Vildvin
Fra : Aksel

Dato : 15-08-11 10:24

For et par år siden købte vi et par vildvin - Parthenocissus tr. Veitchii -
til at dække lidt af husets sydgavl.
På indlægsseddelen blev højden angivet til 4 m., hvilket ville passe os
udmærket.
Nu er de imidlertid over 7 m. og på vej op under udhænget, og inden længe
vil de sikkert brede sig ovenpå taget - hvis ikke der bliver gjort noget.
Vi har løsnet de øverste dele fra muren, men vi kan forudse en masse bøvl
med at begrænse planternes himmelflugt.
Er der andet at gøre end at fjerne dem helt?
Mvh
Aksel

Fra : Vidal

Dato : 15-08-11 12:48

Den 15-08-2011 11:23, Aksel skrev:
> [...]
> med at begrænse planternes himmelflugt.
> Er der andet at gøre end at fjerne dem helt?

Hvad med at klippe/beskære dem, så de holdes i den foretrukne
højde?

--
Venlig hilsen,

Vidal

Fra : Aksel

Dato : 15-08-11 13:20

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med at klippe/beskære dem, så de holdes i den foretrukne
> højde?

Jo, men det ville medføre klipning hver tredie uge i 7-8 meters højde - det
er vi nok lidt for gamle til. Vi burde nok aldrig have plantet dem.

Mvh
Aksel

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 16-08-11 16:46

"Aksel" <Aksel@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Jo, men det ville medføre klipning hver tredie uge i 7-8 meters højde -
> det er vi nok lidt for gamle til. Vi burde nok aldrig have plantet dem.

Nej, dér ramte du hovedet på sømmet.
Hvis man nogensinde har set et ældre hus hvor muren er komplet ødelagt af en
vildvin så vil man aldrig plante det skidt.
giv den en gang Round Up, og ærg dig over de skader den har lavet på muren.

Steen

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 16-08-11 19:34

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev
> giv den en gang Round Up, og ærg dig over de skader den har lavet på
> muren.

Eller giv en rask dreng en skilling for jobbet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-08-11 08:28

On Tue, 16 Aug 2011 17:46:12 +0200, "Steen Jakobsen" <ingen@post.dk>
wrote:

>Hvis man nogensinde har set et ældre hus hvor muren er komplet ødelagt af en
>vildvin så vil man aldrig plante det skidt.
>giv den en gang Round Up, og ærg dig over de skader den har lavet på muren.

Nu er der lavet undersøgelser af den slags, som viser at planterne
_ikke_ skader muren. Javist, der vil sidde en masse små 'sugekopper' og
se grimme ud på muren _hvis_ planten fjernes. Men de ødelægger ikke
muren, medmindre muren i forvejen var skadet eller i meget dårlig stand.
Tværtimod kan sådanne planter være med til at muren bliver _mere_ tør.

(Jeg kan desværre ikke lige finde nogen henvisninger til de
undersøgelser. Mener at det var i et af haveselskabet blade 'Haven' jeg
læste det.)
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/