Motorsav
Fra : Christian Stidsen

Dato : 18-08-11 09:09

- eller kædesav - hvad det nu end hedder

Er der fornuft i at købe en el-kædesav ?
- eller fortryder man det hurtigt ?

Jeg skal ikke ud og save store træer ned, blot bruge den til almindelig
vedligehold i haven.

Christian

Fra : Kert Rats

Dato : 18-08-11 10:28

"Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> - eller fortryder man det hurtigt ?
>
> Jeg skal ikke ud og save store træer ned, blot bruge den til almindelig

Til småting i haven er en elektrisk rigeligt. Den har den fordel, at den
starter hver gang.
Jeg har haft en elektrisk i mange år og været helt tilfreds med den.

Venligst

Kert Rats

Fra : Cykelsmeden

Dato : 18-08-11 10:41

Den 18-08-2011 11:27, Kert Rats skrev:
> Til småting i haven er en elektrisk rigeligt. Den har den fordel, at den
> starter hver gang.
> Jeg har haft en elektrisk i mange år og været helt tilfreds med den.

Samme her!
det er endda en [meget] billig tilbudsvare fra aldi
Sidste år havde de endda en servicepack til den på tilbud, til under en
hund: kæde, olie og fil !

Den har væltet og opskåret gran og fyr på 40cmm ø (- og masser paller :)

//finn

Fra : Fister

Dato : 18-08-11 18:29

Cykelsmeden formulated the question :

> [...]
> kæde, olie og fil !

> Den har væltet og opskåret gran og fyr på 40cmm ø (- og masser paller :)

Samme mening og erfaring her.
Kai

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 18-08-11 14:25

"Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> - eller fortryder man det hurtigt ?
>
> Jeg skal ikke ud og save store træer ned, blot bruge den til almindelig

Det er en stor fordel at du ikke skal bøvle med at starte den når den har
været ubrugt et år eller 2 og lige huske hvilken dunk det nu var der er
totaktsbenzin i.
Til gengæld er det pisse irriterende ak skulle filtre kablet ud fra de grene
der er faldet ned over det.
Hvis jeg skulle vælge om, ja så ved jeg det faktisk ikke

Steen.

Fra : frank

Dato : 18-08-11 20:56

Har en Bosch elektrisk - har haft den i mindst 10 år og har fældet mange
træer med den. Ville aldrig købe en med benzinmotor til privathave. Tænker
også på mine naboer med den larm en benzin laver.

vh. Frank

Fra : Christian Stidsen

Dato : 19-08-11 07:48

"frank" <frankhan@mail.dk> skrev i meddelelsen
> Har en Bosch elektrisk - har haft den i mindst 10 år og har fældet mange
> træer med den. Ville aldrig købe en med benzinmotor til privathave.
> Tænker også på mine naboer med den larm en benzin laver.

Hvor stor en motor skal der sidde i saven for at man får et fornuftigt
resultat ?
Kan se de findes i et utal af varianter i KW - og sværdængde ikke mindst.

Christian

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 19-08-11 09:16

Christian Stidsen sendte dette med sin computer:
> Hvor stor en motor skal der sidde i saven for at man får et fornuftigt
> resultat ?
> Kan se de findes i et utal af varianter i KW - og sværdængde ikke mindst.

Du ka jo starte med den 2000 Watts som Harald Nyborg har til en plov;
den er ganske udmærket og nem at stramme kæden på:

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6216&n=30100

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kert Rats

Dato : 19-08-11 09:45

> [...]
> resultat ?
> Kan se de findes i et utal af varianter i KW - og sværdængde ikke mindst.

Jeg købte min i ALDI for nogle år siden. Prisen var dengang 350 kr.
Savens motor er på 1500 W - tilstrækkelig til havebrug.
Sværdlængden er på ca. 40 cm - tilstrækkelig til havebrug.

Venligst

Kert Rats

Fra : Leif Neland

Dato : 20-08-11 22:00

Den 18-08-2011 21:55, frank skrev:
> Har en Bosch elektrisk - har haft den i mindst 10 år og har fældet mange
> træer med den. Ville aldrig købe en med benzinmotor til privathave.
> Tænker også på mine naboer med den larm en benzin laver.

Det burde forbydes at køre med benzindrevet motorsav indenfor en afstand
af 100m til en stikkontakt i tidsrummet 13:00-12:45.

Da min far og jeg for en del år siden skulle fælde en mindre skov, købte
han en militær benzingenerator i den blå avis, og solgte den dyrere
bagefter

Det var dejligt at slippe for en vrælende motorsav, og kun have en
generator tøffende lige så stille.

