Skal hun købe ejeropantebrevet
Fra : Peter

Dato : 17-08-11 18:22

Min kæreste har købt en andelslejlighed i KBH og i dag fik hun en mail med
nedenstående tilbud fra administrationsselskabet der administrerer
andelsforeningen. Er der noget man skal opmærksom på her.

"Hej XXX

Sælgers bank har ringet og forespurgt, om du er interesseret i at overtage
ejerpantebrevet på kr. 445.000. I så fald ville der kunne spares nogle
tinglysningsudgifter.

Lad mig venligst høre fra dig hurtigst muligt. TAK´"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-08-11 19:00

Peter skrev:

> [...]

> tinglysningsudgifter.

> Lad mig venligst høre fra dig hurtigst muligt. TAK´"

Ja, kursen på pantebrevet. Jeg blev engang tilbudt at blive købt
ud til kurs 55. Jeg spurgte min bank, og den sagde at det godt
nok var den kurs de selv ville give, men han rådede mig fra at
gøre det fordi kursen ved privat handel var højere.

Lad din kæreste høre forskellige rådgivere hvad de mener vil være
en rimelig kurs, og se så om det svarer til selskabets tilbud.

Regn evt. også ud hvilken indtjening hun kunne have af pengene
ved at anbringe dem anderledes.

--
Bertel

Fra : Bjørn Elling

Dato : 17-08-11 19:27

@Bertel

De to situationer har ikke noget med hinanden at gøre - at overtage et
ejerpantebrev er ikke det samme som alt overtage et almindeligt
pantebrev, som er den situation, du omtaler.

@Peter
Ejerpantebreve er, som du muligvis ved, en mulighed for at give en bank
eller anden kreditor sikkerhed for en underliggende gæld - typisk et
banklån.

Ejerpantebreve kan 'genbruges' i den forstand, at når der først er
tinglyst et ejerpantebrev i andelsboligen kan den stilles til sikkerhed
for en hvilken som helst gæld - det vil sige at den tidligere ejer har
kunnet stillet den til sikkerhed for et lån i sin egen bank, og at du
ved at lade pantebrevet bestå, også kan stille det til sikkerhed for et
lån i din egen bank.

De fleste banker vil altid kræve sikkerhed i andelsboligen, hvis de skal
låne dig til den, og du ikke har pengene andet steds fra.

Du skal således formentlig under alle omstændigheder skulle have
tinglyst et ejerpantebrev for at kunne låne til lejligheden.

At få tinglyst et ejerpantebrev koster imidlertid penge - 1.400 i
grundafgift og 1,5% af beløbet.

Ved at overtage det gamle ejerpantebrev kan du nøjes med grundgebyret på
1.400 kr. Hvis sælger aflyser det gamle ejerpantebrev og du skal have
tinglyst et nyt vil det koste dig 1.400 kr. + 1,5% af 445.000 kr = 8.075 kr.

Hvis du skal låne mere end de 445.000 kr. vil du ligeledes kun skulle
betale for forhøjelsen fra dette og op til det beløb, som banken kræver
sikkerhed for at låne dig pengene.

Sælger tilbyder dig således bare meget sympatisk en mulighed for at
spare tinglysningsafgift.

Hvis du skal låne penge i lejligheden for at købe den, så tag imod det.

Mvh.
Bjørn Elling, adv.fm.

Fra : kjaer

Dato : 18-08-11 11:10

http://ejerpantebrev.dk/

Fra : alexbo

Dato : 17-08-11 19:32

"Peter" skrev

> Sælgers bank har ringet og forespurgt, om du er interesseret i at overtage
> ejerpantebrevet på kr. 445.000. I så fald ville der kunne spares nogle
> tinglysningsudgifter.

Det det skal ses som at sælger havde et lån i sin bank der havde sælgers
ejerpantebrev som sikkerhed.
Sælgers gæld til banken er eller bliver nu betalt, banken behøver ikke
længere denne sikkerhed og lejligheden skal overtages af den nye ejer uden
hæftelser, det vil sige at enten skal pantebrevet aflyses eller den nye ejer
overtager pantebrevet og kan lægge det som sikkerhed for sit eget lån.

Man skal passe på ikke at forveksle et ejerpantebrev med et sælgerpantebrev.

Sælgerpantebreve opstår ved at køber ikke betaler sælger helt ud,
en ejendom til 1.000.000 kreditforeningelån 600.000 kr udbetaling 200.000 kr
og så har sælger 200.000 kr tilgode med pant i ejendommen.
Sælger får et sælgerpantebrev som sikkerhed for sine 200.000 kr, det kan han
sælge videre, han sælger sit tilgodehavende hos køber.

Et ejerpantebrev opstår ved at ejendommens ejer opretter et pantebrev han
kan bruge som sikkerhed for lån, det har den fordel at det ikke knytter sig
til en konkret lån, det er bare en sikkerhed.
En pant i en lejlighed, lånet nehøver ikke at være på pantebrevets
pålydende, det er bare en sikkerhed, som at give et 10.000 kr ur i sikkerhed
for et lån på 2.000 kr.

Hvis din veninde skal låne i banken til købet skal banken vil banken sikkert
have pant i lejligheden, denne pant kunne være dette ejerpantebrev, så
spares der en tinglysning af et nyt pantebrev, det nuværende er jo tinglyst
i lejligheden og er gyldigt uanset hvem der ejer lejligheden.

Det er kun et spørgsmål om din veninde har brug for at låne, enten nu eller
i fremtiden.

Når pantebrevet stadig eksisterer må det betyde at din veninde endnu ikke
har endeligt betalt, for hun skal selvfølgelig ikke købe en lejlighed hvor
der er en udestående pantebrev på 445.000 kr .

Gå sammen med din veninde ned i hendes bank og få en snak.

mvh
Alex Christensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-08-11 10:10

alexbo wrote:

> Et ejerpantebrev opstår ved at ejendommens ejer opretter et pantebrev han
> kan bruge som sikkerhed for lån, det har den fordel at det ikke knytter
> sig til en konkret lån, det er bare en sikkerhed.

Ikke nødvendigvis korrekt ('før i tiden').
Da jeg købte hus var det god latin at oprette et ejerpantebrev, da det
vistnok 'røg med' i samme tinglysning, og dermed var (næsten) gratis.

Dog skulle det stemples, men så havde man det til brug for evt. lån i
bank/andet.

Stig Johansen

Fra : alexbo

Dato : 23-08-11 12:42

"Stig Johansen" skrev

> [...]

> vistnok 'røg med' i samme tinglysning, og dermed var (næsten) gratis.
> Dog skulle det stemples, men så havde man det til brug for evt. lån i

Jeg kan nu ikke helt se forskellen på det jeg skriver og din egen erfaring.
Men du mener måske at det ikke var dig som ejer der oprettede pantebrevet,
men advokaten eller ejendomsmægleren.

Hvis Peters veninde overtager det omtalte pantebrev, er det teknisk set
heller ikke hende men en tidligere ejer der har oprettet det, men det er dog
et ejerpantebrev oprettet af ejendommen ejer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-08-11 11:21

alexbo wrote:

> Jeg kan nu ikke helt se forskellen på det jeg skriver og din egen

Det var insekterotik jfr:
> Det det skal ses som at sælger havde et lån i sin bank

Pointen var bare at der ikke nødvendigvis lå et lån til grund for
udstedelsen af pantebrevet.

Stig Johansen