Hvornår er musik country?
Fra : Steen

Dato : 17-08-11 17:36

De sidste årtier har begrebet "Country" ændret sig...eller måske snarere
udviklet sig.
Jeg har for nyligt fundet gruppen Sugarland, som tilsyneladende er et
countryband.
Er det attituden der afgør hvornår et band er country, teksten, musikken
eller publikummet der trækker den korrekte kasse ud?
--
Steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-11 18:16

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> [...]
> Er det attituden der afgør hvornår et band er country, teksten, musikken
> eller publikummet der trækker den korrekte kasse ud?

ja*

/thomas

* selv er jeg ved at være godt og grundigt træt af at putte ting i genre
kasser ... if it works it works ...

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 17-08-11 19:35

"Steen" <isteen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Er det attituden der afgør hvornår et band er country, teksten, musikken
> eller publikummet der trækker den korrekte kasse ud?

Det er musikken der afgør hvilken genre det er.
Sugerland ligner slet ikke country, højst det nogle pop-folk har døbt
"new country". Det har bare ikke meget med country at gøre. Du kan
sammenligne det med, hvis '
du kalder en cykel for en traktor. Det bliver den jo ikke til en traktor af.

Det her er almindelig country.
http://www.youtube.com/watch?v=np8ra4o7694&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 17-08-11 19:46

meddelelsen news:4e4c09ce$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det her er almindelig country.
> http://www.youtube.com/watch?v=np8ra4o7694&feature=related

Der skal som hovedregel være steelguitar eller skråstreg og en mundharpe i
countrymusik.
Lige som i et caraibisk steelband. Der skal man have et stort element af
olietønder. http://www.youtube.com/watch?v=akdgFHgXZvo.
Det bliver jo ikke til steelband hvis man spiller på harmonika

Hilsen Åge

Fra : Steen

Dato : 17-08-11 19:58

Åge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-står-herpost.tele.dk> fabulerede
:
> Der skal som hovedregel være steelguitar eller skråstreg og en mundharpe i countrymusik.

Pjat med dig. Der er mange millioner der uenige med dig i den påstand.
Musikken har udviklet sig, det har du nok ikke
--
Steen

Fra : Martin Bak

Dato : 17-08-11 20:30

"Steen" <isteen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Åge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-står-herpost.tele.dk> fabulerede
> :

Nej Åge. Hvis der er mundharpe med, så er det blues

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-11 21:07

> Nej Åge. Hvis der er mundharpe med, så er det blues

Jeg tror at Toots Thielemans ville være uenig ;)

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 17-08-11 21:39

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> "Steen" <isteen@gmail.com> skrev i en meddelelse
>>
> Nej Åge. Hvis der er mundharpe med, så er det blues

Det er nu også steelguitaren der er denm alt-dominerende.

Hilsen Åge

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-08-11 22:12

Martin Bak wrote:
> Nej Åge. Hvis der er mundharpe med, så er det blues

Ikke helt. - Både Jimmie Rodgers, Roy Rogers og Hank Williams Sr. brugte
i 1940'erne og 1950'erne af og til en mundharmonika, som jo ikke er helt
det samme som en mundharpe.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-11 21:06

"Steen" <isteen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Pjat med dig. Der er mange millioner der uenige med dig i den påstand.
> Musikken har udviklet sig, det har du nok ikke

Oprindelig country havde ingen af delene.
Countrymusikkens rødder ligger bl.a. i bluegrass:
http://www.youtube.com/watch?v=iy_CZDtIuz0
og Hilbilly music: http://www.youtube.com/watch?v=-47z3RQRQ1w

Efter dette har countrymusikken udviklet sig i utallige retninger, som
f.eks. Charlie Daniels Band: http://www.youtube.com/watch?v=tnepPZChA5U

Men jeg er enig med Thomas: If it works it works. Så er det sgu lige meget
om man kalder det country, blues eller goth.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-11 21:13

Alex Linaa <www.linaa.com> wrote:

> Så er det sgu lige meget
> om man kalder det country, blues eller goth.

