det rette sted?
Nemlig hos de Brian-typer, der ikke kan finde ud af at opfører sig
fornuftigt, men tror, at deres ageren får omverdenen til at stirre
beundrende på dem - og ikke opfatter, at de faktisk er temmelig forargelige,
og at der ikke er tale om beundring, men derimod om foragt og afsky.

Sådan er forholdene jo - desværre.
For der er jo ingen tvivl om, at nævnte fartøjer er skide sjove at sejle
med.
Heller ingen tvivl om, at førerne selv har ødelagt det for sig selv -
ligesom de mennesker, der godt kan finde ud af at opfører sig ansvarligt.

Så et godt råd:
Ret dine beklagelser hen, hvor de hører hjemme.
Nemlig mod de idioter, der har nedkaldt restriktionerne over alle borgere i
landet.

MVH

Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-09-11 01:08

Jo da, reglerne i bekendtgørelsen beskriver hvordan man skal opføre
sig i de nævnte områder, gældende cfor motorbåde og brætsejlads.
De sikrer sig blot at fartøjer som man kan bode sidde i / på er nævnt..
For brætsejlads specificerer de desværre ikke kitesurfing der også
kystnært kan være ret så belastende for området.

Hertil skal nævnes at det hermed ikke er tilladt at sejle med
vandscooter, ordet er ikken nævnt i teksten. Regulering af sejladsen
med vandscootere er som nævnt i Miljøministeriets bekendtgørelse, at
tilladelserne gives af kommunerne.

D.V.S. at det er kommunerne alene der giver denne tilladelse og det
ikke er op til den enkente vandscooter ejer blot at læse en
bekendtgærelse og så hermed påberåbe sig retten til at sejle hvor han
vil.

Landets lovko9mplekser, bekendtgørelser, forordninger, retslige
fortolkninger m.m. skal ses som et hele vi skal agere og leve under.
Det andet er at læse biblen som fanden gør.

Det er ligesom dit indlæg i en anden streng vedr. lydmåling. Man skal
vide noget mere end blot at stå og vifte med en lydmåler for at kunne
vurdere en visning.
Prøv her f.eks. at læse HP´s Acoustics Handbook og Brüel & Kjærs bog
Frequency Analysis.

Det hjælper altid om man har det fornødne kendskab til området.

Mvh/Harding