Uenighed om mekanikerregning
Fra : Skindbeni

Dato : 17-08-11 00:26

Hej gruppe,

Jeg vil lige høre til, hvordan jeg korrekt gør i følgende
problemstilling.

Vi har en bil, der har haft startproblemer. Først en længere periode,
hvor den havde svært ved at starte for til sidst slet ikke at vil
starte.

Den blev indleveret til mekaniker, der skiftede batteri. Fakturaen
herfor er betalt.

De første 2-3 dage herefter startede bilen fint, derefter hvde den
igen startproblemer. Samme situation som tidligere, hvor den første
periode bare var startvanskeligheder (bilen startede med besvær ved
2., 3. eller 4. forsøg) og efter en måneds tid ville den igen slet
ikke starte.

Den blev igen indleveret og mekanikeren brugte en 2 timer på "at
fejlsøge ledningsnettet". Da vi hentede bilen kunne han fortælle, at
bilen ikke var lavet, da han skulle have den ind igen for at kigge
yderligere på ledningsnettet. Han blev spurgt om, hvor lang tid han
skulle bruge. Det vidste han ikke helt, men vi skulle forvente en 4-5
timer. Udover første faktura har vi fået endnu en faktura på
sidstnævnte besøg på ca. 1.600 kr. inkl. moms, hvoraf de 400 inkl.
moms er materialer.

Vi fik indtrykket af, at han ikke rigtigt vidste, hvad han rodede med
og gik derefter til anden mekaniker. Han skiftede tændrør, intet
andet. Dette resulterede i, at bilen efterfølgende har startet
upåklageligt, første gang endda, og gør det stadig efter ca. 5
måneder. Dette gav vi kun knap 1.000 kr. for.

Jeg er derfor uenig med mekanikeren i første regning og har foreslået
ham at sende mig en kreditnota på 50%, så vi splitter fakturaen
imellem os, da jeg ikke mener, at jeg er faktureret rimeligt.

Som autoriseret - og god mekaniker i almindelighed - har jeg en
forventning om, at han kan løse sådan et problem (ligesom mekaniker 2
nemt gjorde) i stedet for at bruge x antal timer på "ingenting".
Dermed mener jeg, at problemet i et vist omfang er mekanikerens på
baggrund af, at en konkurrerende mekaniker uden problemer fandt det
"simple" problem. Havde det været komplekst og en anden mekaniker
heller ikke havde kunnet finde problemet kunne jeg forstå det.

Mekanikeren har nu truet med inkasso. Det er selvfølgelig forståeligt
nok, da de har penge til gode.

Hvad bør jeg gøre? Skal/bør jeg blot betale og acceptere fakturaen,
kan/bør jeg fortsætte med mit forsøg på forhandling om prisen eller
skal jeg gøre andet?

Jeg ved, at det kun er ca. 800 kr. vi taler om (50% af fakturaen på
ca. 1.600 kr) men det er også penge, ikke mindst, når man udover de
1.600 kr. yderligere har betalt knap 1.000 første gang for det nye
batteri, der ikke hjalp samt 1.000 kr. til den anden mekaniker, der
rent faktisk løste problemet.

Fra : alexbo

Dato : 17-08-11 08:17

"Skindbeni" skrev

> Jeg er derfor uenig med mekanikeren i første regning og har foreslået
> ham at sende mig en kreditnota på 50%, så vi splitter fakturaen
> imellem os, da jeg ikke mener, at jeg er faktureret rimeligt.

Hvis du mener at 50% er rimeligt så skulle du have betalt det, så ville
muligheden for at sagen var stoppet der været større.
Som det er nu har du nægtet at betale de 800 kr du selv anser som et
rimeligt beløb.

Nu skal du vælge mellem at betale hele beløbet.
Nægte at betale, for du fik ikke hvad du havde ønsket, en bil der kan
starte.
Forhandle videre om en dekort.
Eller betale disse 50%.

