Hvilken lim?
Fra : Rasmus Ibsen

Dato : 16-08-11 17:35

Jeg skal lime disse to plastik (nok nylon) stykker sammen, og ptænker at
fylde rør og endestykke så godt op jeg kan og holde dem sammen med en
kviktvinge.

http://screencast.com/t/YxqhLOXRR3e

Det er et styr til en vaskemaskine så rystelser vil forekomme.

Jeg har tre lime her:
- Plastic Padding Elastic
- Plastic Padding Glasfiber
- Araldit Extra Strength

Hvilken er bedst til opgaven?

ps også postet i dk.videnskab da jeg ikke aner hvilken gruppe er den rette

Fra : Max

Dato : 16-08-11 18:14

Hej Rasmus

> - Araldit Extra Strength

Ville jeg satse på.

Max

Fra : Rasmus Ibsen

Dato : 16-08-11 19:32

> Hej Rasmus

> Ville jeg satse på.

Bertel siger Araldit er aldeles uegnet fordi det ikek binder plastik

Fra : Erik Olsen

Dato : 16-08-11 19:04

Rasmus Ibsen wrote:
> [...]
> - Araldit Extra Strength
>
> Hvilken er bedst til opgaven?
>
> ps også postet i dk.videnskab da jeg ikke aner hvilken gruppe er den

Køb en ny støddæmper, limning holder ikke.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Leif

Dato : 17-08-11 16:03

"Rasmus Ibsen" <rasmus.ibsen@please.ask> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hvilken er bedst til opgaven?
>
> ps også postet i dk.videnskab da jeg ikke aner hvilken gruppe er den rette

Hvad med (Plastmo) tagrendelim?
Det opløser overfladen på begge emner inden det tørrer igen.
/Leif

Fra : Erik Olsen

Dato : 17-08-11 18:37

Leif wrote:
> "Rasmus Ibsen" <rasmus.ibsen@please.ask> skrev i meddelelsen

> Hvad med (Plastmo) tagrendelim?
> Det opløser overfladen på begge emner inden det tørrer igen.

Skal man lime plast, skal man vide præcis hvilken plasttype der er tale
om.

Plastmo er lavet af et bestemt plastmateriale (så vidt jeg husker et
PVC-materiale), og leverandøren anbefaler deres egen lim til formålet
(opløsningsklæber med fyldmateriale).

Der findes en del andre plastmaterialer som kan limes med
opløsningsklæbere, f. eks. polystyren (PS), acrylnitrilbutadienstyren
(ABS), polyacrylmetacrylat (PMMA) og polycarbonat (PC) samt sikkert
flere.

Der findes også et hav af plastmaterialer som ikke kan limes med
opløsningsklæbere. Dertil kan måske andre klæbere som epoxy eller
cyanoacrylat (superlim), men kun måske. Der findes nemlig i denne gruppe
plastmaterialer som er kendetegnet ved at overfladens friktion mod andre
materialer er lille, derfor er de velegnede til f. eks. lejer eller
tandhjul som kan køre tørt. Det betyder til gengæld at de er meget
vanskelige at lime.

I denne gruppe findes forskellige former for polyamid (PA - flere noget
forskellige typer), polyacetal (POM) og polytetraflouretylen (PTFE)
hvoraf de første er vanskelige og de to sidstnævnte stort set umulige at
lime. Jeg skiftede engang støddæmpere på vores daværende Bauknecht
vaskemaskine, der var stempel, stempelstok og øje støbt i en
polyamidtype.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-08-11 17:17

Den 16-08-2011 18:34, Rasmus Ibsen skrev:
> Jeg skal lime disse to plastik (nok nylon) stykker sammen, og ptænker at
> fylde rør og endestykke så godt op jeg kan og holde dem sammen med en
> kviktvinge.
>
> http://screencast.com/t/YxqhLOXRR3e

Ville gætte på at der er tale om trykstøbt glasfiber.

> Det er et styr til en vaskemaskine så rystelser vil forekomme.
>
> Jeg har tre lime her:
> - Plastic Padding Elastic
> - Plastic Padding Glasfiber
> - Araldit Extra Strength
>
> Hvilken er bedst til opgaven?

Ingen
En limning vil ikke holde der, påvirkningerne er for voldsomme.
Få hellere fat på en ny støddæmper.

> ps også postet i dk.videnskab da jeg ikke aner hvilken gruppe er den rette

--
Uffe Bærentsen