Reddet af VHF radio !
Fra : Per

Dato : 15-08-11 10:30

Sejler reddet fordi han havde en VHF radio ombord.

http://politiken.dk/indland/ECE1361650/redningsvest-og-radio-redder-lystsejler/?cmpid=ni1063

Det lyder som om det er en lille håndradio han brugte.

Så derfor alle - hav en radio med jer, når I sejler. Den kan redde jer fra
en ulykke.

Mvh. Per

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-08-11 05:03

Jeg hæfter mig ved at han ikke kunne komme op i jollen fordi han havde
redningsvest på.
Her er et link med forslag til enkle hjælpemidler om man ikke vil ofre
en jollestige.

Og her er der gode anvisninger:

http://www.bodernehavn.dk/sikkerhedspjecer/0205jolle.pdf

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-08-11 07:11

Her er linket til enkle hjælpemidler:

http://www.sejlsikkert.dk/SikkerhedTilSoes/KritiskeSituationer/MandOverBord/Opsamling.aspx

Mvh/Harding

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 15-08-11 15:03

"Harding E. Larsen" <hardinge.larsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
Jeg hæfter mig ved at han ikke kunne komme op i jollen fordi han havde
redningsvest på.

En oppustelig vest gør det meget vanskeligt at hjælpe sig selv ombord.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-08-11 09:26

ja især hvis det er en model 275 Newton!

Derfor bør man have egnede hjælpemidler monteret, for at kunne hjælpe
sig selv op.
Jeg kan komme op i min båd med fuld dykkerudrustning på, ud over at
det fylder, er det også tungt. Derfor er min stigekonstruktion
velegnet. Stige der går langt ned i vandet, å man har fødderne på
nederste stigetrin inden man træder opad og på egnede trin til at stå
fast på, samt lav indstigningshøjde til cockpittet.
Oprindeligt var det redaktøren af det svenske Bådnyt, der efterlyste
badestiger hvor en overbordfalden person selv kunne få stigen ned og
selv ville kunne komme op ved egen hjælp, der fik mig til at
modificere min stige, udløser og agterpulpit til:

https://skydrive.live.com/?cid=385b351f0fa74290&sa=441755762#cid=385B351F0FA74290&id=385B351F0FA74290%21386

De fleste badestiger har kun 1,5 trin nede i vandet og det er ikke
meget hjæpemiddel at kunne trække sig op ad, med tungt vådt tøj og en
båd der hugger i søen.

Sejlerne burde stille større krav til deres badestigekonstruktion, end
de der normalt sælges i udstyrsforretningerne.

Mvh/Harding

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 16-08-11 18:04

ja især hvis det er en model 275 Newton!

Derfor bør man have egnede hjælpemidler monteret, for at kunne hjælpe
sig selv op.
Jeg kan komme op i min båd med fuld dykkerudrustning på,

Hej

Jeg er ikke i tvivl om, at du har dit "på det tørre".
Jeg har en bekendt, som for få år siden var uheldig og faldt overbord inde i
havnen. Der kom hurtigt en mand i en gummibåd til hjælp, men min bekendt
blev meget forbavset over, at han ikke kunne komme op i gummibåden ved egen
hjælp. Han kunne simpelthen ikke komme tæt nok på, p. g. af de store
"bryster", som en oppustet vest giver.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-08-11 01:38

Du har helt ret, det er et stort problem enten at en anden person kal
trække den overbordfaldne op, eller der er de funktionsduelige
hjælpemidler monteret således at den overbordfaldne selv kan trække
sig op.

Det er netop derfor jeg i et tidligere indlæg i strengen skrev:
"Sejlerne burde stille større krav til deres badestigekonstruktion,
end de der normalt sælges i udstyrsforretningerne"
Selvfølgeforudsat at den er tilstede.

Jo der er mange sikkerhedsaspekter man forlods skal tænke igennem
inden man begiver sig ud på vandet.

Mvh/Harding

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 18-08-11 23:33

On 15 Aug., 11:30, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
> Sejler reddet fordi han havde en VHF radio ombord.

Vær forsigtig med at lære af andres fejl. Det er idioterne der
underviser!