Hvad er god havnestil?
Fra : Trine Søe

Dato : 19-08-11 01:40

Affødt af en anden debat, vil jeg tillade mig at stille spørgsmålet?

Hvad er god havnestil?

Her tænkes på ens egne opførsel i havn og ikke mindst ens hjælpsomhed
overfor andre sejlere? Har du en anden hjælpsomhed, når du er
gæstesejler eller ligger i din hjemhavn?

Lad os for en god debat

Fra : BoA

Dato : 19-08-11 09:30

Den 19-08-2011 09:40, Trine Søe skrev:
> Affødt af en anden debat, vil jeg tillade mig at stille spørgsmålet?
>
> Hvad er god havnestil?

"God havnestil" er fx som da vi ankom til en meget fyldt havn og kom til
at ligge som nr.5 udenpå et par høj-bordede motorbåde inderst. Det var
eneste mulighed, men hvordan pokker skulle vi få vores to hunde i land
for at blive luftet?
Vores gummibåd lå på værksted derhjemme, og vi havde ikke meget lyst til
at forsøge at få hevet to mere eller mindre desparate hunde op over det
skinnende blanke og stærkt skrånende dæk på motorbådene.
Erstatningskravet for ridser kunne blive betragteligt ! Vi valgte at se
tiden lidt an, i håb om at der måske kunne blive en mere velegnet plads
et andet sted når vi fik set os om på kajerne.
Da jeg i land lidt senere kommer i snak med en familie med hund og i
forbifarten kommer med en bemærkning om problemet, så har familien i
løbet af et par minutter en gummibåd med en energisk teenage pige ude
ved vores båd og begge vores hunde bliver sejlet i land til luftning og
efterfølgende sejlet ud til båden igen.
Det er i hvert fald god og flot havnestil !

BoA

Fra : blueocean

Dato : 19-08-11 03:47

On 19 Aug., 10:29, BoA <b...@FJERNESglaipnir.dk> wrote:

> [...]
> efterfølgende sejlet ud til båden igen.
> Det er i hvert fald god og flot havnestil !

Man kunne også lære dem at bruge toilettet Hi Hi, det var en joke.

Ja, der findes da heldigvis stadigvæk gode og hjælpsomme medmennesker.

Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-08-11 06:59

God havnestil starter inden man ankommer til en havn.
I god tid orienterer man sig i sine publikationer, havnelods m.v.
Inden anløb sætter man fendere ud og gør fortøjninger klar, sætter dem
fast på egne pullerter og kvejler dem op så de er klar.
Er havnen med pæle laver man store øjer med pælestik lige klar til at
kaste over pælene. Andre typer stik er uhensigtsmæssige.
Man sejler langsomt ind i havnen, motorbåde skal være under
planninghastighed allerede 200 meter ude vinkelret på havnen.
Hastighedsgrænsen (normalt 3 kn) i havnen skal overholdes.
Skal man ægges i lag er det mest hensigtsmæssigt at motorbåde, der
ofte har et højt fribord og en indadbuet skrogfacon lægger sig sammen
og ikke mellem sejlbåde.
Når du forlader din båd for kortere eller længere tid, forventer du
vel at finde den på samme plads og i samme stand, når du kommer
tilbage. En grundregel ved enhver fortøjning bør være, at man fortøjer
som om en storm var i vente og således at man ikke beskadiger eller45
generer nabobådene.
De forskellige former for fortøjning bør man mestre, oplysninger herom
i publikationer eller i firbindelse med erhvervelse af beviser,
efterfulgt af gentagen træning i de mange forskellige situationer man
kan komme ud for over tiden.
Når man ankommer til en havn, enten egen eller gæstehavne under
skiftende vejrforhold, er der altid situationer, hidrørende fra vejret
eller andres adfærd der giver uforudsete ting som man skal forholde
sig til.
Når man har udvalgt sig en plads, eller allerhelst at havnefogeden
lige ude fra molen anviser en plads, er den gode gammedags praksis at
naboer omkring anløbsstedet venligt træder til for evt. at kunne
hjælpe med forfortøjningerne og støde fra nabobådene hvis vinden
driller.
De bedste gæstehavne, desværre få, er dem hvor havnefogeden allerede
ude på molen råber en an og anviser en egent plads, enkelte
havenefogeder er oven i købet så venlige at cykle rundt til pladsen og
tage imod fortøjningerne. Det gør i den grad at man føler sig
velkommen og godt tilpas i en sådan havn.
Når man har fastgjort slukkes motoren, den skal ikke stå og dunke i
længere tid bagefter. Er det en sejlbåd klares den løbende rig op
således at den ikke står og klaprer mod masten.
El tilsluttes og vand påfyldes tanken. der er ikke noget så
irriterende som at vente om formiddagen på at andre skal fylde vand på
for det skal de fleste.
Det er da ikke nødvendigt at sejle til den næste havn med helt fyldte
vandtanke. Båden ligger dybere i søen og det koster unødigt energi at
udføre denne transport.
Dernæst skal man bevæge sig stille over andre bådes fordæk når man
ligger i lag. Ikke noget med at mødes og diskutere på andres båd.
Ombord i havne skal man anvende sin radioer med omtanke. ikke noget
med at spille højt eller bøvet adfærd.
Det er heller ikke passende at starte sin diesel/benzin generator i
havn, ligesom det ikke er særligt behageligt for andre at høre på en
vindmølle der konstant støjer i vinden.
Når man skal forlade havnen, klargør man båden til sejlads og først
til sidst starter man sin motor. Den skal nok nå at blive varm inden
man passerer havnemolen for udadgående.
Ligger man i lag skal man i god til informere naboerne om at man vil
sejle og angive ca. tidspunktet.