Det hjælper også at blande ... jeg vil da gerne høre noget country blues
goth :)

/thomas

Fra : Steen

Dato : 17-08-11 21:24

> Det hjælper også at blande ... jeg vil da gerne høre noget country blues
> goth :)
>

> /thomas

For nogle år siden var der en en udstikker af countrygenren der fik navnet
No Depression. Senere kom det vist til at hedde Insurgent Country. Fælles
var det dog at det var lige dele rock, country og hillbilly.
--
Steen

Fra : Steen

Dato : 17-08-11 21:27

> [...]
>
> Men jeg er enig med Thomas: If it works it works. SÃ¥ er det sgu lige meget
> om man kalder det country, blues eller goth.

jeps, Pantera-medlemmer har spillet country-metal og Hank Williams spiller
country-punk, så der er masser af guldkorn ind imellem
--
Steen

Fra : Steen

Dato : 18-08-11 09:49

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> jeps, Pantera-medlemmer har spillet country-metal og Hank Williams spiller
> country-punk, så der er masser af guldkorn ind imellem

Og her glemte jeg naturligvis et 3-tal (det er Hank Williams III der
spiller country/punk. Hans far var mere til country-rock, og bedstefar
var kongen af country)
--
Steen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-08-11 12:25

Steen wrote:

> Og her glemte jeg naturligvis et 3-tal (det er Hank Williams III der
> spiller country/punk. Hans far var mere til country-rock, og bedstefar
> var kongen af country)

Ja uha-da-da. - I øvrigt er der mange, der lidt nedladende kalder
Hank Williams III og han ligesindede for 'cow punkers' og musikken for
'cow punkt'. HW III blev pebet ud af Grand Ol Opry, da han spillede dér
første gang, og indtil nu har kommitéen bag de store årlige Country Hall
Of Fame arrangementer nægtet ham adgang.

mvh. Erik Richard

Fra : Steen

Dato : 18-08-11 13:45

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> første gang, og indtil nu har kommitéen bag de store årlige Country Hall
> Of Fame arrangementer nægtet ham adgang.

Da jeg lavede radio var jeg medlem af CMA (country music assiociation),
og trods heftige diskutioner om Hank III har jeg altid haft et svagt
punt for den familie, og mener at Hank III er en rebel på linie med sine
to forfædre. Alle var rebeller på den ene eller anden måde, og musikken
er jo også fed
--
Steen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-08-11 22:40

Alex Linaa wrote:

> [...]
> og Hilbilly music: http://www.youtube.com/watch?v=-47z3RQRQ1w
>
> Efter dette har countrymusikken udviklet sig i utallige retninger, som

Det er ikke helt rigtig. Bluegrass udviklede sig helt selvstændigt i The
Mid-West - primært ud fra det, man kalder for anglo-italo musik. Et
typisk bluegrassband bestod opr. kun af tre musikere, - violin, guitar,
mandolin, og senere blev det til en kvartet ved tilføjelsen af banjo.

Et typisk bluegrassnummer består af verse-stykke + chorus (kor), hvor
hvert instrument har et versestykke og efterfulgt af chorus med alle
instrumenter. Midterste chorus er ofte med frie improvisationer.

Man kalder også bluegrass for 'den hvide mands svar på New Orleans jazzen'.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-11 08:06

"Erik Richard Sørensen" <tulle@tulle.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>bluegrassband bestod opr. kun af tre musikere, - violin, guitar, mandolin,
>og senere blev det til en kvartet ved tilføjelsen af banjo.

Heller ikke helt rigtigt.
Bluegras var et forsøg på at værne om den oprindelige countrymusik, mod "de
nymodens strømninger i countryen", primært af Bill Monroe.
Så bluegrass er så tæt på rødderne i "old country" som man overhovedet kan
komme.

/Alex

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-08-11 12:16

Alex Linaa wrote:

> [...]
> nymodens strømninger i countryen", primært af Bill Monroe.
> Så bluegrass er så tæt på rødderne i "old country" som man overhovedet kan

Bluegrass har INTEET med den oprindelige country musik, som jeg beskrev
i mit første svar. Desuden er både Charlie og Bill Monroe mindst 1
generation yngre end den oprindelige bluegrass musik. Den ældste
indspilning, jeg har med regulær bluegrass, er en trio, der spiller på
guitar, mandolin og violin, og som bare kalder sig 'Peters'.
Indspilningen er fra en trådvalse optaget i 1911. Nummeret er en polka
fra Oklahoma. Jeg har mange af den slags bluegrass indspilninger fra
perioden 1911 til 1923 (Folkways Records & Smithsonian Music Libraries),
hvor der ligesom kommer mere styr på, hvad man kan og må kalde for
bluegrass med bl.a. Charlie og Bill Monroe som nogle af de drivende
kræfter sammen med bl.a. Arthur Smith, som faktisk er et pseudonym for
Alfred P. Carter.

