tag som luftsolfanger?
Fra : Leif Neland

Dato : 15-08-11 14:36

Jeg har en hestestald, hvor loftet er isoleret, og tagpladerne er
uisolerede.

Der kan jo blive ret varmt under et sådant tag.

Jeg har i den stald et saddelrum, der gerne skulle blive mere tør end
stalden selv.

Jeg har tænkt på, om man kan sætte nogle plader på undersiden af
spærene, og tætne i kanten mellem spær og tagplade. Så vil jeg sætte en
blæser til at pumpe luften igennem den kasse, og ned i saddelrummet. Er
det mon besværet værd?

Leif

Fra : Armand

Dato : 16-08-11 22:42

Den 15-08-2011 15:36, Leif Neland skrev:
> [...]
> spærene, og tætne i kanten mellem spær og tagplade. Så vil jeg sætte en
> blæser til at pumpe luften igennem den kasse, og ned i saddelrummet. Er

Betænk hvor mange kubikmeter luft der er på det loft: Jeg tror at blot
den varme og tørre luft fra loftet vil være tilstrækkeligt og at et
saddelrums 'forbrug' ikke vil gøre nævneværdigt ved den almindelige
temperatur på loftet => en uudtømmelig varmekilde til dét forbrug!

--
Armand.