Leif

Fra : lom k

Dato : 20-08-11 23:31

Leif Neland wrote:

> [...]
> dyrere bagefter
>
> Det var dejligt at slippe for en vrælende motorsav, og kun have en

generalt skulle vi nok tænke på vores omgivelser,
når vi bruger maskiner i vores haver.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-08-11 10:44

Den 21-08-2011 00:31, lom k skrev:
> generalt skulle vi nok tænke på vores omgivelser,
> når vi bruger maskiner i vores haver.

Det er ikke moderne mere.

Bor selv i et kvarter med mange pensionister. Alle der går hjemme 24/7
har en vane med at maskinerne skal køre mellem lørdag kl 0700 og søndag
kl 2200. - Fortrinsvis hvis vejret er "udevejr"

//finn

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 18-08-11 22:41

Steen Jakobsen kom med følgende:
> Til gengæld er det pisse irriterende ak skulle filtre kablet ud fra de grene
> der er faldet ned over det.

Derudover gir det nogen flotte gnister når man saver i kablet...

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Cykelsmeden

Dato : 19-08-11 10:13

Den 18-08-2011 23:40, Hans Paulin (6310) skrev:
> Derudover gir det nogen flotte gnister når man saver i kablet...
*LOL*

//finn

Fra : DMCN 721

Dato : 25-08-11 09:40

> [...]
> - eller fortryder man det hurtigt ?
>
> Jeg skal ikke ud og save store træer ned, blot bruge den til almindelig

Hej.
Jeg købte sidste år en gammel brugt Stihl Motorsav for 400 kroner. Så sleb
jeg kæden på den og jeg har indtil videre skåret 10 m2 brænde i forskellige
størrelser. Jeg brugte den osse lige til at skære et par meget kraftige spær
inde i et af vores huse. Ja, den larmer lidt og så gir den gode bøffer i
armene. Nu har alle naborene ligeledes rigtige maskiner og skulle en af os
mangle en større sav, ja, så låner man bare lige naboens. En af naboerne har
osse en lille 2 kw elektrisk motorsav og en bord rundsav, som han er meget
glad for. Men det er mest fordi han har haft brækket nakken og ikke må køre
de store maskiner mere. Når han skal have skåret noget lidt større, kommer
jeg lige over og er chauffør på hans benzinsav.
Jeg vil til enhver tid vælge en lille benzin motorsav. Den er så overlegen i
forhold til en elektrisk, så jeg er aldrig mere i tvivl.
Mvh
Jarl

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 25-08-11 10:00

DMCN 721 udtrykte præcist:
> Den er så overlegen i forhold til en elektrisk

På hvilke områder? :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : DMCN 721

Dato : 25-08-11 17:42

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
> DMCN 721 udtrykte præcist:
>
> På hvilke områder? :)
>
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> www.zofiaoghans.dk

Præsist på alle områder! Jeg havde selv engang en god Bosch elsav, men jeg
må indrømme at mine benzinsave lige siden har overgået den elektriske. Ja,
de larmer lidt, men de er så meget stærkere og en helt ny lille benziner
vejer ikke ret meget og så vil jeg mene den holder i rigtig mange år hvis
den bliver passet bare en lille smule. Men hver sin smag, jeg foretrækker
benzin.
Jarl

Fra : Cykelsmeden

Dato : 25-08-11 18:17

Den 25-08-2011 18:41, DMCN 721 skrev:
> [...]
> benziner vejer ikke ret meget og så vil jeg mene den holder i rigtig
> mange år hvis den bliver passet bare en lille smule. Men hver sin smag,
vi ka slet ikke blive uenige, men der er også faktorer som behov og pris!

//finn

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 25-08-11 22:19

Cykelsmeden udtrykte præcist:
> der er også faktorer som behov og pris!

Pyt med prisen :) - jeg foretrækker at jeg ikke skal starte den, at den
ikke larmer og at jeg ikke skal indånde udstødningen :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : admin

Dato : 29-08-11 17:43

Hans Paulin (6310) wrote:
> Cykelsmeden udtrykte præcist:
>
> Pyt med prisen :) - jeg foretrækker at jeg ikke skal starte den

Virker den så ikke som en fucksvans

Fra : DMCN 721

Dato : 29-08-11 23:44

> Cykelsmeden udtrykte præcist:
>
> Pyt med prisen :) - jeg foretrækker at jeg ikke skal starte den, at den
> ikke larmer og at jeg ikke skal indånde udstødningen :)

Hvis ikke du skal starte en maskine, hvad skal du så med en maskine ;) Men
jeg foretrækker præcist det modsatte og så klarer den alle opgaver, uden at
skal skiftes ud, men hver sin smag...
Så længe mine arme kan starte en benzinsav, så overlader jeg elsavene til
dem med 12 volt i armene :)
Jarl