Det kan godt indimellem være lidt svært at finde rundt i 'biblioteket',
da jeg har mere end 360.000 country, folk og bluegrass indspilninger
udelukkende fra USA, så pt. er jeg i gang med et større arbejde med
overførsel til HD og opbygning af kataloger...

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-11 13:17

> [...]
>med regulær bluegrass, er en trio, der spiller på guitar, mandolin og
>violin, og som bare kalder sig 'Peters'.

Du er så ret meget i modstrid med den gængse opfattelse:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bluegrass_music

> [...]
>udelukkende fra USA, så pt. er jeg i gang med et større arbejde med
>overførsel til HD og opbygning af kataloger...

Jamen, du må da bare vende tilbage når dit overblik er stort nok til ikke at
rode det hele sammen ;)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-08-11 13:20

Alex Linaa <www.linaa.com> wrote:

> "Erik Richard Sørensen" <tulle@tulle.dk> skrev i en meddelelse

> Du er så ret meget i modstrid med den gængse opfattelse:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Bluegrass_music

uh, der er jo ikke noget af det der står på Wikipedia som har hold i
virkeligheden, det ved du vel godt ? .... ;)

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-11 13:30

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> uh, der er jo ikke noget af det der står på Wikipedia som har hold i
> virkeligheden, det ved du vel godt ? .... ;)

Ja, jeg ved det godt. Undskyld.
Al brugbar viden i verden befinder sig hos folk med snævre interesser, som
ikke kan se skoven for bare træer.
Detaljer er vigtige, mens helheder som skoven er uvigtige. Jeg skal altså
have det lært, men jeg har meget svært ved at få det til at passe på musik,
specielt som udøvende musiker.

Aaaaarrrghhhh.... musikken er en død statistik uden liv

Fra : Steen

Dato : 18-08-11 13:45

> uh, der er jo ikke noget af det der står på Wikipedia som har hold i
> virkeligheden, det ved du vel godt ? .... ;)
>

> /thomas

Hvad si'r du?
Vil det sige man ikke skal stole blindt på alt hvad der står, på det
store stygge interwebs?
--
Steen

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-08-11 08:08

> [...]
> http://en.wikipedia.org/wiki/Bluegrass_music

> Jamen, du må da bare vende tilbage når dit overblik er stort nok til ikke

Nå ja, men nu er wikipedia jo vist også brugerskrevet... Så det kan være
lige så fyldt med fejl, som dets brugere... Men det er da udmærket som
rettesnor, men det er næppe noget man skal lægge mere i, end godt er... Bare
lige for at vi skal huske, at fordi det står på Internettet, gør det ikke
automatisk til sandhed.

M.V.H....Benny..

Fra : Henning Jensen

Dato : 18-08-11 14:33

On 18-08-2011 13:16, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> udelukkende fra USA, så pt. er jeg i gang med et større arbejde med
> overførsel til HD og opbygning af kataloger...

Jeg kan ikke lade være med at være imponeret.
Jeg har selv en ret stor samling musik, men i forskellige genrer.
Hvis det er på Lp'er så er 360.000 numre immervæk 18.000 LP'er.
Hos mig svarer 1 hylde-meter til ca. 200 LP'er, det vil sige at du har
80 hyldemeter udelukkende med country.
Jeg tør slet ikke tænke på omfanget, hvis mange af dem er 78'ere.
Jeg er imponeret.

Henning

Fra : Martin Bak

Dato : 18-08-11 15:07

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hyldemeter udelukkende med country.
> Jeg tør slet ikke tænke på omfanget, hvis mange af dem er 78'ere.

med 4-6 kr. pr. nummer repræsenterer det jo også mandens millionærstatus.
Han har sikkert også andre genrer, så mangemillionær er det vel heller ikke
forkert at kalde ham.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-08-11 16:43

Martin Bak wrote:

> med 4-6 kr. pr. nummer repræsenterer det jo også mandens millionærstatus.
> Han har sikkert også andre genrer, så mangemillionær er det vel heller ikke
> forkert at kalde ham.

