Starter problem
Fra : HHH

Dato : 19-08-11 00:38

Hej gruppe.
Sidste sommer fik jeg ny starter på min Perkins 4-236 (10.000 kr!!) og den har fungeret fint indtil her midt i vores ferie.
Når jeg skal starte klikker relæet men starteren går ikke igang, men hvis jeg "klikker" 2-3 gange hurtigt efter hinanden, så kommer den og motoren starter fint.
Jeg har kontrolleret spænding på startbatteri til 13,1 volt efter stilstand, men er interesseret i at høre hvor jeg skal fejlsøge, så jeg ikke søger i blinde, og skifter dele som ikke er nødvendigt.
På forhånd tak.

v.h.
HHH

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-08-11 01:33

Fejlen ligger nok i starterens relæfunktion, det kan være forurening,
for stiv fedt, svigtende forbindelse i relækontakterne, Kul der enten
er slidte eller klemmer skævt i holderne.
Prøv at holde starteren på "On" og slå let med hamerskaft på relæet,
så vil startmotoren sikkert gå i gang. Et godt tegn på at fejlen skal
søges i relæet.

Mvh/Harding

Fra : Finn Borch

Dato : 19-08-11 01:38

> [...]
> Jeg har kontrolleret spænding på startbatteri til 13,1 volt efter stilstand, men er interesseret i at høre hvor jeg skal fejlsøge, så jeg ikke søger i blinde, og skifter dele som ikke er nødvendigt.

Det lyder som om kullene hænger. Det er ikke usædvanligt.
De små rystelser fra startrelæet får kullene til at glide på plads.
Hvis ikke, hjælper det ofte her og nu at give starteren et "gok" med
noget tungt. Men selvfølgelig bør problemet afhjælpes.

M.v.h.
Finn B. A.

Fra : Flemming N

Dato : 19-08-11 19:57

Finn Borch skrev:

> [...]
> Hvis ikke, hjælper det ofte her og nu at give starteren et "gok" med
> noget tungt. Men selvfølgelig bør problemet afhjælpes.

Kan det være en dårlig stelforbindelse?
/Flemming N

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-08-11 15:52

Ja det kan f.eks være den ledning den går fra relæspolen til stel,
eller fra det kul der er forbundet til stel.
Der er altid to muligheder enten den positive- eller den negative
forbindelse, der kan have en dårlig forbindelse. uden forbindelse går
der ingen strøm.

MvhHarding

Fra : HHH

Dato : 22-08-11 01:19

Hej alle.

Tak for svarene.
Af egen drift fejlsøgte jeg på kabelforbindelserne, og ganske rigtigt........... Stelkablet til relæspolen var lige så gammelt som båden og kunne ved inspektion konstateres "kulsort" i kobberkordelerne, så der var stort set ingen forbindelse.
Har nu skiftet ALLE kabler i forbindelse med starterrelæet (de andre var også sorte) så nu er jeg igen en glad mand med en starter der fungerer.

v.h.
HHH