Jeg vil foreslå det sidste, send de 800 kr og skriv at du anser det som fuld
afregning, og at du i tilfælde af et inkassokrav vil bestride gældens
størrelse.
At du har afregnet.
Det er bedre at afvise en inkasso med en påstand om at man har betalt, end
med en påstand om at man kun vil betale halvdelen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-08-11 10:52

On Tue, 16 Aug 2011 23:25:31 -0700 (PDT), Skindbeni <ms1@skindbeni.dk>
wrote:

>Skal/bør jeg blot betale og acceptere fakturaen,
>kan/bør jeg fortsætte med mit forsøg på forhandling om prisen eller
>skal jeg gøre andet?
Du bør prøve at komme igemmen med at du rent faktisk har betalt for
noget der blev udført og så nok var unødvendigt, og at du ikke bør
betale for den slags.

Men og der er et stort men, normaltvis betaler man for det udførte
arbejde og de nedgående reseredele (man betaler ikke for et givent
resultat), med mindre der er tale om fastpris eller andet udtrykkeligt
er aftalt. Og aftalt er altså som forstået af mekanikeren og ikke hvad
du tror.
Så er der medgået et givent antal timer og nogle reservedele er det
sådan set bare at betale ved kasse et. Og for at gøre det mere træls
så er det mekanikeren der bestemmer hvor mange timer det tog.

/Hans

Fra : Michael Sørensen

Dato : 18-08-11 14:16

Den 17-08-2011 11:51, Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> sådan set bare at betale ved kasse et. Og for at gøre det mere træls
> så er det mekanikeren der bestemmer hvor mange timer det tog.

Hej Alex og Hans,

Tak for jeres svar.

Det sidste du skriver, Hans, betvivler jeg ikke rigtigheden af, men mere
fairnessheden (det kan man vidst ikke skrive).

Jeg vil føle mig uretfærdigt behandlet, hvis en mekaniker tager 10 tkr.
for at skifte tændrør, som jeg kunne have fået for 1 tkr. et andet sted
uanset om han siger, at han har brugt en arbejdsuge på at skifte tændrøret.

Det er sat på spidsen, det ved jeg godt, men jeg mener, at det er dem
som mekaniker der bør have ekspertisen og dermed minimere den tid, som
de tager. Kan de ikke finde ud af et problem, som ikke er komplekst, så
bør de ikke fakturere for mere end hvad man bør forvente, da deres
manglende kunnen eller erfaring ikke bør komme kunden til last.

Men det er min holdning og intet juridisk i det. :)

Jeg takker for svar.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-08-11 14:43

On Thu, 18 Aug 2011 15:15:50 +0200, Michael Sørensen <ms@skindbeni.dk>
wrote:

> [...]
>uanset om han siger, at han har brugt en arbejdsuge på at skifte tændrøret.
>
>Det er sat på spidsen, det ved jeg godt,
Ja og et tydeligt udtryk for manglende indsigt.

Man kan ikke bare sige "skifte tændrør" (eller hvad som helst andet)
og så spørge forskellige steder om prisen på denne operation.

Der kan være tilfælde hvor 10000 kr for denne operation er
retfærdigtgjort iforhold til de givne omstændigheder, og hvis man ikke
har detaljerne med omkring dette når man efterfølgende spørger rundt
omkring på hvad en tilsvarende operation ville havde koster, ja så får
man jo et forkert svar og det kunne være 1000 kr.

Det samme gør sig gældene hvis man har sendt bilen afsted og spurgt
til hvad det sådan cirka vil koste og svaret er 1000 kr og det så
viser sig at det kostede altså 10000 fordi det var et af de tilfælde
hvor tingene ikke gik/var som forventede.
(Klart at mekanikeren burde kontakte kunde og forelægge den nye
problemstilling, men hvis der kun er aftalt "skifte tændrør" så
behøver han strengt taget ikke, men han kan forvente alle mulige
problemer bagefter).

Og "skifte tændrør" er en af de mange operationer der kan gå hen og
blive rigtig dyre hvis tingene ikke er/går som man forventer, feks.
kan alle tændrørsgevind blive ødelagt og så kan tingene godt begynde
at løbe stærkt rent tids/matriale messigt. Det er ikke altid man bare
lige kan skrue et nyt gevind i, og så må topstykket af, evt.
udskiftes.
Udstødning og bremser er klassikere på den konto, det burde være nemt,
hurtigt og billigt, man kan i nogle tilfælde gå hen og blive dyrt og
tidskrævende.

/Hans

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 29-08-11 20:29

betalt din gæld!

det er så pisse nemt NÅR fejlen er fundet at spille klog....!