Gid det var så vel. - Nej, jeg er absolut ikke millionær - ikke engang
milliotemmelignær - Og det er ikke hele min samling, der er country.
Af de ca. 360.000 country, folk og bluegrass numre er det vel godt
halvdelen, der er gengangere. - Det kan jo desværre ikke undgås. - Fx.
købte jeg for nylig en box med 4 gamle country fyre, Roy Rogers, Hank
Williams Sr., Jimmie Rodgers og Patsy Cline. Ud af de 112 numre havde
jeg de 105 i forvejen. Samtidig købte jeg et boxset med Cliff Richard
med i alt 110 numre. - Her fik jeg til gengæld omk. 20 live numre med
Cliff Richard & The Driffters (fra før de tog navneforandring til The
Shadows), jeg ikke havde i forvejen. - Så det er ofte som at trække i
lotteriet.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-08-11 16:30

Henning Jensen wrote:

> [...]
> 80 hyldemeter udelukkende med country.
> Jeg tør slet ikke tænke på omfanget, hvis mange af dem er 78'ere.

Nej, desværre er det ikke alt sammen på MC, LP eller CD. Meget af det
har jeg lånt mig frem til hos venner og bekendte og på div. biblioteker
og overført direkte til computer. - Men jeg har da 3500-4000 LP, ca.
15-1800 MC og vel ca. 2000 CD, et par hundrede 10" spolebånd + en del på
VHS, som jeg pt. desværre ikke kan spille, da min proffe lyd-VHS pt.
strjker...

Jeg samler af ren musikhistorisk interesse og håber, hvis tid og helbred
ellers holder, at jeg på et tidspunkt vil kunne få skrevet nogle
artikler og diskografier, som så vil blive tilgængleige som PDF filer på
dansk og engelsk, når engang jeg får min hjemmeside op at køre.
Foreløbig har jeg købt domæne og lavet grundrids til hjemmesiden, - men
for pokker da, hvor ta'r det tid at lave.

mvh. Erik Richard

Fra : Henning Jensen

Dato : 18-08-11 17:45

On 18-08-2011 17:30, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> Foreløbig har jeg købt domæne og lavet grundrids til hjemmesiden, - men
> for pokker da, hvor ta'r det tid at lave.

Du må da gerne berige gruppen med nogle eksempler samt lidt af din viden.

Henning.

Fra : Ã…ge Halldorsson

Dato : 17-08-11 21:38

> [...]
> :
>
> Pjat med dig. Der er mange millioner der uenige med dig i den påstand.

Men det ændrer jo ikke på at en cykel er en cykel

> Musikken har udviklet sig, det har du nok ikke

Jo, men så hedder genren noget nyt, f.eks. er der noget nogen kalder "new
country". Det er sån noget nyudviklet noget.
Det almindelige country kalder man "Traditional country"

Hilsen Ã…ge

Fra : Steen

Dato : 18-08-11 09:49

Åge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-stÂr-herpost.tele.dk> wrote:

> [...]
> country". Det er sån noget nyudviklet noget.
> Det almindelige country kalder man "Traditional country"

Der er mange forgreninger af country. Trad. country/neotrad. country er
bare en enkelt subgenre - du kan ikke længere kalde det "almindeligt
country".
--
Steen

Fra : Allan Krautwald

Dato : 17-08-11 21:47

> [...]

> Pjat med dig. Der er mange millioner der uenige med dig i den påstand.
> Musikken har udviklet sig, det har du nok ikke

Jo da han udviklede sig indtil for ca. 40 år siden, nu er han et reptil, der
er ligeså forstenet som undergrunden på Fur

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 17-08-11 22:08

Steen wrote:
> [...]
>
> Pjat med dig. Der er mange millioner der uenige med dig i den påstand.
> Musikken har udviklet sig, det har du nok ikke

Der er faktisk meget få af de oprindelige country bands, der bruger
mundharmonika. De bruger oftest en rigtig harmonika. Men den opr. udgave
af den, vi nu kender som steelguitar, - slide-guitaren kom med allerede
omk. 1920 og har været en fast del af et 'rigtigt' countryband lige siden...

mvh. Erik Rihcard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-08-11 21:56

Steen wrote:
> [...]
> Er det attituden der afgør hvornår et band er country, teksten, musikken
> eller publikummet der trækker den korrekte kasse ud?

Uha, det er en af de noget mere vanskelige at definere. Men meget kort
sagt, så er country music en skøn - og til tider - rodet sammenblanding
af forskellige stilarter - fortrinsvis med rødder i traditionel
europæisk folkemusik - først og fremmest engelsk, skotsk, irsk/keltisk,
men også fra skandinavien og tildels fra Tyskland.

Dette kan siges om perioden fra ca. 1670-1820 for den del af USA, der
omfatter de oprindelige federalstater - minus de sydligste ned mod Texas
og over mod Californien, der jo først officeilt blev dele af USA efter
borgerkrigen.

