Tage screenshot med PHP imagegrabscreen()
Fra : scootergrisen

Dato : 15-08-11 03:37

Jeg har læst om at man kan tage screenshots med PHP i windows med
denne kode :

<?php
$img = imagegrabscreen();
imagepng($img, 'screenshot.png');
?>

Men det virker ik så godt på min computer. Billedet bliver lavet men
det er helt sort og i opløsningen 1024x768 som ikke er
skærmopløsningen.

Jeg har prøvet både med windows vista 32 bit og windows 7 64 bit med
samme sorte resultat.

Kan i få det til at virke eller ved i hvordan man får det til at
virke ?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-08-11 11:25

scootergrisen forklarede den 8/15/2011:
> [...]
> samme sorte resultat.
>
> Kan i få det til at virke eller ved i hvordan man får det til at

PHP kører normalt på serveren, så det kan godt være rigtigt, at
billedet er sort og i et anderledes format...

Shift+PrintScreen lægger et billede i clipboardet.
Hent det med et grafikprogram og gem som billede.
Ved ikke hvilket format, PrintScreen bruge (forekommer mig .bmp ville
være logisk) - heller ikke om man evt. kan hente det med PHP, hvis man
har noget sådant kørende lokalt.
Men det ved Google sikkert ^^

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Asger-P

Dato : 15-08-11 13:52

Hej Birger

On the: 15. of august-2011 At: 12:24 Birger Sørensen wrote:

> Shift+PrintScreen lægger et billede i clipboardet.

Shift har ingen virkning på PrintScreen, men det har derimod
Alt tasten, med den får man et billede af det aktive vindue.

--
Best regards
Asger-P

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-08-11 15:56

Asger-P frembragte:
> Hej Birger

> Shift har ingen virkning på PrintScreen, men det har derimod
> Alt tasten, med den får man et billede af det aktive vindue.

Uden shift får jeg SysReq, og der sker ingenting...
Afhænger måske af keyboard og/eller OS.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Asger-P

Dato : 15-08-11 17:00

Hi Birger

On the: 15. of august-2011 At: 16:56 Birger Sørensen wrote:

> Asger-P frembragte:

> Uden shift får jeg SysReq, og der sker ingenting...
> Afhænger måske af keyboard og/eller OS.

Win 2K, Win XP og Win 7. (Keyboard 15Ã¥r gammelt standard)
PrintScreen fuld desktop til cliboard (alle skærme)
Alt + PrintScreen Aktive windue til clipboard

Jeg har aldrig set det anderledes.

p.s. hvad er SysReq ?

Best regards
Asger-P

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-08-11 17:59

Asger-P skrev den 8/15/2011:
> [...]
> PrintScreen fuld desktop til cliboard (alle skærme)
> Alt + PrintScreen Aktive windue til clipboard

Levn fra gamle dage, tror jeg. (System request).
Kan huske den engang brugtes som enten Ctrl+C eller Alt+Ctrl+Del
(kaldet Norsk Lukning), til afbrydelse af programmer der ikke svarede.
Men den har ingen funktion mere - tror efter mulitiaskin blev muligt.

På min Win7, får jeg ikke noget i clipboard, uden Shift sammen med
Print Screen.
Moderne, men meget billigt keyboard...
Nok noget med hvilke knapper der genererer hvilke koder, så der kan vel
være forskel...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 16-08-11 10:24

"Birger Sørensen" skrev...

Ditto!
Bærbar fra 2007, Acer, Win Vista.

Men den med Alt-tasten kendte jeg ikke - tak for tippet, Asger.

Venlig hilsen
--
Dennis Munding
a.k.a. The Eye - Member of the PosseGrim Squad

Fra : Edmund

Dato : 17-08-11 21:27

Den 16-08-2011 11:24, Dennis Munding skrev:

> "Birger Sørensen" skrev...
>
> Ditto!
> Bærbar fra 2007, Acer, Win Vista.

Bærbar fra 2008, Acer, Win Vista/ Win7 kan det gøres uden shift.

Bærbar HP 2009 Vista skal man bruge fn tasten sammen med printsc knappen

--
Mvh Edmund

Fra : Martin

Dato : 27-08-11 18:32

On 15-08-2011 12:24, Birger Sørensen wrote:
> PHP kører normalt på serveren, så det kan godt være rigtigt, at billedet
> er sort og i et anderledes format...

Kære Birger,
"PHP kører normalt på server" er i TOP 10 over forkerte budskaber om PHP :)

PHP kan køre og gøre lige præcis havd man vil.
Men klart at i 99% af tilfældene kører det på en server.

> Shift+PrintScreen lægger et billede i clipboardet.

Sig det til en ikke særlig kyndig person.
Hvor sidder shift - hvor sidder printscreen.

De vil meget hellere have en knap der hedder "Tag et billede af din skærm"

Det kan sagtens lade sig gøre.. også med PHP

PS
For this to work your Apache service must be set to 'Allow service to
interact with desktop' otherwise you will just get a blank image. To fix
this right-click My Computer, select Manage/Services and
Applications/Services - find the apache service (like Apache2) and
right-click, select Properties - choose the Log on tab and check the
'Allow service to interact with desktop' checkbox. Restart Apache.

Men husk PHP er meget andet end bare et server sprog.
PHP-GTK - faktisk meget sjovt at lave små programmer i PHP kode -
istedet for fx. java eller andet lign.