Hele besætningen skal være på dæk for at kunne hjælpe og alle skal
være instruerede om deres opgaver ombord.

I somm er oplevede vi i Svendborg et fruentimmer på fordækket der med
kortslagte arme udelukkende kom med kommandoer uden at røre en finger.
Stakkels mand han for rundt som en skaldet kakkelak og anede ikke hvad
han skulle foretage sig.
På et tidspunkt udbrød han: Motoren er standset og vi driver stadig,
hvad skal jeg gøre?".
En situation der tydeligt bar præg af at de nok burde have gået til
duelighedsprøven og især erhvervet den praktiske del eller have
deltaget i en klubs sejlerkurser.

Mange andre kan sikker tilføje mange fler punkter vedr. emnet.

Mvh/Harding

Fra : HHH

Dato : 19-08-11 07:31

Hej.

Lige et tillægsspørgsmål om emnet:

Er det acceptabelt, at man forhaler en udenpåliggende båd hvis de ikke skulle være ombord på det tidspunkt man ønsker at afsejle.
Vi var i denne sommer ude for at vi anløb Svendborg (gl. havn) og fandt en fin plads i hjørnet af havnebassinet med stævnen mod broen og styrbord side på langs af havnemolen. I løbet af aftenen kom en motorbåd og lagde sig på siden af os ligeledes med stævnen mod broen og langskibs spring på vores båd, og vi tog pænt imod og hjalp med fortøjning. Vi talte ikke på det tidspunkt om afgangstider den efterfølgende dag, men nabobådens besætning gik fra borde i løbet af aftenen (nok for at besøge bekendte i land) og de kom ikke tilbage igen, heller ikke næste dags formiddag. Da 3. båd i rækken havde forladt pladsen og vi ønskede at sejle, var vi nødt til at forhale vores nabo ind på den plads hvor vi oprindelig havde ligget, da de ellers ville komme til at ligge frit i bassinet kun fortøjet ved stævnen og uden spring langskibs.

Var det iorden ??

v.h.

HHH

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-11 15:10

"HHH" skrev i meddelelsen

[...]

Her må man sige: Både og.
Afhængig af, om man ser på sagen som et høfligt og hjælpsomt menneske, eller
udfra kolde økonomiske vinkler.

Som god sejler, har du absolut opført dig godt, udfra normale moralske
betragtninger.
Men måske ikke særlig klogt, udfra kolde kliniske, desværre moderne,
synspunkter.

Ved at flytte nabobåden, har du nemlig, efter al sansynlighed, pådraget dig
et erstatningsmæssigt ansvar, i tilfælde af virkelige eller påståede skader
som følge heraf.

Den for mig at se rigtige løsning, desværre umulig i en del havne, på grund
af indførelse af ikke tilstedeværende havnefogeder, ville være at få hjælp
af havnefogeden, til at forlade havnen.

Skal man "kritiserer" dig må det blot blive fordi du glemte at aftale næste
dags afgang/tilbagebliven med nabobåden.

MVH

Egon

Fra : Preben

Dato : 19-08-11 17:08

Den 19.08.2011 kl. 16:09 skrev news tele dk <egon-stich snabela
<"mail.dk>">:

> [...]
> ville komme til at ligge frit i bassinet kun fortøjet ved stævnen og uden

Selvfølgelig er det i orden at forhale dem, det er derimod ikke i orden,
at de forlader deres båd uden at aftale med dig, hvornår de er tilbage.

--
mvh/Preben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-08-11 11:57

Her gør du nok regning uden vært, og det er for iøvrigt ligegyldig om
en havnefoged eller havneassisten er indblandet af naboen.