Efter borgerkrigen rykkede en stat som Texas op i den nordlige gruppe,
mens Californien og området New Texsas blev en hel del influeret af
spansk-mexikansk folklore. Grunden til, at Texas kom i den nordlige
musik sfære, var de store kvægfarme, der medførte en enorm indvandring
til netop Texas. Samtidig skete der også en vis forrykning i de
nordøstlige stater, der blev en hel del influeret fra de fransktalende
områder i Canada.

De oprindelige instrumenter, der blev brugt var oftest violin, cello og
harmonika (ca. 1480-50). Lidt senere kom guitar med, så et 'ægte'
countryband fra perioden ca. 1870 typisk bestof af flg. besætning

- Leader (annoncerede takten i dansemusikken, fx. square-dance)
- 1-2 Violiner
- 1-2 Guitarer
- Harmonika (mod nordøst ofte en celtic harp istedet)
- Cello eller kontrabas

Omkring 1900-1910 ændrede det sig radikalt, så et typisk orkester bestod
af enten et større band eller et meget lille band, hvor musikerne typisk
beherskede flere instrumenter, - og nu var banjoen også kommet med som
et typisk instrument - takket være, at der nu også begyndte at komme
både sorte musikere og mestitzer med i div. orkestre især i sydstaterne.

Et lille orkester på 4-5 mand kunne se sådan ud
- 1 Guitar, 6-strenget eller 12-strenget guitar
- 1 Banjo, typisk 5-strenget, men ofte 8-strenget koncert-banjo
- 1 Mandolin eller 1 mandola
- 1 Dobro eller 'tysk citar'
- 1 Celtic harp
- 1 Violin
- 1 Viola
- 1 Kontrabas (spillet med bue, ikke knipset)
- 1 Lille trommesæt med snare-drum og hi-hat, cymbal

1 Musiker spillede div. guitarer, mandolin, mandola og banjo
1 Musiker spillede violin og viola
1 Musiker spillede dobro, celtic harp citar
1 Musiker spillede kontrabas
1 Trommeslager/perkussionist

Altså i alt kun 5 mand, hvor det typisk var enten guitaristen eller
violinisten, der også var sanger.

Omkring 1920 begyndte så 'hawaii-guitaren' at dukke op i de mere
professionelle orkestre - fx. 'The Missouri Cowboys'(ca. 1890-1915),
'The Texas Cattle-Men' (ca. 1900-1915), - ingen af dem har ikke
indspillet plader.

Og så var der de helt store orkestre som 'The Missouri Dance Orchestra',
der bestod af op til 25 mand med 3-6 violiner, 2-3 viola, 3-4 guitarer,
2-3 mandoliner, 1-2 mandolaer, dobro, slide-guitar (hawaii-gutar),
kontrabas, fuldt trommesæt og perkussion.

Lidt senere - ca. 1925-1930, da countrymusikken ligesom var blevet mere
etableret og centrum rykkede til Texas (primært Nashville området) blev
de store orkestre oftest splittet op i mindre bands på 4-6 personer,
hvor instrumenterne typisk var - og stadig er - 12-strenget guitar,
6-strenget guitar, slag-bas, dobro/slide-guitar og trommer/perkussion. -
Samtidig blev musikken nu delvis elektrisk forstærket på guitarer og
slide-guitar.

Fra den periode er der pludselig også masser af pladeindspilninger... -
fx. Alfred Smith Trio, The Carter Family, Jimmie Rodgers, Jim Rogers,
Lloid Rodgers, Memphis Joe, Blind Willie McTell, Gene Autry, Cowboy
Copas, Tennessee Jack Hammer, osv.osv..... Det er i den periode, country
musikken virkelig slår igennem - måske lidt som en modreaktion imod den
sorte blues- og jazzmusik, der jo opr. var sydstaternes 'countrymusik'.

Selve musikken er typisk meget enkel i opbygning i faste skemaer i 4/4,
3/4 og 2/4 takt - altså typisk europæisk folkemusik - og fuldstændig
uden efterslag på down-beat.

Et typisk country nummer består af...
- Forspil
- Versestykke + omkvæd (verse + chorus)
- Instrumentsolo
- Versestykke + omkvæd (verse + chorus)
- Instrumentsolo
- omkvæd ledsaget af alle instrumenter
- Efterspil og afslutning

Nummeret totale varighed fra ca. 2:30 min. til 3:00 min.

