Hjælp til tydning af navnene på en tip-old~
Fra : Svend

Dato : 18-08-11 13:29

Hej

Jeg er for ret nylig begyndt at interessere mig for min stamtavle, og det
går da nogenlunde indtil omkring år 1800, der følger mine evner til at tyde
håndskrifterne ikke rigtigt med mere. Er det kun øvelse, eller er der nogle
fif?

Nå, men det jeg gerne ville have hjælp til, var at få identificeret navnene
på forældrene til en af mine tip oldefædre:
Han hedder Marcus Hansen Brodersen, og er født i Hostrup sogn i Tønder Amt
4. april 1830.
Oplysningerne kan findes i F-K bogen dr dækker 1797 - 1860 på opslag 211 på
position 10.

Faderen hedder også noget med Brodersen og moderen nok Botilde? Min oldemor
hed Botilde Brodersen, så mon ikke?

Nogen der kan og vil hjælpe mig?

På forhånd tak

Svend Åge

(min mailadresse er ikke valid, hvis ikke svar i gruppen, så prøv
svaage@post7.tele.dk )

Fra : "Poul E. Jørgensen"

Dato : 18-08-11 21:13

Den 18-08-2011 14:28, Svend skrev:

> Faderen hedder også noget med Brodersen og moderen nok Botilde? Min
> oldemor hed Botilde Brodersen, så mon ikke?

Marcus Hansen Brodersen, ehel[icher] Sohn des Schmieds Carsten Brodersen
und der Botille geb[orene] Carstensen in Solderup.

= MHD, ægtefødt søn af smeden CB og B, født C. i S.

Der synes med lille skrift at stå Hansen over moderens efternavn.

Lyder det ellers ikke rimeligt?

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's if replying by e-mail.

Fra : Svend

Dato : 18-08-11 22:08

""Poul E. Jørgensen"" <33@AAgvdnet.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> = MHD, ægtefødt søn af smeden CB og B, født C. i S.
>
> Der synes med lille skrift at stå Hansen over moderens efternavn.

Hej Poul E.

SMUKT!

Jo, det ser helt rigtig ud når man nu får det 'skåret ud i pap'. Det med
smeden havde jeg ikke lige forventet, jeg havde regnet med et navn på det
sted.
'Knægten' blev senere smed i Gredsted, så det er jo egentlig nærliggende.

Tak for hjælpen!

Svend Åge

Fra : baskholm

Dato : 19-08-11 02:09

On 18 Aug., 14:28, "Svend" <svaageNOS...@post7.tele.dk> wrote:

> [...]
> håndskrifterne ikke rigtigt med mere. Er det kun øvelse, eller er der nogle

Vi har alle stået vaklende over for den gamle danske håndskrift - især
i begyndelsen, så det er et spørgsmål om øvelse. Fat mod Antonius!!

;) Børge

Fra : "Poul E. Jørgensen"

Dato : 19-08-11 09:48

Den 19-08-2011 10:08, baskholm skrev:

> Vi har alle stået vaklende over for den gamle danske håndskrift - især
> i begyndelsen, så det er et spørgsmål om øvelse. Fat mod Antonius!!

Kirkebøgernes indføringer udmærker sig - om man så må sige - med alt fra
det smukkeste smukke til næsten ulæselige kragetæer.

En god ide er at øve sig i selv at skrive gotisk håndskrift.
F. eks. at skrive de indføringer efter som man ved hvordan skal læses.
Det klarer bestemt ikke alle problemer, men det kan indskrænke
problemstederne til at være relativt få.
Er man så i tvivl et sted, kan man prøve at kigge på samme bogs andre
indføringer.

Hvis man er i tvivl om hvorvidt moderen hedder Botille, Cotille eller
lignende, kan man prøve i kirkebogen at finde "sikre" navne der begynder
med B, fx Bertel, Birgitte eller stednavne der begynder med B. Er man i
tvivl om hvorvidt moderen hedder Botille eller Botilde, går man på jagt
efter ord med l og d. Det kan selvfølgelig bruges ved alle bogstaver.

Fra : Svend

Dato : 20-08-11 08:24

> [...]
> tvivl om hvorvidt moderen hedder Botille eller Botilde, går man på jagt
> efter ord med l og d. Det kan selvfølgelig bruges ved alle bogstaver.

Hej Poul og Børge

Tak for rådene.
Der er nok kun øvelse, på samme måde som da man lærte at læse i sin tid.
Direkte at begynde at skrive gotisk er nok lidt for meget lige nu, måske
hvis jeg virkelig bliver grebet af det, men jeg kan da godt se, at i
hvertfald det sydjydske fra omkring 1800 er det i hverfalt ikke formskrift
mere.
Jeg stammer fra den 'dansktalende del' af oplandet til Ribe, så det
halvtyske er ikke helt ubekendt. -Er senere flyttet til 8660. I øvrigt lidt
iøjnefaldende hvor mange af anerne der smuttede nord for Kongeåen lige efter
krigen i 1864.
Jeg synes også selv at jeg benytter metoden med at kvalitetssikre bogstaver
udfra nogen kendt, men der er altså mange utydelige måder at skrive de samme
bogstaver på.

Og Poul, du har helt ret i skriften, en del er nærmest ulæseligt, samtidig
med en dårlig scanning, og andre gange er det så flot, at selv "Dødfødt" kan
se helt poetisk ud.

Jeg pukler videre, det er noget detektiv arbejde, -meget sjovere end at
gætte krydsord, men jeg kommer sikkert til kort igen på et tidspunkt, og er
derfor rigtig glad for at der er hjælpsomme personer på nettet, når man
kommer i nød.

Venlig hilsen

Svend Åge

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-08-11 09:57

"Svend" <svaageNOSPAM@post7.tele.dk> skrev Sat, 20 Aug 2011 09:23:54
+0200

>Tak for rådene.
>Der er nok kun øvelse, på samme måde som da man lærte at læse i sin tid.

Langt hen ad vejen er det fremgangsmåden, der findes ikke nogen nem og
hurtig løsning. Og selv efter 15 års forløb lærer man stadigvæk nyt.

Men se evt. også:

http://www.sa.dk/Elearning_og_webudstillinger/brug_arkivet/elearn/gotisk/default.htm

http://www.hist.uib.no/gotisk/

--