At gå ombord i en båden, uden ejerens tilladelse, er som at foretage
indbrud i et privat hjem. Det er som bekendt ikke lovligt.

Noget andet er at den pågældende tilsyneladende ikke ved hvad han har
gang i ved blot at forlade sin båd. Det skal han i princippet meddele
havnefogeden, der så kan opnå tilladelse til at forhale båden hvis det
bliver nødvendigt.

Vi havde en havneassistent der selvbestaltet gik ombord i bådene,
sikkert i bedste mening, det blev påtalt gentagne gange og det endte
med at han blev fyret.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-11 10:26

Så vidt jeg husker, har havnefogeden ifølge lov om danske havne (hedder et
eller andet jeg ikke husker præcist, men gælder for alle havne)vidtrækkende
beføjelser.
Herunder at forhale fartøjer, om behov opstår.

MVH

Egon

************************************

Fra : Unique

Dato : 20-08-11 22:22

Kongen af nyhedsgruppen skrev: "At gå ombord i en båden, uden ejerens
tilladelse, er som at foretage
indbrud i et privat hjem. Det er som bekendt ikke lovligt..
Det skulle du tag og sige til havnefogeden i Hals (den nytteløse imbesile
nar) der vader henover bådene i træsko kl 06:30 om morgenen for at inddrage
havnepenge. Skrev du privat ejendom ? Hallo !!

Fra : BoA

Dato : 21-08-11 09:29

Den 20-08-2011 23:22, Unique skrev:
> [...]
> nar) der vader henover bådene i træsko kl 06:30 om morgenen for at inddrage
> havnepenge. Skrev du privat ejendom ? Hallo !!

Hov-Hov rolig nu ! Må vi ikke få en lidt mere civiliseret tone i
debatten. Det koster ikke noget, og vi fatter nok endda hvad du mener
uden at du bruger udtryk som "imbecile nar" osv.

BoA

Fra : Niels

Dato : 21-08-11 07:48

Hvordan kommer man så i land? hvis man ligger uden på en anden båd hvis man
ikke må gå på deres båd??
Vil det så også sige at hvis en båd ligger og banker stævnen mod broen, så
skal man ikke stramme fortøjningerne op, bare lade som ingenting?
I vores havn passer man på hinandens både.
Niels

Fra : Preben

Dato : 19-08-11 19:16

Den 19.08.2011 kl. 19:57 skrev Harding E. Larsen
<hardinge.larsen@gmail.com>:

> [...]
>
> At gå ombord i en båden, uden ejerens tilladelse, er som at foretage
> indbrud i et privat hjem. Det er som bekendt ikke lovligt.

Du vil måske bare vente på, at ejeren dukker op?

--
mvh/Preben

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-08-11 19:34

On Fri, 19 Aug 2011 20:15:58 +0200, Preben <pranSLETDETTE@privat.dk>
wrote:

>Du vil måske bare vente på, at ejeren dukker op?
Du har faktisk ikke andre lovlige muligheder hvis der ellers ikke er
fare for liv, helbred og/eller ejendom.

Jeg har været buret inde på en P-plads af 3 andre biler og en stor
betonklods, politiet blev tilkaldt og det var klart nok at mindst en
af de andre biler var ulovligt parkeret, hvad gjorde politiet ?
Med stort møje og besvær fik de fjernede betonklodsen, det tog dem
over en halv time at få den trukket væk og kostede flere træktove.
Det havde været meget nemmere og hurtigere lige at trække i en af de
andre biler, men nej, dem måtte de under ingen omstændigheder rører
ved.

/Hans

Fra : Preben

Dato : 19-08-11 19:40

Den 19.08.2011 kl. 20:34 skrev Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk>:

> Du har faktisk ikke andre lovlige muligheder hvis der ellers ikke er
> fare for liv, helbred og/eller ejendom.

Man kan selvfølgelig løsne hans fortøjninger til egen båd og derefter
liste væk fra kajen. Så kan han jo flyde, som han bedst kan. Så har jeg i
hvert fald ikke været ombord på hans båd.
Skulle det være en bedre løsning?

--
mvh/Preben

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-08-11 19:57

On Fri, 19 Aug 2011 20:39:57 +0200, Preben <pranSLETDETTE@privat.dk>
wrote:

>Man kan selvfølgelig løsne hans fortøjninger til egen båd og derefter
>liste væk fra kajen.
Ja og fortøjre han igen til kajen.

>Så kan han jo flyde, som han bedst kan.
Nej det kan du så ikke, se ovenstående.