Omkring 1938-39 begynder der at komme lidt mere 'spræl' i musikken ved,
at der tilføjes både lidt blues, men ikke mindst lidt mexikanske
rytmmer. Typiske eksempler er sangen 'El Paso' med Hank Snow, som han
indspillede første gang i 1939 og ikke mindst Blind Willie McTell, der
blandede blues, spanske/mexikanske rytmer med klassisk country.

Countrymusikken har så været ret statisk helt indtil ca. 1975-1980, hvor
de to 'rebeller' Willie Nelson og Waylon Jennings virkelig begyndte at
lege med at tilføre mere rock-præg med både enkelt, dobbelt og triple
efterslag på down-beat - dum-dum-da, dum-dum-da-da, dum-dumda-da-da, og
så smøre det hele ind i rene 2/4 og 4/4 takter, hvilket jo giver meget
synkoperede rytmer, men stadig - for det meste - ret melodisk. - Og
selvfølgelig er musikken nu helt elektrisk... Den akustiske slag-bas er
skiftet ud med en EL-bas. - Ja, selv violinerne er blevet elektriske,
(fx. Waylon Jennings, The Rebel fra 1977, svjh.).

Men prøv at søge på Google med søgeordene 'definition of country music'
og 'country music styles' - så dukker der ca. 492 millioner hits op.

- Og så har jeg endda undladt hele den del af countrymusikken, der
dukkede op med en vis Hr. Johnny Cash, der jo i sin oprindelse er en
virkelig blanding af sort og hvid musik fra Texas og The Mid-West - også
kaldet for 'hill-billy-music' - forløberen for rock'n roll.:))

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-11 21:58

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Uha, det er en af de noget mere vanskelige at definere. Men meget kort
> sagt,

Det lykkes så ikke ..

> [snip]

you're working to hard ....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-08-11 22:51

Thomas von Hassel wrote:

> Det lykkes så ikke ..

> you're working to hard ....

Bedre end dine spydige og intetsigende og uvidende kommentarer.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-08-11 07:31

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Bedre end dine spydige og intetsigende og uvidende kommentarer.

Jeg glemte en ;)

Selvom en historisk udredning kan være spændende nok så handler det jo i
sidste ende om musikken, og genre labels gør som regel kun at folk som
ikke hører "country" afholder sig fra at udforske musik som har fået
stemplet "country" ...

Det kan være sjovt at grave i indflydelser og rødder, men i bund og
grund er genrer til mere skade end gavn.

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-11 08:11

>Bedre end dine spydige og intetsigende og uvidende kommentarer.

Jeg synes nu at Thomas' kommentarer vidner om en dyb indsigt i musik.
Ok, din historiefortælling var interessant, men kun som historie. Musikalsk
har Thomas ret i at genrer kun begrænser udfoldelsesmulighederne, og hvis al
musik gennem tidene havde være bundet af dette, ville vi kun have hulemænd
der slog på en udhulet træstamme med en kølle.
Så godt der er folk der ikke er bange for at træde ud af boksen og
eksperimentere, og endnu bedre at der er folk der hører det der tiltaler
dem, i stedet for at banke sig ind i en lille kasse som f.eks. Åge.

Musik skal høres med hjertet, ikke med systemer, faste instrumenteringer og
faste regler.

Fra : Max

Dato : 18-08-11 08:37

Hej Alex

> Musik skal høres med hjertet, ikke med systemer, faste
> instrumenteringer og faste regler.

Jeg ser at du har fået nye vindmøller at kæmpe mod :)

--
Mvh Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 18-08-11 09:02

On 18-08-2011 09:37, Max wrote:

> Jeg ser at du har fået nye vindmøller at kæmpe mod :)

Hej Max.

Tror du schlagerens tid er forbi?

Henning.

Fra : Allan Krautwald

Dato : 18-08-11 09:06

> Tror du schlagerens tid er forbi?
>
> Henning.

Ja da. Schlagere er og bliver smal ekstremmusik

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-08-11 08:14

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

> "Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Ja da. Schlagere er og bliver smal ekstremmusik

Hvorfor mener du det ?

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-08-11 09:07

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i meddelelsen

> "Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor mener du det ?
>
> M.V.H....Benny..

