Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Scanning af glaspladenegativer
Fra : Mogens Sandgaard [34~

Dato : 17-08-11 15:12

Jeg har ca. 150 negativer som jeg gerne vil have scannet.

Gode råd, ref. til nogen der kan gøre det etc. er meget velkomne.

Mvh Mogens

PS: Jeg kender til scanning idet jeg har en Nikon Coolscan 5000 og en Canon
flatbedscanner.

Fra : Anders Houmark

Dato : 18-08-11 16:11

"Mogens Sandgaard [3450]" <mogens@mit_efternavn.net> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Mvh Mogens
>
> PS: Jeg kender til scanning idet jeg har en Nikon Coolscan 5000 og en

Hvorfor bruger du ikke din Canon scanner til at scanne dem ind? De
glasnegativer jeg har scannet på 9950F (gammel scanner) bliver helt
udmærkede synes jeg. Den er lidt dårligere til negativer, men glasnegativer
synes jeg er ret fornuftigt på den.. Og bedre scannere er vist pænt dyre,
når de skal kunne scanne så store flader?

Mvh Anders

Fra : Mogens Sandgaard [34~

Dato : 18-08-11 16:50

Hej Anders;

Hvordan får du dem belyst?

Hvis jeg lukker "låget" bliver det dårligt belyst. Hvis jeg "åbner" låget
bliver resultatet bedre; men ikke godt. Jeg har prøvet med åbent låg og en
lampe ovenover; men igen ikke godt!

Mvh Mogens

PS: Det er en CanoScan Lide 700F

Fra : Anders Houmark

Dato : 18-08-11 20:04

> [...]
> bliver resultatet bedre; men ikke godt. Jeg har prøvet med åbent låg og en

Aaah det er derfor du ikke kan. Hvis du går op i de fysisk større maskiner,
så er der lys oppe i lågen.. De kommer med sådan et gardin man sætter i ved
normal brug, men ved negativer tager man "gardinet" ud, og så er der lys fra
begge sider.
9000F'eren er vist den nyeste de har, og den burde kunne gøre det.. BURDE,
du bør lige tjekke op, er lidt usikker på om det kun er 6x6cm eller om den
også kan tage de store (som vist er 13x13?)

Vi scanner sådan nogle på mit arbejde, vi kan evt. gøre det for dig, hvis
der ikke er andre herinde som vil. Du kan komme forbi sydfyn og så scanner
jeg et par stykker gratis til dig, så du kan vurdere kvaliteten..

Mvh Anders

Fra : Mogens Sandgaard [34~

Dato : 19-08-11 11:03

Anders - tak for tilbuddet.

Der er lidt lang til sydfyn - så jeg vurderer lidt om der er andre
muligheder.

Mvh Mogens

Fra : Thl

Dato : 19-08-11 13:18

Den 17-08-2011 16:11, Mogens Sandgaard [3450] skrev:
> [...]
>
> Mvh Mogens
>
> PS: Jeg kender til scanning idet jeg har en Nikon Coolscan 5000 og en

Der er flere der har haft gode erfaringer med denne metode
http://www.oz7aik.dk/bodholdt/vis.html
mvh
Thorbjørn

Fra : PR

Dato : 25-08-11 14:27

"Mogens Sandgaard [3450]" <mogens@mit_efternavn.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mvh Mogens
>
> PS: Jeg kender til scanning idet jeg har en Nikon Coolscan 5000 og en Canon flatbedscanner.
Løsningen er at affotografere - ikke at skanne.
Man laver en maske svarende til glaspladenegativernes størrelse. Negativerne lægges i masken på en
god lyspult med emulsionssiden op og affotograferes med et digitalkamera indstillet til gråtone.
Efterbehandling i et billedbehandlingsprogram (spejlvending, neg. til pos., justering af kontrast
mv).
Jeg bruger selv et Nikon D700 med Nicro-Nikkor, men et Dx kamera med en god linse kan også anvendes.
Jeg bruger også metoden til gamle stereokort, hvor korrekt farve er kritisk. Belysning med to ens
flash under 45 grader. Hvidballance indstilles med gråkort.
Fordelen ved denne metode er:
1. Er skånsom (emulsionssiden op)
2. Er hurtig (op til to eksponeringer/minut)
3. Giver samme eller bedre kvalitet end skanning
4. Muligt at lave udsnit
mvh Peter R.

Fra : Mogens Sandgaard [34~

Dato : 26-08-11 11:09

Peter R - tak for dit input!

Jeg eksperimenterer forsat med hvad der er bedst.
Til affotografering bruger jeg et Nikon D300 med en 16 - 85 G ED linse. Med
en afstand til glaspladen/lyskassen på ca 40 cm og ca 85 mm zoom virker det
OK. Jeg har benyttet farve setting - tror du monocrom vil ændre noget
væsentligt?

Min CanoScan LiDE 700F giver også gode resultater med en mælkefarvet
acrylplade og en alm. skrivebordslampe.

Har du prøvet at rense emulsionssiden på et glaspladenegativ?

Mvh Mogens

Fra : PR

Dato : 27-08-11 10:45

> [...]
> skrivebordslampe.
>
> Har du prøvet at rense emulsionssiden på et glaspladenegativ?

Monokrom giver mindre filer plus at man ikke behøver at bekymre sig om lyskildens farvetemperatur.
Da der er tale om gamle billeder har de jo altid været s/h.
Normalt vil jeg kun puste støv af emulsionssiden, det er for risikabelt at forsøge at rense med
diverse vædsker. Hvis nødvendigt er en efterfølgende digital restaurering bedst. Derimod kan man med
forsigtighed pudse glassiden, hvilket jeg gør ved at holde på pladen på kanterne (helst med tynde
bomuldshandsker), så man med den anden hånd kan pudse evt. snavs væk. Brug evt. en klud fugtet med
lidt linseresevædske, hvis pladen er meget snavset.
mvh Peter R.