>Så har jeg i hvert fald ikke været ombord på hans båd.
>Skulle det være en bedre løsning?
At du fortøjre ham igen, ja. At undlade dette vil medvirke til at du
pådrager dig et erstatningsansvar hvis hans båd beskadiges som følge
af din manglende handling, men dig om det, du vil jo bare "Så kan han
lære det". Der er mange kloge Åger der har betalt på det alter, du
hører bare ikke om det, hvem vil indrømme at de er idiot ?

/Hans

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-08-11 15:46

Ja, desværre er der ikke andet at gøre, hvis du følger reglerne og
ikke vil ansvarspådrage dig noget.
Du har intet at gøre på/med den anden båd. Du må ikke bedrive
selvtægt.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-08-11 06:28

I hverken standardreglemet for lystbådehavne eller lokale regulativer
står der at havnefogenden har ret til at gå ombord i en båd for
opkrævning af havnepenge.
Regulativerne indeholder bestemmelser om at man ved anløb skal
henvende sig til havnemyndigheden, der kan være nævnt at opkrævning af
havneafgift sker morgen og aften, betaling skal ske i de opstillede
betalingsautomater o.s.v.
Det sidste har nu mange havne indført.

Jeg vil lige fremhæve fra reglerne:

2.7 Gæstende fartøjer skal snarest melde deres ankomst til
havnemyndigheden. Gæsten skal forhale til en anden plads, hvis en
sådan anvises af havnemyndigheden, eller dersom pladsen ønskes brugt
af et fartøj, som har fået pladsen anvist.

2.8 Efterkommes et givet påbud ikke, kan havnemyndigheden lade
fartøjet flytte for ejerens regning og risiko.

2.11 Fartøjsejeren har ubetinget pligt til jævnligt at tilse sit
fartøj, når det henligger i eller på havnen og sørge for, at det er
lænset, vel fortøjet og affendret i begge sider,

2.12 Bliver det af pladshensyn nødvendigt, at flere fartøjer ligger på
siden af hinanden, skal de, som ligger nærmest bolværket, affinde sig
med, at mandskabet fra de udenpå liggende fartøjer har fri og uhindret
passage over dækket. Mandskabet fra de yderste både skal så vidt
muligt passere over fordækket på de inderste både.

2.15 Et fartøj må ikke oplægges i eller på havnen uden
havnemyndighedens forudgående tilladelse. En sådan tilladelse vil i
givet fald indeholde de fornødne praktiske anvisninger, betingelser
omøkonomisk sikkerhed, overholdelse af givne tidsfrister, tilsynspligt
m.v.

5.1 Enhver, der befinder sig på havneområdet, har pligt til straks at
efterkomme havnemyndighedens anvisninger og påbud, herunder også om at
fjerne sig fra havnens område. Hvis en fartøjsejer eller en anden
bruger af havnen ikke efterkommer dette reglements bestemmelser eller
de af havnemyndigheden givne pålæg så hurtigt, som det skønnes
nødvendigt af myndigheden, er denne berettiget til at træffe de
fornødne foranstaltninger til, at sådant sker. For beskadigelser, som
derved måtte blive påført fartøjet med udstyr eller andre genstande,
kan ejeren ikke forlange erstatning. Ejeren er pligtig til at erstatte
de udgifter, som de udførte foranstaltninger måtte have medført.

5.3 Fartøjsejeren er ansvarlig for enhver skade (herunder tings-,
person-,og følgeskade), der er forårsaget ved fejl eller forsømmelse
udvist af fartøjsejeren eller øvrige besætningsmedlemmer. Ansvaret
gælder skade, som direkte eller indirekte er forvoldt i forbindelse
med anløbet af, opholdet i, brugen af eller afsejlingen fra havnen.

5.4 Havnemyndigheden er ansvarlig for skader på fartøjet eller dettes
besætning, såfremt skaderne er forårsaget ved fejl eller forsømmelse
begået af havnemyndigheden.

Havnemyndigheden må kun agere i forhold til reglementets bestemmelser.

Mvh/Harding

Fra : steffen skov

Dato : 22-08-11 17:12

Skal man ligge langskibs uden på en anden båd, ligger man sig modsat, så ens
stævn er ved den andens båds cockpit. I weekenden havde jeg en båd liggende
langskibs med cockpit mod cockpit. Det var en pragtfuld lørdag aften, og vi
ville gerne nyde det i cockpittet, men vi måtte opgive, da naboen havde 3
rimeligt larmende små børn med. Det er i min optik ikke god havnestil.
Selvfølgelig går man altid over fordækket, og man begrænser sin trafik til
det absolut nødvendige. Båden skal affendres ordentligt og man hjælper
hinanden uden at have "ejerfornemmelser". Emma Gad i skibsbiblioteket burde
være lige så selvfølgeligt som havnelodsen.
Steffen