Ja, hvorfor er den almindelige folkelige underholdningsmusik lige pludselig
extrem?.
Ok., det er den selvfølgelig nok for den mere alternative del af
befolkningen, folk med næsering og kæde om halsen og sån, fnis.
Der er det almindelige meget extremt. haha

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-08-11 15:39

meddelelse news:4e4e1996$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> befolkningen, folk med næsering og kæde om halsen og sån, fnis.
> Der er det almindelige meget extremt. haha

Hej Åge

Der er meget der tyder på, at du glemmer... Extremisme kan jo ses fra begge
sider. Det som du lytter til, er Extremt for andre, lige som andres kan
forekomme dig, at være Extrem... Hvilket du jo tydeligt selv beviser, med
din snak om Næsering, og meget andet godt... Så inden du bebrejder andre,
skulle du måske lige kigge i spejlet, og se den Extremist du møder der

M.V.H....Benny..

Fra : Max

Dato : 18-08-11 11:14

Hej Henning

> Tror du schlagerens tid er forbi?

Hvilket ?

Max

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-08-11 09:09

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Hej Max.
>
> Tror du schlagerens tid er forbi?
>
> Henning.

Hvorfor det? - Der kommer jo mere og mere slager.

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 19-08-11 12:28

On 19-08-2011 10:08, Åge Halldorsson wrote:

> Der kommer jo mere og mere slager.

Har du et gæt på schlagerkongens placering på hitlisten når den nyeste
CD udkommer om 1½ uge?

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-11 14:08

> Har du et gæt på schlagerkongens placering på hitlisten når den nyeste CD
> udkommer om 1½ uge?

Sikket til tops, for der skal kun 3000 solgte CD'er til for at havne der. Og
pensionisterne kan ikke finde ud af andet end fysiske plader ;)
Resten af musikmarkedet er enten download eller streaming.

Fra : Henning Jensen

Dato : 19-08-11 16:01

On 19-08-2011 15:07, Alex Linaa wrote:

> Sikket til tops, for der skal kun 3000 solgte CD'er til for at havne der. Og
> pensionisterne kan ikke finde ud af andet end fysiske plader ;)
> Resten af musikmarkedet er enten download eller streaming.

Ja du får nok ret. Sarah får noget at kæmpe imod - meeeeen af to onder...

Pensionisterne skriver du. Jeg er netop blevet gjort opmærksom på, at
det kun er halvdelen af dem.
Venner henviste mig til en artikel i "Beboerbladet". Her fortæller
landets største fands (nej det må selvfølgelig være den næststørste), at
fands'ne fortrinsvis er kvinder:
Citat:
"Birgit Andersen blev hurtigt en del af noget, der mere og mere ligner
en folkebevægelse, som mest består af kvinder". Citat slut.

Der er håb forude.

http://www.beboerbladet.dk/artikler/2011/hansi-er-saa-medmenneskelig

Henning. (Beklager at jeg leger lidt med ilden).

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-08-11 16:08

> Pensionisterne skriver du. Jeg er netop blevet gjort opmærksom på, at det
> kun er halvdelen af dem.

Ødelæg nu ikke Linås hadske forhold til hans forældregeneration.

> Henning. (Beklager at jeg leger lidt med ilden).

Ja det må du nok sige. At skrive sandheden er virkeligt at lege med ilden.
pas nu på med det.

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 19-08-11 16:10

On 19-08-2011 17:07, Åge Halldorsson wrote:

> Ja det må du nok sige. At skrive sandheden er virkeligt at lege med
> ilden. pas nu på med det.

Jeg vil jo helst ikke træde Eva 'over tæerne'.

Henning

Fra : Eva Schmidt

Dato : 19-08-11 16:47

> Jeg vil jo helst ikke træde Eva 'over tæerne'.
>
> Henning

Næ, pas på med det du

Men såvidt jeg ved, er Hansi da ikke countrysanger - endnu da, men man ved
jo aldrig *SS*

mvh Eva

Fra : Allan Krautwald

Dato : 19-08-11 17:54

"Eva Schmidt" <safeni@gfnet.dk> skrev i en meddelelse

> Men såvidt jeg ved, er Hansi da ikke countrysanger

Er han overhovedet sanger?

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-08-11 18:19

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> "Eva Schmidt" <safeni@gfnet.dk> skrev i en meddelelse

> Er han overhovedet sanger?

Tag nu til høreværn på og hør noget rockmusik.

Hilsen Åge

Fra : Eva Schmidt

Dato : 19-08-11 19:14

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> "Eva Schmidt" <safeni@gfnet.dk> skrev i en meddelelse

> Er han overhovedet sanger?

Er det ikke dig, der skal vælge næste emne til stafetten???

mvh Eva

Fra : Allan Krautwald

Dato : 19-08-11 20:04

> Er det ikke dig, der skal vælge næste emne til stafetten???
>
> mvh Eva

?
Næeh jeg har da ikke deltaget i stafetten fornyligt, tror jeg....