<?php
if (!class_exists('gtk')) {
die("Please load the php-gtk2 module in your php.ini\r\n");
}

$wnd = new GtkWindow();
$wnd->set_title('Hello world');
$wnd->connect_simple('destroy', array('gtk', 'main_quit'));

$lblHello = new GtkLabel("Just wanted to say\r\n'Hello world!'");
$wnd->add($lblHello);

$wnd->show_all();
Gtk::main();
?>

Fra : Birger Sørensen

Dato : 28-08-11 07:40

Martin sendte dette med sin computer:

> Kære Birger,
> "PHP kører normalt på server" er i TOP 10 over forkerte budskaber om PHP :)
>
> PHP kan køre og gøre lige præcis havd man vil.
> Men klart at i 99% af tilfældene kører det på en server.

Det svarer vel også til "normalt"?

> Sig det til en ikke særlig kyndig person.
> Hvor sidder shift - hvor sidder printscreen.

På tastaturet...

> De vil meget hellere have en knap der hedder "Tag et billede af din skærm"

Sådan er der ikke på mit tastatur

> [...]
> $wnd->connect_simple('destroy', array('gtk', 'main_quit'));
>
> $lblHello = new GtkLabel("Just wanted to say\r\n'Hello world!'");

PHP er script sprog.
Til applikationer bruger jeg hellere noget andet.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 16-08-11 04:16

> PHP k rer normalt p serveren, s det kan godt v re rigtigt, at
> billedet er sort og i et anderledes format...

Serveren er på samme computer.
Formatet vælger man med imagepng($img, 'screenshot.png'); .... hvis
man vil have PNG
imagejpeg($img, 'screenshot.jpg'); hvis man vil have JPEG osv.

> Shift+PrintScreen l gger et billede i clipboardet.
> Hent det med et grafikprogram og gem som billede.

Ja ok men det jo ikke smart :)

> Ved ikke hvilket format, PrintScreen bruge (forekommer mig .bmp ville
> v re logisk) - heller ikke om man evt. kan hente det med PHP, hvis man
> har noget s dant k rende lokalt.

Billedformatet bliver vel først valgt i det du gemmer filen.
Når du trykker printscreen så gemmer den vel kun billedet i
hukommelsen uden noget format information... ville da jeg tro men kan
da godt være det er lavet sådan i windows at det er BMP selvom det
ikke er gemt....

Og når nu der er så meget snak om knapper så får jeg også et fuldskærm
screenshot når jeg trykker print screen (uden shift).
Og kun vinduet hvis jeg trykker alt+print screen.
Også mener jeg også der er en hvor man kun får indholdet af vinduet
altså uden rammen hvis man trykker noget andet men er ikke sikker.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 16-08-11 18:18

scootergrisen har bragt dette til os:
> [...]
> samme sorte resultat.
>
> Kan i få det til at virke eller ved i hvordan man får det til at

Iflg manualen, virker imagegrabscreen() kun på windows.
http://www.php.net/manual/en/function.imagegrabscreen.php

Jeg har oplevet at screenshots kommer ud med forkerte (eller ingen)
palette - mine billeder var ikke sorte, men med forkerte farver (og
screenshots genereret af en applikation - ikke php eller OS'et).
Måtte lave min egen dekoder, for at få farverne rigtige.

Prøv måske at gemme som .bmp, og se om et tegneprogram (Paint.net
f.eks.) kan åbne dem og vise noget fornuftigt.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 17-08-11 03:12

> Iflg manualen, virker imagegrabscreen() kun på windows.http://www.php.net/manual/en/function.imagegrabscreen.php

Yep det er også windows jeg prøver på.

> Prøv måske at gemme som .bmp, og se om et tegneprogram (Paint.net
> f.eks.) kan åbne dem og vise noget fornuftigt.

Ok prøver.

Fra : scootergrisen

Dato : 17-08-11 03:13

> Iflg manualen, virker imagegrabscreen() kun på windows.http://www.php.net/manual/en/function.imagegrabscreen.php

Aha :

[...]

Det sikkert det så det vil jeg prøve.

Fra : scootergrisen

Dato : 22-08-11 08:13

On 17 Aug., 11:12, scootergrisen <scootergri...@gmail.com> wrote:

> [...]
> right-click, select Properties - choose the Log on tab and check the
> 'Allow service to interact with desktop' checkbox. Restart Apache."

Det virker heller ikke.
Stadig sort.

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 24-08-11 09:55

On Mon, 22 Aug 2011 07:13:22 -0700, scootergrisen wrote:

> Det virker heller ikke.
> Stadig sort.

Hvis du kører på en server ude i byen (eller kommer til det senere), så
vil screenshots med garanti ikke virke. I bedste fald vil du få et
screenshot at web-serveren - IKKE af din egen skærm.

Men hvis det serverens skærm du er interesseret i, og du ved at den kører
Windows, så go right ahead :) - har aldrig selv rodet med den slags.

--
Mvh.
Thomas

Fra : scootergrisen

Dato : 24-08-11 05:23

> Hvis du kører på en server ude i byen (eller kommer til det senere), så
> vil screenshots med garanti ikke virke. I bedste fald vil du få et
> screenshot at web-serveren - IKKE af din egen skærm.

Det er også kun på min egen computer jeg vil gøre det.