ladelampe problem
Fra : fjern

Dato : 18-08-11 21:04

Kære Gruppe

Min gamle Volvo MB10A fra omkring 1973, havde stået stille i en 14 dage.
Jeg starter den, det går fint.
Jeg ser på olietryk lampen og ladelampen, de er nu begge slukkede og
motoren går i tomgang.
Så sætter jeg lidt flere omdrejninger på og pludseligt begynder
ladelampen at lyse svagt.
Jo flere omdrejninger jo stærkere lyser den, i tomgang er den igen slukket.
Nåh, men jeg tænkte det er laderegulatoren, der lige skal have lidt
ekstra spænding, så trækker relæet nok.
Derfor godt op i omdrejninger - ladelampen lyste meget og slukkedes i et
glimt og er nu brændt over, lyser heller ikke når tændingen sættes, men
olietryklampen lyser.

Nu spørger jeg:
Tyder det på at jeg skal finde en laderegulator til den gamle sag? (og
en ladelampe) eller kan det være andet der er galt?

og

Er der noget med at generatoren, som også fungerer som startmotor
kan tage skade ved at køre uden at få lov til at lade batteriet op?
(Jeg tænker på overspændinger og den slags)

Motoren er en MB10A fr omkring 1973, og er rimeligt velholdt, i de 10 år
jeg har haft den har der ikke været problemer med det elektriske, den
har fået skiftet udstødnings manifold, fået ny toppakning, og renset
karburator. Jeg mener elanlægget er Bosch.
Den sidder i en sejlbåd og bruges for det meste kun til havnemanøvrer.

mvh
Søren

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-08-11 23:01

On 18-08-2011 22:03, fjern wrote:

> [...]
> kan tage skade ved at køre uden at få lov til at lade batteriet op?
> (Jeg tænker på overspændinger og den slags)

På min MD6B, også fra '73, skal nøglen kun "slukkes" i få mikrosekunder,
før laderelæet stå af.

Et nyt kostede for 5-6 år siden 300 kr. hos Bosch.
Har ikke haft brug for at betale "lærepenge" siden

Har du checket om dynastarteren lader?
Det kunne jo blot være en løs forbindelse og ælde, der fik pæren til at
springe.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://twitter.com/kechriste

Fra : Finn Borch

Dato : 20-08-11 15:13

On 19 Aug., 00:00, Karl Erik Christensen <karle...@none.invalid.com>
wrote:
> [...]
Det er helt korrekt.
Kører en motor uden at være tilkoblet et batteri beskadiges den
ubelastede generator/dynamo og/eller laderelæet som følge af
overspændinger. Det er ikke noget, nogen tænker på ved biler, men ved
både, der har afbrydere til batterierne, er problemet ikke
ualmindeligt.

M.v.h.
Finn B.A.