Fra : Eva Schmidt

Dato : 19-08-11 21:27

> "Eva Schmidt" <safeni@gfnet.dk> skrev i en meddelelse

> ?
> Næeh jeg har da ikke deltaget i stafetten fornyligt, tror jeg....

OK, så er det en anden Allan

mvh Eva

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-08-11 20:44

"Eva Schmidt" <safeni@gfnet.dk> skrev i meddelelsen

> "Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> Er det ikke dig, der skal vælge næste emne til stafetten???
>
> mvh Eva

Han skal jo have hørerværn på for at holde ud til at høre det musik, som han
kan lide. Så han ved ikke noget om musik.
HA!

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-08-11 15:41

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

> "Eva Schmidt" <safeni@gfnet.dk> skrev i en meddelelse

> Er han overhovedet sanger?

Det kommer jo nok lidt an på, hvem du spørger.

M.V.H....Benny..

Fra : Henning Jensen

Dato : 19-08-11 21:50

On 19-08-2011 17:47, Eva Schmidt wrote:

> Næ, pas på med det du

Jeg må hellere undskylde og lade Jean Shepard synge "You're The Only
Good Thing":

http://www.youtube.com/watch?v=lw8gsZ9XUvw&feature=related

Henning

Fra : Eva Schmidt

Dato : 19-08-11 22:36

> Jeg må hellere undskylde og lade Jean Shepard synge "You're The Only Good
> Thing":
>
> http://www.youtube.com/watch?v=lw8gsZ9XUvw&feature=related
>
> Henning

Ja, så må jeg jo tilgive dig - skøn sang.

Jim Reeves har også sunget den den får du lige fra mig:

http://www.youtube.com/watch?v=_fkAXKw9F0M&feature=related

mvh Eva

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-11 17:10

> [...]

> "Birgit Andersen blev hurtigt en del af noget, der mere og mere ligner en
> folkebevægelse, som mest består af kvinder". Citat slut.

Dete er sgu heller ikke årsunger på de billeder, snarere hengemte svesker af
hunkøn ;)

Fra : Allan Krautwald

Dato : 19-08-11 17:57

> Dete er sgu heller ikke årsunger på de billeder, snarere hengemte svesker
> af hunkøn ;)

Så så nu ikke gøre Åges frustreret ved at genere hans smag i kvinder, der er
da lidt grillmutter over et par af dem

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-08-11 16:01

"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i meddelelsen

> Og pensionisterne kan ikke finde ud af andet end .

Jøsses dog! - det var dog en nedladende holdning til din forældregeneration.
Har du haft en dårlig opvækst?, en barndom med problemer.
Du virker vred.

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-08-11 15:43

meddelelse news:4e4e7ac6$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> forældregeneration.
> Har du haft en dårlig opvækst?, en barndom med problemer.

Han er bare sur, når han ikke får ubetinget ret ))))))

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 21-08-11 19:09

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i meddelelsen

> Han er bare sur, når han ikke får ubetinget ret ))))))
>
> M.V.H....Benny..

Nårh ja. Så skal det gå ud over forældrene. Så giver det mere mening, at han
virker så sur på alle forældre.
Hvis det stod til mig havde han ingen lommepenge fået.

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-08-11 15:56

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Har du et gæt på schlagerkongens placering på hitlisten når den nyeste CD
> udkommer om 1½ uge?
>
> Henning.

Den når nok ikke højere end plads nr. 30-40 stykker. Pladeselskaberne burde
vide at musiklyttere ikke gider købe ene cd-er med een og samme mand.
Det siger næsten sig selv - det burde være indlysende.

Hilsen Åge

Fra : Steen

Dato : 18-08-11 09:49

> [...]

> virkelig blanding af sort og hvid musik fra Texas og The Mid-West - også
> kaldet for 'hill-billy-music' - forløberen for rock'n roll.:))

Her er sandelig en mand der kender sin country
Jeg har faktisk flere bøger om country, og en del CD'er der spænder fra
bluegrass over trad. country til det mere rockede af slagsen.

--
Steen

Fra : Carl Drud

Dato : 17-08-11 22:14

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Lidt senere - ca. 1925-1930, da countrymusikken ligesom var blevet
> mere etableret og centrum rykkede til Texas (primært Nashville
> området)

Du mener vel Nashville, Tennessee? (omend der dog findes en Nashville i
Texas).

--
Carl