evaluering/spørger undersøgelse vs. anonym~
Fra : TocOne

Dato : 17-08-11 15:39

Hejsa Gruppe

Findes der nogle regler ang. evaluering/spørger undersøgelser?

Jeg har via mit arbejde været afsted på noget kursus, og de vil nu gerne
have en evaluering iform af et online spørgeskema hvor man
kan tilkendegive sin mening om dette.

Mit spørgsmål er så? Er der nogle regler ang. anonymitet?

Eller er det meget normalt at de kan logge mig via et specielt link?

Mvh
t-t-one

Fra : Efter

Dato : 18-08-11 07:30

"TocOne" <tocone4@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mit spørgsmål er så? Er der nogle regler ang. anonymitet?
>
> Eller er det meget normalt at de kan logge mig via et specielt link?

Der er ikke nogle regler ud over det aftalte. Står der du er anonym ? Ellers
må du spørge om dette.
Selv skemaet er ofte "registreret" til dig, dvs. det ikke er et generelt
skema , men et der registrerer din besvarelse. Så ofte vil det firma der
laver undersøgelsen kende din identitet. Men der kan så være en aftale om
det ikke videregives til dit firma.
Man kan så spørge sig selv om hvad der sker hvis dit firma, der betaler for
undersøgelsen, vil have detailoplysninger fra spørgeskemafirmaet. Vil dette
firma så udlevere oplysningerne eller henholde sig til anonymiteten.

Bemærk at der ofte på papir spørgeskeamer man får udleveret i et firma står
et lille næsten usynligt fortløbende nummer i nederste hjørne.
Når man sender spørgeskeamerne ud noterer man dette nr. og navnet på
medarbejderen i et skema. Når man så får de "anonyme" skemaer tilbage kan
man sammenholde skemaet med nummeret. og finde ud af hvilken medarbejder der
har besvaret skemaet. Er der sådant et nummer skal man opfordre alle til at
klippe det af inden man aflevere skemaet igen.

En anden måde der bruges er at stille spørgsmål der gør man kan identificere
medarbejderen.
F.eks. skal du skrive kursets navn og navnet på underviser og dagen du
deltog. Dermed er der allerede begrænset til ca. 30 personer.
Er du mand/kvinde, så er vi nede på 15 personer, din alder +- 5 år, så er vi
nede på 2 personer. Og med et par spørgsmål til kan du identificeres alene
gennem spørgsmålene.

Så min konklusion er at du må ALDRIG regne med du er anonym , og sørg for at
besvare spørgsmålene derefter. Dvs. kritiser aldrig ledelsen eller deres
handlinger i spørgeskemaer hvis du vil beholde dit job.

Fra : Martin [TMM]

Dato : 18-08-11 09:18

Hej
On 18-08-2011 08:30, Efter wrote:
> [...]
> har besvaret skemaet. Er der sådant et nummer skal man opfordre alle til at
> klippe det af inden man aflevere skemaet igen.

Hvor jeg er ansat, var der for noget tid siden et valg af
medarbejder-representanter til bestyrelsen, der var lavet på denne måde.
Der var mange der ikke ville stemme, af samme grund, og det blev meget
klart givet til kende, da det skulle hedde sig at man stemte anonymt.

Om det ændrer ved proceduren til næste gang, er jeg dog ikke så sikker på.

> Så min konklusion er at du må ALDRIG regne med du er anonym , og sørg for at
> besvare spørgsmålene derefter. Dvs. kritiser aldrig ledelsen eller deres
> handlinger i spørgeskemaer hvis du vil beholde dit job.

Røvslikkermetoden?

Mvh
Martin

Fra : Efter

Dato : 18-08-11 10:04

"Martin [TMM]" <tmm@-CUT-turutter.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
job.

> Røvslikkermetoden?
>
> Mvh
> Martin

Fedt flid og snyd.

Ja da - især i disse tider.

Så kan man altid svine konen til når man kommer hjem fra job.

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-08-11 22:07

TocOne wrote:

> Findes der nogle regler ang. evaluering/spørger undersøgelser?

Nej. Hvis der indsamles personoplysninger om dig, vil behandlingen heraf
være reguleret af persondataloven (men aldrig noget krav om anonymitet).

> Eller er det meget normalt at de kan logge mig via et specielt link?

Det kommer an på hvordan systemet er designet. URL'en er sendt til din
email adresse, så der har på et tidspunkt eksisteret en registrering af
din identitet knyttet til URL'en. Den kan godt være slettet igen efter
udsendelsen af emailen (den pæne metode), men det kan også være at den
ikke er slettet.

Du kan undlade at besvare spørgeskemaet i første omgang. Så kommer der
sikkert en reminder per email. Hvis den ser ud til at være sendt
specifikt til dig fordi du ikke har svaret, kan du roligt regne med at de
kan henføre dine svar til dig. Hvis det er en generel reminder mail, hvor
de beder dig se bort fra den hvis du har svaret, er det mindre
sandsynligt at de kan henføre dine svar til dig. Det er selvfølgelig ikke
en sikker metode: måske kan de spore dig, men de undlader at afsløre
dette ved at sende remindere specifikt til dig.

Som hovedregel: via internettet betyder at du kan spores..

--
Jesper Lund